QUOTE (syte johansson @ Apr 12 2005, 01:03 )
En del saker verkar lite underliga. På FMs hemsida står mycket fint om hkp15, men beväpningsmöjligheter nämns inte alls, om man då i stället går in på tillverkarens hemsida så verkar ju det stora utval av beväpningsalternativ som finns vara deras främsta säljargument (
A109LUH, pdf, 2 balkplatser som vardera tar 300kg). Och de radar friskt upp möjliga uppdrag som: eskort, understöd, pansarvärn och lätt attack (i stil med AH-6 antar jag). Att beväpna hkp15 tycker jag verkar som en lösning för understöd till LBB, särskillt om riktiga stridshelikoptrar dröjer.
Eller är det kanske så att man inte får några riktiga stridshelikoptrar om politiker får anledning att tro att kapaciteten redan finns?
Vill man verkligen inte vill ha pv-robotar på helikoptrar i någon form? Jag var under intrycket av att det var främst begränsningar med TOW systemet som dömde ut hkp9, en nyare pv-robot borde väl fungera bättre?
Att tänka på här är att maskinen inte är i tjänst. Den första seriemaskinen kommer inte vara här förrän tidigast till sensommaren/hösten. (istället för maj som gällde ett tag). Jag har nu fått samma info som Achilleos (intressant) gällande beväpning. Jag är inte imponerad, men jag har numer en viss uppfattning om offensiv beväpning på ej dedikerade attackhkper.
AH 6 används numer som understödshkp i SIB miljö, där ahkp inte passar. Den maskin som nu kommer närmast är OH 58D och den roll den spelade under OIF. Hand upp de förare som är beredda att sätta sig i en sådan maskin och gå in i strid.....
TOW systemet hade en mycket "bra" konflikt i och med OIF. USMCs besättningar valde den framför Hellfire ( så länge man når ut till det med TOW) och är YTTERST negativa till att AH1Z endast skall bära Hellfire som pgm.