Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Inryckande på F-21 Januari 2006
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Jaycop
Tänkte bara höra mig för om det finns nå folk här på forumet som ska ryka in på F-21 i Luleå där vid Januari 2006 då jag gör det smile.gif .
SnowFlax
Trevligt, är själv inskriven som bas/strilsäktroppchef med inryck 16. januari
Jaycop
Trevligt! Är du ifrån norrbotten Snowflax? och isåfall varsifrån?
Speedster
Count me in...
/Speedster - Fbassäk camo.gif
SweZo0
*snyft* ingen som vill säga att dom ska rycka in som fbassäk på F17 den 16 jan 2006??? :P
Jaregran
Jag är en blivande bilförare på F21 i Januari ohmy.gif
SnowFlax
Lyfter upp tråden.
pewe
Rycker in som telemekaniker den 16e...

Ingen aning om vad jag ska förvänta mig, men det blir nog bra. smile.gif
Jaycop
Har fått höra en massa med positiva saker om F21, bla att det ska vara mycket fina lokaler samt bra befäl. Längtar fakstiskt om jag ska vara ärlig, har blivit lätt "idiot"-förklarad av några vänner, men what the heck, kul ska det bli smile.gif clap.gif
Pansarbrand
F 21 e fint, bra förmåner å dyl.
Träningslokalen å sporthallen håller bra kvalite. Bastun e skitfin med kakel och glasdörrar.

Detta var 97 å jag kan bara tänka mig att det e finare nu.
Darkwand
Har inte legat på F 21 men deras viggenplan hade för vana att lågflyga över Boden-Södra och det höjde altid stämningen när man låg ute i skogen.
Hade en kusin och en fd arbetsledare som legat där och dom tyckte att stället var helt ok. Det är ju trots allt bara ett mjäkigt flygvapenförband.
naLLe__
Jo det är fin här på F21! jag ligger inne där just nu! Bra befäl är det också!
Sajfer
Låg inne som SÄK förra året, det är fint på F21, rätt bra mat, bra befäl, fina kaserner m.m.
Speedster
Hur har det gått me tågbiljetter för er, jag har inte fått nåt än, ringde till connex o tanten gav mig ett bokningsnummer man skulle skriva på "blankett för tågresa" eller vad den hette den som man fick hem. Sen skulle den skickas till Connex men när får man reda på vilket tåg/plats man har samt får man biljetter hemskickade eller ska dom lösas ut nånstans 7.gif
SnowFlax
QUOTE (Speedster @ Jan 6 2006, 23:44 ) *
Hur har det gått me tågbiljetter för er

Jag har inte bestämt mig än om jag ska åka på söndag eller måndag. Åker jag på söndag stannar jag en natt hos mor i Luleå och slipper således stiga upp mitt i "natten" för att hinna med morgontåget härifrån till Luleå. Har för mig att det står "resan får påbörjas tidigast dagen innan inryckningsdagen, måste kolla upp det bättre i mina papper, och om det gäller oavsett hur lång restid man har. Ska fixa det och mkt annat den 9. Måste bl a till TSF och hämta ett kvitto på inlämnad mtrl blyg.gif.

Vad gör ni nu sista dagarna för dagen I?
Själv har jag nyss blivit arbetslös efter ett par månaders praktik som IT-tekniker på landstinget. Dagarna går enormt långsamt, men snart är det bara en vecka kvar till dagen jag vid mönstringen aldrig trodde att jag skulle få uppleva blyg.gif. Tack vare inskrivningsförrättaren, FB04, folk som var inskriva på F21, men inte ville göra lumpen och ytterliggare en trevlig handläggare på Pliktverket blir vpl allt verkligare happy.gif.

Vad har ni för förhoppningar/tankar om vpl och F21?
Som frivillig har jag alltid trivts i försvaret och tror att jag kommer göra det även som pliktad på F21. Min fysik är inte den bästa, dock har jag en enorm vilja och envishet; håller kroppen ser nog "knoppen" till att även jag löser de mer fysiska uppgifterna. Dessutom är väl tanken att vi inte ska vara några "Rambo" vid inryck utan att konditionen och styrkan byggs upp allt eftersom utb fortgår?
Jag har tidigare genomfört ett kortare besökt vid F21 och av det lilla jag såg verkar det vara ett fräsch ställe med nya lokaler. Personalen vid serviceförrådet verkade inte heller vara allt för jobbiga att tas med biggrin.gif
Speedster
Tack vare inskrivningsförrättaren, FB04, folk som var inskriva på F21, men inte ville göra lumpen och ytterliggare en trevlig handläggare på Pliktverket blir vpl allt verkligare .
Hehe kom du också in på en vakans? Jag skulle blivit Pjäsplutonbefäl i boden men KB-tjänsten försvann med FB04 så vart uppringd av nån handläggare som sa att jag fick välja mellan Bev. GB, Pansarskyttesoldat och Flygbassäkman.... Jag ångrar inte mitt val alls, ännu... unsure.gif
Men nu är det träning, käka, sova som gäller till inryck smile.gif
SnowFlax
QUOTE (Speedster @ Jan 7 2006, 12:54 ) *
Tack vare inskrivningsförrättaren, FB04, folk som var inskriva på F21, men inte ville göra lumpen och ytterliggare en trevlig handläggare på Pliktverket blir vpl allt verkligare .
Hehe kom du också in på en vakans? Jag skulle blivit Pjäsplutonbefäl i boden men KB-tjänsten försvann med FB04 så vart uppringd av nån handläggare som sa att jag fick välja mellan Bev. GB, Pansarskyttesoldat och Flygbassäkman.... Jag ångrar inte mitt val alls, ännu... unsure.gif
Men nu är det träning, käka, sova som gäller till inryck smile.gif

