Help - Search - Members - Calendar
Full Version: AK47 / AK74?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Greven
Vad är skillnaden på dessa?
Sytare
Kalibern, tillverkningsår och sen lite smått tillverknignsmetoderna (eller snarare tillverkningsmaterialet), bland annat.

Ak 47 är den ursprungliga Kalashnikov-familjen i 7.62x39mm

Ak 74 är regimskiftet till en mondre kaliber, 5.45x39 mm.

Inte helt 100 den här sidan, klockan är ändå bara strax efter 07.00 och du får ett svar...

Ak 74Ak 47
Mattsson
Eller så kan man säga att AK74 är en AKM med en annan kaliber. smile.gif

@Sg Toll
Ak47: 7.62X39
ollevarm
Är ni medventa om att AK47 är ett ganska ovanligt vapen och har förvånatsvärd hög kvalité. AKM är en annan historia och kommer vi in på kinesiska Type 56 ja då är det inte mycket att skryta med. AK-74 har jag inte testat
2Sharp
Varför skulle Ak47 vara ovanligt? Även om den är gammal tycks den dyka upp typ överallt.

SÅ förvånad har jag inte blivit av Ak47'ans kvalité... även om de har en fräst låda.

De är ju fortfarande ruffiga ryssmodeller smile.gif

Något som kan vara en lätt väg att skilja 47/akm samt 74 åt är att kolla mynningsbromsen, ak47/akm har antingen en rak pipmutter alt. en snedskuren "mynningsbroms" medan 74 har en rejäl mynningsbroms. (som också skall vara mycket effektiv, jag har inte testat att skruva dän den men en 74 har mycket låg rekyl med den monterad)

Kinesiska Ak är allmänt ökända för att vara riktigt sunkiga, särkilt efter de har använts ett tag.
Yugoslaviens modeller har mycket hög och jämn finish, räknas bland de bästa.

Källa: jag och boken "The AK-47 Story" av Edward Clinton Ezell.

san
För att återgå till skillnader, är det nån som har koll på vilka variationer som har tre låsklackar istället för två? Jag vill minnas att den är betydligt senare än "orginal" -74an (Izhmashverken har det slutstycket på åtmistånde vissa av sina jaktgevärsmodeller som naurvårdsverket och andra proffstyckare anser antingen är en konspiration eller också inte existerar egentligen, men det är en annan historia.)
Fj Fjun
Ak47 har nästan aldrig en flammdämpare utan pipan slutar "bara" Lådan är fräst mm.

AKM är en utveckling av 47:an, främst för att underlätta tillverkningen. AKM har en snedskuren "flammdämpare" , lådan är pressad metal och man kan se det på de tre spåren som går parallelt på lådans övre del. Vidare så är AKM:n mer än halvkilot lättare än 47:an.

Båda är i 7,62*39
2Sharp
QUOTE (röjsop @ Apr 7 2005, 16:36 )
Rätta mig om jag har fel men är det inte 5.45 kulan som tumlar ("svänger" när den träffar och orsakar mer skada)?

Kulan har pga av sin konstruktion lätt för att välta, följden blir att det blir trasigt.

Om jag kommer ihåg rätt så ligger det en blyklump i botten,. följt av en stålbit (penetrator) sedan kommer ett litet hålrum, vid träff kollapsar kulan i hålrummet och den tunga bottendelen välter kulan.

De ryska AK-47'orna finns i 3 olika modeller, den första hade pressad låda, inte fräst.

Jag har sett Ak47 och AKM som saknar eller har AKM mynningsbromsen, om detta är fältimprovisationer eller om det är ordnat under typ REMO har jag inte en aning om.

Min poäng i det hela är att det kan vara vanskligt att bestämma att det är t ex: en AKM endast för att mynningen är vinklad smile.gif

Med reservation för minnesfel eller allmän inkompetens.
-Archon-
QUOTE (röjsop @ Apr 7 2005, 17:36 )
Rätta mig om jag har fel men är det inte 5.45 kulan som tumlar ("svänger" när den träffar och orsakar mer skada)?

Ja, 5.45an tumlar, liksom de flesta spetsiga projektiler. De tumlar normalt sett även i luft, varför man stabiliserar dem med rotation.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.