Help - Search - Members - Calendar
Full Version: HKP16
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning > LUFT
zunx
Ja, vilken helikopter kommer få gå under HKP16?

HKP14 och HKP15 var ju båda, till största delen, transporthelikoptrar. Jag tror iaf det blir nån form av attackhelikopter. Apache eller Eurocopter Tiger tycker jag låter rimmliga.
Erik_G
Enligt mina källor på försvarsdepartementet kommer Hkp 16 bli en s.k försvarshelikopter. Termen försvarshelikopter är en mer politiskt korrekt term för det vi känner som "attackhelikopter". Försvarsdepartementet tror att termen attack eller stridshelikopter uppfattas som allt för aggresiv hos det regerande partiets stödpartier.

Närmare bestämt så pratas det om termen lätt försvarshelikopter, dvs någonting lättare än de stora, som Apache, Rooivalk, Tiger, Mangusta etc.
Ett förslag som man bett FMV utreda är om man kan använda sig av exempelvis Robinson R22 med speciell "försvarsutrustning". Detta skulle kuna göra Hkp 16 till både en helikopter för militära operationer samt användbar för träning av nya piloter. En slags efterföljare till Hkp 5 "Pissekuren".

Detta var iallafall vad jag fick återberättat i fredags när jag träffade min kontakt på Försvarsdepartementet. Skall tillägga att detta är under utredning, och en ev affär ligger långt fram i tiden.

mvh
ErikG
zunx
QUOTE (Erik_G @ Apr 5 2005, 20:27 )
Termen försvarshelikopter är en mer politiskt korrekt term för det vi känner som "attackhelikopter". Försvarsdepartementet tror att termen attack eller stridshelikopter uppfattas som allt för aggresiv hos det regerande partiets stödpartier.

Lol! laugh.gif Dom tror alltså att våra grannländer kommer känna sig hotade för vi andvänder 'Attackhelikoptrar'? fun_icon_nana.gif
Sytare
QUOTE (zunx @ Apr 5 2005, 21:37 )
Termen försvarshelikopter är en mer politiskt korrekt term för det vi känner som "attackhelikopter". Försvarsdepartementet tror att termen attack eller stridshelikopter uppfattas som allt för aggresiv hos det regerande partiets stödpartier.

Lol! laugh.gif Dom tror alltså att våra grannländer kommer känna sig hotade för vi andvänder 'Attackhelikoptrar'? fun_icon_nana.gif

Nej, det är väl p.g.a. de nuvarande stödpartierna. Tur att dom i alla fall väljer ett könsneutralt beteckning då det annars skulle sitta löst till vid nästa FB...

@Erik_G
Har du någon uppfattning om vad man eventuellt skulle kunna hänga på den där f-b kollebrien?
zunx
Jag menade alltså att stödpariterna kommer tro det. ;) Var även lite smått sarkastisk...
Nestor
Enligt mina källor på försvarsdepartementet kommer Hkp 16 bli en s.k försvarshelikopter. Termen försvarshelikopter är en mer politiskt korrekt term för det vi känner som "attackhelikopter". Försvarsdepartementet tror att termen attack eller stridshelikopter uppfattas som allt för aggresiv hos det regerande partiets stödpartier.

Närmare bestämt så pratas det om termen lätt försvarshelikopter, dvs någonting lättare än de stora, som Apache, Rooivalk, Tiger, Mangusta etc.
Ett förslag som man bett FMV utreda är om man kan använda sig av exempelvis Robinson R22 med speciell "försvarsutrustning". Detta skulle kuna göra Hkp 16 till både en helikopter för militära operationer samt användbar för träning av nya piloter. En slags efterföljare till Hkp 5 "Pissekuren".

Detta var iallafall vad jag fick återberättat i fredags när jag träffade min kontakt på Försvarsdepartementet. Skall tillägga att detta är under utredning, och en ev affär ligger långt fram i tiden.

mvh
ErikG

"Lätt försvarshelikopter"
Menar du en sådan här?
Skuggan
nej, usch Hendrix, dendär ser ALDELES för farlig ut.... och dessutom är den inte moderiktig....

en rosa fluffig helikopter med vattenpistoler skall det vara, så kan den käcka extra som brandsläckare också...
GrodanBoll
QUOTE (zunx @ Apr 5 2005, 20:18 )
Jag tror iaf det blir nån form av attackhelikopter. Apache eller Eurocopter Tiger tycker jag låter rimmliga.

Vad baserar du den rimmlighetsbedömningen på?

Efter dom tester som utfördes under mitten av 90-talet hörde jag att Armén (alltså ej försvarsberedningen, FMV el dyl) hellst ville ha Mi-28 eller Cobra på grund av priset. Mest "bang for the bucks" helt enkelt.

Begagnade Apacher kanske vore något, men frågan är hur pass smart/lönsamt det är att köpa begagnade helikoptrar.

