Help - Search - Members - Calendar
Full Version: MH 700 - Sjukvårdsplutonbefäl
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
grunkan
Hejsan!

Var och mönstrade nu i veckan och fick preliminärt tjänsten Sjukvårdsplutonbefäl(MH700) på T2 i Skövde.
Har nu lite frågor om detta utbildning, har försökt att söka runt i forumet och på lumpen.nu men hittar inga bra svar på mina frågor.

Får man praktik på sjukhus under utbildning, i sånna fall, hur långt tid brukar den vara?
Hur stor skillnad är det i sjukvårdsutbildningen på denna befattning och tex. plutonsjukvårdarens?

Jag är ifrån Stockholm men fick denna tjänsten i Skövde för att den bara fanns där enligt min inskrivare, han sa dock att man normalt inte skickar folk ifrån Stockholm till Skövde, kan detta göra det svårare för mig att få platsen?
Är det buss eller tåg som man får åka hem med?

"Du kommer att utbildas för att i krig vara chef för en sjukvårdstropp eller chef för en sjuktransportpluton. I sjukvårdstroppen ingår chefsgrupp, förbandsplatsgrupp och sjuktransportgrupp. I en sjuktransportpluton ingår en chefsgrupp, åtta sjuktransportgrupper och 16 sjuktransportfordon."
Hur många personer brukar ingå i en sjukvårdstropp/sjuktransportpluton?

Någon som gjort denna tjänst och har några kommentarer till den?

Tack på förhand
patrik_s
Jag är själv inskriven som sjukvårdsplutonbefäl på T2 och jag vet inte riktigt hur din tjänst kommer att se ut då den förmodligen är efter det nya värnpliktsystemet. Du kommer förmodligen inte att få någon praktik eller ytterligare sjukvårdsutbildning förutom de 40 timmar alla värnpliktiga får, dock är denna utbildning på T2 väldigt bra. Har du några ytterliga frågor är det bara att skicka ett pm.

/Patrik
rill3e
Finns det fortfarande plutonsjukvårdare i organisationen?
Lindeberg
QUOTE (rill3e @ Apr 3 2005, 10:55 )
Finns det fortfarande plutonsjukvårdare i organisationen?

De ska väl vara utsorterade om jag förstått rätt. Annat var det på min tid, då fanns det minsann plutonsjukvårdare laugh.gif

Dessutom ska man skilja på plutonsjukvårdare och sjukvårdplutonbefäl (blev osäker på om du kanske missuppfattat det hela).
grunkan
Men som andra och tredje på mina preliminära tjänster har jag ju Pltuonsjukvårdare(MH841), om det inte finns plutonsjukvårdare, vad blir man då om man hamnar på den tjänsten?

patrik_s du har ett PM..
Lindeberg
QUOTE (grunkan @ Apr 3 2005, 23:00 )
Men som andra och tredje på mina preliminära tjänster har jag ju Pltuonsjukvårdare(MH841), om det inte finns plutonsjukvårdare, vad blir man då om man hamnar på den tjänsten?

Sjukvårdgruppbefäl/sjukvårdare på batförbandsplats eller i sjuktransportgrupp troligtvis.
orren
Blev precis av med min tjänst som Sjukvårdsplutonbefäl på T2 med inryck Jan-06 eftersom hela plutonbefälstjänsten tydligen försvann.
grunkan
QUOTE (orren @ Apr 5 2005, 20:02 )
Blev precis av med min tjänst som Sjukvårdsplutonbefäl på T2 med inryck Jan-06 eftersom hela plutonbefälstjänsten tydligen försvann.

När fick du reda på det?
sa de något om varför du blev av med den?
Vill ju inte förlora min tjänst.. Exakt vad var det som försvann? var det bara för de som skulle rycka in Jan-06?

