QUOTE (grunkan @ Apr 2 2005, 12:59 )

Hejsan!
Var och mönstrade nu i veckan och fick preliminärt tjänsten Sjukvårdsplutonbefäl(MH700) på T2 i Skövde.
Har nu lite frågor om detta utbildning, har försökt att söka runt i forumet och på lumpen.nu men hittar inga bra svar på mina frågor.
Får man praktik på sjukhus under utbildning, i sånna fall, hur långt tid brukar den vara?
Hur stor skillnad är det i sjukvårdsutbildningen på denna befattning och tex. plutonsjukvårdarens?
Jag är ifrån Stockholm men fick denna tjänsten i Skövde för att den bara fanns där enligt min inskrivare, han sa dock att man normalt inte skickar folk ifrån Stockholm till Skövde, kan detta göra det svårare för mig att få platsen?
Är det buss eller tåg som man får åka hem med?
"Du kommer att utbildas för att i krig vara chef för en sjukvårdstropp eller chef för en sjuktransportpluton. I sjukvårdstroppen ingår chefsgrupp, förbandsplatsgrupp och sjuktransportgrupp. I en sjuktransportpluton ingår en chefsgrupp, åtta sjuktransportgrupper och 16 sjuktransportfordon."
Hur många personer brukar ingå i en sjukvårdstropp/sjuktransportpluton?
Någon som gjort denna tjänst och har några kommentarer till den?
Tack på förhand
Satt och sökte lite och hittade den här posten... så om det finns några SjvPB som behöver information så skall jag dela med mig av mina erfarenheter...
Version T2/TrängR 06-07SJV-PlutPlutonen är uppbyggd kring 2 Förbandsplatser(FBPL) och 4 Sjvgrupper (Sjvgrp), 1st Sjvgrp flyttas till SkyddsC i Umeå för att vara deras resurs...
Som det kanske märks så är jag på Sjvgrp…
Kvar finns alltså 2 FBPL med 2st Sjukvårdstält 4 var. Inredda med sjukvårdsinredning FBPL för akutsjukvård i fält av de olika skador som är vanliga för soldater, ex skottskador...
FBPL:s uppgift är att få patienten i ett stabilt läge (Slutar blöda och andas själv) inför vidare transport till ett sjukhus, civilt eller icke-existerande militärt (Norge bidrar med det som kommer till NBG).
De har även hand om sjukmönstringen för soldater i fält under överseende av leg. Sjuksköterska…
Fältväbeln (gruppchefen) har befogenhet att omhänderta och lagra patienternas vapen och liknande.
Under övningsserien i krigsorganisationen kommer de 2 FBPL att delas upp på de 2 Logbaserna som upprättas.
FBPL har 1-2 Sjukvårdsplutonbefäl (MH700) som Chef (Väbel) och StfC, samt 5 st Sjukvårdare/Medic (Sjukvårdsgruppbefäl, MH800) var.
Sjvgrupperna är utrustade med varsin för 06-07 sprillans ny Patria PATGB 203A Sjvtp (Sjukvårdstransport-PAnsarTerränGBil) som är inredd som en civil ambulans, med lull-lull som defibrillator och annat, samt utökad utrustning för de vanliga skadetyperna i fält…
Sjukvårdsgrupperna består i regel av, 1 SjvPB som VC, 1 SjvGB som förare (mjo, en SjvGB kan också vara motiverad där…) 1 SjvGB som Sjukvårdare/ParaMedic samt 1 leg. Sjuksköterska.
Besättningarna togs ut av soldaterna med urvalet, vilka har körkort?
Sjukvårdsgrupperna kan antingen vara en plutonsresurs (ex. Eskortplut) och följa med utanför campen (logbasen) eftersom alla aktioner utanför campen kräver sjvberedskap så är man ständigt i beredskap, mer om det senare…
Man följer alltså med en konvoj som sjukvårdsresurs, säkrar en plats som sjukvårdsresurs eller uppehåller sig runt campen som en sjukvårdsresurs i beredskap… Man verkar alltså som en grupp, en plutonsresurs, en bataljonsresurs samt en nationell resurs.
Beredskapen är formulerad ungefär så här:
5min, man sitter i vagnen med radiopassning 1:a, beredda att dra iväg…
10min, man ”uppehåller sig i anslutning till vagnen” med passning 1:a på TETRA:n eller liknande.
15min, man ligger i förläggningen halvt beredd, lr hjälper trossen, TETRA:n på passning 1:a.
30min, man får ligga och sova… men TOC (sambandsledningen, logbas. motsv) lr någon måste veta var man är, hela tiden…
Som Gruppchef måste man oftast veta vart alla är så att man kan dra iväg utan att leta alltför mycket, (tur att man är svensk och att alla gärna vill berätta när de går på toa!)
