Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Påven är död.
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
Nestor
Måte ju medge att det är lite tråkigt att Påven är död.
En människa jag hyste respekt för.

Påven är död.

Vila i frid.
Vildmannen
http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/europe/4399715.stm blyg.gif
Tv4 sänder extra nyheter kl 22.34.
PingisÖga
Må han vila i frid
Prickskytten
Ja, må han vila i frid och komma till himmelen.

Och må nästa Påve vara lite mer pro-kondom, kvinnovänlig och abortförespråkare.

EDIT: Och givetvis ha en lite bättre inställning till homoäktenskap.
Mattias
Ja det är ju alltid tråkigt när en person dör.

QUOTE (Prickskytten)

EDIT: Och givetvis ha en lite bättre inställning till homoäktenskap.

Sssskulle inte tro det...
Kanna
QUOTE (Prickskytten @ Apr 2 2005, 21:21 )
Ja, må han vila i frid och komma till himmelen.

Och givetvis ha en lite bättre inställning till homoäktenskap.

Det är nog ingen större risk att Johannes Paulus II:s efterträdare är mer liberal. Den kardinal som tros bli påve, en afrikan, har varit en av påvens närmaste män under hans ämbetstid och han är minst lika konservativ som JP II var, om inte konservativare. Kardinalen som tros bli nästa påve och som jag tyvärr inte kommer på namnet på just nu är egentligen nummer 4 i successionsordningen men tros bli påve eftersom han stått JP II nära och det inte har funnits någon påve med afrikanskt ursprung på 1500 år.

Man får dock inte glömma JP II gjorde en del gott under sin livstid. Han har överlevt ett mordförsök, han har upprtättat diplomatiska förbindelser mellan Vatikanstaten och Storbrittanien, USA, Israel och PLO. Hans stöd till den polska fackföreningsrörelsen Solidaritet gorde att folke reste sig och att militärjuntan under general Jaruzelski försvann. Vatikanstaten hjälpte dessutom till att få den kidnappade svensk-irakiern fri fr någon månad sedan.

Som icke troende är det nog svårt för mig och andra att förstå hur stor han var för katolikerna.

Må hans Gud vara hans själ nådig och må han vila i frid.

Edit: Namnet på den afrikanske påvekandidaten är Francis Arinze. Ibland kan Aftonbladet faktiskt vara till nytta.
reaptor
Alla dör ju för eller senare och det var ganska väntat, men synd ändå.
undass
QUOTE (Kanna @ Apr 2 2005, 23:18 )
Det är nog ingen större risk att Johannes Paulus II:s efterträdare är mer liberal. Den kardinal som tros bli påve, en afrikan, har varit en av påvens närmaste män under hans ämbetstid och han är minst lika konservativ som JP II var, om inte konservativare. Kardinalen som tros bli nästa påve och som jag tyvärr inte kommer på namnet på just nu är egentligen nummer 4 i successionsordningen men tros bli påve eftersom han stått JP II nära och det inte har funnits någon påve med afrikanskt ursprung på 1500 år.

Enligt SDS brukar man säga att det alltid är någon som går in som påve, men kommer ut som kardinal. Det vill säga det är nästan aldrig nån av de "favorittippade" som blir valda.
Nifelhel
Inte en dag för tidigt!

*Nifelhel som är övertygad om att gubbstrutten hamnat hos Lucifer
Mattias
QUOTE (Nifelhel @ Apr 3 2005, 01:27 )
Inte en dag för tidigt!

Seså, man skall inte önska livet ur folk, oavsett vad för tro/icketro man har. Jag är på intet vis troende, tvärt om faktiskt, det gör dock inte att jag önskar livet ur folk.

Det är i allmänhet väldigt många häxjakter i samhället nu...
Nifelhel
OT
Lille gubben nu har du övertolkat...dessutom finner jag det svårt att önska livet ur någon som redan är död.

