Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Kustjägare eller fallskärmsjägare
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2
longdistancerunner
Var på mönstring förra veckan. Blev Jägargruppbefäl i Karlsborg och fick även reda på att de skulle köra både fallskärmsjägarutbildning och kustjägarutbildning samma år (2006).
Trodde inte att de skulle köra både fallskärms- och kustjägarutbildning samma år.
Självklart anmälde jag mig till båda extramönstringarna.

Nu till min fråga..

Är det någon som vet när dessa extramönstringar kommer att äga rum? Kanske bra och veta om man ska lägga i en till växel på träningen.

Vilken utbildning tror ni ger mest och vilken tror ni kommer vara roligast??

MVH
Eric
Norrköping
Blue52
Du kommer nog få lika "roligt" vilken utbildning du än får.. om du har vad som krävs...
Jesper86
Jag skulle personligen valt fallskärmsjägare då jag alltid velat hoppa i från ett flygplan.. med fallskärm givetvis smile.gif

Men jag tror som föregående talare säger, du kommer få det kul på båda utbildningarna!
Elstot
Jag sökte inte KJ för att jag inte är en "vattenmänniska". Jag är ju inte dålig i vatten, men om man vill in på KJ ska man ju gilla sånt. KJ och FJS har ju lite olika uppgifter, så det handlar ju mycket om vad du gillar.

Good luck!
Blue52
FJS plaskar nog en del i vattnet också...

/Blå , som gillar att plaska i vatten
Born
QUOTE (longdistancerunner @ Mar 23 2005, 15:47 )
Är det någon som vet när dessa extramönstringar kommer att äga rum? Kanske bra och veta om man ska lägga i en till växel på träningen.

Vilken utbildning tror ni ger mest och vilken tror ni kommer vara roligast??

MVH
Eric
Norrköping

Varför vänta med träning? Kör igång på en gång så är du förberedd när det är dags. Du hinner nog växla upp efter du fått besked om inte annat.

Vilken som är bäst/hårdast/roligast/kärvast osv osv är jag helt säker på att du får olika svar beroende på vem du frågar. Sätt dig in i vad de olika utbildningarna innebär och fundera på vad du vill ha ut av din tid i den gröna firman.

EDIT, jag vet ju inte mycket om dig, men att du skulle komma så långt att du får välja mellan dessa utbildningarna så får jag bara grattulera och göra ett stort kors i taket. ;)
Fk Satan
Börja med att se ifall du får komma till de båda extramönstringarna... Sedan får du se ifall du blir antagen till ngn av enheterna efter extra mönstringen. Om du nu blir antagen till de båda så blir det ett val. Blir du bara antagen till den ena så blir det inte ngt svårt val. på samma sätt blir det inte så svårt val ifall du inte blir antagen till ngn...

Så börja med att bli antagen till extramönstringarna, det är en bra början...
röjsop
Äpplen och päron... Jag tror att den stora skilnaden utbildningarna emellan är att du får skuta lite mer på KJ, marchera lite längre på FJS. Kom ihåg att du får inte hoppa så mycket fallskärm dock, skulle gissa på 20-30 hopp (vilket inte är fy skam de!).Om man tar dom klassiska fördommarna så är KJ dom lite styggare hårdare och mer orakade och FJS lite finare, lite mer stil. Tänk lite på hur du tränar, på ditt namn tror jag jag kan skönja extrem kodition men du behöver mycket "seg" styrka också, annars blir det riktigt tufft!
Lycka till!!
Delta Golf
tro mig, KJ är rakat....
Elstot
Rakat?
Fbj972
QUOTE (friberger @ Mar 25 2005, 21:28 )
Rakat?

Ben och armhålor.
A2Keltainen
QUOTE (Fbj972 @ Mar 26 2005, 13:13 )
QUOTE (friberger @ Mar 25 2005, 21:28 )
Rakat?

Ben och armhålor.

