cougar
Mar 24 2005, 16:13
Rycker in på P7 som plutonsjukvårdare i juni och har hört att dessa får åka en hel del i pbv 401 som tydligen används som sjuktransport.
Undrar därför lite om hur det är att färdas i det där öststatsfordonet. Den ser ju ganska låg ut t.ex... sen gissar jag att det bullrar lite grann också.
Tas det förresten ut särskilda vagnschefer och förare till den? Verkar ju lite surt ifall dessa först hoppats på att få åka strv 122 eller strf 90.
Har dessutom en bonusfråga: Varför är pbv 401 beväpnad med någon rysk kulspruta (ksp95) och inte t.ex. ksp 58? Passar inte 58:an i tornet? Vad finns det för plus och minus kring ksp95?
Till ev. BlåGul som vill låsa tråden:
Ja, jag har sökt men för det första funkar sök-funktionen dåligt för mig. För det andra tycker jag inte att någon av de trådar om pbv 401 som jag lyckades hitta var relevanta för mina frågeställningar.
QUOTE (cougar @ Mar 24 2005, 16:13 )
Har dessutom en bonusfråga: Varför är pbv 401 beväpnad med någon rysk kulspruta (ksp95) och inte t.ex. ksp 58? Passar inte 58:an i tornet? Vad finns det för plus och minus kring ksp95?
För att den satt i vid leverans. Uppenbarligen blev det billigare att tillverka ny ammunition till de befintliga sprutorna än att bygga om tornet till ksp m/39 motsv. En annan faktor kan nog vara att när vagnarna köptes in så hade vi fortfarande ett hyfsat stort försvar så det fanns nog inte så många överblivna sprutor att montera i dem.
achilleos
Mar 24 2005, 20:03
Plus att det är en väldigt bra spruta.
Fj Fjun
Mar 24 2005, 20:53
Pbv 401 är underbar

Har dom 4020 (heter MT-LBU så?) så är den dessutom väldigt rymmlig.
Gjorde själv min GU på Pbv401 och älska den vagnen. Enda nakdelen med Ksp:n är att det blir ganska rökfyllt inne i vagnen och att krutgaserna med smörjolja 051 luktar €@£€@!!
Fjun

401
cougar
Mar 25 2005, 13:16
Tackar för svaren så långt.
Berätta gärna mer, ni som kan! Är t.ex. fortfarande väldigt nyfiken på min fråga ang. vagnchef och förare.
jake the snake
Mar 25 2005, 13:26
Pbv 401 är väldigt trevlig, tyvärr kommer du inte att få se röken av den dock.
Det du däremot kommer att få se är sjukvårdstransportversionen av PBV 302 samt Sjukvårdtransportterrängbil 13/14.
Det beror på vilket kompani du hamnar på. Hamnar du på Pansarskyttekompaniet får du åka PBV, hamnar du nån annan stans så blir det terrängbil.
cougar
Mar 25 2005, 13:50
QUOTE (jake the snake @ Mar 25 2005, 13:26 )
Pbv 401 är väldigt trevlig, tyvärr kommer du inte att få se röken av den dock.
Det du däremot kommer att få se är sjukvårdstransportversionen av PBV 302 samt Sjukvårdtransportterrängbil 13/14.
Det beror på vilket kompani du hamnar på. Hamnar du på Pansarskyttekompaniet får du åka PBV, hamnar du nån annan stans så blir det terrängbil.
Hehe ok, där ser man.
Var en herre på P18 där jag först var placerad som pratade om 401 sen tog jag för givet att alla pansarförband hade den när jag blev omplacerad.
Är inskriven på "Skytts kompani" på P7 vilket inte är pansarskytte så jag antar att det väl blir terrängbil då... nåja...
Jelzin
Mar 28 2005, 13:03
Min polare låg som sjukvårsgruppbefäl på 3.e kompaniet på Revinge 03/04 och enligt honom skulle de haft 302:an men det blev 1314-bilen istället.
// Jelzin
LeadHead
Mar 28 2005, 17:18
Misströsta inte. Terrängbil är kul!
Fj Fjun
Mar 28 2005, 18:38
QUOTE (LeadHead @ Mar 28 2005, 17:18 )
Misströsta inte. Terrängbil är kul!