Slut OT
bushman
om näste påve skulle ha samma effekt som Johannes paulus II har haft för sitt hemland, så bör vi få se en kubansk eller nordkoreansk påve.

jag vägrar fö att släppa mitt exemplar av änglar och denomer och anser att det är konspirationer inblandat så fort påvar trillar av pinn.
trinity
En onekligen mysko organisation, med skräck för modernt tänkande. var väl inte allt för många år sen dom acccepterade att jorden inte var platt. Lite UFO mumbo jumbo varning. hmm, snacka om insnöad och inskränkt. tja, on några hundra år kanske nån påve helt plötsligt får för sig att gud har talat och givit sitt medgivande om att kådisar kanske inte är så farligt ändå.. :P
KD803
QUOTE (trinity @ Apr 3 2005, 13:00 )
En onekligen mysko organisation, med skräck för modernt tänkande. var väl inte allt för många år sen dom acccepterade att jorden inte var platt. Lite UFO mumbo jumbo varning. hmm, snacka om insnöad och inskränkt. tja, on några hundra år kanske nån påve helt plötsligt får för sig att gud har talat och givit sitt medgivande om att kådisar kanske inte är så farligt ändå.. :P

Tja, vilken kristen kyrka tror inte på en kille som kunde gå på vattnet, göra vatten till vin och uppstå från de döda? Mycket UFO-varning på det skulle jag säga.
trinity
QUOTE (BJE @ Apr 3 2005, 12:30 )
Tja, vilken kristen kyrka tror inte på en kille som kunde gå på vattnet, göra vatten till vin och uppstå från de döda? Mycket UFO-varning på det skulle jag säga.

och för att inte tala om Jungfru Marias "one night stand" -nääädå har ju inte varit ihop med någon alls!! -absolut inget fuffens i halmen i natt, (blånekandes som en lymmel i godisaffären med fickorna full av godis). laugh.gif
CfrHGB
Är det bara jag som misstänker att Hendrix har ganska jysta insider källor innom Vatikanen.

Enligt länken meddelade Vatikanen att påven avlidigt klockan 21.37 meddans Hendrix inlägg postades kl 21:10... ph34r.gif dry.gif

ph34r.gif Mystiken tätnar ph34r.gif

Eller så tar forumet inte hänsyn till sommar/vintertid dry.gif :P
Lindeberg
QUOTE (CfrHGB @ Apr 3 2005, 15:13 )
Eller så tar forumet inte hänsyn till sommar/vintertid dry.gif :P

Det är du som inte ändrat för sommartid.
CfrHGB
Ok, de skulle man tydligen göra själv. Tack för påpekandet.

Såg lite märkligt ut när man läste det första gången blink.gif
combat
Respektera de döda!
Oavsett om ni är kristna, muslimer, judar.....
Må han vila i frid - Civis Romanus
/ Combat Rangern.gif HV.gif
HKPn.gif Rangern.gif
Petter
Det är enormt smaklöst att säga så som Nif-nånting gjorde. Dålig respekt! Om du inte gillar påven kan du hålla dig borta från tråden!
Jag är heller er troende, men JP II gjorde faktiskt många bra saker för världen och var en stor man. Att han var konservativ var kanske inte så våldsamt otippat och sådant får man ha lite överseende med, speciellt när det gäller katoliker :P
Men kan vi inte minnas honom för de BRA sakerna han gjorde istället för de bra sakerna han inte gjorde?
Karin
QUOTE (Petter @ Apr 5 2005, 21:17 )
Det är enormt smaklöst att säga så som Nif-nånting gjorde. Dålig respekt! Om du inte gillar påven kan du hålla dig borta från tråden!
Jag är heller er troende, men JP II gjorde faktiskt många bra saker för världen och var en stor man. Att han var konservativ var kanske inte så våldsamt otippat och sådant får man ha lite överseende med, speciellt när det gäller katoliker :P
Men kan vi inte minnas honom för de BRA sakerna han gjorde istället för de bra sakerna han inte gjorde?

Det kan ju vara så att Nifelhel tyckte att det var på tiden att påven avled eftersom han faktiskt har varit svårt sjuk i ganska många år och har suttit som en marionettdocka och vinkat till folk.
Petter
Inte en dag för tidigt!

Hamnat hos Lucifer? Känns kanske inte riktigt som en barmhärtigshetskommentar från hans sida.
Dessutom, "suttit och vinkat som en marionettdocka". Och?
Lindeberg
QUOTE (Petter @ Apr 6 2005, 10:02 )

Lidande?
Karin
QUOTE (Petter @ Apr 6 2005, 10:02 )
Inte en dag för tidigt!

Hamnat hos Lucifer? Känns kanske inte riktigt som en barmhärtigshetskommentar från hans sida.

Nej nu har du alldeles missuppfattat Nifelhels personlighet och karaktär ;)
Uttern
Märklig organisation det där. Kan det verkligen vara förenligt med kristna värderingar att "tvinga" kvar påven i tjänst till han bokstavligen dör i tjänst? Borde införa pensionsålder även för påvar.

Jag har hört sägas att när Påven konfronterades med denna synpunkt han lär ha svarat; "visst kan jag säga upp mig, men vart skickar jag min uppsägningshandling?"