Man kan ju bli orolig för mindre. Vill ju göra lumpen.
orren
QUOTE (grunkan @ Apr 6 2005, 23:52 )
QUOTE (orren @ Apr 5 2005, 20:02 )

När fick du reda på det?
sa de något om varför du blev av med den?
Vill ju inte förlora min tjänst.. Exakt vad var det som försvann? var det bara för de som skulle rycka in Jan-06?

Man kan ju bli orolig för mindre. Vill ju göra lumpen.

Fick besked om att tjänsten försvann i mitten på mars.
Jag (1986:a) var inskriven i det gamla systemet med 15 månaders tjänst med inryck Jan-06 som kompanibefälselev. Enligt informationen jag fick så försvinner kompanibefälsutbildningen inom armén totalt pga. försvarsbeslutet.

Du kanske har mönstrat året efter mig och fått en tjänst i det nya systemet med 11 månader (+4 frivilliga?) ?

/ Eric
grunkan
[quote=orren,Apr 8 2005, 08:11 ] [/QUOTE]
Fick besked om att tjänsten försvann i mitten på mars.
Jag (1986:a) var inskriven i det gamla systemet med 15 månaders tjänst med inryck Jan-06 som kompanibefälselev. Enligt informationen jag fick så försvinner kompanibefälsutbildningen inom armén totalt pga. försvarsbeslutet.

Du kanske har mönstrat året efter mig och fått en tjänst i det nya systemet med 11 månader (+4 frivilliga?) ?

/ Eric [/quote]
Jag är inskriven i det nya systemet ja, mönstrade den 30 mars i år. Så jag är inskriven enligt det nya 11 månaders systemet.

Vet du hur det fungerar med det där frivilliga månaderna? Vad gör man under de?Får alla välja de, eller bara de som visar sig duktiga? Är det då man vidareutbildar sig inför utlandsstyrkan och kompanibefäl?
De verkar intressanta att välja de om det visar sig att lumpen är rolig, och om jag hinner med de innan högskolan börjar igen på hösten ( vill inte missa starten på den med 1 månad och behöva vänta. känns inte så aktuellt.)
orren
[quote=grunkan,Apr 8 2005, 09:28 ] [QUOTE=orren,Apr 8 2005, 08:11 ] [/QUOTE]

/ Eric [/QUOTE]
Jag är inskriven i det nya systemet ja, mönstrade den 30 mars i år. Så jag är inskriven enligt det nya 11 månaders systemet.

Vet du hur det fungerar med det där frivilliga månaderna? Vad gör man under de?Får alla välja de, eller bara de som visar sig duktiga? Är det då man vidareutbildar sig inför utlandsstyrkan och kompanibefäl?
De verkar intressanta att välja de om det visar sig att lumpen är rolig, och om jag hinner med de innan högskolan börjar igen på hösten ( vill inte missa starten på den med 1 månad och behöva vänta. känns inte så aktuellt.) [/quote]
Okej! Då klarar sig säkert din tjänst! De där 4 frivilliga månaderna har jag inte mycket koll på mer än att jag har läst lite om dom. Det är tydligen 4 förberedelsemånader för utlandstjänst om jag har förstått det rätt.

/ Eric
Sernlo
Mönstrade idag och fick preliminärt tjänsten Sjukvårdsplutonbefäl (MH700). Platsen är T2 i Skövde och grundutbildningens längd är 330 dagar. Planerad utbildningsstart är januari 2008.

Någon som vet mer om tjänsten än vad som står på www.t2.mil.se?

Får man ingen sjukvårdsutbildning förutom den som alla får under GSU? Vad inriktar sig utbildningen på istället? Vad är sjukvårdsplutonbefälets roll i sjukvårdsstegen från "Karlson ligger skottskadad i skogen" till "Karlson är just nu under nödvändig vård" om ni förstår hur jag menar?
quiXsand
Mycket av den information som finns på förbandens hemsidor plus den vi "gamlingar" sitter inne med är inte riktigt upp to date, vi har ju alla erfarenhet från det gamla systemet och ingen vet riktigt hur det nya komer att arta sig. Det tar nog några år för det nya systemet att sjunka in och börga fungera ordentligt.
Pga detta är det svår att uttala sig om innehållet i din utbildning.
Greenment
Jorå SJV är grymt meriterande..

