Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hjälm 90 + Inredning 02
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Huf Nsky F4
Hej!!

Jag tänkte bara höra om det finns nån som har tesetat den nya inredningen som finns till Hjälm90..

Är den bättre än den äldre inredningen som fanns/finns till samma hjälm???

M v h 3.gif
Meradan
om några dagar kan jag svara på den frågan, men troligtvis är väl den nya bättre än den gamla
Gator
Kolla här. ;)
HV.gif
Flamdämpare
Jämfört med Stålhjälmen var 90-hjälmen ett mirakel. Jag trodde därför att den nya inredningen var endast en marginell förbättring. Men jag blev positivt överraskad när jag fick byta min "gamla" 90-hjälm mot en med ny inredning.
Nackdelarna är att plastspännena på den nya går lättare sönder, Min uppfattning.
[MPJ]Sgt.Ratchak
QUOTE (Flamdämpare @ Apr 4 2005, 10:27 )
Jämfört med Stålhjälmen var 90-hjälmen ett mirakel. Jag trodde därför att den nya inredningen var endast en marginell förbättring. Men jag blev positivt överraskad när jag fick byta min "gamla" 90-hjälm mot en med ny inredning.
Nackdelarna är att plastspännena på den nya går lättare sönder, Min uppfattning.

Håller med, var på hvintrokurs i helgen och pajade ett spänne utan att märka det.
Kn Glock
Jag tycker att den funkar mycket bra. Hjälmen känns "lättare" och den sitter fast på ett bra sätt.

4 hjälmar av 5 möjliga. camo.gif camo.gif camo.gif camo.gif sad.gif

Det tog ett tag innan jag kom överrens med hakremmen men det ger sig.
Karin
Jag tycker att spännet som sitter bak i nacken trycker lite men annars är hjälminredningen underbar! Sitter som gjuten på skallen och man slipper få den ner i ansiktet när man slänger sig på mage.

4½ hjälmar av 5 möjliga camo.gif camo.gif camo.gif camo.gif ph34r.gif
Blackadder
inredningen är kanske lite skönare men jag tycker att den fick hjälmen att sitta lite väl högt... men mera inställningsmöjligheter är bra
Sytare
Tyckte också att min hjälm satt förbannat högt på min skalle, men efter en hel del trixande (och potatischips) så satt den bra även på mitt tjocka pannben. camo.gif
Rickard N
Ang. spännet i nacken, jag fick ta en largehjälm för att komma undan från det.
Nackdelen med det är att jag har en mil med remmar som skall fästas upp på något snyggt/praktiskt sätt.

Sen kunde det vara lite bättre instruktion på hur man skall ställa in.
SwePace
Jag har testat den nya inredningen och är inte nöjd. Efter ca4 timmars åtdragande och eftersläppande av remmar på den nya kom jag fram till att den gamla inredningen sitter mycket bättre.

Saken med den nya är att den lilla "knölen" mitt i bakhuvudet hamnar mot ytterskalets insida i hjälmen. Det skaver något överjävligt! Jag är vad jag hört ensam om problemet, men det gör inte mitt problem mindre.

Så nu har jag bytt tillbaka till en med gammal inredning. Tyvärr så fick jag en spretans ny som måste svettas in och formas innan den sitter lika bra som min förra. angry.gif

Det kan ju vara så att jag måste ha en stl L. (Trots att stl M passar utmärkt nu.) Får väl ta tillfället i akt när jag är på frdet nästa gång...

I skrivande stund får nya inredningen 1 camo.gif av 5 möjliga

OT: Plåthjälmen är alltjämt hittills min favorit. (Mitt huvud kan bara inte vara av typform 1A. laugh.gif )
Rickard N
om du ser inlägget ovan ditt, alltså mitt förra, så ser du att du inte är ensam om problemet. smile.gif (eller :( snarare)
Hade också en M-hjälm med originalinredningen, måset ha en L-hjälm med inredning02, och då med nackdelen att remmarna är aplånga
AdamKalle
Min sitter alldeles utmärkt. Har väl tillräckligt normal huvudform eftersom M-hjälmen sitter bra utan att trycka eller skava. Minus blir det för att remmarna är svårare att fästa upp snyggt än med gamla inredningen och för att plastdetaljerna känns klenare.

Betyg: 4/5
camo.gif camo.gif camo.gif camo.gif Malajn.gif
Amfibieslusken
Jag fick ut min förra året och den sitter som gjuten på skallen. Men det gjorde å andra sidan den gamla också. Men den nya är åtminstone skönare.

B)
Fu Dahlberg
hmmm... jag tycker inte om den nya inredningen... det känns som om hjälmen sitter som en Kubb på huvudet....
Zurse
ja tycker den nya inredningen känns ostadig och att den sitter aldels för högt på huvudet.bytte därför min nya hjälm mot en gammal hederlig med det gamla inredningen.
SwePace
@ Rickard N

Jo, det var det jag misstänkte. Men nästa gång jag provar ut en hjälm ska jag fan göra det utan att släppa den gamla. Åtminstonde släpper jag den inte innan den nya sitter bättre än den gamla... Vad gäller långa remmar finns det ju sax vissel.gif , tejp, nål och tråd eller motsv verktyg/medel att ta till. Så det är ett av underordnad betydelse typ av problem.
jake the snake
QUOTE (Zurse @ Apr 4 2005, 21:43 )
ja tycker den nya inredningen känns ostadig och att den sitter aldels för högt på huvudet.bytte därför min nya hjälm mot en gammal hederlig med det gamla inredningen.