I så fall är Pbv401 rena himmelriket :P
Slutvården speciellt
Hmm och bandkrängning i mörker i sunkig småländsk skog
Hur går det med införandet av Patgb 203 som funktionsfordon i pansarskytte och stridsvagnskompanier?
Fj Fjun
Mar 28 2005, 18:48
QUOTE (Mats @ Mar 28 2005, 18:42 )
Hur går det med införandet av Patgb 203 som funktionsfordon i pansarskytte och stridsvagnskompanier?
Ehh? I Psk och Strv komp? Tror inte ens jag ville läsa det? Ärligt så tror jag det kommer att bli en dyr historia. Den vagnen (Patgb) har inte i terränglådan att göra. Den lär inte hålla jämna steg med bandfordonen. Patgb i stridande förband.. *suck*
Men klart FM har ju uppfunnit hjulet på nytt många gånger.. :(
jake the snake
Mar 28 2005, 18:55
Jag har inte hört något om det, ochjag tror inte att det är tanken att det skall bli så. Nu väntar man på SEP. Den kommer att bli nytt funktionsfordon.
Patgb har överhuvudtaget inte framkomligheten som krävs för att följa med mekaniserade anfall, precis som Fj Fjun säger.
Jag har för mig att det nämndes i någon tråd att just så skulle ske, nåväl.
Jag var i ett pansarskyttekompani en gång, vi skulle ha det bästa som fanns och så vidare, vi hade Patgb 203 som funktionsfordon. Det fungerade.
Jag var i ett annat innan dess och Pbv 401 kunde inte hänga med 90orna, på väg visserligen.
Vad skulle vitsen vara med att utbilda 401-besättningar i ett par år till? Att de har en 4012 i Kosovo?
jake the snake
Mar 28 2005, 19:10
QUOTE (Mats @ Mar 28 2005, 19:07 )
Jag var i ett pansarskyttekompani en gång, vi skulle ha det bästa som fanns och så vidare, vi hade Patgb 203 som funktionsfordon. Det fungerade.
Jag vet inte om du menar det i liberia, och jag vet inte hur pass mycket 203:orna rullade ute i terrängen där. Jag har för mig att det mest var lervägar och annat, men jag kanske har fel bild.
Ja, det var mest lervägar, stundtals ordentligt lerigt.
Vi hade dem lite i Sverige också, visst, en och annan stridsbärgning, men de har fördelar mot Pbv 401. Sjukvårdsutrustning och annat som inte finns i 401, komfort, snabbhet, tillförlitlighet. Jag måste säga att jag är positivt överraskad av dem.
EDIT: JTS, jag syftade faktiskt mer på att IA03 skulle ha bra saker och någon måste ju ha gjort bedömningen att Patgb 203 var lämpligare än Pbv 401.
superapan
Mar 29 2005, 14:17