Tror personligen på ett annat allternativ: Ingenting köps.
zunx
Apache är en, redan existernade, bra attackhelikopter. Tiger är visserligen inte klar, men eftersom det är en europeisk, tysk helikopter så låter det som ett möjligt köp. Vi har ju köpt många andra vapensystem av tyskarna.

Jag har även fått för mig att Norge har beställt Tiger- helikoptrar, stämmer det?
syte johansson
QUOTE (zunx @ Apr 7 2005, 15:39 )
Jag har även fått för mig att Norge har beställt Tiger- helikoptrar, stämmer det?

Såvitt jag vet har bara frankrike, tyskland, spanien och australien beställt tiger/tigre.
zunx
När ska Tiger vara färdig? Runt 2007?
syte johansson
QUOTE (zunx @ Apr 8 2005, 20:52 )
När ska Tiger vara färdig? Runt 2007?

Frankrikes tog emot den första tigern den artonde mars, tyskland fick sin första den sjätte april. Nuvarande beställningar(206 st) levereras i full takt tills 2010.

Angående robinson R22, vad för last ska man ha på den? Totalt kan den ta 180 kg, och runt hälften går ju bort till piloten. Skall man ha sensorer borde det väl bli lite "ugglan" av den. Skall man ha vapen blir det väl max 2 58:or. Om det är vapen man vill ha så kan ju A109 LUH (Hkp 15) ta en del beväpnig:
    *  Rocket launcher 7/12/19 tubes 70/81 mm
    * Twin machine gun-pod 7.62 mm
    * Machine gun-pod 12.7/20 mm
    * Machine gun-pod 12.7 mm with 3 tubes 70 mm rockets
    * Antitank missiles (TOW, HOT or Hellfire)
    * Air-to-air missiles (Stinger or Mistral)
-Från hemsidan.
Danne
QUOTE (syte johansson @ Apr 9 2005, 00:31 )
Angående robinson R22, vad för last ska man ha på den? Totalt kan den ta 180 kg, och runt hälften går ju bort till piloten. Skall man ha sensorer borde det väl bli lite "ugglan" av den. Skall man ha vapen blir det väl max 2 58:or. Om det är vapen man vill ha så kan ju A109 LUH (Hkp 15) ta en del beväpnig:
    *  Rocket launcher 7/12/19 tubes 70/81 mm
    * Twin machine gun-pod 7.62 mm
    * Machine gun-pod 12.7/20 mm
    * Machine gun-pod 12.7 mm with 3 tubes 70 mm rockets
    * Antitank missiles (TOW, HOT or Hellfire)
    * Air-to-air missiles (Stinger or Mistral)
-Från hemsidan.

Ironi. Något herr Erik G nyttjar ibland. eller mest hela tiden faktiskt ;). Det finns heller inga planer på att återinföra Pvrb-hkp så Hkp 15 kommer som det ser ut nu vara en "slick", med högst en 7,62mm ksp eller liknande
achilleos
B-styrka åt mekförbanden är inte en prioriterad uppgift för en ev. framtida beväpnad helikopter, så när hkp9 försvinner så kommer utbildningen av framförallt lvkv att tappa mycket i kvalitet. Enda möjligheten som jag ser det är att markförbanden skramlar till BT-system mm eftersom hkpflj knappast lägger pengar på, och köper in, nåt de inte får ut nån effekt av själva. Visst, en viss effekt kanske man kan få, men inte mot de uppgifter som är aktuella i framtiden, internationella insatser, där knappast strid mot mekförband kommer att äga rum...
KD803
QUOTE (achilleos @ Apr 10 2005, 15:52 )
Enda möjligheten som jag ser det är att markförbanden skramlar till BT-system mm eftersom hkpflj knappast lägger pengar på, och köper in, nåt de inte får ut nån effekt av själva. Visst, en viss effekt kanske man kan få, men inte mot de uppgifter som är aktuella i framtiden, internationella insatser, där knappast strid mot mekförband kommer att äga rum...

Får inte hkpflottiljen ut något av att öva mot luftvärnsförband? Det borde inte vara omöjligt att finna ett simulatorsystem som kan täcka in både robot- och eldrörsluftvärn.
Mats
QUOTE (BJE @ Apr 10 2005, 15:10 )
Får inte hkpflottiljen ut något av att öva mot luftvärnsförband? Det borde inte vara omöjligt att finna ett simulatorsystem som kan täcka in både robot- och eldrörsluftvärn.

Gör inte BT-46 det?

7.gif
achilleos
QUOTE (Mats @ Apr 10 2005, 14:15 )
Gör inte BT-46 det?

7.gif

Nej, inget luftvärnssystem förutom lvkv har BT över huvud taget vilket naturligtvis är kass.

