Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Bästa Sniper utr tipsen!
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
I22 Vargen
Tjena,
Vad använder du för utr, kläder, bälte med väskor, camoprylar osv när du går iväg på ett Sniper uppdrag ? Tips på bra utrustning önskas.

5.gif
SISU
Har du dessa länkar : Nordic sniper och hvprsk...
I22 Vargen
QUOTE (SISU @ Mar 30 2005, 13:37 )
Har du dessa länkar : Nordic sniper och hvprsk...

Nix....men nu har jag. Tack tack.
cordite
Fanns inte alla löjliga regler så skulle min utrustning se helt annorlinda ut i vissa fall. Svår fråga att besvara. Ett PSG som inte skjutits in och standardutrustning är vad man har att tillgå enligt regler. Trolldräkten av egen tillverkning är ju inte tillåten och armens godkända kommer man som närmast på förevisning! PSG:n borde vara personlig, annars är den inte intressant att ha. Pistol är inte bara cool och bra att ha, utan VÄLDIGT ANVÄNDBAR!!! Stridsselen är inte endamålsenlig vid prickskytte. Har en liten rygga och ett jaktbälte från ITAB som borde passa.
SemperFi
QUOTE (I22 Vargen @ Mar 30 2005, 13:31 )
Tjena,
Vad använder du för utr, kläder, bälte med väskor, camoprylar osv när du går iväg på ett Sniper uppdrag ? Tips på bra utrustning önskas.

5.gif

Jag tror inte det finns något vettigt svar på den frågan då det helt beror på vilket form av uppdrag Du skall iväg på.

Ska Du ligga nedgrävd i ett "Sniper-hole" två veckor, eller ska Du ut 1-4 dygn?
Vad jag menar är att allt är relativt.

Vissa uppdrag kanske det krävs att Du skall ligga i din grop i 1-2 veckor för att vänta ut Ditt mål, två veckor utan att gå från gropen där Du skall både äta, skita, pissa. Det är verkligheten för "de tunga" grabbarna.

Definiera gärna vilken typ av uppdrag Du tänker Dig, så utlovas massor med tips.
5.gif
I22 Vargen
Ok, här kommer lite mer ingående:
Jag tänkte mig prylar att ta med på patrull, span , rek alltså inget "ligga i grop i flera veckor" grej utan mera "borta ett par timmar" mission....

Vad tar ni med er? vad bär ni? Ghillie Suite? etc...

Hoppas detta klarifierade lite.
Fk Satan
I uniformen eller på kroppen
* Papper, karta, kompass & pennor
* ngr magasin i nedre fickorna på m/90 jackan, kanske även ngr rökgranater
* vättske system fylld med vatten
* lite mat, typ pansarkex, leverpastej och lite choklad
* kniv

I uppdragssäcken
* Radio
* lite ner mat
* Mer ammo
* ngr larmminor, ståltråd
* regnställ
* fältskjorta
* sockar
* liggunderlag (om det är vinter)
* värmetröjan (om det är kallt ute)
* värmejacka (om det är kallt ute)
* varm dryck (om det är kallt ute)
* kök (ifall uppdraget är mer än 24h eller det är kallt ute)

Ungefär så här packar jag för ett uppdrag som är mer än 3timmar och kortare än 24timmar. Sedan varjerar det lite beroende på typ av uppdrag, årstid osv. Men är det spaningsuppdrag (fast eller rörlig) så brukar jag dumpa stridsvästen.
SemperFi
Det finns väl inte så mycket att tillägga till föregående talare, då vi får utgå ifrån "normala" svenska förhållanden och uppdrag.

Dock anser jag att man alltid bör ta med sig extra proviant, då man kan komma i snärjiga lägen och riskerar att bli "fast" mer än de beräknade timmarna uppdraget beräknats till.

Bra att ha:

Liten hopfällbar minispade
Stor sjal/tygstycke (att lägga jord på ifall Du måste gräva ner dig och för att inte riskera att jorda ner marken runt ditt hål för att minimera risken att röja Dig)

Är det nån annan än jag som fattar vad jag just skrev?! brow.gif

5.gif
cordite
Penna=byggpenna! Billig och bra.
henke
utöver det som Fk Satan sagt

Kikare
Lättare än att vifta med hela vapnet och för dem som inte har prickskyttegevär 90 med 10x

Mörkermedel.
Vid spaning funkar tom Bildförstärkare HV riktigt bra. Ser tom "genom grenar",etc.

Camo-creme

Kammonät , tillskuret mindre variant

Sekatör
Bra att klippa till sin Oplats. Låter mindre än yxa/såg.

Hopfällbar såg kan även vara bra

Rulle ståltråd
För att fixa till oplatsen med avklippta grenar.

Extra sjukvårdsmtrl.
Sånt kit som finns i bättre friluftsbutiker eller eget ihopmeckat med det mesta.
Det är långt till närmsta sjukvårdsman....
I22 Vargen
Alright,
Det var ju massor med bra tips. Jag får försöka plocka ihop något till nästa gång i skogen då.

biggrin.gif
wolfie666
Tjenis!

Jag skulle vilja säga en laseravståndsmätare kan vara en mycket bra hjälp. Samt om du ska ligga "länge" och spana så är ju en bra tubkikare super. Kanske en GPS.

Ett tips är att bara ta med det som är nödvändigt. Man ska vara smidig och kunna ta sig fram snabbt i vissa lägen.

5.gif 5.gif
Elstot
Alright,
Det var ju massor med bra tips. Jag får försöka plocka ihop något till nästa gång i skogen då.

Öhh, jaha, vad fan gör du ute i skogen? Ligger å "snajprar" folk? :P
SWERT
shhh!
han är civil/terror prickskytt.
I22 Vargen
Ajj ajj.... låt bli att retas!!
Vem vet hur jag spenderar mina helger !? Malajn.gif

;)
Knekt
QUOTE (henke @ Mar 31 2005, 10:48 )
Sekatör
Bra att klippa till sin Oplats. Låter mindre än yxa/såg.

Sekatören är faktiskt något av det jag helst släpar runt på i fält.

Fick rådet under skarpskyttekursen i Halmstad får några år sedan, och det är utan tvekan en av de mest användbara prylar jag köpt.

En sekatör är ju inte bara förbaskat tyst; den är jäkla snabb också. Med en bra sådan strippar man en gran på ris på ett par minuter. (Man frågar såklart markägaren om lov biggrin.gif )

Köp en som klarar lite grövre grenar. En del modeller har utväxling, vilket gör jobbet ännu enklare.

Sade jag att min är vackert röd? wub.gif
Fk Satan
Sekatören är grymt underskattad, vi fick tipset när jag gjorde lumpen, en mkt underskattad pryl att ha med sig ut i skogen.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.