Elstot
Mar 25 2005, 17:47
Då släpptes det alltså, och alla u-båtsfantaster (inklusive mig) hoppade högt av glädje. Nu undrar jag ju dels vad ni tycker om spelet, och dessutom hoppas jag att ni kan hjälpa mig att klura ut svaren på några frågor.
Jag tycker ju självklart att spelet är alldeles underbart. Realismen (på 100% givetvis) är underbar, grafiken är...relativt snygg iaf.
Nu undrar jag: I sonar/hydrofon-rummet, hur kan man reglera ljudet (den lilla ratten till höger, lågt), hur skickar man ett sonar "pip"(vänster lågt i skärmen), samt hur man kan se på listan över kontakter som sitter direkt till höger om hydrofonen? Det ska ju gå att "interaktera" (vilket jävla ord) med dem, eftersom att det både står i manualen och att pekaren blir ändrad när man håller över dem.
Hoppas att ni har lika kul som jag.
Over and out!
Jo fick mitt på posten igår, riktigt kul faktiskt att roa sig med när man är sjuk. Får riktiga nostalgitrippar till "ubåten" ;)
Kul med vågorna, de gör ju halva spelet.
Jag som just funderade på att starta en tråd om SH3. Men jag trodde nästan att jag skulle vara ensam om att spela det.
Friberger, tyvärr, det verkar som det är en hel del frågetecken om hur hydrofonstationen fungerar egentligen och operatören är ju tvärdöv oavsett om man sätter dit ett underbefäl som är kvalificerad hydrofon-operatör.
Tog lite screens på senaste patrullen, var dimmigt söder om Irland som ni kan se och lyckades bara sänka ett fraktfartyg på cirka 7.000 ton. Missade ett annat med fyra torpeder, men nära skjuter ingen hare.
Verkar som om engelsmännen börjat sätta radar på sina eskortfaryg för de överraskade mig flera gånger i dimman och jag tvingades störtdyka. Måste börja göra observationshalter med hydrofonen oftare.
Brittisk jagare söker.U-47 lurar i djupetGivetvis valde jag att måla en pansarnäve på tornetAlaaaaaaaaaaarm!En Flower-korvett passerar ovanför.Och släpper sjunkbomber.Nervöst i U-47, men, varför har de rött ljus?Ser att bilderna blev väldigt små och gör inte den fina grafiken rättvisa tyvärr.
Rekommenderas!
Vildmannen
Mar 25 2005, 21:18
Jag har sett Silent Hunter II säljas för ca 170:-
Vad har ni för erfarenheter av det? Fungerar det i XP? Det har ju några år på nacken och på förpackningen står det att det passar till win 95 & win 98.
Elstot
Mar 25 2005, 21:27
Tvåan är hel ok, fast inte om man har provat trean. Men jag har tillbringat MÅNGA timmar med tvåan och alltid haft kul.
Jo, hydrofonen är ett kontant problem. Operatören är ju som sagt tvärdöv. Men det är ingen som vet hur man löser mina problem där? Vore ju underbart om man kunde uppskatta avständen till en kontakt med hjälp av sonarn.
Mats: Vilket år är du på? Vilken Flottilj? Några utmärkelser?
Själv är det jan 1940 får mig (började vid krigsutbrottet) 1a flottiljen stationerad i willhelshafen. Jag är numera en "officiell" krigshjälte, dekorerad med riddarkorset!
Soo long!
6 Nov. 1940.
11 patruller och 145.900 ton sänkt. Ligger trea för närvarande i tonnage-ligan efter Prien och Kretschmer. Fått alla medaljer, om riddarkorset med gyllene eklöv, svärd och brillianter är det sista man får och fått befordran till Oberleutnant zur See.
Baserad med 7. Fottiljen i St. Nazire. Började 1939 i 1. med en Typ IIA i Wilhelmshaven men har hoppat lite mellan 1. och 7. Har nu en Typ VIIB som är rätt kittad nu. Har cirka 7000 "renown" och när jag får tillräckligt ska jag ansöka om förflyttning till 2. i Lorient och skaffa en Typ XI.
Kör du manuell TDC Friberger? Rätt kul.