Det stämmer. Efter mönstringen skrevs jag in på Ingbat/I19 som kvm. FB04 medförde att ingbat "ombildades" till ett komp under pbat vilket ledde till att min befattning inte längre behövdes. Fick hem ett brev om detta och en svarsblankett där jag kunde anmäla mitt intresse för vpl, eller om jag ville hamna i utbres. Efter några veckor (kändes som en evighet) ringde en handläggare upp mig och vi kom fram till att av de alternativ handläggaren hade var bassäktoch det bästa för mig. Hoppas att det var ett klokt beslut.
BARBIE
@ snowfax

Det var ett mycket bra beslut ett hopp upp! Jag är övertygad om att du kommer att få en bra och rolig utb på F21.
Blomlöf
Rycker också in den 16:e på f21.

Vart först placerad som maskintekniker men fick ett brev i somras och därefter 3 andra alternativ att välja på som fler också verkar ha fått smile.gif

Valde iaf Utryckningsledare och hoppas på en spännande 11-månaders period!

Åker med tåget som ankommer 07.40 till Luleå den 16:e, tog dock någon dryg vecka innan biljetten kom efter bokning.
Speedster
Så man får inte välja vilken av tågen (ankomstiden) man vill åka?
Blomlöf
QUOTE (Speedster @ Jan 9 2006, 14:23 ) *
Så man får inte välja vilken av tågen (ankomstiden) man vill åka?

Visst får man det, men dem går inte så ofta här nerifrån och man ska vara där kl.12. Synd o komma försent första dagen smile.gif
skaya
Det är inte roligt att komma sist, även om man inte kommer sent, det fick jag bittert uppleva. Det blev att springa med alla domdär rackarns väskorna och ställa upp i civila kläder.. Och under persedelvisitationen blev det stressigt när man inte hade koll på nån av grejorna.

Tips: Kom i god tid, hämta ut grejjerna, packa upp och kläm/känn på dem så ni känner igen när befälen tokbrölar "KÅSA, HÄMTAAAA!!!!!!"
etc etc...
BARBIE
aahh! vackra minnen! Det gäller att ha koll på grejorna annars så kommer fänrikarna....

Om ni tror att ni är vilsna första dagen ska ni uppleva första veckan i fält! Då kommer det vara många som är vilse.
Speedster
Men shit, bara 4 pinnar kvar! blink.gif Och tiden har aldrig gått långsammare :(
Det lär väl dröja ett tag innan vi kommer ut i fält vi ska väl ha vinterutbildning o sånt först så inte hela plutonen blir kylskadade. Och får man hämta ut grejjerna tidigare bara för man kommer dit tidigare, trodde alla gjorde det samtidigt.
Hamna iaf på 0740 tåget:)
SnowFlax
Var förbi resebyrån i dag och hämtade tågbiljett. Åker till Luleå redan på söndag; morsan hade nåt datortrubbel hon ville att jag skulle lösa, men inte blir jag ledsen för det. Får sova mellan rena lakan och slipper stiga upp allt för tidigt på måndagmorgon :P
Kommer mest troligt att åka med bussen 0750 från Loet till Kallax.

Vad gäller vinterutb och fältliv misstänker jag att de kommer börja relativt lugnt. Jag har för mig att "riktig" vinterutbildning måste föregås av Utbildningspaket kallt väder. Tar gärna emot rättelser, om jag skulle ha fel.
Personligen hoppas jag på att komma ut i tg asap, men å andra sidan är jag nog alldeles för skadad av min tidigare vht inom FM för att veta bättre. Malajn.gif

Har kommit på att det är mkt roligare att träna inför överlevnadsutbildningen och att hålla värmen under kalla vinterdagar så just nu bygger jag upp ett ordentligt fettlaget biggrin.gif
Eldståhl
Mina erfarenheter i egenskap av frivillig så är F 21 en fin flottilj med bra personal och bra lokaler. Dessutom håller käket bra standard jämfört med många andra ställen som jag varit på. (Typ Livgardet.....)

