Help - Search - Members - Calendar
Full Version: ONE SHOT - One Kill
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
facit
Dokumentärfilm - biograf panora - malmö

Onsdag 13 april kl. 19.15

ONE SHOT

Regi: Nurit Kedar, Israel 2004. 60 min. Engelsk text. Malmöpremiär!

För första gången någonsin har kryppskyttar från Israel Defense Forces fått tillstånd att ställa upp på intervjuer i en film. De talar om dödandet, om sina känslor när de konfronteras med sina minnen och om deras moral. Krypskyttar har använts sedan den senaste Intifadan för målinriktat dödande. De är de soldater som ser "the white of his victim´s eyes", och det är vad som skiljer dessa soldater från andra. Bilden av geväret, kulan och mannen som lugnt och tålmodigt väntar i det tysta mörkret för att lyda order och skjuta ett enda skott, framstår för vissa som en hjälte och för andra som en kallblodig mördare. One shot fokuserar på krypskyttarna i den Israeliska armén, de tror fortfarande på, ett skott - en död.

BIOGRAF PANORA

S:t Gertrudsgatan 4 * Malmö * 040 - 611 27 08

info@panora.nu

Mer info om filmerna på www.panora.nu
superapan
Visste inte att israeliska armén använde sig av "krypskyttar".
facit
Jo jag vet, la märke till det också. Men man kan inte vara så nogrann när det gäller civila. Knappt ens alla militärer håller koll på skillnaderna mellan krypskytt och prickskytt.
Panora är ju en "alternativ" biograf som visar rätt mycket vänster grejjer. Ibland brukar de dock visa rätt så balanserade dokumentärer. Och jag vet vad de som gjort filmen har haft för inställning till produktionen.

Hursom verkar den vara intressant att se, kan nog fixxa billigare biljetter om någon är intresserad.

ps: Ska fråga ngn israel om de sett filmen, kan vara bra o höra vad de har att säga.
Moro
QUOTE (superapan @ Mar 30 2005, 18:11 )
Visste inte att israeliska armén använde sig av "krypskyttar".

Nu vet du biggrin.gif
Alien
Jaha. Vi 08'or då?
scattergun
För att inte tala om oss i Västernorrland....... angry.gif
facit
The film offers no opinions but continually invites us to form our own. Sometimes these men describe their profession in surprising ways — the word "peaceful" comes up a number of times because of the long periods of quiet waiting that precede a kill. All of them betray a thrill at the power they hold literally in their fingertips. But more often, what we hear is a kind of clinical detachment from the cold-blooded murder business. "Assassins," not "snipers," was the word that came to mind repeatedly — but one of the film's subjects rejects that label

http://www.offoffoff.com/film/2004/oneshot.php
facit
Nu nar jag sett rekommenderar jag filmen ratt so mycket. Dock borde den varit kortare an 60 minuter.

Ratt so objektiv och intressant ur militar synpunkt. Hur det gor till och so...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.