20p på högskola, läser ni
1 månad praktik hemortens vårdcentral.

Ni kommer och få en gedigen utbildning, men jag säger så här, ta till vara all skjutandes ni kommer och få, för sen blir det inte så mycket mer! smile.gif

detta fick i alla fall amf1´s sjv under sin utbildning 03-04

Svar på din fråga angående första hjälpen :
1.Kamrat Hjälp
2.Sjukvårdare i fält
3. Ambulans Till
4.Förbandsplatstropp
Där får man den sista hjälpen innan man fraktas iväg till civilt Sjukhus, kommer inte ihåg vilka tidsramar sjukvårdarna försöker jobba efter men skapligt snabbt, och generellt sett så kör man efter 1-4..
SweMedic
Låg som SJV/GB i flygvapnet 04/05.

Gjorde 3v praktik på ambulans. Halva min pluton var på ambulans o andra halvan på akuten.
Visste inte att vårdcentraler förekom som praktikplats???

Har de kvar systemet med 20p i armén. Fick höra att det var samma utb som våra 10p i flyget men att man försökte krama ur 20p ur samma kunskaper som ett slags försök...
Lindeberg
Jag visste inte heller att de använde vårdcentraler som praktikplats. Lite synd tycker jag, det ger betydligt mer att vara på akutmottagning/ambulans/operation.
M00nStalker
Har inte heller hört något om 20 poängs sjv utbildning, när jag gjorde GU 04/05 så var det 15 poäng som gällde, detta var ett försök på T2 och det innebar att praktiken räknades till poängen och enligt dom uppgifterna vi fick var det bara T2 och P4 (läste tillsammans) som hade det så (i Armén iaf).
cougar
Gör lumpen som förbandsplatssjukvårdare just nu. Angående tjänsten som sjukvårdsplutonbefäl/väbel på förbandsplats så har jag hört att den vpl-positionen ska ersättas med en officer som går i befattning. Vi på P7:s förbandsplats hade fortfarande en vpl chef i år, men när vi mötte T2:s förbplats hade de en löjtnant som chef.

Vad gäller utbildningen till sjukvårdare så ger den 10 högskolepoäng och inget annat. Har personligen svårt att tro att någon sjukvårdare någonsin fått mer poäng då FM verkar har svårt att kvalitetssäkra utbildningen redan som det är.
Charlie/Foxtrot
QUOTE (grunkan @ Apr 2 2005, 12:59 ) *
Hejsan!

Var och mönstrade nu i veckan och fick preliminärt tjänsten Sjukvårdsplutonbefäl(MH700) på T2 i Skövde.
Har nu lite frågor om detta utbildning, har försökt att söka runt i forumet och på lumpen.nu men hittar inga bra svar på mina frågor.

Får man praktik på sjukhus under utbildning, i sånna fall, hur långt tid brukar den vara?
Hur stor skillnad är det i sjukvårdsutbildningen på denna befattning och tex. plutonsjukvårdarens?

Jag är ifrån Stockholm men fick denna tjänsten i Skövde för att den bara fanns där enligt min inskrivare, han sa dock att man normalt inte skickar folk ifrån Stockholm till Skövde, kan detta göra det svårare för mig att få platsen?
Är det buss eller tåg som man får åka hem med?

"Du kommer att utbildas för att i krig vara chef för en sjukvårdstropp eller chef för en sjuktransportpluton. I sjukvårdstroppen ingår chefsgrupp, förbandsplatsgrupp och sjuktransportgrupp. I en sjuktransportpluton ingår en chefsgrupp, åtta sjuktransportgrupper och 16 sjuktransportfordon."
Hur många personer brukar ingå i en sjukvårdstropp/sjuktransportpluton?

Någon som gjort denna tjänst och har några kommentarer till den?