Barnsligt lätt i början, T1 torpederna verkar bättre än T2. Magnetdetonationen funkar så gott som alltid och de har längre räckvidd, om man nu träffar över 1200 m. Aldrig märkt att målet börjat manövrera för att bubblorna förråt T1an. Kör mest med T2 för att det är lite mer utmaning. Man får löjligt höga tonnage-siffror annars. Använder inte heller däckskanonen särskilt mycket, blir rätt löjliga siffror med den också om man hittar en oeskorterad konvoj.
Får hoppas det blir svårare snart, på sista patrullen, som jag precis kom hem från, hittade jag en oeskorterad konvoj och sänkte 2st C2-fraktare och en T2-tanker.
En kul grej är gramofonen i radiorummet, den kan spela mp3. Har bland annat "It's a long way to tipperary", "Torpedo los" och "Ritter der Nordsee" inlagt.
Spel --> Propaganda.
*Flyttar*
//Yman, BlåGul
Magnus
Mar 26 2005, 15:09
Här har ni en till som spelar SH3.
Är bara på första uppdraget ännu, är med i 1:a flottiljen stationerad i Kiel. Funderar på om man skulle ha valt Wilhelmshaven, då det är en jobbig omväg att runda Danmark då man ska ut i Atlanten

.
Tycker SH3 är mycket roligare än tvåan, som jag hade lite svårt att fasta för. Har även kört lite Sub Command, vilket var alldeles för avancerat.
Elstot
Mar 26 2005, 16:01
Ett tips. Ladda ned patchen
HÄR, så fixas typ alla de problem som jag hade.
Jag HATAR de jävla skittorpederna som inte träffar. Jag har fan 50% blindgångare! DONK säger de bara, och faller ned till botten.
Tack för tipset med gramofonen
Ja de funkar bättre om man ställer in dem på magnetisk utlösning.
Nån som vet hur man blir av med 5 st brittiska jagare i Engelska kanalen?
Går inte att gömma sig riktigt på 40 meter djupt vatten.
jonte72
Mar 26 2005, 21:00
QUOTE (friberger @ Mar 26 2005, 16:01 )
Ett tips. Ladda ned patchen
HÄR, så fixas typ alla de problem som jag hade.
Jag HATAR de jävla skittorpederna som inte träffar. Jag har fan 50% blindgångare! DONK säger de bara, och faller ned till botten.
Tack för tipset med gramofonen
Det var stora problem med torpederna i verkligheten.....
Ska själv inhandla spelet imorgon B) .
jonte72
Mar 28 2005, 12:40
GRYMT spel, lätt att fastna bakom datorn ;) .
Rätt svårt att jaga med torped - får öva lite till innan jag börjar min karriär 1 September 1939.......
Elstot
Mar 28 2005, 13:40
Har ni sett någon konvoy ännu? Jag hittade en...min dieu! Cirka 4 båtar bred och mist sju båtar lång = 28 skepp =bra chanser att träffa något. Bara att smyga in mitt bland dem och slå till hårt och överraskande. Därefter gömmer man ju sig givetvis under ett av de största skeppen :P
Har för övrigt blivit sänkt för första gången nu. Övermodet straffade sig.
Pergite!
Hittat flera, sommaren 1941 nu. Bytte bara upp mej till en Typ VIIC, IXB är så stor och ful.
Lite svårare nu. Eskorterna börjar få ASDIC men verkar tveka att använda den och att slinka undan på tyst-gång är inte så svårt. Som mest stött på två eskorter i en konvoj, så räven är fortfarande lös i hönshuset.
Brukar lägga mig tyst på periskopdjup lite snett framför konvojen och försöka komma in mellan eskorten (som oftast sick-sackar framför) och själva konvojen för att skjuta en salva om tre eller fyra torpeder mot ett fett mål, därefter dyka under konvojen och om fortfarande oupptäckt skjuta med akter-tuben mot något litet alternativt ge nådastöten från andra sidan.
Hur gör ni?
Isgubbe
Mar 28 2005, 15:30
Tagit mig till 1943 nu och då är det ingen lek längre. Det kommer drösar av jagare och fregatter från ingenstans mitt på öppna havet och det verkar som om man har en stor skylt ovanför sig där det står här är han. Konvojer är inte lätt längre med flygplan och eskort som jagar en till vägens slut.
