Min far äger ett
Helsport Pasvik 3 som hitils har använts i ca 20 dygn.
På den första vandringen sov vi tre nätter i tältet, som var uppsatt ca 1 km från Kebnekaise fjällstation. Vädret var helt okej så någon riktig test blev det inte.
Som kuriosa bet en mus hål i tältet för att komma åt fars påse med "jägarsnus". (Hålet lagade vi dock när vi kom hem.)
Andra vandringen omfattade sex nätter. Varav en i dåligt väder. Vi vandrade mellan Abisko och Nikkaluokta. Tältet höll bra, men något riktigt test blev det inte p.g.a. vädret.
Tredje vandringen skedde i Vouggatjålme-fjällen under en veckolång fjällvandring med FBU. Det speciella med den här vandringen var att vi sov tre stora killar i tältet. Visst var det lite trångt, men det fungerade riktigt bra och vi hade utan problem kunnat vandra en vecka till utan att vi slagit ihjäl varandra (hoppas jag

). Det är förvisso ett trepersonerstält, men är man två blir det behagligare, jag misstänker dock att detta gäller samtliga tält.
Senaste vandringen skedde på samma ställe som första. Jag var ute med en kompis i fjällen. Vi sov totalt (om jag kommer ihåg rätt) fyra nätter i tältet. Det var riktigt dåligt väder. Regnade och blåste. För att understryka att det regnade ordentligt steg vattnet i Ladtjojaure med nästan tre dm på fyra dygn (det märkte vi när vi fick vada för att komma till båtplatsen...). Eftersom vi inte ville försöka på en topptur till Keb sov vi i stort sett konstant under dessa dagar (vaknade på kvällen en dag av att jag var hungrig, då hade jag sovit i 18 timmar...) Vi tillbringade alltså i stort sett fyra dygn i tältet plus att regnet ökade fuktigheten. Trots detta var det nästan obefintligt med fukt på innertältet. På hennes sida var det lite fukt, men det berodde på slarvig efterspänning. Min sida var helt torr.
Nästa vandring blir under midsommar. Då tänker vi vandra från Abisko till en sjö inne i Lapporten och slå läger där, kanske även försöka på en topptur till någon av topparna som bildar Lapporten. Lämnar civilisationen på midsommarafton och är tillbaka på söndag. Det blir alltså bara två nätter i tältet, men med tanke på väderutsikterna (regn) ser det ut som om tältet återigen kommar att få visa vad det går för. Jag litar dock fullständigt på att tältet håller fukten utanför.
Vi funderade i butiken på att köpa ett Hilleberg, men försäljaren rekommenderade i stället Helsport eftersom vi inte använder tältet på vintern och således inte behöver "the best of the best" så att säga. Skulle jag köpa ett tält idag med nuvarande användningsområden (högfjäll under sommaren) skulle jag köpa ett likadant, men om jag även vill använda tältet på vintern hade det blivit ett Hilleberg.