Ett fullkomligt lysande spel får jag säga. Det har stulit många timmar om kvällarna och nätterna från mig. Jag kör en ganska snäll version för jag är inte någon hardcore U-båts typ.
"Dud torpedos" är det mest frustrerande jag upplevt och jag kör inte med det igen. Någonsin. Har man lagt ner mycket tid (framför allt när man har manuel targeting) på att komma i rätt skottläge så vill man inte höra *KLONK* när torpederna träffar skutan.
Spelar man -39 kampanjen och bara har fem torpeder så blir det ännu värre. Vis av mina misstag sköt jag alltid två torpeder åt gången i händelse av att en skulle säga *KLONK*. Gissa om jag blev förvånad när bägge studsade mot skrovet på en Costal Merchant. Det resulterade i massivt skrikande och viftande med nävarna. Den tredje sänkte fartyget. Gott. Senare hittar jag en till Costal Merchant. Skjuter bägge torpederna jag har kvar. Den ena studsar och den andra exploderar... men skutan sjunker inte. Så... laddar ett sparat spel och försöker igen. Den första exploderar och den andra studsar. Ser ni mönstret?
Har alltid deck cannon just för om man skulle skadeskjuta en skuta och inte ha torpeder kvar. Eller om du inte vill spendera en till torped på målet.
Har tröttnat på ständiga flyganfall så numera stannar jag uppe och skjuter ner de jävlarna! Ja, alltså inom rimliga gränser.. mer än sju plan så brukar jag dyka. Att sänka ett hangarfartyg är det mest tillfredsställande man kan göra i spelet. Fast det kräver lite tur och många långskott.
Dyker numera inte från ensamma jagare. Ensamma jagare har all tid i världen att jaga dig och återvänder alltså inte till t.ex. en konvoj. Detta innebär att man inte kan gömma sig eller komma undan. Man blir helt enkelt sjunkbombad till smulor trots skenmål och smarta manövrar. Jag tar hellre chansen vid däckkanonen även om man drar nitlotten där i många fall.
Det här med crew management är lite jobbigt... Skulle föredra att det fanns en ruta man kunde klicka i så att AI skötte det åt en.
Skulle inte vilja köra spelet utan eventkamera. Det är det som gör spelet fräckt, att man kan se vad som händer. Annars blir det lite för mycket simulator och lite för lite ett underhållande spel. (Typ
sub command).
Konvojer är skitjobbiga att attackera, framförallt senare, säg kring 43. Det är fler jagare och kommer du inte absolut rätt så blir du upptäckt eller får ett riktigt dåligt skottläge. Att komma innanför 2500 meter tycker jag är jävligt svårt. Att välja för snål vinkel på torpedsalvor mot konvojer kan jag lätt varna för. Jag satte den till 0 grader vilket av ren otur medförde att en Small Merchant fick tre(!) torpedträffar. (En hade räckt mer än väl...

).
Saknar falketorpederna (de röda som är ljud-guide:ade). De är perfekta att sänka jagare som förföljer dig. Under en viss period så har man de inte i kampanjläget.
Det negativa med spelet är väl att det är ganska repetativt, efter 27 patruller så har man börjat ana mönstret men jag är fortfarande fast. Det är kul att smyga på konvojer och sänka tankers.
BTW, ibland hittar man stationära fartyg mitt ute på havet. Detta förbryllar mig jämt och ständigt för de verkar inte vara skadade eller så. Visst, det är ju kul att öva prickskytte och så, men är det någon som har en (historisk) förklaring till fenomenet?
Är det bara jag som blivit överkörd av en jagare?

När jag smög på en konvoj en gång så upptäckte jag plötsligt att upptäcktsindikatorn var röd. När jag kollar kartan ser jag att en jagare är på väg mot båten. Kollar periskopet för att se om jag har tid för ett skott men ser då att hela periskopet upptas av en jagarför. *KRASCH* och sedan var hull integrity 24% and sinking...
Andra udda situationer är när jag får kommandot "Shiff gesiktet" och befinner mig mitt i en konvoj. Alltså i centrum... kan kliva upp på kommandobryggan på en T3 tanker ett stenkast bort.
Eller när jag lyckas hitta ett C2 Cargo ship mitt ute i atlanten i storm... (fast 25 meter framför fören). När jag får upp bryggan inser jag att krocken är ett faktum. Det blev 52% kvar på hull integrity där.
EDIT: Mellanslag