Elstot
Mar 28 2005, 15:46
Mats: Precis samma taktik som du. Lägga sig snett framför och smyga sig in mellan främsta jagaren och fraktskeppen. Efter min mördarsalva så gör jag dock så att jag lägger mig under ett stort skepp, och stannar där. Då har jagarna mycket svårt att hitta mig, och om de skulle göra det, vad skulle de göra då? Det är ju ett stort handelsskepp ovanför mig? Så ligger man där och laddar om, går ut och skjuter lite mer och sen när torpederna är slut sticker man diskret därifrån.
Träffade precis en 22.000 tonnare, weee! Död åt engelsmännen!
Har inte provat typ IX ännu. Hur skiljer den sig från VII? Den är större med bättre räckvidd och mer torpeder, men sämre manöverförmåga? Har jag uppfattat det rätt?
Ragulin
Mar 28 2005, 19:50
Så trevligt att SH3 har kommit. Skall inhandlas bums! Vi ses i Atlanten!
"Fette beute!"
Vargas
Mar 28 2005, 19:50
Multiplayer är trevligt ... wolfpack ....
jonte72
Mar 28 2005, 22:56
Hur gör man när besättningen måste vila - har en Type IIA med endast 27 mans besättning, tar jag bort folk varnar det för att det blir för få.....
Magnus
Mar 28 2005, 23:26
QUOTE (jonte72 @ Mar 28 2005, 22:56 )
Hur gör man när besättningen måste vila - har en Type IIA med endast 27 mans besättning, tar jag bort folk varnar det för att det blir för få.....
Sätt bara folk på poster där de behövs, t.ex. om du inte ska strida behöver du inte ha folk bemännade vid torpedstationerna. Sätt dom på vila istället.
jonte72
Mar 29 2005, 02:08
QUOTE (Magnus @ Mar 28 2005, 23:26 )
Sätt bara folk på poster där de behövs, t.ex. om du inte ska strida behöver du inte ha folk bemännade vid torpedstationerna. Sätt dom på vila istället.
Tack för tipset, men jag kom på det själv efter ett tag ;) .
Större problem är att jag saknar luftvärnskanon, och har svårt att hitta några mål.....
Flamdämpare
Mar 29 2005, 06:35
Tips..
För att inte köra musten ur personalen delar man in besättningen i vakter. Styrbords vakt och Babords vakt. Dessa kan i sin tur delas in i 2 kvarter. Ex. BB Vakt 2:a kvarter.
Stridberedskapsgraderna fördelas i Klart skepp, Halv stridsberedskap, Stor och liten bastridsberedskap.
Muttrar lite om skogstroll som inte vet skillnaden mellan styrbords låring och tvärskeppsspant.. ;)
Elstot
Mar 30 2005, 14:13
En fråga. Jag var och köpte mig ett fint 5:1 ljudsystem (ok, inte så fint, 550kr), och tänkte att nu jävlar ska det bli inlevelse i SH. Tyvärr funkar ju inte det i SH, utan bara de främre högtalarna och subben som låter. Någon som vet hur man kan fixa sånt? Stöder SH 5:1 surround (visst borde det göra det?)?
Det går ju öfver hufvud taget att gör mycket få inställningar, allt sköts ju på ett sketet automatiskt sätt.

P.S: Tar tillbka mitt utalande, kom på att det hela var mitt fel och att det visst funkar med 5:1 ljud (prova det!)
Hmm, tyckte det var lite mycket ensamma handelsfartyg som det inte var någon match att sänka. Så inspirerad av vad jag sett folk ändra på andra forum så gjorde jag följande: Ändrade contacts.cfg som ligger i data/cfg/ så att det står:
[ContactSettings]
; Contact settings
Display Range To Opportunity Radio Contacts=0 ;[>0] kilometers
Display Range To Important Radio Contacts=3000 ;[>0] kilometers
Decay Time For Important Radio Contacts=172800 ;[>0] seconds
Decay Time For Opportunity Radio Contacts=32400 ;[>0] seconds
Decay Time For Imprecise Sensor Contacts=600 ;[>0] seconds
Decay Time For Precise Sensor Contacts=60 ;[>0] seconds
Single Contact Min Size=1 ;[>0] minimum numbers of units in this type of group
Small Contact Min Size=3 ;[>0] minimum numbers of units in this type of group
Medium Contact Min Size=7 ;[>0] minimum numbers of units in this type of group
Large Contact Min Size=13 ;[>0] minimum numbers of units in this type of group
Observera att ändringarna är på de två översta raderna. För då blippar inte varenda handelsfartyg in på kartan om det kommer tillräckligt nära. Och radien för att konvojer ska dyka upp på kartan blir lite större, dessa får man ju radiomeddelande om, så jag tycker det blir mera ralistiskt så.
