Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Tältinköp
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Haegg
Jag planerar att köpa ett tält. Förstahandsvalet hade varit ett Hilleberg Keron men nu anser jag (eller snarare någon närstående person som jag delar ekonomi med) att ett Hillerberg är aningen för dyrt.

Jag tänker mig ett 3-mannatält i prisklassen under Hilleberg som är lämpligt för 3-säsongsbruk (möjligen 4). Jag är förtjust i tunneltält men öppen för andra förslag. Låg vikt är intressant men inte av avgörande betydelse. Hellre lite slittålighet än gramjakt. Jag trivs också bäst i tält som har en rymlig absider.

Jag är tacksam på förslag på vad för tält jag ska köpa?
Adam Wilhelm
Vaude brukar få bra betyg i tester.
En annan tillverkare är Helsport.
Billigare än Hilleberg är de i varje fall.
EO4
Kolla www.findmeatent.com
Sljivovica
bisontelt.se
Klart grabben ska ha en kåta.. smile.gif
Haegg
Vaude har ett åtminstone en modell (Ferret 3) som ser intressanta ut. Är det någon som har egen erfarenhet av dem? Även egna erarenhet om andra märken och modeller (T.ex. Bergans Extrem) tas tacksamt emot.

En kåta kanske men det känns lite tjorvigt att bära runt på kamin och mittstång. ;) Det känns lite malplacerat med ett företag som tillverkar lappkåtor och säljer renskinn i Strömstad.
Kn Glock
Hilleberg regerar!

Du kanske kan hitta ett beg tält. B)
whamou
Har bara en sak att säga: Hillebergs Nammatj GT regerar!

Har under årens lopp sovit i många av de tält som finns på marknaden, ägt flera själv, men det är bara ett som jag är till 100% nöjd med. Nammatj GT. Enligt mitt tycke ett mycket prisvärt tält.
Haegg
Jag har köp av ett begagnat Nammatj GT som ett alternativ. Det är dock inte helt enkelt att få tag på ett begagnat Hilleberg. Det finns större efterfrågan än tillgång. Jag har varit pucktvåa några gånger nu på begagnade Nammatj.
skinner
QUOTE (whamou @ Apr 5 2005, 20:03 )
Har bara en sak att säga: Hillebergs Nammatj GT regerar!

Har under årens lopp sovit i många av de tält som finns på marknaden, ägt flera själv, men det är bara ett som jag är till 100% nöjd med. Nammatj GT. Enligt mitt tycke ett mycket prisvärt tält.

Äger ett lika dant. Är super nöjd. Helt klart värt varenda öre.
Haegg
Jag börjar tro att stora delar av min omgivning, inklusive folket här, är sponsrade av Hilleberg. De är som sagt ganska dyra men Nallo har dock ett hysat pris. Är det någon som har egen erfarenhet av Nallo GT eller Nallo och som kan rekommendera eller avråda?
Sgt Andersson
QUOTE (Haegg @ Apr 28 2005, 12:49 )
Jag börjar tro att stora delar av min omgivning, inklusive folket här, är sponsrade av Hilleberg. De är som sagt ganska dyra men Nallo har dock ett hysat pris. Är det någon som har egen erfarenhet av Nallo GT eller Nallo och som kan rekommendera eller avråda?

Nej men du kan läsa lite här:

Nallo
Haegg
Tack för lästipset Sgt Andersson.
Haegg
Nu har mitt Nallo GT kommit. Ja jag föll till föga för min omgivnings massiva lobbande för Hilleberg. Tältet fungerar utmärkt på gräsplätten utanför lägenheten. Det kanske inte är så imponerande att tältet står pall för svensk sommar på 15 meter över havet och svag nordlig vind. Få se om mina positiva intryck består efter sommarens fjällturer.
Kn Glock
OT

Gratulerar till ditt val av tält.

Oavsett kvalitet på tältet (som i detta fall är bra) så kan det vara lite si och så med husfriden inne utältet om man normalt delar på 60 kvm men nu får nöja sig med 4 och vissa begränsningar i takhöjd.

Lycka till med sommarens vandringar.

Själv åker 2 veckor till SAREK med mitt AKTO. (Vi kommer bra överrens tältet och jag)
B.A
Köpte ett 3pers tält från mckinley för 2000:- trots det ringa priset och märket funkade det helt ok nu i helgen. Den 18 juli hänger tältet med till kebnekaise och då får vi se om lågbudget är skit eller inte.
GeBe
Om lågbudget är skit eller inte visar väl sig först om ett par år.

Eller vid första bästa RIKTIGA storm...
B.A
Sov ute i ett 20år gammalt fjälltält från domus i våras(eller var det vinter?) när stormen härjade i östergötland, tältet stod kvar nästa dag men blött var det.

biggrin.gif
GeBe
Hehe, kantänkas, men den egentliga åldern hos ett tält är väl uppslagna dygn, eller?
Haegg
QUOTE (Lt Glock @ Jun 20 2005, 17:03 )
OT

Gratulerar till ditt val av tält.