Reklamfilmsröst: "Som kustjägare så är kriget för mig alltid en verklighet. Lika viktigt som det är att mitt vapen är rent och i ordning, så är det att min pung är ren och i ordning. Därför rakar jag alltid pungen innan jag går i strid. För i slutändan så är en slät och skön pung den bästa garantin för att jag och mina kamrater skjuter Ivan innan Ivan skjuter oss." Malajn.gif ;)
The Swede
Hehe, ska vi försöka komma tillbaka till ämnet kanske? vissel.gif
Elstot
biggrin.gif
Sljivovica
Efter att ha läst tråden;
"Vilse i tältet"
så kom man fram till att:
"Fskj har stora k*kar!" blink.gif
madog
Mitt tips är att du gör lumpen på båda ställena, så får vi äntligen svar på den ständigt gnagande frågan huruvida fjs eller kj är hårdast! camo.gif
Nej, vars... Det skämtet har vi nog dragit lite väl många gånger... :P
The Swede
QUOTE (Sljivovica @ Mar 26 2005, 16:25 )
Efter att ha läst tråden;
"Vilse i tältet"
så kom man fram till att:
"Fskj har stora k*kar!" blink.gif

Käkar?

@madog
Det finns ju åtminstone en person som gjord GU (eller del därav) på båda ställena.
Letas reda på honom så kanske då får svar.
A2Keltainen
QUOTE (The Swede @ Mar 26 2005, 21:19 )
Det finns ju åtminstone en person som gjord GU (eller del därav) på båda ställena. Letas reda på honom så kanske då får svar.

Det finns även personer, varav det troligtvis mest kända kj-befälet genom tiderna är en, som gjort sin gu på det ena förbandet och sedan tjänstgjort som yo på det andra förbandet. Om jag förstått saken rätt och ryktena stämmer, så gäller detta även för personen som du förmodligen tänker på (icke fullföljd gu som kj, fullgjord gu som fskj, följt av yo-tjänst som kj). Så då finns det åtminstone två personer som borde ha bra koll på det hela.
241 Magnusson
Befälet du snackade om var befäl på KJ men gjorde lumpen på FKJ. En väldigt känd och mytomtalad person. Namnet får ni ta reda på själva.
Till frågan:
KJ är mycket mer köttande och ett djälulskt aggrisivitet. Alltså mer skjutande och mer "dödande" FKJ är mer "finare" pojkar som hoppas lite samt bygger o-platser alltså små kojor som dem gömmer sig i och spanar. Skall absolut inte komma i striden i och med att det är ett ren odlat spanigsförband.

Så svaret på frågan nu då

Vill du ha strid, extremt goda kamrater, stor vilja samt ett tjockt jävla pannben så sök kustjägarna

Vill du hoppa fallskämr, gå en liten söndagspromenad och ligga och titta på en väg, byggnad, område och sedan på natten gå till baka så sök Fallskämrjägarna
A2Keltainen
QUOTE (241 Magnusson @ Mar 27 2005, 10:42 )
Befälet du snackade om var befäl på KJ men gjorde lumpen på FKJ. En väldigt känd och mytomtalad person.

Syftar du på mig eller Swede när du skriver "du"?

Personen som du nämner är den första personen jag nämner i mitt inlägg ovan, och som har ett mellanösterklingande smeknamn med rolig bakgrund. biggrin.gif

Personen som Swede förmodligen tänker på är den andra personen jag nämner i mitt inlägg ovan, och som tidigare uppmärksammats för de bilder av honom som åtminstone tidigare funnits på mil.se, där han som vpl varit iförd uniform med kj:s treudd samt fskj:s basker.

Till frågan:
KJ är mycket mer köttande och ett djälulskt aggrisivitet. Alltså mer skjutande och mer "dödande" FKJ är mer "finare" pojkar som hoppas lite samt bygger o-platser alltså små kojor som dem gömmer sig i och spanar. Skall absolut inte komma i striden i och med att  det är ett ren odlat spanigsförband.