Jag tar inget ansvar för vad ni gör, backa upp å bla bla bla.
Än har jag inte hittat en enda konvoj, trots att det ska bli lättare, men då har jag i min nya kampanj bara lurat på östkusten i min IIA. Att hitta handelsfartygen är betydligt svårare, bara man åker runt lite så snubblar man ju på ett och annat, annars får man ju använda hydrofonen. Som på riktigt.
Rickard N
Mar 31 2005, 14:34
Är det bara jag som har problem med krascher när jag ber sonartjommen om avstånd?
H-E
Har inte det problemet, kraschar ibland helt slumpmässigt ändå. Spelet är ju knappast buggfritt, men riktigt bra ändå.
Sen begriper jag inte sonarn riktigt. Hydrofonen är passiv och ger riktning och kanske en vag uppfattning om avstånd. Sonarn borde vara aktiv, inte minst enligt symbolen i spelet. Men när man använder den hörs inget (som det gör när man frågar NO efter djupet) och man får avståndet ganska bra ändå. Men senare i kriget kan man montera aktiv sonar, något som jag inte vågat prova, varför skulle man?
Rickard N
Apr 1 2005, 08:29
Men när man sitter på sonarplats så kan man köra en ping, då låter det...
Måste f.ö. vara svårt att bestämma avstånd på passiv sonar. Eller är det inte det, någon som vet bättre än jag (som bara går på magkänsla i detta fall)
Rickard N
Apr 1 2005, 09:17
Är det någon som vet om det är bra eller dåligt att sänka neutrala båtar förresten?
Det pingar inte när jag trycker på sonarknappen.
Rickard,
Det är inte bra att sänka neutrala. Det minskar ditt renown och så blir det landet fientligt i 24h mot bara dig. Lite jobbigt när man hittar en konvoj med nån fet T3 under amerikansk flagg.
Rickard N
Apr 1 2005, 10:58
Check.
Bara en sak till. Grön är neutral, blå är vänner och röd är fiende när det dyker upp prylar på kartan va?
Dåligt med info i manulen om sånt...
Samma sak med info om hur personal beter sig, vad deras statusbars är till för och hur de vilar upp sig...
manulen är rätt kass faktiskt
jonte72
Apr 1 2005, 12:16
Hur ser man vilken version man har - jag har uppdaterat spelet men har ändå en del buggar. När det är lugnt vatten ( 7 m/s) kan jag inte bemanna kanonen eller LV-kanonen för att det blåser storm - men så kanske det ska vara.....
jonte72
Apr 1 2005, 13:13
Det visade sig att jag inte uppdaterat spelet ( hade laddat hem DVD versionen - vilken man inte ska ha om man har ett orginalspel).
Men jag lyckas inte ladda ner 1.1 patchen - när den ska instaleras i spelet, kommer det upp att det är en okänd version.......hjälp, någon som vet hur jag ska göra.
Blackadder
Apr 1 2005, 13:24
köpa spelet kanske?
[edit, my bad läste bara "hade laddat hem DVD versionen"

]
jonte72
Apr 1 2005, 13:26
QUOTE (Blackadder @ Apr 1 2005, 13:24 )
köpa spele kanske?
Jag har ett
orginalspel som jag köpt för drygt 400 kronor, men som det brukar vara finns det buggar i 1.0 spelet - det är därför som 1.1 patchen finns ;) .
GAH! jag hatar buggen att spelaet hoppar ur när man frågar sonarmannen om avstånd (ibland). Så hade man kört runt hela england i onödan. Mitt tips för att undvika effekten av buggar: Spara!
Tauchen!
jonte72
Apr 2 2005, 00:07
Är det någon som vet varför jag inte kan uppdatera mitt spel - det står något om att datorn inte kan hitta vilken version jag har av det gamla spelet.....
Edit....
Phu, har precis straffat mig med 100 armhävningar ;) . Jag läste tvärtom -och laddade ner fel version, givetvis ska man ta DVD - patchen om man har spelet på DVD.
Rickard N
Apr 3 2005, 12:09
QUOTE (friberger @ Apr 1 2005, 18:25 )
GAH! jag hatar buggen att spelaet hoppar ur när man frågar sonarmannen om avstånd (ibland). Så hade man kört runt hela england i onödan. Mitt tips för att undvika effekten av buggar: Spara!
