Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Programet jakt på TV4+
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
gislemark
Var det fler än jag som såg programet JAKT på TV4+ ikväll? (05-04-05)
I programmet var det ett repotage om "pyschjakt" (osäker på stavningen). I repotaget får man följa med en jägare ut i skogen. Han smyger "så" försiktigt mellan tallarna.
Det jag lade mörke till först var att han hade ett par byxor model m/90, inget konstigt med det. Lite senare när man ser honom i närbild så ser jag att han även har en fältmössa m/59, inte heller så konstigt.
Nu till det som gjorde mig upprörd, på mössan satt det ett "befälsmärke". angry.gif
Jag tycker inte det är så himla passande att bära en sådan mössa i "rikstäckande" TV, jag tycker inte ens att det är lämpligt att bära den utanför tjänst.

Vad tycker ni?

Jag-> bong.gif <- "jägaren"
Fj Fjun
Har han köpt mössan så på ett ÖB? Vet alla vad det märket betyder (han borde iofs veta). Framför allt om mössorna säljs av ex ÖB med märken kan man inte kräva att någon skall veta vad dom betyder.
Har set folk gå med vapenrock m/59 och kaptenskragspeglar. Vad göra? Har man köpt den så så?
Missa programmet, vart det sevärt?
Kimster
befälsmärke i mässan är absolut inga garantier på att han jobbar inom FM eller har gjort, eller ens tillhör någon frivilligorganisation. Har sett sånt i diverse överskottsaffärer, gröna kläder och även permisuniformer med att guld på.
bushman
@gislemark:

nu vet jag inte vart du kommer ifrån eller hur länge du (enl profil) vart med i HV.
men har du inte sprungit på en enda människa som inte håller på med jakt, i den organisationen?

för visso tror jag inte jakt-folket direkt flockas inom IP, men bland "dad´s army" finns de många.
ibland är det enda skälet att tom vara med i HV.
FM står för saker som gratis ammo, justa jakt-kläder och resten av jaktlaget är också med.
dessutom flockas här också de som anser att enbart för att de uppnått aktningsvärd ålder kan vara befäl, utbildning eller grader är inget för dem.
och de lyssnar knappt på någon under 50 bast.
CP2
QUOTE (bushman @ Apr 6 2005, 07:10 )
@gislemark:

men har du inte sprungit på en enda människa som inte håller på med jakt, i den organisationen?

Är nog beroende på var i vart avlånga land man råkar bo. Här i Skåne finns det inte mycket jägare i Hv......i vart fall inte sådana som jagar djur i alla fall. I övrigt håller jag med den ursprunglige skribenten om det olämpliga att bära kronans kläder i opassande sammanhang. Åtminstone borde ju mössmärket vara bortsprättat.
Limpan
Jag förstår inte vad som är så olämpligt i att han är en kronans man och jagar? Är det väldigt kontroversiellt med jakt? Eller är det att han inte borde använda tilldelad mtrl utanför tjänsten? Eller att sådan mtrl inte får uppvisas för allmänheten i tv?
CP2
QUOTE (Limpan @ Apr 6 2005, 11:27 )
Eller är det att han inte borde använda tilldelad mtrl utanför tjänsten?

Väck med märket innan! Sen får han ha på sig vad f-n han vill av kronans prylar, men väck med gradbeteckningar motsvarande!
järv
Givetvis olämpligt.

Bort med all märkning om det ska användas civilt.
Rokare
En stilla undring, jag frågar eftersom jag inte själv vet...

Låt oss säga att jag skall ut och jaga(är sist jag kollade anställd i FM). Är det då, enl. reglementet, ej tillåtet att använda min M/90? Observar nu att jag menar enl. reglementet.. Hurvuvida det är lämpligt eller ej är jag förhoppningsvis tillräckligt kompetent att avgöra själv...

Jag anser frågan relevant av två anledningar

1: Nyfiken själv
2: Mannen i fråga kan ju trots allt vara befäl, om det då enligt reglementet är tillåtet så är ju saken biff (Givet då att vi inte diskuterar mixat civilt militärt i klädseln).

GMY
gislemark
Om man nu köper persedlar på tex. Ö&B, vilket jag oxå gjort, helt ok för mig.
Men borde då inte all form av märkning vara borttagen av FM innan de "skänks" bort för försäljning.
Kimster
QUOTE (Rokare @ Apr 6 2005, 17:50 )
En stilla undring, jag frågar eftersom jag inte själv vet...