Tack på förhand

Satt och sökte lite och hittade den här posten... så om det finns några SjvPB som behöver information så skall jag dela med mig av mina erfarenheter...

Version T2/TrängR 06-07

SJV-Plut
Plutonen är uppbyggd kring 2 Förbandsplatser(FBPL) och 4 Sjvgrupper (Sjvgrp), 1st Sjvgrp flyttas till SkyddsC i Umeå för att vara deras resurs...
Som det kanske märks så är jag på Sjvgrp…

Kvar finns alltså 2 FBPL med 2st Sjukvårdstält 4 var. Inredda med sjukvårdsinredning FBPL för akutsjukvård i fält av de olika skador som är vanliga för soldater, ex skottskador...
FBPL:s uppgift är att få patienten i ett stabilt läge (Slutar blöda och andas själv) inför vidare transport till ett sjukhus, civilt eller icke-existerande militärt (Norge bidrar med det som kommer till NBG).
De har även hand om sjukmönstringen för soldater i fält under överseende av leg. Sjuksköterska…
Fältväbeln (gruppchefen) har befogenhet att omhänderta och lagra patienternas vapen och liknande.

Under övningsserien i krigsorganisationen kommer de 2 FBPL att delas upp på de 2 Logbaserna som upprättas.

FBPL har 1-2 Sjukvårdsplutonbefäl (MH700) som Chef (Väbel) och StfC, samt 5 st Sjukvårdare/Medic (Sjukvårdsgruppbefäl, MH800) var.

Sjvgrupperna är utrustade med varsin för 06-07 sprillans ny Patria PATGB 203A Sjvtp (Sjukvårdstransport-PAnsarTerränGBil) som är inredd som en civil ambulans, med lull-lull som defibrillator och annat, samt utökad utrustning för de vanliga skadetyperna i fält…
Sjukvårdsgrupperna består i regel av, 1 SjvPB som VC, 1 SjvGB som förare (mjo, en SjvGB kan också vara motiverad där…) 1 SjvGB som Sjukvårdare/ParaMedic samt 1 leg. Sjuksköterska.

Besättningarna togs ut av soldaterna med urvalet, vilka har körkort?

Sjukvårdsgrupperna kan antingen vara en plutonsresurs (ex. Eskortplut) och följa med utanför campen (logbasen) eftersom alla aktioner utanför campen kräver sjvberedskap så är man ständigt i beredskap, mer om det senare…
Man följer alltså med en konvoj som sjukvårdsresurs, säkrar en plats som sjukvårdsresurs eller uppehåller sig runt campen som en sjukvårdsresurs i beredskap… Man verkar alltså som en grupp, en plutonsresurs, en bataljonsresurs samt en nationell resurs.

Beredskapen är formulerad ungefär så här:
5min, man sitter i vagnen med radiopassning 1:a, beredda att dra iväg…
10min, man ”uppehåller sig i anslutning till vagnen” med passning 1:a på TETRA:n eller liknande.
15min, man ligger i förläggningen halvt beredd, lr hjälper trossen, TETRA:n på passning 1:a.
30min, man får ligga och sova… men TOC (sambandsledningen, logbas. motsv) lr någon måste veta var man är, hela tiden…

Som Gruppchef måste man oftast veta vart alla är så att man kan dra iväg utan att leta alltför mycket, (tur att man är svensk och att alla gärna vill berätta när de går på toa!)

Men iaf,
Tjänsterna har lite olika utbildningar under året…
Först är det gemensam GSU men sen börjar det roliga…

Alla sjukvårdare (alla på FBPL samt sjukvårdare bak i ambulanserna 2+2+5+5+1*4=18) har i år, efter godkänt resultat på FSC, ”fått” 10 högskolepoäng i akutsjukvård. Samt 5 poäng efter godkänd praktik på akutmottagning eller ambulans… Totalt alltså 15 högskolepoäng för ca 12 veckor…