Tauchen!
Inte bara jag som har det problemet alltså...
Ny patch ute!Kollar man vad den fixar så är det nog en hel del kvar att göra. Men det är ju skoj ändå.
Ragulin
Apr 6 2005, 08:42
Köpte spelet i förrgår :P ! Mycket stimulerande! Jag har inte kommit speciellt långt för jag kör på 100% realism och det är GRYMT svårt att skjuta torped manuellt. Även om man skulle lyckas få iväg en cigarr, så kan man ge sig fan på att den är "dud". Det blir mycket "Scheisse!" och "Verdammt!" och familjen tittar undrande på mig där jag sitter med skärmmössa med vitt kapell utan fjäder och svär på krigs-tyska. Funderar på att låta vapenofficeren sköta arrangemanget i stället.... Men det är kanske fuskigt. Jag har inte fått kläm på hur man indelar besättningen i vakter och kvarter ännu. Måste man rent handgripligen sätta in dem i frivakter när de är trötta eller kan man upprätta ett rullande schema och gå in i olika beredskapsgrader, så sköter det sig själv?
PS: Finns det uppdrag i Östersjön att vänta? Hade varit smutt med en malmtransport med "die feigen Schweden"!!!
Torpedo eins, LOS!
Funderar på att låta vapenofficeren sköta arrangemanget i stället.... Men det är kanske fuskigt
Ladda hem senaste patchen och kör på 100% realism, så KAN du inte låta honom sköta det hela. det blir roligare om man gör det själv dessutom, även om det är verdamt svårt.
PS: Finns det uppdrag i Östersjön att vänta? Hade varit smutt med en malmtransport med "die feigen Schweden"!!!
Torpedo eins, LOS!
Vore väl dumt, malmtransporterna från Sverige gick ju TILL Tyskland, så varför sänka dem?
Nya patchen var för övrigt mycket bra, många bra grejor rättades till
jonte72
Apr 6 2005, 10:12
Men Svensk malm gick inte bara till Tyskland.......
Ragulin
Apr 6 2005, 11:43
Jag gör en omedelbar pudel och ställer mig naken i Kinesisk Båge i duschrummet på Säters låsta avdelning för sexualbrottslingar som straff för min outhärdliga dumhet! Klart som fan att inte tyskarna sänker sin egen malmtrafik!! Hur historielös få man vara?? Jag skäms vänster.
Det var Die Russen som var med ubåtar och härjade i malmkonvojerna.... Och Die verdammte Engländer som sprängde jagarna vid Märsgarn.
Rickard N
Apr 6 2005, 12:12
Märsgarn är väl inte helt utredd ändå?
Eller är jag outbildad och bör belöna mig själv med 150 rygglyft?
QUOTE (jonte72 @ Apr 6 2005, 10:12 )
Men Svensk malm gick inte bara till Tyskland.......
Vart mer och källa, tack.
Rickard N
Apr 6 2005, 15:27
Jag hatar f.ö. Lorient som hamn...
tar ju fan halva förmiddagen att komma ut därifrån.
Jag hatar willhelmshafen, då det tar så jävla lång tid att komma till englands västkust därifrån.
Ragulin
Apr 6 2005, 15:56
@Rickard N
Nä Märsgarn är inte utredd... En historiker som ville utreda händelsen på 90-talet fick kalla handen när han försökte få ut den behemligade delen av utredningen. Hemligstämpeln förnyades med hänsyn till rikets förhållande till främmande makt. Jag var på Märsgarn ett par år efter denna händelse och då berättade föreståndaren för Sjövärnskårens kursgård lite om bakgrunden och utredningen av jagarolyckan. Han var tydlig i sitt utpekande av brittiska commandos som upphov till "olyckan" och menade att detta var orsaken till att hemligstämplen ligger kvar. Det har stått en notis i DN om detta också för några år sedan.
Jag hatar willhelmshafen, då det tar så jävla lång tid att komma till englands västkust därifrån.
Ja och inte blir det bättre att försöka åka genom engelska kanalen. Där finns ju fler jagare än vi har myndigheter.
Rickard N
Apr 7 2005, 09:12
Är det någon som ger sig på jagare/kryssare eller är ni lika fega som jag?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.