Ola
Karin
QUOTE (Uttern @ Apr 6 2005, 10:36 )
Märklig organisation det där. Kan det verkligen vara förenligt med kristna värderingar att "tvinga" kvar påven i tjänst till han bokstavligen dör i tjänst? Borde införa pensionsålder även för påvar.

Jag har hört sägas att när Påven konfronterades med denna synpunkt han lär ha svarat; visst kan jag säga upp mig, men vart skickar jag min uppsägningshandling?"

Ola

Man anser att påvens lidande är att jämföra med Jesus, det är lite av ett privilegium att få lida lite.
Uttern
Är det så borde man väl kunna fixa lite lidande i något källarkontor i Vatikanstaten. Dessutom hade inte Jesus det privilegiet att han fick dö av hög ålder.....

Ola
Karin
QUOTE (Uttern @ Apr 6 2005, 10:41 )
Är det så borde man väl kunna fixa lite lidande i något källarkontor i Vatikanstaten. Dessutom hade inte Jesus det privilegiet att han fick dö av hög ålder.....

Ola

Hey don't shoot the messenger!

Om Jesus hade dött av ålder så hade nog inte påven haft så mkt att göra.
Uttern
QUOTE (Karin @ Apr 6 2005, 08:45 )

Ola

Hey don't shoot the messenger!

Om Jesus hade dött av ålder så hade nog inte påven haft så mkt att göra.

Det var heller inte min avsikt. Raljerar lite med den katalska kyrkan bara, för vilket jag nu troligen hamnar i källarvåningen själv när det är dags ;)

Men håll med om att det är lite märkligt att den högsta ledaren tillåts sitta kvar så länge på sin plats. Kanske är förklaringen just att han ska lida på sin plats men det verkar lite inhumant och desstuom kan han väl inte vara så särskilt bra ledare de sista åren på plats?

Ola
AdamKalle
QUOTE (bushman @ Apr 3 2005, 11:29 )
jag vägrar fö att släppa mitt exemplar av änglar och denomer och anser att det är konspirationer inblandat så fort påvar trillar av pinn.

Ja, det kanske är dags för någon att ta en titt på hans tunga, just in case? ph34r.gif

Edit: Enligt den boken är medellivslängden för påvar 6,5 år, så om det stämmer satt JP II ovanligt länge.
Petter
Lindeberg:
Vad försöker du påpeka med din kommentar?
Rickard N
DET gjorde han.
Var han inte ovanligt ung när han tillträdde också?
Påven får ju vara max 80 när han tillträder så... tja, det kanske inte är så konstigt att det är i snitt 6.5 år.
järv
En helig man som försvarade tron och de heliga oföränderliga värdena.

Vila i frid.
A2Keltainen
QUOTE (Uttern @ Apr 6 2005, 10:36 )
Märklig organisation det där. Kan det verkligen vara förenligt med kristna värderingar att "tvinga" kvar påven i tjänst till han bokstavligen dör i tjänst?

Är det bara jag som reagerar över att katolska kyrkan har enorma rikedomar, samtidigt som enormt många människor lider av fattigdom, sjukdomar och svält? Hur går det ihop med "kristna värderingar" att sitta och trycka på ett berg av guld, samtidigt som det finns en massa människor som är i akut behov av hjälp?

Alla ni som kräver att andra ska respektera er religion, hur skulle ni ställa er till en person som sa att det centrala i hans religion var en gud som såg ut som en liten Elvisliknande varelse och som bodde i hans kylskåp och styrde världen med tankekraft? Skulle ni visa samma respekt och vördnad för den personens trosuppfattning som ni förväntar er att andra ska visa mot er? Om inte, varför? Den personens tankegods verkar i mina ögon inte ett dugg mindre knäppt än kristendomens tankegods om exempelvis folk som delar hav, jungfrufödslar och magiska allsmäktiga entiteter som sitter i himlen och styr världen.
järv
Först vill jag säga att jag förlåter A2Keltainen för att han hädar.

A2Keltainen, om du nu har en uppfattning om att den katolska kyrkan är otroligt förmögen ungefär vilka summor talar vi om?

Men det kan säkert vara så eftersom den katolska kyrkans girighet var en av orsakerna till att Martin Luther gick och hämtade hammaren.
A2Keltainen
QUOTE (järv @ Apr 6 2005, 21:55 )
Först vill jag säga att jag förlåter A2Keltainen för att han hädar.

Ibland är du nästan för snäll. biggrin.gif

A2Keltainen, om du nu har en uppfattning om att den katolska kyrkan är otroligt förmögen ungefär vilka summor talar vi om?