Låt oss säga att jag skall ut och jaga(är sist jag kollade anställd i FM). Är det då, enl. reglementet, ej tillåtet att använda min M/90? Observar nu att jag menar enl. reglementet.. Hurvuvida det är lämpligt eller ej är jag förhoppningsvis tillräckligt kompetent att avgöra själv...

Jag anser frågan relevant av två anledningar

1: Nyfiken själv
2: Mannen i fråga kan ju trots allt vara befäl, om det då enligt reglementet är tillåtet så är ju saken biff (Givet då att vi inte diskuterar mixat civilt militärt i klädseln).

GMY

UNIRFM säger..
1.3 Klädsel utom tjänsten
1.3.1 Militär personal får efter eget val bära uniform (se dock 1.9.7 och 1.10.1)
eller civil klädsel utom tjänsten. Det är emellertid inte tillåtet att utan
Högkvarterets tillstånd bära uniform utom tjänsten utomlands eller ombord
på utländska handelsfartyg (se 1.2.17).

1.3.2 Uniform bör bäras utom tjänsten av den som
- deltar i allmän högtidlighet vid vilken konungen eller annan person
ur det kungliga huset väntas vara närvarande i uniform, om inte civil
klädsel särskilt har angivits
- deltar i en sammankomst eller liknande (regementets dag, jubiléer
m m) som anordnas av ett förband (motsv) eller en frivillig försvarsorganisation
- bevistar en militärbegravning.

1.3.3 Även den som är pensionerad yrkes- och reservofficer samt officer på
reservstat får, vid tillfällen som anges ovan eller vid liknande tillfällen,
t ex vid bröllop och större samkväm där enligt civilt bruk frack eller
smoking bärs, samt vid annan begravning än militärbegravning, bära uniform.
Härvidlag får de bestämmelser för uniformer, tjänstetecken m m som
gällde vid avgångstidpunkten tillämpas.

----------

1.9.7 Övrigt
Hemvärns- och frivilligpersonal tilldelas fria uniformer enligt särskilda
bestämmelser.
Tilldelade persedlar får ej nyttjas för privat bruk annat än vid ceremonier
som bröllop, begravningar m.m.

---------------

1.10 Tjänstebruksutrustning
1.10.1 Tjänstebruksutrustning omfattar normalt stridsutrustning och samt grön/
blå arbetsdräkt.
Tilldelad tjänstebruksutrustning får inte bäras/nyttjas utom tjänsten om
så ej anges i detta reglemente, med undantag av resa till och från tjänstgöringsplatsen.

QUOTE (gislemark Posted den Apr 6 2005 @ 20:08)
Om man nu köper persedlar på tex. Ö&B, vilket jag oxå gjort, helt ok för mig.
Men borde då inte all form av märkning vara borttagen av FM innan de "skänks" bort för försäljning.

Jo det "Borde" det.. nu är det dock inte alltid så.

//Edit / citerade lite fel.. fixat.
Rokare
En fårtacka kimster.

Då är det väl m.a.o så att det är nej på FU90 motsv vid jakt, alternativt civilt införskaffad utan märken.

GMY
olaevil
Min syster kom en gång hem med en m59 med Kapten märkning....Jag skar bort dessa under ganska starka protester....

biggrin.gif

Olaevil

EDIT: stavning
Tobias R
Är det så att det är otillåtet att bära en på ÖB inköpt t.ex. FU90 som civilperson? Antar att det inte är det då ÖB säljer dem. Är det otillåtet att sy på märke på denna? Är det otillåtet att blanda den med resten av sin 'civila' garderob? Mig veterligen; nej. ÖB säljer förmodligen kläder för att de ska komma till användning istället för att förstöras. Om sen folk vill låta märkena sitta på (bakochfram/uppochner, vem bryr sig?) så är det väll inget att hänga upp sig på. På diverse universitet där det förekommer overallklädda studenter är det vanligt att dessa syr på lite olika märke från försvaret. Ser inget fel i detta. Vissa har sytt på majors kragspegel eller kanske ett amf-förbandstecken. Om man nu jagar så förmodar jag att FU90 är ypperligt då den funkar bra mot väder och vind med rätt underställ och ger även lite cammo...

/Tobias
Rokare
@Tobias

Som du säger så är det inget hinder att bära militära persedlar som inköpts på ex. ÖB. Vad som dock inte är tillåtet är att bära FM's persedlar med märken som civilperson.

