QUOTE (A2Keltainen @ Mar 31 2005, 21:26 )
QUOTE (NisseNord @ Mar 31 2005, 18:59 )
Tycker dessa siffror verkar lite extrema, för vilken videokodning gäller de?
Jag vill minnas att siffrorna var för någon av H.261 eller H.263 standarderna, men kommer tyvärr inte ihåg detaljerna. Det räcker för övrigt med betydligt mindre än 0,1% dataförlust i en MPEG/UDP/IP-baserad IPTV-ström för att det ska bli så stora störningar att det är oacceptabelt för hemanvändare. Med cirka 1% procent dataförlust, så blir sedan bilden så dålig att det blir svårt att se vad den föreställer. Förutom att läsa forskningsrapporter inom området som nämner detta, så har jag även själv gjort de mätningarna och sett resultaten i praktiken. Tänk här på att den spatiala och temporala kodningen i MPEG gör att fel fortplantar sig rejält.
Nu vet jag inte vilka metoder dessa program använder för att föra över bild och ljud mellan användarna, men det finns komprimeringsalgoritmer som är konstruerade för att tåla förluster av paket, utan att användarna skall märka så mycket
Vilka komprimeringsalgoritmer stödjer det för audio och video? Jag påstår inte att de inte finns, utan jag är nyfiken på vilka de är. Hur stora dataförluster tål de innan kvalitén blir rejält dålig? Du får dessutom svårt att komma ifrån latencyproblemen i videokonferenssystem, oavsett vilka komprimeringsalgoritmer du använder, då du även har datorns hårdvarulatency och nätverkets latency.
Om du säger så är det säkert sant.
Jag har inte så mycket erfarenhet av videokodning, mest av audio och då mest mulicast och inte ptp, men överlag är inte mycket heller
Jag har letat men hittar inte arbetet som jag gjorde om det så jag kommer inte ihåg protokollnamnen (ska fortsätta att leta) men jag tänker på tekniker som
forward error correction, piggyback riding och
interleavingSkillt från standarderna så kan man kanske använda tekniker som
sliding window eller något liknande för att motverka problem då man tappar många packet efter varandra.
Jag tycker mig minnas att man med dessa tekniker kunde bibehålla en godtagbar audiokvalite med en så hög packetlost som 20%, tyvärr har jag inget att backa upp det med :(