Vill du ha strid, extremt goda kamrater, stor vilja samt ett tjockt jävla pannben så sök kustjägarna

Vill du hoppa fallskämr, gå en liten söndagspromenad och ligga och titta på en väg, byggnad, område och sedan på natten gå till baka så sök Fallskämrjägarna

Räknar du adyk till kj? Är inte deras utbildning och uppgifter rätt så lika fskj:s uppgifter, förutom då de uppenbara skillnaderna som blir resultatet av att de ena har dykutbildning och de andra har fsk-utbildning. Jag har fått det klarar intrycket att även en värnplikt som fskj ger "extremt goda kamrater, stor vilja samt ett tjockt jävla pannben", så det är knappast något kj-unikt. Sedan tror jag att en del fskj eventuellt skulle kunna ha lite åsikter om lite andra saker i din beskrivning av dem. biggrin.gif
Amfibieslusken
*suck* Fördomar, fördomar. B)
A2Keltainen
QUOTE (Amfibieslusken @ Mar 27 2005, 11:46 )
*suck* Fördomar, fördomar.  B)

Var det något särskilt som fick dig att tro att de klassiska fördomarna kanske hade försvunnit? biggrin.gif

Edit:

Finns för övrigt det klassiska "de hårda pannbenen" kontra "saft och bulle" bråket kvar mellan de olika kj-plutonerna än i dag? biggrin.gif
SWERT
jag har träffat det omtalade befälet, jag ger inga autografer.
Amfibieslusken
@Swert: Befälet i fråga har inte gett sitt medtyckande i att du ska skriva hans efternamn i ett öppet forum. *HOST*Pucko!*HOST*
241 Magnusson
KAPTEN

Ser på ditt inlägg att vi pratar om samma man. Med det speciella öken namnet med den intressanta bakrunden. Nog om det
Jo A-Dyk är i stort sätt samma som FJS men den stora skillnaden är då fallskärmarna samt tuberna. Men A-Dyk går under ledning-span pluton. Ser inte oss kustjägare som A-dyk i och med att vi sysslar med olika uppdrag.
Och svaret på frågan kaptenen ställde är ja. Fortfarande 1 fanatiska 2:a hårda och så fanns det förr då 3:e djävulska. Men 1 plutonen nu är saft och bull plutonen medan den andra hårda är motorn där fram med det djävulska pannbenet.
slut
mackan_666
Kan inte hålla mig för skratt magnusson biggrin.gif biggrin.gif

Man ser att du älskar våran granna pluton.

Precis som du säger är vi motorn, man vet ju vad kapten brukar säga biggrin.gif spelar roll vem som går på vad när vi är ute, för motorn sitter precis där vi går 6n.gif

SÅ vet man också vilken pluton som är den sjukmönstrande fun_icon_nana.gif

Mange häng på nu och tala väl om oss så syns vi på tåget
Rokare
Middag

Får väl ta och skriva en rad här.

Har träffat ett otal befäl som arbetat både på FJS och KJ. Det citatet jag minns bäst var en FJS:are som sa "Nja, vi har väl inte riktigt den kadaverdisciplinen som körs på KJ".

Min fem öre är att KJ i viss mån lider av sitt arv att vara Hårda Pannben som köttar upp på en Ö. Killar som var 195 och vägde 120 pannor rena muskler. För att inte tala om en viss förhatlig film som gick på TV3.. Detta är för mig en nidbild som definitivt inte är sann, men med så mycket annat så är sanningen oftast mindre relevant. Jag anser dock att FJS har varit duktigare på att profilera sig vad det avser FYS, kamratanda, kamratförening osv om man jfr med KJ där profileringen mer haft fokus på hur många mil man går och tidskrav och strid m.m

Oavsett vad du väljer så kommer du få en hård utbildning, oavsett hur du själv definerar hård, du kommer få kamrater för livet osv..

Sedan tycker jag det är roande att se Första fanatiska och Hårda andra käbbla här på forumet.. Ödmjukhet och att vara diskret är alltid trevligt, eller? Är ju inte direkt så att första första, mord och brand eller dritt och granit hörs här på forumet.. eller hur? Fundera på det Magnusson m.fl....