Jag önskar er grabbar lycka till med er utbildning och ha kul under er tid med tanke på att det blir färre och färre som får göra lumpen.
Trident
Kan inget annat än att hålla med Eldståhl F21 är en mycket bra Flottilj.
Dom har kanon mat där om man jämnför med dom flesta stället. Nu har ja inte varit runt överallt men utav dom ställerna som ja har varit på.

Befälen är väldigt kompetenta o "trevliga" som befäl ska vara. smile.gif

F21 i sig är väl så där kunde vara lite roligare områden o så. Men det är dumt att klaga.

Kan ju bara lova er att ni kommer att få hälsa på i det härliga sandtaget. Mmm kärlek.
Kan inte få nog av F21 alls det är därför som ja återvänder dit så mycket ja bara kan.

Hoppas ni får det lika bra på F21 som ja fick det!
David86
QUOTE (SweZo0 @ Apr 10 2005, 19:01 ) *
*snyft* ingen som vill säga att dom ska rycka in som fbassäk på F17 den 16 jan 2006??? :P

Jag rycker in som Bilförare/Fältarbetsman på F17 iaf smile.gif

Jag ordnade biljetter för ankomst vid 2 tiden, det står egentligen att man ska anmäla sig vid vakten 12:00 men såvitt jag hörde under besöksdagen var det bara att droppa in lite när som helst under eftermiddan?
SnowFlax
Har kommit till Luleå för knappt en timme sedan.
Solen skiner, snön gnistrar, det är helt vindstilla och inte ett moln på himlen. Hel underbart vinterväder med andra ord.
Jaycop
Inte länge kvar nu tills inryck clap.gif . Allt är packat och klart, bara att vänta nu smile.gif .
FkN
10 år och en vecka sedan jag ryckte in på F21...

Skulle gärna göra om det, någon som vill byta smile.gif
RadaR
Shit vad gammal man börjar bli. Vilka minnen. smile.gif

Låg på F21 -94. Mitt kompani var visserligen väldigt lite inne på F21 och hade istället glädjen att vistas mycket ute i skogarna runt F21 och Jävre.

Några tips till er som ska dit:
Runt F21 ligger Kallaxheden, plan mark med en massa tallar och sandjord med betoning på sand, vilket snabbt skapade uttrycket "I sanden gevär". Sand och AK5 är inte de bästa vänner så håll koll på bössan

Om ni under sommaren får tid över och om det finns kvar. Gå till Lagunen och bada. Ett stort sandtag som delvis är vattenfyllt strax utanför F21. Lagunen gör/ gjorde skäl för namnet. Varmt blå grönt vatten. Såg lite giftigt ut men det var rent.

Tillsist ett visdomsord från ett av befälen:
"Trots det bistra klimatet som råder på dessa breddgrader finns det sjukdomar. Inte minst av det veneriska slaget och då framförallt på Cleo, fråga mig, jag vet." laugh.gif
(Cleo, nattklubb som i dagligt tal kallades Klamydiagrottan)
FkN
Cleo above all!
RadaR
QUOTE (Fk Nordin @ Jan 16 2006, 22:39 ) *
Cleo above all!

Exakt kopia av nattklubben på en Finlandsfärja fun_icon_nana.gif
Vill minnas att den långa trappan upp från Cleo var svår att gå i. Felbyggd? Eller var det alkoholen
7.gif

Ni som åker till F21, "om ni ni vill vara er själva för en stund" hoppas jag att ni får besöka platsen Gud glömde och Djävulen inte ville ha, Teletöisentunturi (nej det är inte där Jultomten bor). Kolla Gulasidorna/kartor
Pansarbrand
Tycker bara synd om dem som skall springa staketet runt nu.
Det var lite bättre (läs kortare) förr innan rullbanan förlängdes.

Cleo = Nostalgi...
SnowFlax
Då är man tillbaka i det civila mörkret igen, efter att ha skådad ljuset i det militära. Eller ljus vet jag inte om man kan kalla det, i alla fall inte när man inte sett solen speciellt mycket. En sak man däremot sett är folk som normalt inte ingår i kompisgänget, men som man nu ska leva och bo tillsammans med. Även om man inte gillar alla människor ska det inte vara något problem att lösa ett problem tillsammans.

