Help - Search - Members - Calendar
Full Version: En sorglig historia
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Morvalion
Hej!

Jag har råkat ut för en smått otrevlig sak, som jag tänkte be om lite råd i. Hoppas att det är okej att jag startar en ny tråd med detta.

Jag mönstrade i September i år och jag blev då inskriven som Stridsvagn/fordonplutonbefäl på P4. Mina resultat på mönstringen var väl knappast särskilt bra, men jag är ändå relativt nöjd.

Mina mönstringsresultat:

Muskelkraft: 6
Fysisk arbetsförmåga: 8
Inskrivningsprov: 8
Befälslämplighet: 8
Plikttjänstförmåga: 8
Godkänt jägartest
Perfekt syn och hörsel

Jag blev som sagt inskriven som Stridsvagn/fordonplutonbefäl på P4 med inryck i Januari 2006. Allt var frid och fröjd fram till för några dagar sedan då jag misstänksam öppnade ett brev ifrån pliktverket. I brevet så stod det att pga. försvarsnedskärningarna så kommer det inte att genomföras någon kompanibefälsutbildningar i år (antar att de menar på P4) och att jag därför var placerad i utbildningsreserven.

Detta vill jag verkligen inte så jag kastade mig på telefonen och ringde handläggaren. Det enda information som jag fick ifrån honom var att jag skulle skicka en skriftlig överklagan. Så i förrgår så skickade jag iväg brevet och nu så väntar jag på att bli uppringd.

Till saken hör även att jag har funderingar på att ev. bli yoff efter lumpen ifall situationen verkar gynsam så jag vill inte stänga den dörren.

Frågan gäller alltså vad ni, som har viss erfarenhet utav detta tycker att jag bör göra. Skall jag stå med mössan i hand och ta första bästa tjänsten som blir erbjuden mig eller skall jag stå på mig och tjata på dem tills att jag får en tjänst som jag är nöjd med. Hur stor är egentligen chansen att jag kan få en liknande tjänst?

Så, hur tycker ni att jag skall gå tillväga när de ringer upp mig?

Mvh, En mycket orolig Per.
martin
Hände samma sak för mig. Skulle ha ryckt in som samnbandsbefäl KB på P4 i januari 2006.

Blev som sagt utan den tjänsten då försvaret skär ner som en varm kniv i smör.

Jag ringde och blev tillsagd att skicka ett brev.

Sen ringde jag, och ringde, och ringde, och ringde och tillslut fick jag en ny tjänst.
Iofs som bevakningssoldat/bilförare på Livgardet men jag fick en plats i alla fall.

Så min åsikt är...ring igen...Häng på dem som en hök och nöjd dig inte med att bara vänta på att nli uppringd.

Lycka till

//Martin

EDIT. När jag snackade med pliktverket så fanns det inte många vakanser kvar..Inga befälstjänster alls. kock och sambandssoldat var det som fanns kvar typ sa min handläggare...men det kan ju ändra sig snabbt
Karin
Herregud jag trodde att du hade råkat förgifta din mor, blivit bestueln på din identitet eller något i den kalibern.

Självklart kan det kännas tungt att kanske inte få göra lumpen men det finns faktiskt annat i livet. Jag menar bara att ni inte ska ta livet av er för att ni hamnar i utbildningsreserven.
När man är 18 kanske yoff är drömyrket, vem vill inte panga Kulspruta 58 och skrika på beväringar hela dagarna?
Sen när det har gått ett par år och man kanske har gjort lumpen eller pluggat lite då kommer man på att det finns andra yrken som har bättre karriärmöjligheter och bättre löneläge, kanske större möjligheter till variation och utveckling (att panga KSP är kul, men efter 20 år så kanske det inte ger lika mycket). Framförallt kanske man inser att hoppa på ett sjunkande skepp inte är en värst bra idé....

Slut vuxenhet!

Ring och gnäll så mkt du kan, i bästa fall ger de dig en befattning bara för att slippa dig.
Påsen
QUOTE (Morvalion @ Mar 24 2005, 19:58 )
Mina mönstringsresultat:

Muskelkraft: 6
Fysisk arbetsförmåga: 8
Inskrivningsprov: 8
Befälslämplighet: 8
Plikttjänstförmåga: 8
Godkänt jägartest
Perfekt syn och hörsel

Nu dristar jag mig att säga att detta är helt sjukt!
En kille med så bra resultat, är KB-placerad och som dessutom har en vilja att bli yoff ska man inte bara slösa bort.
Detta är nästan sabotage mot Försvarsmakten från pliktverkets sida.

