Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Bo och jobba på Irland?
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
canis
Jag har blivit erbjuden jobb på Irland (Dublin), och sitter förtvivlat och letar efter info om att bo och arbeta på Irland. Finns det någon på forumet som har erfarenhet eller annan info, skriv gärna här eller PM:a mig...
Kimster
Jag var sekunder ifrån att bli Irlänning själv för nått år sen och satt i samma position som du nu. Tyvärr har jag raderat alla mina dokument och länkar till sidor med info. Den enda jag kom på och som jag hittade var denna

http://www.exp.ie/advice/RelocationColumn.html

Lycka till.
canis
Tackar Kimster.

Får man fråga vad som fick dig att stanna hemma i Svedala?

Det är Dublin som (ev.) gäller för mig. Har tittat lite på boende, verkar vara rätt dyrt om man vill ha lägenhet (800-1000€/månad är inget ovanligt för en tvåa)
Kimster
Jag hade fått jobbet, jag hade klarat av 3 jobbintervjuer med dem och deras tester, allt var frid och fröjd och de var helnöjda med mig men veckan jag skulle få besked om när jag skulle börja, blev det anställningsstopp... banghead.gif
Jag var typ en dag ifrån att beställa flytt och maginisering av mina prylar då..

Hörde inte av dem på 3månader... sen kom julen och ett nytt år, och jag började plugga komvux istället. I februari-mars ringde dem sen helt plötsligt och sa att nu kan jag komma. banghead.gif

..men jag tog beslutet att försöka klara av komvux och börja högskolan som jag går på nu istället.. mellow.gif
APC-mannen
CANIS: BLEV DET Irland nån gång?
QUINN
tja canis. är hälften irländare så finns det nåra frågor så fråga, annars så har ams ett schysst compendium på nätet om att jobba o så i irland. lite info om boende skatter vettiga priser på mjölk o så.
Born
Är visserligen inte Herr Canis själv. Men då jag iallafall kan räkna honom som en mycket god vän så kanske jag kan svara att han hamnade på den gröna ön, och jag skäms som en hund varje gång jag tänker på att jag lovat och lovat att åka och hälsa på honom, men ännu inte fått röven ur skruvstycket...
sportdykare
Om Irland kan jag nog inget speciellt. Däremot vill jag nämna en sak.
Dock har jag själv varit på klassresa till England (den var i 9:an och den bästa i mitt liv banan_rock.gif ).
Huvuddelen av denna klassresa var i St:Helens som ligger inte långt från Loverpool. Precis som vilken ungdom som hellst idag hade jag inga som hellst problem (okej då, inga stora iaf) att göra mej förstådd med min engelska (flera lärare hade försäkrat oss att det skulle vara så).
MEN, att förstå vad andra sa var desto svårare. Jag kan nog inte precis förklara hur dom pratade, men dom pratade fort, på nåt sätt avslutade ord innan dom hade sagt hela och hade obland helt andra utal på ord. Ett tillfälle jag kommer ihåg extra mycket (pga att jag och några kompisar hade lyckats ta fel tåg och hamnat i fel del av St:Helens och sedan försökte komma på vilken buss vi skulle ta för att komma hem igen, vilket vi sedan lyckades med) var när en man runt 50 år sa "Get the phone book". Detta utalade han inte "Gätt thä föon bock" utan snarare "gätt thä feunn buuuk".

Det jag vill varna för, eller iaf förbereda dej på, är att dom antagligen kommer prata ganska annorlunda enelska mot vad vi svenskar är vana att höra, ingen Hollywoodengelska precis. Vänta dig att det stundtals mycket väl kan vara svårt att förstå vad dom säger. Efter ett tag kommer du nog börja förstå.

Dessutom ficka jag berätta lite om klassresan rolleyes.gif. Hursom hellst, lycka till och ha det så bra!
APC-mannen
Nån mer med Irlandserfarenhet? Jag har fått en förfrågan att åka som ex pat till Dublin (c:a 2-3 års kontrakt) och funderar lite på vart man ska försöka bosätta sig? Frugan följer ju med och kommer att vara hemma. Är det lätt att knyta kontakter för hennes del?
walshe
QUOTE (APC-mannen @ Jul 7 2007, 22:55 ) *
Nån mer med Irlandserfarenhet? Jag har fått en förfrågan att åka som ex pat till Dublin (c:a 2-3 års kontrakt) och funderar lite på vart man ska försöka bosätta sig? Frugan följer ju med och kommer att vara hemma. Är det lätt att knyta kontakter för hennes del?

Hej

Bor på Ireland sedan 97, numera i Waterford , Men jag bodde i Dublin 1998-2001 och då både i förorterna och i City.

Lättast är att man bor förhållande vis nära sin arbetsplats, eftersom kommunal trafiken är inte den bästa.

Att bo I Dublin City kan ochså vara mycket dyrt, En etta alt tvåa kostar allt i från 950-1300 Euro i mån. Alt är att bo i förorterna och då kommer man ner i pris något. Bästa Web sidan är för hus alt lägenheter är www.daft.ie
Kolla under Lettings

För Frun din så finns det en förening som heter SWEA Ireland
Swea Ireland

Dom har även mycket info om var man kan bo, olika evenmang för Svenskar i Ireland m.m
Steken
Säg åt frugan din att passa sig dock, Irland har högst statistik i världen när det gäller slagsmål emellan kvinnor.
APC-mannen
Ok, hyran spelar inte så stor roll eftersom detta är expat (=företaget betalar hyran). hur är standarden på normala lägenheter? Hur är det med möbler, förekommer möblerade lägenheter ofta?
walshe
QUOTE (APC-mannen @ Jul 16 2007, 20:00 ) *
Ok, hyran spelar inte så stor roll eftersom detta är expat (=företaget betalar hyran). hur är standarden på normala lägenheter? Hur är det med möbler, förekommer möblerade lägenheter ofta?

90-95% av all lägenheter är möblerard.
henrik17
Jag bodde fram och tebaks på irland i fem år. Irland är trevligt, men personligen har jag överdoserat Dublin. Det har blivit ett minilondon. Lägenheterna är fräscha till ytan, men under skalet är allt junk. Mycket ungt folk, och mycket olika nationaliteter. Kul uteliv, men man bränner pengar.

Efter min tid där så skulle jag inte bosätta mig där igen. Men kör, du kommer garanterat ha en härlig tid.

/henrik
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.