Man kan kortfattat beskriva den första tiden med tre ord: Väntan, stress och kyla. Väntan i form av långa köer. Stress i form av tider som ska passas. Kyla, främst pga för lite kläder och för mycket vind/lite kvicksilver på termometen.
Den första tiden har inledningsvis bestått av enskild exercis såsom ställningar, vändningar och hälsningar samt marscherig och uppställningsformer. Utbildningspaket kallt väder har genomförts. Materiel har hämtats ut, märkts upp och slutligen vikts och ställts in i skåpet enligt i förväg bestämt ordning. Fystester har genomförts och 1. FBS hade de soldater som var bäst i ryggböjningar (två pers gjorde var för sig 1500 st) och armhävningar (en soldat gjorde 44 st!) på, om jag inte är helt felunderrättat 1. Insatskomp.
Vi genomförde vårat första fält"dygn" och sov i enmanstältet. Lite kallt att stiga upp ur den varma sovsäcken på morgonen för att byta till marsch-kläderna, men det det som inte dödar...

Vi, tillsammans med 2. FBS delar på den nyrenoverade K25, som sägs vara en av de bästa i Sverige. Det är tre våningssängar i varje logiment som även innehållet toalett och dusch. Mellan varje logiment är det ett dagrum med tv och ett bra kanalutbud.

Befattningarna tas ut strax innan FSS (försvarsmaktsgemensam sjöman- och soldatutbildning) är genomförd. Kommer själv i första hand satsa på grpch, men det är en helt annan sak om jag blir uttagen till det.

Vi i 1. FBS är en försöksplut med PTGB 203A medan 2. FBS testar MARKUS (och skryter över sina AK5CF...)

Sammanfattningsvis tror jag att tiden på F21 kommer bli lärorik, både om mig själv, men även ren militärkunskap.

//Vpl M, 1. FBS
TomZenk
Hejsan! har en fråga till er som är nyinryckna Bevakningsoldater/gruppbefäl på F21. Är ju från och med nu som det sitter civila väktare i vakten så jag undrar om nån vänlig själ kan skicka ett pm så småning om och berätta hur utbildning fortlöper, då det förmodligen kommer vara en del ändringar.

/Kristian
naLLe__
QUOTE (TomZenk @ Jan 30 2006, 22:20 ) *
Hejsan! har en fråga till er som är nyinryckna Bevakningsoldater/gruppbefäl på F21. Är ju från och med nu som det sitter civila väktare i vakten så jag undrar om nån vänlig själ kan skicka ett pm så småning om och berätta hur utbildning fortlöper, då det förmodligen kommer vara en del ändringar.

/Kristian

Det sitter inga civila väktare i vakten på F21! Vad ja vet så komemr dom inte ändra på det så länge ja kommer vara kvar där! Men ja muckar om 4 månader så sen kanske dom ändrar på det! Men ja vet att det har varit prat om att det ska vara civila väktare som ska vara där! men som sagt än så länge är det inte så!
TomZenk
QUOTE (naLLe__ @ Jan 31 2006, 00:08 ) *
QUOTE (TomZenk @ Jan 30 2006, 22:20 ) *

/Kristian

Det sitter inga civila väktare i vakten på F21! Vad ja vet så komemr dom inte ändra på det så länge ja kommer vara kvar där! Men ja muckar om 4 månader så sen kanske dom ändrar på det! Men ja vet att det har varit prat om att det ska vara civila väktare som ska vara där! men som sagt än så länge är det inte så!

Ah, okej. Då kanske det inte blir så förren i juli då. Fick nämligen papper ifrån pliktverket där det stod att de skulle införa det och 35platser blev bortagna, så fick man välja om man verkligen ville vara kvar eller om man kunde tänka sig att byta tjänst. Blir kanske inte förren vi rycker in då månne.
SnowFlax
Den infon som jag tagit del av ang bevvpl på F21 är att de som nu utb kommer att sitta i vakten dvs det kommer att sitta vpl i vakten fram tills de som ryckte in i januari muckar. Jag vill även minnas att det på någon av alla långa och till viss del oerhört ointressanta gmg stått att nya bevvpl rycker in under sommaren, men det kan mkt väl vara så att jag inbillar mig eller så att informationen som presenterades var gammal.

Denna vecka har varit nästan lika jobbig som förra. Vi har haft tjänst från 0745 och ibland ända tills 2100 på kvällen. En enda dag har vi sluppit kvällstjänst. Dock har vi haft en rolig och väldigt viktig tjänst nämnligen vapentjänst. Vi har tagit i sär våran ak5, sattit ihop den. Lärt oss de tre olika vapenställningarna. Hur färdigställning resp anläggning ser ut i ställningarna. Hur man laddar och gör ptr ut i ställningarna. Lärt oss tänka på SARA, skjutit blyertsskott och avslutat med att skjuta skarpt med vapnerna.
Förrutom vapentjänst har vi marschtränat, genomfört åtg vid kort rast och lyssnat på kompch gmg.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.