Eftersom förra tjänsten försvann fick jag en ny, och det blev bevakningsgruppchef på F-21 i Luleå. Lyckas dock inte hitta mycke info varesig om tjänsten eller regementet.
Anar en smått negativ inställning till bevakningsgruppchef på forumet iaf.
Det står ju en hel del i tjänstebeskrivningen från pliktverket om olika saker man utbildas till att kunna och göra, men är hela tjänstetiden sen på 6 månader ett sittandes i en vaktkur å spela playstation?
Vidare undrar jag lite om erfarenheter från F-21. Är det ett shysst regemente? Bra befäl?
/ Eric
Private Haze
Apr 5 2005, 23:14
Jag kan börja med att gratulera dig till att du hamnade på F21. Det är en mycket bra flottilj med bra fritids och träningsmöjligheter. Kasernerna är lite småsunkiga och är inte något att hänga i julgranen men nog kan man bo där. Du behöver dessutom inte oroa dig eftersom du skall bo det mesta av din tid i vakten(kommer till den senare).
Hur som helst befälen på F21 är i min mening hur bra som helst och jag är än så länge helnöjd med den utbildning jag fått eller fick under mina första tre månader. Det blir inte så mycket utbildning i vakten men tiden fördrivs definitivt till annat än att bara spela playstation. Du kommer tillexempel få sitta i lucka och central vilket innebär att du håller koll på F21's larmsystem eller bemannar F21's reception kan man säga. Både dessa är ganska omväxlande uppgifter och man vet aldrig vad som kan hända. Därför är det mycket viktigt att du kan de regler och rutiner som gäller för vakten. En stro del av tiden går åt till att lära in dessa.
Det roligaste i vakten är att åka på rond eller insats. Då drar man ut stridskittat och kollar objekt som larmat eller som bara behöver kontrolleras noggrant. Det går sällan "skarpa" insatser men när det sker så gäller det återigen att du vet vilka rutiner och regler som gäller, extra viktigt för dig som GB eftersom du skall kunna leda gruppen i fall något händer Insatschefen.
Vakten är en väldigt trevlig byggnad med fräscha lokaler men mer kan jag tyvärr inte säga om stället ifråga. jag kan dock säga att vi har de skönaste sängarna på F21. Vi bor dock ganska trångt.
Kan även tillägga att vi är en av de plutoner som skjuter mest på hela F21 och då med tonvikt på nödvärnssituationer. Vi får även tillfäller att pröva på olika vapen såsom K-Pist, AK5D, Kulspruta 90 samt Pistol88B.
Hoppas detta gav dig svar på något av de du undrade över. Om det är något mer kan du PM:A mig...
Tackar för ett mycket bra svar! Ser genast mer fram emot mitt inryck i Augusti!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.