GMY
gizama
kJ HÅRDAST (HOST HOST)!!!

GMY ! Norrlandsjägare GIZ
röjsop
Jag undrar om alla ni som är eller åtminstonde utger sig för att vara hårda, hur hårda är ni 5 år efter muck, eller kommer ni bara förtvina in i det civila och bli fastighetsmäklare och civilekonomer hela bunten? Eller är det så illa att ni bara är hårda för sakens skull, just nu?
Särimner
Har ingen aning om vilken utbildning som ska rekommenderas. Vad jag dock noterat är att man vet bra mycket mindre om FJS än om KJ-gänget. Titta bara på inläggen här på forumet - Kustjägare eller kustjägar-wannabies finns det gott om som gärna framhäver sin professionalism och elitstatus. Men hur många fallskärmsjägare uttrycker samma känslor och åsikter här?

Jag har inget som belägger detta, men min erfarenhet från andra situationer är att det är långt i från alltid så att det är den som ropar högst som är farligast...

Oavsett var du hamnar så kommer du att tillhöra en liten, utvald klick i det svenska försvaret. Ganska speciell känsla intalar jag mig - GRATTIS!
Stella-Polaris
QUOTE (röjsop @ Mar 31 2005, 21:46 )
Jag undrar om alla ni som är eller åtminstonde utger sig för att vara hårda, hur hårda är ni 5 år efter muck, eller kommer ni bara förtvina in i det civila och bli fastighetsmäklare och civilekonomer hela bunten? Eller är det så illa att ni bara är hårda för sakens skull, just nu?

Det beror på hur man ser det.

Jag klarar defenetivt inte av att springa stridshinderbanan, under tids marginalen, idag. Dock tror jag mig klara av att ligga på en kal kobbe i snöblandat regn och 15 m/s, och glo på en farled, bättre än de flesta yngre killar som ej varit på KJ

Då jag pga mitt jobb ofta varit i riktiga skogen skulle jag inte rekomendera dig att sätta pengar på dig själv om det kom till en längre terräng förflyttning. Detta även om jag numera kan klassas som Ful,Fet och Full

Annars kan man nog säga att den fysiska hårdheten avtar proportionellt med ölmagen. Dock har man kvar en hel del av den psykiska hårdheten. Detta är nu lite svårt att säga vad det innebär. Det är mera av en erfarenhet att väga mot uppkommen situation. Ibland innerbär det lite vansinniga beslut tex stående i Norge: Oj bara 50 km till Åre. Jag går.

Sen är det så här. Gilla det eller inte. Alla med normala kroppsliga förutsättningar klarar av de fysiska delen om man är tränad när man rycker in. Den tunga biten är de psykiska påfrestningarna och de flesta avhopp, oavsett vad nu kompisen sagt till er, är just att man inte pallat med psykiskt. Och själv tror jag att den mest psykiskt ansträngande utbildningen inte är KJ utan Tolkskolan, så var det sagt...

Om nu någon inneliggande KJare nu inte tycker att han verkar tuff nog kan han ju gå och sova i träsket på hinderbanan. Det lär hjälpa :P
röjsop
Gott och höra att man inte är ensam att vara lite äldre här. GU 75 och har varit lite reservare under sent 70-tal, fick syn på detta forumet och blev lite nostalgisk!
Som äventyrare (ej proffs) så har jag verkligen haft nytta av psyket! Dock tycker jag att folk som bara gör något hårt för sakens skull borde tänka efter mer, jag blir oroad när jag ser alla avhoppen. På min tid var KJ inte någon innegrej alls, Vietnamkriget var fortfarande levande. På 80 talet var det hysteri, och många var inte berädda på vad det var/är. Och det verkar vara likadant idag.
Jag minns vilket ramaskri det blev när tv3 gjorde en dokumentär om förbandet! Det visar ju att folk inte vet vad dom ger sig in på. Hade jag hört att dom behandlade vanliga vpl som på KJ hade jag också blivit upprörd, men jag tycker att förbandet/pliktverket uttrycker sig klart: Fivilligt, hårt, hemskt.