Oavsett kvalitet på tältet (som i detta fall är bra) så kan det vara lite si och så med husfriden inne utältet om man normalt delar på 60 kvm men nu får nöja sig med 4 och vissa begränsningar i takhöjd.

Lycka till med sommarens vandringar.

Själv åker 2 veckor till SAREK med mitt AKTO. (Vi kommer bra överrens tältet och jag)

Tackar. Det känns som att jag kommer bli nöjd med mitt köp.

Eventuell konflikt pga bristande utrymme kommer säkert att lösas genom att jag sover hoprullad i absidern. smile.gif

Jag kommer att hålla mig längre söderut. Trakterna kring Pieljekaise kommer att urforskas. Med tanke på hur blött det är i området så kan man bara hopppas på lite värme också så att det blir rikligt med mygg. Då kommer man kanske sakna myggnät vid yttertältets ingång.

Jag gjorde något så omanligt som att läsa den medföljande manualen. Ja jag vet att det är förkastligt men jag gjorde det i alla fall. Där fanns en skrivning som avrådde från veckolånga uppsättningar av tältet. Detta då solens UV-strålning har negativ verkan på tältduken. Är det någon som har koll om på om detta är en väl tilltagen friskrivning eller om degradering av tältduksmaterialet pga UV-strålning faktiskt är något som en normalanvändare märker av?
Adam Wilhelm
Angående degradering av tältväv:
Tältväv bryts ned av uv-strålning och skörar. Detta ger att tältväven går sönder när man hanterar den eller när det blåser ordentligt.
Degraderingen ökar ju högre upp man kommer pga den tunnare atmosfären.
Alltså: hög höjd->mer uv-strålning= skörare tältväv.

Detta är ju nu självklarheter som inte bör påverka en person som använder sitt tält till en veckas fjällvandring om året.
Vid normalt användande så är det inget problem (läs 1 veckas fjällvandring och några helger om året)
Mitt råd är att slit tältet så mycket du orkar.
Vinter
QUOTE (B.A @ Jun 20 2005, 19:49 )
Köpte ett 3pers tält från mckinley för 2000:- trots det ringa priset och märket funkade det helt ok nu i helgen. Den 18 juli hänger tältet med till kebnekaise och då får vi se om lågbudget är skit eller inte.

Kusinen köpte ett helsport 3man, dyrt men värt priset. Under dom veckor vi vandrade regnade det halva tiden, det blåste upp till ordentlig storm under en natt så pass hård vind att tältsidan trycktes upp mot mig som låg i vindriktningen. Det var då jag kom på att det är en bra ide att lägga ut lite extra på ett tält i bra kvalitet. Det hade förmodligen inte varit kul om tältet gått sönder 4-5 dar från cilvilisationen.

Och sedan är det bra att tänka på att ryggsäckarna med resterande packning för 2 personer tar plats som för nästan en till person. ;)

Dessutom är det gott om tältet går snabbt och enkelt att få upp, något man ibland missar att kolla.
Vysotskij
Helsport är väl i prisklass med Hilleberg?

Eller fick jag en konstig prisuppgift när Rondane skulle kosta mer än Nammatj GT?
Sir Vival
Rondane 3 kostar väl runt 6000kr.
SnowFlax
Min far äger ett Helsport Pasvik 3 som hitils har använts i ca 20 dygn.

På den första vandringen sov vi tre nätter i tältet, som var uppsatt ca 1 km från Kebnekaise fjällstation. Vädret var helt okej så någon riktig test blev det inte.
Som kuriosa bet en mus hål i tältet för att komma åt fars påse med "jägarsnus". (Hålet lagade vi dock när vi kom hem.)

Andra vandringen omfattade sex nätter. Varav en i dåligt väder. Vi vandrade mellan Abisko och Nikkaluokta. Tältet höll bra, men något riktigt test blev det inte p.g.a. vädret.

Tredje vandringen skedde i Vouggatjålme-fjällen under en veckolång fjällvandring med FBU. Det speciella med den här vandringen var att vi sov tre stora killar i tältet. Visst var det lite trångt, men det fungerade riktigt bra och vi hade utan problem kunnat vandra en vecka till utan att vi slagit ihjäl varandra (hoppas jag blyg.gif). Det är förvisso ett trepersonerstält, men är man två blir det behagligare, jag misstänker dock att detta gäller samtliga tält.