Du får bära en ljusblå skjorta och mörka byxor, men om de har polismärken motsv så är det juridiskt fel.. Så även med FU90 om du inte är anställd. Om du dock är anställd så får du inte heller bära FU90 vid jakt som du säkert läste i Kimsters eminenta hänvisning.

Reglerna finns till för att inte folk skall kunna utge sig för att vara officer, reglerna finns inte till för att tillämpas in absurdum på ex studentoveraller.

GMY

Edit: Fingrus fuckingus leprus

Edit 2: @Kimster. Lagen heter något i stil med Föregivande av tjänsteställning har jag för mig.
Kimster
Har diskuterats innan. Uniformer som säljs av ÖB är kasserade av FM och får inte ha några gradbeteckningar eller förbandsmärken.
Så fort förbandsmärken, kragspeglar och/eller svenskflagga är det en Uniform som representerar FM och man kan åka på strafflig påföljd med en lag jag inte kommer på namnet på som stöd. Av samma skäl som man inte får bära en polisuniform med deras märke på.

Finns en tråd om just detta i MTRL-platsen nånstans, då vi drog upp folks bärande av svensk uniform kring airsoftlekandet.
Tobias R
Detta måste ju innebära att samtliga märken som används av FM är typ 'skyddade' på något sätt för att särskilja dem från vanliga civila märken. Vad händer om man t.ex. syr på kraspeglar spegelvänt på sin uniform? Eller kanske ändrar om litet på dem. Eller har en från trängen och en från pansar? Eller om man målar en rolig gubbe på förbandsmärket. Att det är otillåtet med uniform ihop med en svensk flagga låter konstigt. Vem som hellst får väl sy på en flagga på sin civila jacka. Har man köpt M90 på ÖB så är den väl 'civil'?

*japp nyfiken*

/Tobias
Rokare
QUOTE (Tobias R @ Apr 7 2005, 19:50 )
Detta måste ju innebära att samtliga märken som används av FM är typ 'skyddade' på något sätt för att särskilja dem från vanliga civila märken. Vad händer om man t.ex. syr på kraspeglar spegelvänt på sin uniform? Eller kanske ändrar om litet på dem. Eller har en från trängen och en från pansar? Eller om man målar en rolig gubbe på förbandsmärket. Att det är otillåtet med uniform ihop med en svensk flagga låter konstigt. Vem som hellst får väl sy på en flagga på sin civila jacka. Har man köpt M90 på ÖB så är den väl 'civil'?

*japp nyfiken*

/Tobias

Om du syr på kragspeglarna fel så bör du få höra detta på lämplig sätt från befälen.

Ang. övrigt så pratar vi om militära märken på militära plagg. Då gäller UniR FM. Alltså det är nog ok (skriver nog eftersom jag inte är 100) att sätta ett militärt märke på ett civilt plagg.

Jag kan tänka mig att man i lagstiftningen tänker mest på att man inte skall kunna missuppfattas att vara militär/ha en grad/tillhöra ett förband motsv.

Är du med på hur jag menar? Känner att min förmåga att förklara inte är på topp med tom mage.. vilket jag får be om ursäkt för..

GMY
Tobias R
Jag kanske var otydlig men jag menade alltså om man köpt FU90 på ÖB. Att man inte ska kunna misstas för milpers är nog helt rätt. Men var går gränsen? För att se efter så att folk inte kan misstas så måste man ju gå in och begränsa människors sätt att klä sig. Då är det t.ex. inte tillåtet att gå in på ÖB och köpa sig en FU90 med märken på och bära i skogen när man jagar?

/Tobias
SBP
Föregivande av allmän ställning.
17 kap §15 Brottsbalken säger följande:

"Giver någon sig obehörigen ut för att utöva
myndighet, dömes för föregivande av allmän
ställning till böter eller fängelse i högst sex månader.
Detsamma skall gälla, om någon obehörigen bär
uniform, märke eller annat tjänstetecken som giver
honom sken av att tillhöra försvarsmakten
eller
annan kår i det allmännas tjänst eller kår, vars
verksamhet avser allmän samfärdsel eller
allmänhetens förseende med vatten, ljus, värme
eller kraft.

Är brottet med hänsyn till att det har medfört
betydande men för det allmänna eller för någon
enskild eller eljest att anse som grovt, skall dömas
till fängelse i högst två år. Lag (1999:792)."