Jo, visst skulle vi få ut nåt av det men då krävs BT på framförallt hkp14 och det kommer nog tyvärr inte bli verklighet. Jag och vissa andra skulle givetvis helst se att vi satte på BT-måldelar på samtliga helikoptrar i syfte att utvärdera olika insatser men alltför många i beslutande positioner har ingen som helst erfarenhet av BT och kan knappt stava till stridsträningsanläggning Det som krävs är att nån general som sitter med ett helhetstänk (Chefen för krigsförbandsledningen, C Kri, t.ex.) inser nyttan med detta för bägge parter och avsätter medel för anskaffning. Tyvärr har han tusen andra saker på sitt bord som naturligtvis är lika viktiga, eller viktigare, så BT-system är nog en utopi. sad.gif
syte johansson
En del saker verkar lite underliga. På FMs hemsida står mycket fint om hkp15, men beväpningsmöjligheter nämns inte alls, om man då i stället går in på tillverkarens hemsida så verkar ju det stora utval av beväpningsalternativ som finns vara deras främsta säljargument (A109LUH, pdf, 2 balkplatser som vardera tar 300kg). Och de radar friskt upp möjliga uppdrag som: eskort, understöd, pansarvärn och lätt attack (i stil med AH-6 antar jag). Att beväpna hkp15 tycker jag verkar som en lösning för understöd till LBB, särskillt om riktiga stridshelikoptrar dröjer.
Eller är det kanske så att man inte får några riktiga stridshelikoptrar om politiker får anledning att tro att kapaciteten redan finns?

Vill man verkligen inte vill ha pv-robotar på helikoptrar i någon form? Jag var under intrycket av att det var främst begränsningar med TOW systemet som dömde ut hkp9, en nyare pv-robot borde väl fungera bättre?
Danne
QUOTE (syte johansson @ Apr 12 2005, 01:03 )
En del saker verkar lite underliga. På FMs hemsida står mycket fint om hkp15, men beväpningsmöjligheter nämns inte alls, om man då i stället går in på tillverkarens hemsida så verkar ju det stora utval av beväpningsalternativ som finns vara deras främsta säljargument (A109LUH, pdf, 2 balkplatser som vardera tar 300kg). Och de radar friskt upp möjliga uppdrag som: eskort, understöd, pansarvärn och lätt attack (i stil med AH-6 antar jag). Att beväpna hkp15 tycker jag verkar som en lösning för understöd till LBB, särskillt om riktiga stridshelikoptrar dröjer.
Eller är det kanske så att man inte får några riktiga stridshelikoptrar om politiker får anledning att tro att kapaciteten redan finns?

Vill man verkligen inte vill ha pv-robotar på helikoptrar i någon form? Jag var under intrycket av att det var främst begränsningar med TOW systemet som dömde ut hkp9, en nyare pv-robot borde väl fungera bättre?

Att tänka på här är att maskinen inte är i tjänst. Den första seriemaskinen kommer inte vara här förrän tidigast till sensommaren/hösten. (istället för maj som gällde ett tag). Jag har nu fått samma info som Achilleos (intressant) gällande beväpning. Jag är inte imponerad, men jag har numer en viss uppfattning om offensiv beväpning på ej dedikerade attackhkper.

AH 6 används numer som understödshkp i SIB miljö, där ahkp inte passar. Den maskin som nu kommer närmast är OH 58D och den roll den spelade under OIF. Hand upp de förare som är beredda att sätta sig i en sådan maskin och gå in i strid.....

TOW systemet hade en mycket "bra" konflikt i och med OIF. USMCs besättningar valde den framför Hellfire ( så länge man når ut till det med TOW) och är YTTERST negativa till att AH1Z endast skall bära Hellfire som pgm.
Erik_G
När jag var vpl på pvhkpkomp vet jag att det knorrades lite över Helitowsiktet, som tydligen gärna lät sig luras av solen, samt att det saknade nattkapacitet. Sen är inte nian någon räjserkärra med sikte, fyra robotar och full tank, men jag vet inte om 109an skulle ha så mkt bättre prestanda. 109an finns ju med Helitow i belgiska försvaret (?), så det borde gå att hämta erfarenhet därifrån i så fall.

Att helitowsiktet försöker styra solen mot mål istället för roboten är väl en form av hybris siktet delar med andra sikten med liknande funktion har jag bestämt för mig. Man får undvika att skjuta i motljus smile.gif

När det gäller offensiv beväpning så är väl en pvhkp mest att jämställa med en robottskyttegrupp på en väldigt mobil (och dyr) "jeep".
Men eftersom försvaret inte ska syssla med strid mot fientliga mekaniserade bataljoner som rullar fram över ett landskap där det finns färdigrekade eldställningar på kontrollerat territorium är väl behovet av en pvhkp betydligt mindre, särskillt som det kostar en del.

/E
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.