PBV401 alt BV206 var dom fordon som användes för sjukvårdsgrupper på I5 då jag låg inne. PBV:n var ju inte det roligaste. Det är ju så lågt i tak, vilket gör det ganska svårt att göra ett omhändertagande. Ännu värre om man har fler än en skadad - vilket är alltid. Sen fick man inte längre ha syrgasflaskor i dom då risken för att det skulle slå gnistor var för hög. Sen är det ju alltid lika trevligt att snyta svart efter en dag i en 401:a :P.
Fk Satan
Mar 29 2005, 15:24
Har gjort vpl på 401-pluton. och jag åker hellre i en 401:a än i en bv206. Dels därför att det är ett bättre skyddsrum i pbv401 jmf med bv206, samt att komforten är bättre i 401, det blir en mjukare gång i 401, dels så bör man vara medveten om att det kan vara lite disel på golvet i 401:an.
Och ska man vara på 401 bör man ha lite styrka i kroppen samt tycka om att använda sig av slägga. Vilket är universialverktyget på 401....
Fj Fjun
Mar 29 2005, 18:25
QUOTE (Fk Satan @ Mar 29 2005, 16:24 )
Och ska man vara på 401 bör man ha lite styrka i kroppen samt tycka om att använda sig av slägga. Vilket är universialverktyget på 401....
Jepp, men en lika viktig del är att man måste kunna svära ordentligt också. Ett par $£€¤&%!! och en och annan #¤$£$!! funkar ypperligt i kombination med spett och känga m/90.
Vi har tillochmed puttat igång en, iofs stod den i brant nedförsbacke men det måste sett roligt ut..
BV206 är betydligt rymligare än PBV401. BV206 har möjlighet att transportera 4 skadade, men då görs inget omhändertagande (på tok för trångt). Det går dock att transportera två skadade och att göra omhändertagande utan problem. Är lite trixigt med belysning dock, i min grupp löste vi det med att hänga upp vagnens sladdlampa i taket på bakvagnen vilken fungerade sisådär :P .
Finns en speciell version av BV206/BV208 (bv208sjv?) som har bakvagnen inredd som en civil ambulans, d v s vita väggar, hjulbår, bekväma säten, räjel belysning osv. Nackdelen med denna är då att endast en bår får plats.
superapan
Mar 30 2005, 17:28
QUOTE (madog @ Mar 29 2005, 22:09 )
Finns en speciell version av BV206/BV208 (bv208sjv?) som har bakvagnen inredd som en civil ambulans, d v s vita väggar, hjulbår, bekväma säten, räjel belysning osv. Nackdelen med denna är då att endast en bår får plats.
http://www.i5.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=11821Typ denna?
J.K Nilsson
Apr 14 2005, 19:57
QUOTE (Fj Fjun @ Mar 28 2005, 18:48 )
Ehh? I Psk och Strv komp? Tror inte ens jag ville läsa det? Ärligt så tror jag det kommer att bli en dyr historia. Den vagnen (Patgb) har inte i terränglådan att göra. Den lär inte hålla jämna steg med bandfordonen. Patgb i stridande förband.. *suck*
Men klart FM har ju uppfunnit hjulet på nytt många gånger.. :(
Vaddå?