En del av problemet är att katolska kyrkan väldigt aktivt stretat emot all insyn i sin ekonomi (man kan fråga sig varför...). Detta i kombination med glömska gör att jag inte kan ge några konkreta siffror just nu. Om du letar runt, så borde du dock kunna hitta uppskattningar på lägre gränser gjorda av seriöst folk. Det är inte dock direkt några belopp om någon enstaka miljard kronor eller så vi pratar om, utan det är enormt mycket större summor.
järv
Min enda input vill jag minnas är från Gudfadern III smile.gif där det var något spel om Vatikanens egen bank som tydligen skulle kontrollera enorma summor.

Jag kan egentligen bara se ett objektivt godtagbart skäl till att katolska kyrkan skulle samla på sig enorma rikedomar och det är om förevändningen är att säkra och stärka den kristna trons fäste och inflytande i världen. Förutsatt att biskopar och kardinaler privat lever ett relativt spartanskt liv så kan det vara ok. Nu får man väl uppfattningen att det sistnämnda inte är fallet eftersom katolska kyrkor brukar vara rikligt utsmyckade och biskoparna vara belamrade med smycken.. Men vem vet (inte jag i alla fall).
A2Keltainen
QUOTE (järv @ Apr 6 2005, 22:15 )
Min enda input vill jag minnas är från Gudfadern III smile.gif där det var något spel om Vatikanens egen bank som tydligen skulle kontrollera enorma summor.

Sanningen kanske inte ligger så långt från dikten. Det finns, i mina ögon, trovärdiga uppgifter som pekar på samband mellan Vatikanens ekonomi och den, återigen i mina ögon, klart suspekta frimurarlogen P2. Det intryck jag fått av P2 är att det knappt verkar finnas någon gräns för hur skumma kontakter/förgreningar de har.
Axial

Ola

Lidande i källarkontor? Det får mig osökt att tänka på " NOBODY expects the Spanish Inquisition! Our chief weapon is surprise...surprise and fear...fear and surprise.... Our two weapons are fear and surprise...and ruthless efficiency.... Our *three* weapons are fear, surprise, and ruthless efficiency...and an almost fanatical devotion to the Pope.... Our *four*...no... *Amongst* our weapons.... Amongst our weaponry...are such elements as fear, surprise.... "
länk till hela citatet

I övrigt tycker jag att man inte ska tala annat än gott om de döda. Kritik ska ju som bekant vara saklig, omedelbar och möjlig att åtgärda. Däremot hoppas jag att den nye påven skall bana väg för en liberalare inställning till preventivmedel och aborter. Men det är klart att ska katolicismen fortsätta vara den snabbast växande religionen i världen så vill det nog till att varje spermie betraktas som helig biggrin.gif

Jag tror på A2 när han påstår att Katolska kyrkan är så rik att Joakim von Anka blir avundsjuk. Kyrkor har nämligen en förmåga att dra till sig donationer och arv från rika personer som tror sig kunna förbättra oddsen inför mötet med Sankte Per. Eftersom man haft några år på sig att samla på sig dylika rikedomar så... Handeln med avlatsbrev (som förhoppningsvis upphört numera) är också ett exempel på hur kyrkan samlar på sig pengar.
järv
QUOTE (A2Keltainen @ Apr 6 2005, 22:00 )
Det finns, i mina ögon, trovärdiga uppgifter som pekar på samband mellan Vatikanens ekonomi och den, återigen i mina ögon, klart suspekta frimurarlogen P2. Det intryck jag fått av P2 är att det knappt verkar finnas någon gräns för hur skumma kontakter/förgreningar de har.

Vad står P2 för då?
Greven
Tyckte det var på tiden att han stämplade ut, vafan han kunde ju knappt prata eller ens stå upp. Tyckte det blev lite som en komedi runtomkring honom de´n senaste tiden.

R.I.P
A2Keltainen
QUOTE (järv @ Apr 7 2005, 00:10 )
Vad står P2 för då?

Det står för Propaganda Due, vilket betyder Propaganda Två. Det är dock sällan som namnet skrivs ut, utan det skrivs istället vanligen som P2. Jag tycker att de är en allmänt intressant organisation som är värd närmare studier.
järv
Efter en snabb googling så hamnar man rakt ner i konspirationsträsket med P2 (som ska vara någon sorts italiensk nynazistisk grupp), Opus Dei, CIA, Knights of Malta, mafian osv.

