Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Kvartermästare I19
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
alpha
Har sökt utan att finna svar, således skriver jag en ny tråd.

Blev under mönstringen idag placerat som kvartermästare på I19, Boden, på PBAT.

Man har tydligen skurit ner på denna utbildning som tidigare var namngiven "MA600", men nu är en 700-tjänst då man tydligen ska ta bort alla 600-utbildningar. Jag fick höra att jag får en KB-utbildning fast jag klassas som PB?

Har funnit väldigt lite information om just kvartermästare här på forumet, kanske har jag sökt dåligt. Är det någon som har erfarenhet som kvartermästare i allmänhet, på I19 i synnerhet?

Hur mycket strid får man delta i? Vad har varit era huvudsakliga uppgifter? Har ni gillat er tid som det?

All information är av intresse.

/alpha
Adam Wilhelm
Hehe... den kvartermästare vi hade här blev bannad! biggrin.gif
Sök på Foxtrot Lima blandmedlemmar så hittar du vad han har skrivit om sin tjänst.
strvkomp
Va blev han bannad?? Hur har detta kunna undgått mig?
Vinter
QUOTE (alpha @ Mar 30 2005, 15:28 )
Hur mycket strid får man delta i? Vad har varit era huvudsakliga uppgifter? Har ni gillat er tid som det?

Du borde få samma GU som alla andra på I19 så lite strid blir det.

Huvud uppgiften är att planera och organisera utspisning i fält, fälthygien och liknande uppgifter. Jevligt jobbigt vad jag har hört.

Jag gjorde inte vpl som kvm, men dom jag gjorde lumpen med tycket det var en ok men riktigt jobbig befattning, stressen och tidspressen är enorm.
Adam Wilhelm
Blågul tröttnade på hans attityd så då åkte han.
Vi får väl se om han får komma tillbaka.
alpha
Tackar vänligast för svaren som framkommit hittils.

Önskar dock att anledningen till att Foxtror Lima bannlystes diskuteras i en annan tråd, jag skulle vilja hålla denna tråd ren.

/alpha
strvkomp
@Adam Wilhelm.

Jaha där ser man så det kan gå... Han har väl bara sig själ av skylla, läste hans senaste inlägg, mjooo...
Nog om det.

@Alpha angående FL, lugn nu...

Angående KVM, tja vart ska jag börja. Mitt år hade vi en outstanding KVM som sedermera blev anställd och numer jobbar på strvkomp. Iaf, en KVM skuttar omkring i L3/bv206Högantenn tillsammans med stridstrossen. Hans uppgift är mer eller mindre att tillgodose kompaniets behov av framför allt mtrl, men också av olika tjänster såsom tvagning(Få inga snuskiga ideér nu, fältbordeller som tar emot beställningar via ra180 finns inte, vad jag vet?).

Varje vagn lämnar vid te x teknisk plats in en PEDARS där de fyller i vad de har för behov, KVM sammanställer sedan kompaniets behovslista, vidarebefodrar den till Xerxes och får därefter svar om när/var/hur man ska lösa detta, om det nu ens är möjligt.
Ibland så tas PEDARS in via radio då varje vagn får ange drivmedel, ammo, vatten/matbehov och diverse.
KVM återkommer sedan till kompch med förslag för genomförande av TOLO. TOLO genomförs sedan. Det är KVMs uppgift i fält. Comci Comca...

KVM går när övriga komp har te x vagnsutb i KVM skola tillsammans med Bat övriga blivande KVM.

Strid ser KVM inte så mycket av. L3 har väl en Kulspruta 58 monterad och vad jag kan minnas så sköts det inte mycket med den. Det kan jag inte svära på, men speciellt mycket reel övningsstrid i from av pang pang ser KVM inte.
Stridstrossen framrycker i regel en bra bit bakom kompaniet för att just undvika strid och kontakt i form av andra strv motsv.

Dock så är KVM under de sista stora övningarna inte en vpl KVM utan en YOF. Den vpl KVM får i de flesta fall tjänstgöra som stf KVM

En bra KVM är oumbärlig för kompaniet. Som sagt så blev vår KVM vidareanställd pga av att han var duktig, pskkomp KVM blev vald till pskkomp bästa värnpliktiga och de får tonvis av välförtjänt cred.
Kanna
Har inte själv legat som KVM men en bra beskrivning på livet i fält för en KVM är "först upp, sist i säng". Räkna med bråda dagar, se till att ha god split vision och lär dig att hålla många bollar i luften samtidigt.

Vår KVM låg inne som PB och låg alltså inne 12 månader och muckade som Sgt. Det var också en jäkligt duktig kille; regementets representant i värnpliktsrådet och numera kommunstyrelsens ordförande i Landskorna kommun.
madog
Kanna prickade in ungefär det jag tänkte skriva. Många bollar i luften, stressigt värre. Min kvm var kb och blev även utnämnd till bästa kb på bataljonen. -> Bild på mil.se
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.