Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hybridskotare släkt med SEP?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
Magnus Redin
I senaste Land 1:a april i skogsbruksbilagan sidan 12 nämns en ny elhybridskotare, El-Forest, från Thordab i Örnsköldsvik.

Den har elmotorer i alla hjul, sex lastbilsbatterier och en 50 hästars dieselmotor. En intressnat egenskap är att den skall kunna frakta 12 ton stockar med 8 tons tomvikt medan en konvenktionell maskin väger 14 ton. Den har elbroms och lagrar bromsenergin i batterierna och skall enligt artikeln mer än halvera dieselförbrukningen. Maskinen skall premiärvisas på elmia wood mässan.

Det verkar för rimligt för att vara ett aprillskämt och produkten ligger i tiden med Toyota Prius och SEP. Skotaren med totalvikten 20 ton på sex hjul med var sin motor borde vara jämförbar med SEP, funkar skotaren borde SEP ha goda chanser att fungera. Det är intressant om motsvarande teknologi snart kommer ut i tung och krävande civil användning. Om den fungerar som utlovat kommer den att bli en revolutionerande försäljningsframgång. Jag antar att man även har valt höghållfasta stål osv för att få ned totalvikten och det påstås även att eldriften gör det enkelt att ändra spårvidd och lastutrymmesutformning vilket verkar rimligt.
Stella-Polaris
QUOTE (Magnus Redin @ Apr 2 2005, 21:43 )
I senaste Land 1:a april i skogsbruksbilagan sidan 12 nämns en ny elhybridskotare, El-Forest, från Thordab i Örnsköldsvik.

Den har elmotorer i alla hjul, sex lastbilsbatterier och en 50 hästars dieselmotor. En intressnat egenskap är att den skall kunna frakta 12 ton stockar med 8 tons tomvikt medan en konvenktionell maskin väger 14 ton. Den har elbroms och lagrar bromsenergin i batterierna och skall enligt artikeln mer än halvera dieselförbrukningen. Maskinen skall premiärvisas på elmia wood mässan.

Det verkar för rimligt för att vara ett aprillskämt och produkten ligger i tiden med Toyota Prius och SEP. Skotaren med totalvikten 20 ton på sex hjul med var sin motor borde vara jämförbar med SEP, funkar skotaren borde SEP ha goda chanser att fungera. Det är intressant om motsvarande teknologi snart kommer ut i tung och krävande civil användning. Om den fungerar som utlovat kommer den att bli en revolutionerande försäljningsframgång. Jag antar att man även har valt höghållfasta stål osv för att få ned totalvikten och det påstås även att eldriften gör det enkelt att ändra spårvidd och lastutrymmesutformning vilket verkar rimligt.

Jag har inte läst artikeln men det är en chans att det inte är ett aprilskämt. Dock hittade jag inget på deras hemsida ang denna skotare.

Tekniken finns idag samt Thordab utvecklar och tillverkar just drivsystem for skotare och anläggnings maskiner. El motorer har vissa fördelar gentimot Hydrauliska motorer. Dock torde inte vara ett lättare system pga batterierna, Visst väger Hydrauloljan en hel del.

Att systemet är användbart, i främst kuperad terräng, står helt klart. Så även om det vore ett April skämt torde vi inom en snar framtid ser denna typ av system på maskiner inom skog och gruvnärningen
Snotra
I högsta grad verkligt.

http://www.allehanda.se/lokalt/5335
martinator
Hmmm..skum hjuldimension. Ser mer ut som traktordäck än skotar/skördar hjul. Men som sagt det är ju bara en prototyp. Synd att filmen var så kort.

/martinator
GeBe
... och en 50 hästars dieselmotor...

Kan det verkligen stämma?, låter på tok för lite tycker jag.

Lyssnade för några månader sen på en kille som hade skrivit exjobb på Hägglunds och då tittat på motorval till SEP:en, alla motorer han nämde var betydligt starkare än så (c.a. 5-6 gånger)...

Visserligen ska den inte driva något annat än generatorn, men det torde väl krävas en del kräm...
Stella-Polaris
QUOTE (GeBe @ Jun 5 2005, 21:32 )
... och en 50 hästars dieselmotor...

Kan det verkligen stämma?, låter på tok för lite tycker jag.

Lyssnade för några månader sen på en kille som hade skrivit exjobb på Hägglunds och då tittat på motorval till SEP:en, alla motorer han nämde var betydligt starkare än så (c.a. 5-6 gånger)...

Visserligen ska den inte driva något annat än generatorn, men det torde väl krävas en del kräm...

Du kan inte köra speciellt fort i terräng om du har 10 m3+ virke på lasset av andra orsaker..tex risk för att välta... alltså du behöver inte så många hästar....
GeBe
Stor hastighet är inget krav, det e jag med på, men stor styrka är det. Vilket betyder att många Ampere torde behövas, vilket betyder att generatorn kommer att gå tungt...

För man vill väl inte direkt dra ut världens längsta fölängningssladd då man går hem för dagen och skördaren står kvar i skogen och laddas för morgonagen på grund av att man har för klen motor i den..?
Stella-Polaris
QUOTE (GeBe @ Jun 6 2005, 10:57 )
Stor hastighet är inget krav, det e jag med på, men stor styrka är det. Vilket betyder att många Ampere torde behövas, vilket betyder att generatorn kommer att gå tungt...

Hela Ideen bygger på att maskinen återvinner energi i tex nedförsbackar och lagrar denna i batterierna. Motorn laddar batterierna när kraften ej behövs. När mycket kraftbehövs tas denna från både batterierna samt generatorn. Därav behövs ej så kraftig motor. Din kraftkälla är alltså motor 50 hk + 6 lastbilsbatterier..
GeBe
Är helt med på hur konstruktionen är tänkt att funka, finns dock inte så värst myckt lägesenergi at återanvända då man långsamt tuffar ned för en backe och skördar samtidigt, torde även då gå mer än "bromsen" ger...