Lite sanning, mycket sanning, bara lögn? Vem vet. smile.gif

Opus Dei skulle jag nästan kunna gå med i (ska ju vara en hyfsat öppen organisation) bara för att få skriva det på mitt CV. B)
Fu Dahlberg
QUOTE (järv @ Apr 6 2005, 23:25 )
Opus Dei skulle jag nästan kunna gå med i (ska ju vara en hyfsat öppen organisation) bara för att få skriva det på mitt CV. B)

Du har inte läst Da vinci-koden? biggrin.gif

Sedan.. så fanns det ju en gemansam nämnare för frimurelogen P2, och Vatikanen, nämligen Robeto Calvi, som på något sätt var bankir åt vatikanen och högt inom P2... Dock så blev han "mördad"(åsikterna kan gå isär) 1982.

Som OT för alla konspiratoriker om P2, så var faktiskt Berlusconi medlem i P2 ph34r.gif
A2Keltainen
QUOTE (järv @ Apr 7 2005, 00:25 )
Efter en snabb googling så hamnar man rakt ner i konspirationsträsket med P2 (som ska vara någon sorts italiensk nynazistisk grupp), Opus Dei, CIA, Knights of Malta, mafian osv.

Lite sanning, mycket sanning, bara lögn? Vem vet. smile.gif

Som du upptäckt, så är problemet med att hitta bra information om P2 på WWW, att man måste vada igenom ett stinkande träsk av konspirationsteorier för att nå det man faktiskt vill åt. biggrin.gif

Opus Dei skulle jag nästan kunna gå med i (ska ju vara en hyfsat öppen organisation) bara för att få skriva det på mitt CV.

I mina ögon så ser det ungefär lika bra ut som att ha "Medlem i Ku Klux Klan." i sin CV. Jag räknar helt klart Opus Dei som rejält suspekta kristna extremister.
järv
QUOTE (Fu Dahlberg)
Du har inte läst Da vinci-koden?

Nopes, däremot har jag läst och sett mycket som bemöter den fantasifulla handlingen i den romanen.

Opus Dei är som sagt en ganska öppen organisation och många framträdande personer i katolska länder redovisar öppet sitt medlemskap där.

QUOTE (A2 Keltainen)
I mina ögon så ser det ungefär lika bra ut som att ha "Medlem i Ku Klux Klan." i sin CV. Jag räknar helt klart Opus Dei som rejält suspekta kristna extremister.

http://en.wikipedia.org/wiki/Opus_Dei
Opus Dei has approximately 85,000 members in 60 countries, with central offices in Rome. It was erected as a Personal Prelature by Pope John Paul II in 1982, who also canonized its founder on October 6, 2002.

The aim of Opus Dei is "to contribute to [the] evangelizing mission of the Church" by spreading the universal call to holiness and apostolate; it "encourages Christians of all social classes to live consistently with their faith, in the middle of the ordinary circumstances of their lives, especially through the sanctification of their work." [1] (http://www.opusdei.org/art.php?w=32&s=307) Many people have found this teaching remarkably coherent with the vision of the Second Vatican Council, which has stated that "by reason of their special vocation, it belongs to the laity to seek the kingdom of God by engaging in the affairs of the world and directing them according to God's will." [2]

Critics have described it as a secretive authoritarian organization that borders on being a religious cult with links to right-wing organizations worldwide. The organization is also controversial for its practices of mortification of the flesh.
A2Keltainen
QUOTE (järv @ Apr 7 2005, 12:35 )
http://en.wikipedia.org/wiki/Opus_Dei
Opus Dei has approximately 85,000 members in 60 countries, with central offices in Rome. It was erected as a Personal Prelature by Pope John Paul II in 1982, who also canonized its founder on October 6, 2002.

Skulle de vara mindre extrema (och i mina ögon tokiga) för att de har många medlemmar? Eller vad åsyftar du med markeringen i texten?
järv
Att de är många. smile.gif
Fu Dahlberg
QUOTE (järv @ Apr 7 2005, 11:35 )
QUOTE (Fu Dahlberg)
Du har inte läst Da vinci-koden?

Nopes, däremot har jag läst och sett mycket som bemöter den fantasifulla handlingen i den romanen.

Opus Dei är som sagt en ganska öppen organisation och många framträdande personer i katolska länder redovisar öppet sitt medlemskap där.

Precis smile.gif

Men det behöver inte betyda att folk förstår skillnaden mellan sanning och fiktion, och Opus Di utmålas som en ganska "ond" org. i boken smile.gif
A2Keltainen
http://www.theonion.com/news/index.php?issue=4115
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.