Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Stadsskytte, Sommaren 2005
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
RaggaMuffin
Tänkte kolla vilka här som ska rycka in på stadsskytte på livgardet nu i sommar. Själv ska jag rycka in som Gruppbefäl i Juni. Någon annan som inte är stockholmare som ska ligga där? Har för mig att ralph var göteborgare eller något liknande. Själv är man skåning.

Fred.
Born
http://forum.SoldF.com/index.php?showtopic=14429

Där hittar du säkert någon som ska det.
hejo
Jag rycker in som förare på 6:e kompaniet i juni. Nån som har luskat fram exakt inryckningsdatum?
johanp
den 27:e rycker Armén's 10mån soldater in i år
hejo
@johanp : du som legat inne på sjätte, får jag som är förare mindre utbildning i SIB än vad de andra soldaterna får? är det märkbar skillnad? tack för svar!!! smile.gif
Hugin
Vagnspersonalen har ju lite annorlunda uppgifter än skyttet. När man tex gör avsittning för att bryta in i en byggnad eller framrycka längs en gata är det ju inte så att vagnspersonalen parkerar vagnen och hänger med skyttet på äventyr. De sibbar ju, men från vagnen. Båda är SIB, men det är olika uppgifter. Den skillnaden blir framförallt märkbar senare i utbildningen, i början får du nog öva en del "vanlig" SIB medan det allteftersom utbildningen går blir mer och mer vagnsstrid för din del.

Jag vet inte vad Johan tyckte men föraren och skytten i vår vagn klagade lite ibland på att de hade lite långtråkigt på våra stora övningar (kompani & uppåt) då de mest övade sig på att växla understödsställnignar när vi var upptagna med att rensa byggnader. Fast själva vagnstriden är nog skoj. Å andra sidan klagade vi på en massa annat å var avundsjuka på dom också, som tex privilegiet att få köra pebba och skjuta akan dribble.gif

EDIT: Stavning
johanp
efter gsu så hade vi ungefär en månad enbart avsatt för avsutten SiB som vagnspersonal, sen vagnsutbildning teori, därefter körning i skog, skjutveckor för att se vem som skulle bli sk/fö, vagnsstrid i skog, därefter hade vi SiB med vagnarna, sen kom skyttesoldaterna och hoppa in i bakvagn. så efter gsu hade vi ingen avsutten skogsstrid själva.

det som var dåligt och som fick vagnspersonal att klaga var all jävla vård och att det är så svinigt kallt att sitta "still" i en pebba istället för att vara ute och springa eller att sitta i en vagn med värme. dock skulle jag aldrig byta till en avsutten tjänst om jag fick välja, det är kul med pbv.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.