Senaste vandringen skedde på samma ställe som första. Jag var ute med en kompis i fjällen. Vi sov totalt (om jag kommer ihåg rätt) fyra nätter i tältet. Det var riktigt dåligt väder. Regnade och blåste. För att understryka att det regnade ordentligt steg vattnet i Ladtjojaure med nästan tre dm på fyra dygn (det märkte vi när vi fick vada för att komma till båtplatsen...). Eftersom vi inte ville försöka på en topptur till Keb sov vi i stort sett konstant under dessa dagar (vaknade på kvällen en dag av att jag var hungrig, då hade jag sovit i 18 timmar...) Vi tillbringade alltså i stort sett fyra dygn i tältet plus att regnet ökade fuktigheten. Trots detta var det nästan obefintligt med fukt på innertältet. På hennes sida var det lite fukt, men det berodde på slarvig efterspänning. Min sida var helt torr.

Nästa vandring blir under midsommar. Då tänker vi vandra från Abisko till en sjö inne i Lapporten och slå läger där, kanske även försöka på en topptur till någon av topparna som bildar Lapporten. Lämnar civilisationen på midsommarafton och är tillbaka på söndag. Det blir alltså bara två nätter i tältet, men med tanke på väderutsikterna (regn) ser det ut som om tältet återigen kommar att få visa vad det går för. Jag litar dock fullständigt på att tältet håller fukten utanför.

Vi funderade i butiken på att köpa ett Hilleberg, men försäljaren rekommenderade i stället Helsport eftersom vi inte använder tältet på vintern och således inte behöver "the best of the best" så att säga. Skulle jag köpa ett tält idag med nuvarande användningsområden (högfjäll under sommaren) skulle jag köpa ett likadant, men om jag även vill använda tältet på vintern hade det blivit ett Hilleberg.
B.A
Det är klart att dygnen räknas, men jag tycker det är bra när ett 20år gammalt tält
som då kostade 150:- står kvar efter en sådan natt, tältet ägs av en scoutkår så det bör ju ha använts.
Haegg
Jaha då var man tilbaka i södern igen efter nästan en månad i Lappland. Nej, jag har inte bott i tält hela tiden. Men kanske en tredjedel av tiden var det tältduk över huvudet som gällde

Tältet har fungerat bra med ett undantag. Tältet är sjukt lätt. Nästan som man undrar om man glömt att packa tält smile.gif Helt ok med utrymme också. Jag tror nog att de extra kronor GT-modellen kostar är värda att spendera. När regnet öser ned är det skönt att kunna sitta i absidern (med köket utanför) och laga mat. Att det inte rent objektivt är ett stort tält förstod jag när ett par tyskar slog upp sitt Nammatj 3 GT brevid vårt och det såg ut som en reptält.

Nu till undantaget. Skyddsflärpen som är fastsydd högst upp vid yttertältets blixtlås (ingången) har konstant fastnat i nämnda blixtlås. Längst ned på flärpen finns en stabilserande stång som är insydd i en kanal i. I ena änden vilar stången mot blixtlåsen pga det sätt flärpen är fastsydd på. Även om stången är flexibel så har det inte gått att få sådant spänn på den att flärpen inte vilar mot blixtlåset. Resultatet blir att när man glömmer, och glömmer gör man, att hålla ut flärpen mot handen sätter blixtlåset igång och tygga tältduk.

Jag har kontaktat Hilledal och de var inte särskilt bemötande och ifrågasatte mina utsagor. Efter lite käbbel lovade de dock att titta på det. Kanske inte riktigt vad jag förväntade från det företaget.

En annan observation är att om man är känslig och tillbringar mycket tid i myggrika områden så kanske man ska överväga att köpa en modell med myggnät även vid ingången till absidern.
Boa
Jag har ett budgettält, 3-manna kupol, inköpt på den lokala sportbutiken för 399:-
Använt den i 5 år med normalt slitage (1 vecka i fjällen och 2-4 helger/år + "tomtcamping" med ungarna). Det har fungerat utmärkt, endast 1 lagning på ett snöre som nöttes av (lagning av modell knop) och har fått fixa 3 nya spikar (slarv). Jag tror att tältet nog pallar något år till, sedan blir det till att uppgradera till ett tält som tar lite fler personer när ungarna också ska tvingas iväg på fiskeresor.

Så jag blir säkert idiotförklarad av vissa när jag inte har det nyaste, modernaste eller märkesgrejjor. Men jag håller på budget och mtrl vård för att kunna (ha råd att) uppgradera/byta om jag inte är nöjd med "skogsutrustningen".
Och JA... jag har byt ut min SOG mot en Mora.... Malajn.gif
sleget
Hilleberg i all ära och skall man upp på de riktiga topparna så är det nog inte annat att göra än att skaffa tält i de högre prisklasserna.

Jag har själv ett mckinley manitou 3 som jag haft ca tre år. Har haft det ute nu i sommar och jag är fortfarande ganska nöjd med det. Enda fjälltestet var en vecka i jotunheimen förra året och visst, blåst och regn klarade det bra.

Men som sagt, om jag verkligen litar på det är en annan femma....
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.