Vad som är riktigt krävande är från person till person, jag tyckte att spinga/march var hur lugnt som helst, bara att kopla ur hjärnan och hänga med. Sedan har jag sett folk med anlag för sjösjuka, i dödsångest timme ut timme in. Vissa som efter första fallskärmshoppet glatt konstaterat att det var roligt och andra som är i panik.

Jag tror att om du börjar träna kommer du återfå all den mentala styrkan plus lite till! Jag har sett ganska trinda små gubbar, vandrat baskermarcher!
Stella-Polaris
QUOTE (röjsop @ Apr 1 2005, 11:27 )
Dock tycker jag att folk som bara gör något hårt för sakens skull borde tänka efter mer, jag blir oroad när jag ser alla avhoppen.

Jag minns vilket ramaskri det blev när tv3 gjorde en dokumentär om förbandet! Det visar ju att folk inte vet vad dom ger sig in på. Hade jag hört att dom behandlade vanliga vpl som på KJ hade jag också blivit upprörd, men jag tycker att förbandet/pliktverket uttrycker sig klart: Fivilligt, hårt, hemskt.

Vad som är riktigt krävande är från person till person, jag tyckte att spinga/march var hur lugnt som helst, bara att kopla ur hjärnan och hänga med. Sedan har jag sett folk med anlag för sjösjuka, i dödsångest timme ut timme in. Vissa som efter första fallskärmshoppet glatt konstaterat att det var roligt och andra som är i panik.

En del av problematiken är den konstiga bilden många har om KJ/FJS

Den fysiska ansträngningen/smärtan verkar vara gallions figuren. Få talar om psykisk ansträngning. Kanske för att detta är svårare att ge ett ansikte eller en rangskala. Den psykiska ansträngningen är oxå mycket mer inviduell. (vi hadde en som ballade ur 2:a dygnet i o-plats på myttinge. En vältränad kille som bara inte pallade att ligga overksam ett par dygn)

Den som gör en film eller ett TV inslag har ofta från början en ide hur han vill vinkla innerhållet. Vill man vara kritisk så blir det kritikt och positivt om man vill vara positiv.

Ett annat problem med den snedvridna bilden är just avhoppen. Många tar det som en personlig förlust om man hoppar av. Väl hemma möter man kamrater som vill ha en förklaring. Få torde bara säga, jag pallade inte, utan försöker skydda sitt ego genom en kryddad historia. Jag har hört de mest vansinniga uttalanden från sådana som fallit ifrån.

Dessutom skulle jag vilja ge KJ:are en känga också Det snackas för mycket. Tycker att det är jävligt löjligt med allt stridkuk, 1:Hårda, fjanteriet på Korsö byggt av omogna beväringar och dito kadetter osv. Kj borde ta efter FJS och sluta snacka utanför gruppen. Det handlar inte om att var bäst, det handlar om att göra sitt jobb.
röjsop
Mina mycket överdrivna bilder av fysisk styrka är Arnold, klart häftig i vpl ögon. Min bild av en psykiskt stark person är en liten tanig sak, helt nersvettad efter en mara, klart ohäftig vpl ögon.

FJS har också haft inblick i sin verksamhet, men dom har en annan framtoning. Lite mer stil, upplevelsebetonat, medan KJ har mer gått på mänskliga djur framtoningen. Ingen finesse bara 40 vrålande monster, hälften dör, andra hälften blir hjältar. Jag låg på A-dyk ett tag, det var en märklig blandning: Utbildad i flottan, ultrasnobbig utbildning a la hemlig agent. Befälen behandlade vpl med mycket respekt, pappa var kommendör så det är nog bäst för oss om vi inte gör honom förbannad. Sen kommer man till KJ, där trakaseri är en sport! Vpl och underbefäl vann stort, därefter kadetter, fänrikar, när man kommit upp till kaptener var dom, om inte snälla, så i alla fall såg dom vpl som högre stående djur).
Sedan har jag alltid undrat hur man kan ha den lilla lekstugan ute på korsö, hur i hela fridens namn skall man förklara det för en tysk gäst!? Jag tror lite av fasonerna går att förbättra med lite uppfostran, sen kanske se lite på hur man själv beter sig, det borde hjälpa
Delta Golf
Ligger själv inne som KJ just nu, kan bara säga att denna debatt är PINSAM!