/en Påsen som aldrig upphör att förvånas över pliktverket
madog
Hmmm... Finns ganska många såna här trådar, men de tycks få leva kvar allihop...

@Påsen:
Nja, nu funkar det ju inte riktigt så, vore väl knäppt att ta in någon och utbilda denne för något som inte hör till den nya försvarsorganisationen, däremot borde ju hans fina resultat vara bra om han ska söka någon annan tjänst.

Ps: Håller med om att pliktverkets löften och snack har föga förankring med vad man gör i lumpen.
Påsen
QUOTE (madog @ Mar 24 2005, 22:47 )
@Påsen:
Nja, nu funkar det ju inte riktigt så, vore väl knäppt att ta in någon och utbilda denne för något som inte hör till den nya försvarsorganisationen, däremot borde ju hans fina resultat vara bra om han ska söka någon annan tjänst.

Du missuppfattade mig, jag menar att om man ska göra en ganska kvalificerad utbildning som läggs ned så borde man få en annan befattning om man har så bra värden. Jag menar att då ska man "putta ut" någon annan som har sämre resultat i stället för att sätta killen med bra resultat i utbildningsreserven.

Uttryckte jag mig klarare nu?

/Påsen
epan
lite onödig fråga kanske, men hur kan man få godkänt jägartest när man har en 6:a i muskelkraft?
Thompson
Jag fick samma tjänst som dig dock på I 19, fick ett likadant brev, och gjorde samma sak som dig ringde direkt, dom bad mig skicka in ett brav om överklagan och önskemål (stridsfordonsplutonbefäl I 19 Juli 2006) på tjänst tog ca 1 vecka så ringer min handläggare.

Som gått i panssion men ändå ringde upp mig, och frågade om jag skulle bli glad om han placerade mig på mitt önskemål, sen tog det en vecka till och jag fick ett nytt brev som det stog i att jag var placerad att utföra min tjänstgöra på I 19 som stridsfordonsplutonbefäl Juli 2006.

Tycker du skall stå på dig, allt ont för inte bara dåliga saker med sig, jag lyckades och det gick vällldigt smidigt och fort.

//Tommy

Förlåt för stavfel jag problem.
Limpan
QUOTE (Thompson @ Mar 25 2005, 00:55 )
Förlåt för stavfel jag problem.

Skoja inte. biggrin.gif

Nä, men kudos för att du styrde upp situationen. Det visar att det går att ordna. Ett tips är att om man är nyfiken på YOP så kan det vara lämpligt att babbla lite med mönstringsförrättaren om detta. På min tid fanns det en blankett man kunde fylla i om intresse för yrkes- eller reservofficersutbildning. Lämnade man in den i samband med mönstringen kunde man dessutom mer eller mindre välja tjänst och utbildningsort.
Vinter
Jag hade nästan identiska reslutat på mönstringen och var placerad som skytteplutonsbefäl på P10, jag skulle rycka in i mars(00). Jag fick ett brev från pliktverket i november(99) om att jag hamnat på utbreserv, Jag satte då press på pliktverket och fick till en kompromiss, pjäsplutonbefäl A8 inryck januari(00).

När jag väl kom dit hade dom ändrat helt i organisationen(det var 2000, A8 lades ned, blev I19/artbat), jag fick efter GU sambands utbildning i 2 mån boden, skickades på eldledningsutbildning i kristinehamn i 6 mån. Skickades sedan till bekämpnings-befälsutbildning för div stab. Satt sedan och testade IS Mark några månader I Boden i artdemo.

Om jag säger så här, är du beredd att ta vad som heldst så fortsätt sätt press på pliktverket. Vill du ha en specifik utbildning kan du antagligen sluta drömma ;) Även om du är uttagen till en viss befattning, är inget klart även när du rykt in.