Men vad vet jag, jag har inte räknat på det... Vilket jag inte heller tror att journalisten som skrev artikeln har gjort. Ett litet erfarenhetsmässigt överslag tillsammans med nämda exjobbares utsagor ger vid handen att fler watt behövs än artikeln påskiner, vad tillverkaren har att säga är väl fortfarande osett...
Stella-Polaris
QUOTE (GeBe @ Jun 6 2005, 12:01 )
Är helt med på hur konstruktionen är tänkt att funka, finns dock inte så värst myckt lägesenergi at återanvända då man långsamt tuffar ned för en backe och skördar samtidigt, torde även då gå mer än "bromsen" ger...

Läges energin är lika vid en given punkt oavsett om du kör snabbt eller långsamt.

Om vi tänker oss att en standard skotare ligger på 120 hk så skulle batterierna klara av 70 hk vid toppar. Motorn skall under pauser (perioder av lågt kraftutnyttjande) klara av att ladda upp batterierna så pass att kraft för toppar finnes.

I en skotares arbetscykel finns moment där större kraft ej behövs utan motorn laddar överskottet.

Cykel
Kran ut (laddar)
positionering och gripning (laddar)
Kran in (?troligtvis laddar)
Förflyttning (tar av batteriet)
inbromsning (El motorena laddar rörelseenergin)

Kan någon vänlig skäl ge mig formeln på hur mycket batterier jag behöver för att ta ut 70hk under en begänsad tid? Detta är mig gömt och glömt..
109 Eken
Mer info från ATL
50 hk, som sagt, förbrukar endast ca 4 liter/timme(!) Elmotorena i hjulen är på 136 Hk och toppfarten är 40km/h. Rätt cool maskin faktiskt smile.gif
GeBe
QUOTE (Stella-Polaris @ Jun 6 2005, 12:30 )
Läges energin är lika vid en given punkt oavsett om du kör snabbt eller långsamt.

Men snälla, basic fysik behöver du inte berätta om... Mena alltså återvunna watt/s jämfört med förbrukade watt/s

Är som jag skrev tidigare helt med på hur konstruktionen funkar, var alldrig intresserad av en föreläsning om det.

Verkar bara lurt att så få watt/s kan ge tillräckligt med kräm till batterierna, men är väl därför de smäller till med sex stycken... Att flytta maskinen och samtidigt utföra arbetsuppgifterna torde kräva mer än motorna kan ge.
Men å andra sidan så står den väl och tuffar under raster och dylikt.

Lurigt egentligen att man inte kopplat in det hela till det redan befinliga hydraulsystemet i stället, torde vara fullt möjligt att ha skilda slingor så att man inte tappar framdrift om en slang på armen skulle gå av samtidigt som man sparar ännu mer vikt (en hydraulmotor/hjul lättare än en elmotor/hjul). Alternativt ersätter hydrauliken med elmotorer där med om nu oljan blir för tung och får bort den stora hydraulmotorn...
KalleSWE
Den stora anledningen till att inte ha hydrauldrift på hjulen torde väl vara att om en sladd till ena motorn går av kan man fortfarande förflytta sig utan större problem. Och slipper oljespillet i miljön, oavsett om man använder "miljövänlig" produkt eller inte så är det ett attans slabbande......
GeBe
Qoutar mig själv:
...ha skilda slingor...

Sen kommer ju alltid miljöaspekten till...
Stella-Polaris
Anledningen till elmotorena är själva grund iden. Genom att koppla om El-motorena till generatorer uppnås bromsverkan samtidigt som återvunnen energi fås. När du sedan trycker på gasen kopplas de om till el-motorer igen.

Maskinen behöver ej stå och ladda under kaffepauser och dyl.
GeBe
Säker på det?

Är just det som jag tycker en 50 hästare verkar vara för svag för...
Stella-Polaris
QUOTE (GeBe @ Jun 6 2005, 21:06 )
Säker på det?

Är just det som jag tycker en 50 hästare verkar vara för svag för...

Tänk så här som ett exempel

Effektbehov över tiden

Max effekt 120 hk 5% underskott från batteri 80 hk
hög effekt 80 hk 15 % underskott från batteri 30 hk
låg effekt 40 hk 40 % överskott till uppladdning 10 hk
liten effekt 10 hk 40 % överskott till uppladdning 40 hk

Om man sedan kan återvinna en 10 % av energin motsvarar det 12 extra hk. dvs 50+12= 64 hk

Om vi ser på en 120 hk skotare så utnyttjas max effekten sällan, tex i partier med tungterräng och fullt lass. i lätt terräng och tom kanske 40 hk är tillräckligt. I lastnings momentet går ofta 120 hk motorn på tomgång. Det är vid dessa tomgångs perioder el-maskinen låter 50 hästarn arbeta och ladda baterierna dvs låter den inte gå ner på tomgång. Lastningsmomentet är tidskrävande och ger därmed tillräckligt med tid att ladda upp batterierna. Detta gäller självklart bara om man är på ett normal objekt. I extrema fall torde det bli brist på kraft något man kan acceptera pga vinsten på normal objektet. Maskinen skulle bli för dyr och för tung om den skulle klara alla objekt.
GeBe
HeHe, Mmm...

Jag tror vi slutar där.

Läs och lura lite till på mina inlägg ovan och PM:a mig om du har frågor/ känner att du behöver klarlägga något mer.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.