Vagnsbesättningarna (1+1*4=8) har genomfört hela vagnsutb för PATGB 203, med skjutningar och allt. Vagnen tar sig fram, med kedjor på skall tilläggas…

Vagnchefens(Gruppchefens uppgift är att vara chef över vagnen i organisationen med samband, orders, chef på skadeplats (ej medicinsk chef, om det inte behövs) då man skall samordna alla resurser, helikoptrar, landningsplatser, brytpunkter för fordon, uppställningsplatser för fordon, skadeläget/prioriteringar ordna transporter, lasta skadade, ge vård (lite lagom stressigt med många skadade och lite resurser) och om föraren är trött/slut på körtimmar eller man behöver lite omväxling, framföra fordonet. Man får pilla på vagnen och bada i lera och stridsvagnsbad, chatta med Dart/Ra180 och TETRA, landa (nej, inte flyga den själv) helikopter, fylla i en massa skadeformulär i pressade situationer (METHANE, 9-LINE MEDEVAC, Olycksammanställning mfl, man får vara snabb på Darten iaf =P), tempoväxla mycket och under lång tid och vara ansvarig för stora resurser.

Förarens uppgifter är främst att framföra fordonet och hjälpa till vid lastning av skadade, om vagnen är först på plats och skadeläget är stort (en utskjuten grupp eller pluton motsv.) och VC behövs utanför vagnen för att samordna får föraren sköta sambandet. Att agera VC om VC behövs på annan plats.

Sjukvårdaren är i första hand underställd sjuksköterskan men verkar vid dennes frånvaro som medicinsk expertis och chef. Sjukvårdaren skall se till så att patienten är i ett så gott skick som möjligt för vidare transport, vid omhändertagande under eldstrid (Care-Under-Fire) så tillämpas Scoop-and-run, alltså att man slänger in patienten i fordonet, drar iväg till en ”säker plats” och stabiliserar läget där…

Sjvgrupperna har delats så att 2 tillhör VS, 1 tillhör RS och 1 tillhör CBRN vid SkyddsC i Umeå…

Angående grader,

FFS 1993 tillämpas 06-07 och det ser ut som följer:

Alla soldater rycker in 060731 och muckar 070621
Tjänstgöringstid ca 330 dagar.
Meniga soldater (finns snart inga meniga sjukvårdare på T2 längre) muckar som meniga.
GB blir Korpraler efter 150 dagar och Furirer vid muck.
PB blir Korpraler efter 150 dagar, Furirer efter 225 dagar och Sergeanter vid muck.

Tillägg:
Vagnsbesättningarna har i år ej fått någon ”utökad” sjukvårdsutbildning(=högskolepoäng) eftersom man hade vagnsutbildningen istället.
Fordon som används är MB Sprint, Tl-Bil SC124 samt PATGB 203 SJTP.
Cheferna för FBPL och Sjvgrp är värnpliktiga!!
Även om de motsvarar kompetensnivå Löjtnant motsvarande...

Sjukvårdskedjan:

Andersson är skjuten!!!!!

Viktigast, Kamrathjälpen (inom 5 min)... har inte den skadade själv eller hans polare satt på någon form av förband (eller hand/finger) på skadan inom 5min så behövs iallafall inte min tjänst inom FM utan man kan dela ut ett par "Säck för avliden MXXXX-XXXXXXXX" till varje grupp...
Sedan följer Sjukvårdsgruppen (inom 30 min), här kommer jag och mina sjv!!
Vi ordnar så att ni kommer iväg till en FBPL inom 1h.
Efter att de har stabiliserat läget där och patienten kan upprätthålla livsviktiga kroppsfunktioner (eller inte!!!) så skickas man iväg vidare till ett civilt- eller militärt sjukhus inom 6h.

Tjänsten känns mycket bra och utvecklande, om man inte vill att den skall vara speciellt fysiskt utmanande så måste man inte, men det går...

Hare gött...

Nu ska jag bara vänta på alla korrektioner som kommer, allt kanske inte sker enligt regelboken, men det är så det är!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.