Så är det just nu inom försvaret på vissa förband.
Wemla
Jag råkade ut för en liknande grej fast min tjänst försvann på grund av det nya utbildningssystemet. Jag var inskriven som sambandsbefäl, KB på S1. Men fick brev om att tjänsten inte fanns längre och jag hade blivit placerad i utbildningsreserven. Jag ringde direkt och sa att jag ville göra lumpen och villa ha en liknande tjänst. Först blev jag erbjuden sambands GB i Luleå, men jag var inte intreserad av den så jag fick en tjänst i det nya system, fick visserligen vänta lite längre men det är okej. Jag är nu inskriven som sambandsPB med inryck juli 2006 på S1.
Bara man berättar hur gärna man vill göra lumpen och kommer ev. satsa på YOP, utlandstjänst så brukar dom göra mycket för att man ska få en tjänst som man blir någorlunda nöjd med. Det är mina erfranheter.

//wemla
Karin
QUOTE (Wemla @ Mar 25 2005, 12:50 )
Bara man berättar hur gärna man vill göra lumpen och kommer ev. satsa på YOP, utlandstjänst så brukar dom göra mycket för att man ska få en tjänst som man blir någorlunda nöjd med. Det är mina erfranheter.

Eller så är man tjej.... ;)
Wemla
Jo, det kan ha något att göra med det också. Men jag har en killkompis som råkade ut för samma sak och gjorde som jag och fick en tjänst som han var nöjd med.
Men att vara tjej kan vara/ är en fördel i det läget.
Vinter
Att vara tjej är ingen nackdel just nu om man vill göra lumpen, kan man ju lugnt säga smile.gif
Patron
Jag skulle in som pansarvärnrobotplutonsbefäl.. alltså KB elev, på p10, men p10 las ju ned och inga kb elever skulle utbildas.

Jag fick ett brev om det från pliktverket samt ett bifogat papper där jag fick kryssa i olika tänkbara alternativ.
skickade tillbaka brevet ochväntade (för dom hade lovat att ge svar innan 1:a april)

runt den 25 mars så hade min syster frågatsin pojkväns pappa (som är bland de högsta hönsen) hur jag låg till,där fick jag svaret att jag skulle hamna i utbildningsreserven.

jag grubblade ett par dagar över de.. sen den 30 mars så hade jag inte fått mitt brev och jag tänkte nu fanimej ringer jag och frågar.

Ringde till mitt lokala mönstrnings kontor och de hade inte handom mitt fall utan kopplade mig till Karlstad.
Där svarade en man som jag uppgav mitt personnummer och fick status som väntat: Utbildningsreserven.

jag sa "Värkligen synd för jag vill värkligen göra lumpen" dåvart han lite tveksam om jag överhuvetaget hade nån chans att få göra den alls...

Men efter han varit tyst ett tag och läst igenom min fil så lät han vääldigt positiv igen och frågade direkt vad jag kunde tänka mig, fast tyvär så va alla befäls positionerna redan upptgna och beslutade.

Jag sa att jag kunde tänka mig det mästa, så efter han gätt mig ca 10 förslag så fanns det ca 3 som var intressanta, pga jagvill ryckain i det nya systemet januari 2006.
Så det hela slutade med att vi kom överens att han beslutade över telefon att jag skulle bli skyttesoldat på Hkpflj I Malmen (Lindköping) fun_icon_nana.gif

Eftersom jag fick så otroligt fina visord från psykolog och mina fys täster var bra och övrig hälsa fin så va det nog en hjälp på traven, sa ävenatt jag hade skaffat körkortet som jag lovat vid mönstring.

Han sa inte ens ett ord om att jag skulle skriva formellt brev.

Den dagen så möttes mina mungipor i pannan smile.gif

Lycka till alla som vill göra lumpen, visa bara er motivation så går det nog igenom

//Patron

Edit: Håller med om dedärmed motivation tillutlandstjänst, va nog en av det andra stora orsakerna.
Krook
Jag tycker att det är för j-vligt att folk måste tjata för att få göra värnplikt.

Men a (wo)man´s got to do what a (wo)man´s got to do.

Så tjata, skriv, böna och be och hoppas på det bästa.

/Krook
orren
Fick exakt samma besked om min utbildning, men ifall du hade läst lite noggrannare i brevet står det att du ska höra av dig ifall du ändå vill göra lumpen. Jag ringde, ombads att skicka ett brev och inom en vecka fick jag en ny tjänst.

/ Eric
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.