Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Bäckebo lufttorped.
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Flamdämpare
BäckeboBomben
Här finns intressant information om en nästan glömd händelse.

Nestor
Intressant läsning. smile.gif
Tyskarna kan ju inte ha blivit allt för glada då de fick reda på vad som hade hänt...
Mattsson
Mycket intressant läsning, tack för länken Flamdämpare. salute.gif

Fö: Damp det inte ner en V2a på Gotland också? 7.gif
Sytare
Det här lär jag väl bli inlåst i kassun för, men what the hell...

Lufttorpederna som damp ner över Svea Rike hade ju ett antal positiva efterverkningar också. Vi blev ju liksom mer och mer bundis med britterna efterhand som det konstaterades att Tredje Riket skulle förlora. Har för mig att dom skickade över ett par Mosquitoplan för att hämta en lufttorped (valda delar) och vi fick några radarssytem för besväret. Vid ett annat tillfälle fick vi löftet att få köpa några stridsvagnar till kompispris...

Källa på detta: den alldelles utmärkta boken "Teknikkriget som förändrade världen"
C 2.a pjäs
QUOTE (Sg Toll @ Apr 5 2005, 11:42 )
Vid ett annat tillfälle fick vi löftet att få köpa några stridsvagnar till kompispris...

Tjahadu, vilka stridsvagnar då? Ibörjan var det väl till Shermanvagnar omdöpta "RAM II"-vagnar, en kanadensisk variant med 57mm kanon som endast användes vid övning. och Strv m/42 ansågs väl likvärdig med Sherman? Ett stycke in på 1950-talet, om de fortfarande kom ihåg vår "väntjänst" då, ville vi köpa Centurion eller AMX-13. Britterna nekade, men sedan kom handelsbalansen i olag med Sverige så då gick det. Men knappast pga av vår generösa gåva ett knappt decennium tidigare. Hur vet jag detta? SPHF (Svensk pansarhistorisk förening)s tidskrifter...
Sytare
QUOTE (C 2.a pjäs @ Apr 5 2005, 12:52 )
QUOTE (Sg Toll @ Apr 5 2005, 11:42 )
Vid ett annat tillfälle fick vi löftet att få köpa några stridsvagnar till kompispris...

Tjahadu, vilka stridsvagnar då? Ibörjan var det väl till Shermanvagnar omdöpta "RAM II"-vagnar, en kanadensisk variant med 57mm kanon som endast användes vid övning. och Strv m/42 ansågs väl likvärdig med Sherman? Ett stycke in på 1950-talet, om de fortfarande kom ihåg vår "väntjänst" då, ville vi köpa Centurion eller AMX-13. Britterna nekade, men sedan kom handelsbalansen i olag med Sverige så då gick det. Men knappast pga av vår generösa gåva ett knappt decennium tidigare. Hur vet jag detta? SPHF (Svensk pansarhistorisk förening)s tidskrifter...

Det blev lite otydligt, men fick vi, eller fick vi inte några stridsvagnar?
Eller menar du att dom prackade på oss mest bara skit?

Tyvärr bristande kunskaper ang. pansar svenskt pansar under/strax efter kriget och jag är väl redo att ställa in mig i ledet och fundera lite över Gunnar Dahllöfs skrivna ord.
C 2.a pjäs
QUOTE (Sg Toll @ Apr 5 2005, 12:32 )
Det blev lite otydligt, men fick vi, eller fick vi inte några stridsvagnar?
Eller menar du att dom prackade på oss mest bara skit?

De första brittiska vagnarna, Centurion mark III tror jag, levererades runt 1953-54 vill jag minnas. Så inga stridsvagnar fick vi under kriget i alla fall.
Såhär såg RAM ut, samma (eller svårt liknande chassi som Sherman, men med ett annat torn).
Direkt efter kriget, 1946-47 tror jag, köpte KATF (Kgl Armetygförvaltningen) en del vagnar för försök, bla Sherman, Sherman Firefly, Sherman 105mm haubits, Churchill, StuG och lite annat, men det var bara enstaka exemplar. Man använde bl.a StuG och Sherman när man började skissa på Strv 103. Men nu hamnade vi OT, Sverige fick INTE stridsvagnar i utbyte mot V2-delar under kriget.

Källa: SPHF´s tidskrifter
Adam Wilhelm
[OT] Och AMx-13 blev det inte för pansaret var för tunt för att skydda mot strålning.
Källa, FOI årsbok 1900-kallt [/[OT]
C 2.a pjäs
QUOTE (Adam Wilhelm @ Apr 5 2005, 12:41 )
[OT] Och AMx-13 blev det inte för pansaret var för tunt för att skydda mot strålning.
Källa, FOI årsbok 1900-kallt [/[OT]

Nä, men antingen ÖB eller Pansarinspektören förordade ändå AMX-13 för man skulle ju ha råd med så många... blink.gif
Adam Wilhelm
Precis... det står att läsa i pansars 40 årsbok.
C 2.a pjäs
Sverige måste väl slagit nära nog världsrekord i tid man använde VK2-konstruktioner. Strv m/42 fick nytt torn på 1950-talet och vips hade man en stridsvagn helt i klass med åtminstone AMX-13. Enligt ryktet borde man ta stöd mot ett träd motsv när man sköt med tornet "vridet åt sidan". "Sanslös" skulle smeknamnet ha avrit... Strv m/41 konverterades glatt till pbv 301, försedd med 20mm akan från Tunnan och gjorde tjänst till sent 1960-tal i alla fall. KP m/42 fanns i Gotlandsbrigadens sjukvårdskompanier når min kompis lumpade 1998...

Back to topic: när Bäckebobomben firar jubilieum skriver alltid lokalpressen några rader i Barometern, så det kommer upp till som tätt.
Magnus
QUOTE (C 2.a pjäs @ Apr 5 2005, 12:39 )
Såhär såg RAM ut, samma (eller svårt liknande chassi som Sherman, men med ett annat torn).

Står det inte en sån pjäs vid infarten till I17:s övningsområde Bulid (infarten nära Nyckelås)?
C 2.a pjäs
QUOTE (Magnus @ Apr 5 2005, 18:01 )
QUOTE (C 2.a pjäs @ Apr 5 2005, 12:39 )

Står det inte en sån pjäs vid infarten till I17:s övningsområde Bulid (infarten nära Nyckelås)?

Förmodligen inte, eftersom Sverige aldrig köpte typen.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.