//DG

som respekterar våra bröder med vinröd barre och menar att hårdhet är något annat än vad många drar paralleller med.

TIllägg:Vi må göra en av de hårdaste utbildningar som går att göra i Sverige, men jämfört med tex en taliban/norra alliansen-kille som levt 10 år i en grotta i Afghanistan och torkat sitt arsle med sten de senaste åren är vi enbart små skära tonåringar som levt i ett västland.
Born
QUOTE (Delta Golf @ Apr 1 2005, 18:29 )

//DG

som respekterar våra bröder med vinröd barre och menar att hårdhet är något annat än vad många drar paralleller med.

TIllägg:Vi må göra en av de hårdaste utbildningar som går att göra i Sverige, men jämfört med tex en taliban/norra alliansen-kille som levt 10 år i en grotta i Afghanistan och torkat sitt arsle med sten de senaste åren är vi enbart små skära tonåringar som levt i ett västland.

ÄNTLIGEN... Den har jag väntat på..
SSN
QUOTE (Born @ Apr 1 2005, 19:25 )

//DG

Instruktionen på hur man torkar arslet i en grotta?
Born
QUOTE (SSN @ Apr 1 2005, 21:22 )
QUOTE (Born @ Apr 1 2005, 19:25 )

//DG

Instruktionen på hur man torkar arslet i en grotta?

Eller inte.
Krook
Om jag hade haft den fysiska och psykiska status och motivation som krävdes när jag mönstrade hade jag valt FJS.
På min tid var de kända för att ha en utmanande utbildning som byggde vidare på den personlighet man var istället för som på KJ att bryta ner personligheten och bygga upp en kustjägare. Så var det då i början på 90-talet. Nu är nu och KJ har till viss del andra uppgifter.
Dock hade jag gjort samma val idag.

Internationellt sett så håller utländska försvars/krigsmakter vårt fallskärmsjägeri högre än kustjägeriet. Iaf enligt de rapporter jag läst och de samtal jag fört med utlänningar.

/Krook
Rokare
Krook delar med sig av något som kan vara värt att fundera och reflektera över....

Den som återger/citerar vad det är jag tänker på vinner en guldstjärna i min bok... kanske inget coolt pris... men ändå smile.gif

GMY
241 Magnusson
Vilken pinsam debatt ni har!!!
Ni skriver och tror och tror, tro kan ni göra i kyrkan.
Eller är det så att ni inte klarade kraven till att komma in på KJ, eller rent av inte vågade söka. Eran besvikelser över det blir till att vända på steken och smuts kasta oss i stället och prata bra om andta förband m.m.m.m

Tänk igenom nu nästa gång som ni skriver något inlägg. Det kommer bara bli fel en då.
SLUT
Rokare
QUOTE (241 Magnusson @ Apr 2 2005, 11:25 )
Vilken pinsam debatt ni har!!!
Ni skriver och tror och tror, tro kan ni göra i kyrkan.
Eller är det så att ni inte klarade kraven till att komma in på KJ, eller rent av inte vågade söka. Eran besvikelser över det blir till att vända på steken och smuts kasta oss i stället och prata bra om andta förband m.m.m.m

Tänk igenom nu nästa gång som ni skriver något inlägg. Det kommer bara bli fel en då.
SLUT

Men magnusson, tagga ner lite nu va...