Det är en inställningssak. Antingen har du fått en för liten hjälminredning eller så har du inte ställt in den rätt. Rätt inställd så kan man få ner hjälmen så att man nästan inte kan se under kanten.
Lockwed
I den nya inredningen sitter det ju en en gigantisk bultj*vel i nacken som gör att man får både en bula och skavsår efter en halvtimmes användning.
Är det meningen att det ska sitta ngt skydd över den bulten eller är det min skalle som är vanskapt?

Har provat en hjälm stl L men då såg det mer ut som en vietnamesisk vasshatt än en hjälm så jag byter inte så överdrivet gärna.
The Swede
SoldR Mtrl P 2003 sidan 65.

Där står beskrivet hur man ställer in hjälmen.

The Swede pansar2.png
johanp
shit?! finns det verkligen folk som INTE gillar nya hjälminredningen?!??! bara den gör det värt att ha ak4b, lk35 och 304k istället för nya bra prylar. blir lika glad varje gång jag använder den, är ju skön som en fältmössa! camo.gif camo.gif camo.gif camo.gif camo.gif
gislemark
Hjälmen sitter som gjuten på mitt huvud, kan inte klaga på något sätt.
Har storlek L, den sitter ganska långt ner på min vattenskalle, men det är väll bara bra, då skyddar den väll bättre.

5/5 camo.gif camo.gif camo.gif camo.gif camo.gif
Rickard N
QUOTE (The Swede @ Apr 4 2005, 21:42 )
SoldR Mtrl P 2003 sidan 65.

Där står beskrivet hur man ställer in hjälmen.

The Swede pansar2.png

Mmm, kanske jag som är korkad, men jag skulle vilja se en mer utförlig instruktion, dra i tåten här så spänner det där osv.
Nu fick jag börja med att plocka ned den i atomer och bygga tillbaka, men den sitter inte riktigt bra än.
breach
Den nya är bekväm men jag tycker det inte är några problem med den gamla så länge man tar bort förvaringsplattorna under kuddarna samt släper lite på nackkudden.

Rangern.gif
whamou
Här är ännu en som INTE gillar nya hjälmen. Satt en hel helg och peta med den utan att få hakremmen att stanna kvar på hakan. Nu har jag bytt tilbaka till den äldre varianten.

MEN, det som är värt en tanke är ju:

Om hjälmen går sönder av att bara fippla med/bära den, hur ska den då hålla för fallskada/splitter???

(enligt killen i förrådet hade de MASSOR av trasiga hjälmar från de vpl.)
jake the snake
QUOTE (breach @ Apr 5 2005, 16:46 )
Den nya är bekväm men jag tycker det inte är några problem med den gamla så länge man tar bort förvaringsplattorna under kuddarna samt släper lite på nackkudden.

Rangern.gif

Man får inte ta bort någon platta. Det är ingen förvaringsplatta utan en del av skyddet. Det är ett vanligt missförstånd dock.
Jända
QUOTE (johanp @ Apr 4 2005, 21:51 )
shit?! finns det verkligen folk som INTE gillar nya hjälminredningen?!??! bara den gör det värt att ha ak4b, lk35 och 304k istället för nya bra prylar. blir lika glad varje gång jag använder den, är ju skön som en fältmössa! camo.gif camo.gif camo.gif camo.gif camo.gif

Håller med till 100 %.
Den nya hjälminredningen är ofantligt mycket bättre än den gamla.
kexet
jag var och hämtade ut en ny hjälm idag, med en inredning så ny att bruksanvisningen satt kvar i. dessutom så var knäppningen fast sydd på ena sidan och endast den vänstra var öppningsbar, nån som råkat ut för detta innan?
I22 Vargen
QUOTE (kexet @ Sep 25 2008, 21:24 ) *
jag var och hämtade ut en ny hjälm idag, med en inredning så ny att bruksanvisningen satt kvar i. dessutom så var knäppningen fast sydd på ena sidan och endast den vänstra var öppningsbar, nån som råkat ut för detta innan?

Jo jag vet precis vad du menar, har haft hjälmar med bägge olika alltså öppning endast med ena knappen och med bägge.... måste säga att jag gillar att endast ena knappen går att öppna... men det är en vane/smaksak.

Varför det är på detta sätt med olika knäppningar har jag ingen aning... en produktions grej helt enkelt.
skaya
Jag gillar inte hakremmen, den är obekväm. Finns det inget alternativ att haka fast på knapparna? Är det någon som har nåt bra tips hur man får den att sitta "fast"?
kexet
mg känns det som om det kvittar samma eftersom det är den knappen som jag brukar öppna som inte är fast sydd och den som brukar vara stängd som är det, så mig spelar det ingen roll. blev lite förvånad bara då jag inte sett det innan.
RescueTeam
QUOTE (skaya @ Sep 26 2008, 09:55 ) *
Jag gillar inte hakremmen, den är obekväm. Finns det inget alternativ att haka fast på knapparna? Är det någon som har nåt bra tips hur man får den att sitta "fast"?

Själv så slängde jag dit hakskyddet från en av Riothjälmarna vi hade i Kosovo det funkar klockrent.... sitter skönt och stadigt....
The Swede
QUOTE (RescueTeam @ Oct 6 2008, 22:32 ) *
QUOTE (skaya @ Sep 26 2008, 09:55 ) *

Själv så slängde jag dit hakskyddet från en av Riothjälmarna vi hade i Kosovo det funkar klockrent.... sitter skönt och stadigt....

Hade inte den passat bättre där den satt, på kravallhjälmen? rolleyes.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.