Försvarsledningen har inget med verkligheten att göra.
J.K Nilsson
Edit: Stavar som den....
JK Nilsson,
Vad är din poäng?
Skulle du söka en utlandsmission där det inte får finnas syrgas i sjuktransportfordonen som stundtals måste rullas igång eller har ett skydd som varierar kraftigt och på sina ställen släpper igenom finkaliber?
Gör du det, då är du tuffare än jag i alla fall.
Patgb är inte ett bra funktionsfordon, men i varje fall bättre än Pbv 401.
sgt2421
Apr 16 2005, 11:54
Även jag tillhör de sorgliga själar som gjorde vpl i en 401:a. den är liten o trång men det funkar ju. Huruvida den är lämplig som sjuktransport låter jag vara osagt. Det jag minns bäst är när vi under slutövningen bestämde oss för att sova i vagnen istället för att slå upp ett tält. När man vaknade vid femtiden på morgonen hade mössan frusit fast i taket... det var kallt! Skitvärmare med andra ord...
QUOTE (sgt2421 @ Apr 16 2005, 11:54 )
Skitvärmare med andra ord...
Nej förstår du, de kluriga ryssarna var före sin tid med signaturanpassning.
Fj Fjun
Apr 16 2005, 13:04
Bara vi Ing2:are som har en viss form av kärlek till denna underbara ryssvagn?
Trång ja men funktionssäkerhet som inte många västvagnar har.
Precis köpt en MT-LB i 1/35.. nr 203058 kommer att stå så fint i hyllan här hemma
Pbv401, vackrare kan ingen vara.
Fk Satan
Apr 16 2005, 13:08
QUOTE (Fj Fjun @ Apr 16 2005, 13:04 )
Bara vi Ing2:are som har en viss form av kärlek till denna underbara ryssvagn?
Trång ja men funktionssäkerhet som inte många västvagnar har.
Det är inte bara Ing2:are som tycker om 401, jag tycker också om 401. En trevlig vagn som troligen kommer att vara den enda vagn som fungerar i ett krig.
Tracer
Jun 15 2005, 10:54
Jag var vagnchef på 401:an, jäkligt rolig när man lärt sig köra den. Dock mindre rolig när det var under -20 och diselvärmaren som oftast inte fungerade, verkligen inte funka. Bandkrängning tror jag var bra mycket lättare att fixa till än på strf90 eller strv122, doch blev det ju alltid bandkrängning på de mest olämpliga ställen
Darkwand
Jun 15 2005, 12:46
Lite bandkrängning får man ta om man ligger på pansar, det blir extra roligt när bandplattorna går sönder så man måste skära bort dom. Annars tyckte jag inte att Cv90 fick bandkrängning särskilt ofta.
Fk Satan
Jun 15 2005, 13:47
Som en god kamrat till mig uttrycker sig om skillnaden melan pbv401 & cv9040
"Pbv401 det är äkta kärlek från första ögonkastet, med alla problem och nöjen som kärlek kan orsaka. CV9040 är bara bra den saknar själ och eget liv"
Detta tycker jag sammanfattar skillnaderna mellan de båda på ett fint och målande sätt. 401 det är kärlek, det är njutningar och problem, det kan vara olycklig kärlek det kan vara en underbar romans. hos cv9040 är det inga känsloyttringar utan den fungerar bara. pbv401 lever sitt eget lilla liv den har bra dagar, den har dåliga dagar. Cv9040 har bara normala dagar.
QUOTE (Fk Satan @ Jun 15 2005, 13:47 )
Som en god kamrat till mig uttrycker sig om skillnaden melan pbv401 & cv9040
"Pbv401 det är äkta kärlek från första ögonkastet, med alla problem och nöjen som kärlek kan orsaka. CV9040 är bara bra den saknar själ och eget liv"
Detta tycker jag sammanfattar skillnaderna mellan de båda på ett fint och målande sätt. 401 det är kärlek, det är njutningar och problem, det kan vara olycklig kärlek det kan vara en underbar romans. hos cv9040 är det inga känsloyttringar utan den fungerar bara. pbv401 lever sitt eget lilla liv den har bra dagar, den har dåliga dagar. Cv9040 har bara normala dagar.
hahahaha true true
Pvt. Polly
Jun 15 2005, 15:25
Jag gjorde VPL som vagnchef/förare i en Pbv 401.....skulle ha vart e signalist men dom som skulle bli förare hade inte tagit körkort. Så hux flux så blev man besättning på pbv 401 ångrar det inte en sekund

....11.5 ryskt skrot...det enda tråkiga var att vi inte fick ut någon lösskjutnings anordning till pkt:n (KSP 95)
Roligast var det när vi var upp på älvdalens skjutfält och hade skarp skjutning. Bort med hylsfångaren å sen kastade man bandlådorna i trupp utrymmet å länkade ihop alltihop....

hehe när det blev eld upphör så hade färgen på lvaetten börjat koka å bubbla......
Som vagnchef så formar sig kroppen efter vagnen efter ett par veckor i terängen....
De som fick testa att köra cv9040 var alldeles grön av avund när vi kom dundrande förbi för att dom fick inte vålda runt på samma sät som vi fick pga deras dyrare prytlar.....
Enda nackdelen som jag kommer på är att allt man äger å har stinker disel.....
Längtar till den dan som 401:an kommer ut på HV IP

PBV 401
Fj Fjun
Jun 15 2005, 16:35
Hehe det hade varit fint det, ni är inte ensamma om att beundra denna ryska oljebrännare
Vad är det för fel på diesel doften? Man slapp ju all annan odör på logomentet efter en dag ute på fältet.. ;)
Fjun
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.