Men iaf, Tjänsterna har lite olika utbildningar under året…
Först är det gemensam GSU men sen börjar det roliga…
Alla sjukvårdare (alla på FBPL samt sjukvårdare bak i ambulanserna 2+2+5+5+1*4=18) har i år, efter godkänt resultat på FSC, ”fått” 10 högskolepoäng i akutsjukvård. Samt 5 poäng efter godkänd praktik på akutmottagning eller ambulans… Totalt alltså 15 högskolepoäng för ca 12 veckor…
Vagnsbesättningarna (1+1*4=8) har genomfört hela vagnsutb för PATGB 203, med skjutningar och allt. Vagnen tar sig fram, med kedjor på skall tilläggas…
Vagnchefens(Gruppchefens uppgift är att vara chef över vagnen i organisationen med samband, orders, chef på skadeplats (ej medicinsk chef, om det inte behövs) då man skall samordna alla resurser, helikoptrar, landningsplatser, brytpunkter för fordon, uppställningsplatser för fordon, skadeläget/prioriteringar ordna transporter, lasta skadade, ge vård (lite lagom stressigt med många skadade och lite resurser) och om föraren är trött/slut på körtimmar eller man behöver lite omväxling, framföra fordonet. Man får pilla på vagnen och bada i lera och stridsvagnsbad, chatta med Dart/Ra180 och TETRA, landa (nej, inte flyga den själv) helikopter, fylla i en massa skadeformulär i pressade situationer (METHANE, 9-LINE MEDEVAC, Olycksammanställning mfl, man får vara snabb på Darten iaf =P), tempoväxla mycket och under lång tid och vara ansvarig för stora resurser.
Förarens uppgifter är främst att framföra fordonet och hjälpa till vid lastning av skadade, om vagnen är först på plats och skadeläget är stort (en utskjuten grupp eller pluton motsv.) och VC behövs utanför vagnen för att samordna får föraren sköta sambandet. Att agera VC om VC behövs på annan plats.
Sjukvårdaren är i första hand underställd sjuksköterskan men verkar vid dennes frånvaro som medicinsk expertis och chef. Sjukvårdaren skall se till så att patienten är i ett så gott skick som möjligt för vidare transport, vid omhändertagande under eldstrid (Care-Under-Fire) så tillämpas Scoop-and-run, alltså att man slänger in patienten i fordonet, drar iväg till en ”säker plats” och stabiliserar läget där…
Sjvgrupperna har delats så att 2 tillhör VS, 1 tillhör RS och 1 tillhör CBRN vid SkyddsC i Umeå…
Angående grader,FFS 1993 tillämpas 06-07 och det ser ut som följer:
Alla soldater rycker in 060731 och muckar 070621
Tjänstgöringstid ca 330 dagar.
Meniga soldater (finns snart inga meniga sjukvårdare på T2 längre) muckar som meniga.
GB blir Korpraler efter 150 dagar och Furirer vid muck.
PB blir Korpraler efter 150 dagar, Furirer efter 225 dagar och Sergeanter vid muck.
Tillägg:Vagnsbesättningarna har i år ej fått någon ”utökad” sjukvårdsutbildning(=högskolepoäng) eftersom man hade vagnsutbildningen istället.
Fordon som används är MB Sprint, Tl-Bil SC124 samt PATGB 203 SJTP.
Cheferna för FBPL och Sjvgrp är värnpliktiga!!
Även om de motsvarar kompetensnivå Löjtnant motsvarande...
Sjukvårdskedjan:Andersson är skjuten!!!!!Viktigast, Kamrathjälpen
(inom 5 min)... har inte den skadade själv eller hans polare satt på någon form av förband (eller hand/finger) på skadan inom 5min så behövs iallafall inte min tjänst inom FM utan man kan dela ut ett par "Säck för avliden MXXXX-XXXXXXXX" till varje grupp...
Sedan följer Sjukvårdsgruppen
(inom 30 min), här kommer jag och mina sjv!!
Vi ordnar så att ni kommer iväg till en FBPL
inom 1h.
Efter att de har stabiliserat läget där och patienten kan upprätthålla livsviktiga kroppsfunktioner (eller inte!!!) så skickas man iväg vidare till ett civilt- eller militärt sjukhus
inom 6h.
Tjänsten känns mycket bra och utvecklande, om man inte vill att den skall vara speciellt fysiskt utmanande så måste man inte, men det går...
Hare gött...
Nu ska jag bara vänta på alla korrektioner som kommer, allt kanske inte sker enligt regelboken, men det är så det är!