Markerad text gjord av mig. Alltså mycket nono att på civilt inköpt FU90 sätta på märken, eller låta märken sitta kvar. Som jag läser det så gäller det även om märkena sitter fel. Det kan GE SKEN av att man tillhör försvarsmakten.
Tillägg: Tror att det gäller "hel" uniform, typ byxa-jacka. Varken läst förarbeten eller kommentarer så jag är inte säker.
sgt2421
Tänkte hjälpa SBP i hans strävan att göra en juridiskt korrekt bedömning. Så här står det i brottsbalkskommentaren:
Uniform, märke, tjänstetecken. I andra punkten av första stycket straffbeläggs att obehörigen bära uniform, märke eller annat tjänstetecken som ger bäraren sken av att tillhöra försvarsmakten eller kår av det slag som anges i paragrefen. För ansvar krävs att det obehöriga bärandet verkligen ger det ifrågavarande skenet och bäraren har uppsåt, om än inte nödvändigtvis syfte, att ge sådant sken. Det förutsätts inte för ansvar att bäraren företer något utöver bärandet. Att stadga ansvar för den som låter annan obehörigen bära uniform etc. har ansetts obehövligt, då ett sådant ansvar ansetts kunna i tillräcklig omfattning bestraffas genom tillämpning av medverkansbestämmelserna.

SBPs antagande om "hel" uniform kan nog tänkas funka som riktmärke. Det avgörande är alltså att bärandet ger sken av att man tillhör försvarsmakten. För detta torde krävas en hel uniform. Om man som jägaren använder uniformspersedlar men fortfarande ser ut som en gammal hemvärnare som är ute o jagar så är det alltså inte straffbart.
bushman
QUOTE (Rokare @ Apr 7 2005, 18:29 )
Edit 2: @Kimster. Lagen heter något i stil med Föregivande av tjänsteställning har jag för mig.

vad gäller här igentligen?

har ju ett fall av människor i min hemstad som klär sig i sparkdräkter snarlika ordningsvakter och tulltar omkring på stadsfestivalens öltältsgata, bärandes på halva milisshopen i bältet.

eftersom ordningsvakterna brukar välja en mer diskret nivå med kostym så tyr ju sig okunnigt folk till dem.
problemet är bara att de töjer kraftigt på bereppet envars ingripande.
eller rättare sagt de ser sin rätt att få överfalla yngre människor och hälla ut deras folköl.

men om jag fattar saken rätt så måste du bära huvudbonad fär att anklagas för brott mot uniformslag och liknade.
vilket dessa inte gör.

men om jag och mina 20 polare som är sura för att polisen, försvarsmakten, bevakningsbolagen och svensk bilprovning inte vill anställa dem, skaffar oss svarta uniformer, och börjar jaga det vi själv anser är brott (tex ha långt hår eller inte lyssna på dansbandsmusik) är inte det "Föregivande av tjänsteställning"?
Tobias R
QUOTE (bushman @ Apr 8 2005, 08:33 )
men om jag och mina 20 polare som är sura för att polisen, försvarsmakten, bevakningsbolagen och svensk bilprovning inte vill anställa dem, skaffar oss svarta uniformer, och börjar jaga det vi själv anser är brott (tex ha långt hår eller inte lyssna på dansbandsmusik) är inte det "Föregivande av tjänsteställning"?

Det kallas väl medborgargarde? :P
martinator
Att sy på en kragspegel upp och ner tror jag inte spelar någon roll alls då betydande delen av befolkningen inte vet vad som är upp eller ner på en kragspegel. Det är ju en tysk flagga även om man, gud förbjude, råkar hissa den upp och ner (borde sitta klistermärken på flaggstänger där anna än svensk falaga ska hissas).

/martinator
bushman
QUOTE (Tobias R @ Apr 8 2005, 08:53 )

nä det är en korrekt beskrivning av en frivillig orgsnisation som säjer sig syssla med radiosamband.
radionerd på 120 kilo > bong.gif < allmänheten
sgt2421
QUOTE (bushman @ Apr 8 2005, 15:14 )
QUOTE (Tobias R @ Apr 8 2005, 08:53 )

nä det är en korrekt beskrivning av en frivillig orgsnisation som säjer sig syssla med radiosamband.
radionerd på 120 kilo > bong.gif < allmänheten

Beteendet skulle tangera brottet olaglig kårverksamhet BrB 18:4...

För tydlighets skull vill jag även påpeka att man inte kallar de olika paragraferna i brottsbalken för den och den lagen. Det låter bara konstigt bash.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.