Du bidrog väl delvis själv till debatten innan. Sen är det väl upp till oss alla att skriva vad vi anser om KJ och FJS, eller hur? Finns säkert en del som av de skäl som du anger vill hacka på KJ, men sen finns du ju en del som kanske råkar ha lite insyn i verksamheten också, eller hur?

GMY
Stella-Polaris
QUOTE (Krook @ Apr 1 2005, 22:02 )
istället för som på KJ att bryta ner personligheten och bygga upp en kustjägare. Så var det då i början på 90-talet. Nu är nu och KJ har till viss del andra uppgifter.

Herregud, var får ni sådana saker från???

Jag märkte varken av trakasserier eller någon nedbrytning av personligheten under min GU. Att man skulle infört det efter min värnplikt håller jag för osannolikt.
Bad Karma

KJ är mycket mer köttande och ett djälulskt aggrisivitet. Alltså mer skjutande och mer "dödande" FKJ är mer "finare" pojkar som hoppas lite samt bygger o-platser alltså små kojor som dem gömmer sig i och spanar. Skall absolut inte komma i striden i och med att det är ett ren odlat spanigsförband.

Vem smutskastar vem igentligen?
Stella-Polaris
QUOTE (Särimner @ Mar 31 2005, 22:21 )
Har ingen aning om vilken utbildning som ska rekommenderas. Vad jag dock noterat är att man vet bra mycket mindre om FJS än om KJ-gänget. Titta bara på inläggen här på forumet - Kustjägare eller kustjägar-wannabies finns det gott om som gärna framhäver sin professionalism och elitstatus. Men hur många fallskärmsjägare uttrycker samma känslor och åsikter här?

Jag har inget som belägger detta, men min erfarenhet från andra situationer är att det är långt i från alltid så att det är den som ropar högst som är farligast...

Oavsett var du hamnar så kommer du att tillhöra en liten, utvald klick i det svenska försvaret. Ganska speciell känsla intalar jag mig - GRATTIS!

Ja Särimer, du klämmer på rätt punkt.

FJS har en policy som går ut på att hålla käft och som efterlevs av de inblandade.
Man pratar inte med utomstående ang övningars utfall eller utbildning. Detta är sunt säkerhetstänkande. A-Dyk är bra på detta också Skulle tro att en inneliggande FJS:are som man kommer på att göra inlägg, ang FJS, i något forum eller liknande, åker på en skarp reprimand..

Tyvärr har KJ inte lyckats lika bra. Om detta beror på att förbandet är större, man är sämre på att avskilja vissa individ typer, eller kanske rent av att de som söker sig till KJ är mindre benägan att hålla käft, vet jag inte.

Dock tror jag att man med tiden och den nya utbildningen kommer att införa tystnad där också Kanske en liten uppmaning till de inneliggande att införa FJS tystnads modell kan få ett genomslag??

Ju mer som läcker ut destå mer har vissa personer att spinna vidare på och skapa dessa fantastiska saker man ibland hör.

Ang val av utbildning:
Gillar du skog och mark samt ej lider av höjder -FJS
Gillar du hav och skärgård samt ej har vattenskräck -KJS
röjsop
Jag tror att utbildningen är i grunden det som spelar in i beteendet. Jag kan inte svara för KJ idag, men på min tid var aggressivitet allt! Och om du bara trycker på aggresivt beteende, vad får du?
Jag har träffat många KJ och har upptäckt att många har en lägre tolerans än normalt, om deras civila vänner inte tycker om försvaret (om ni inte visste det så vantrivs många i försvaret) blir reaktionen ofta verbalt aggressiv.
På min tid kunde jag tydligt se en mental nedbrytning av rekryter. Jag slapp denna då jag redan hade min plats på A-dyk, där attityden var helt annan (som jag förklarade tidigare).
305
ang vilken som har det hårdast/roligast mellan KJ/FJS så kan jag bara tala om hur det var min GU.

En god vän till mig låg inne på FJS samtidigt som jag låg på KJ och vid varje permis som vi träffades så jämnförde vi så gott som allt vad vi hade sysslat med.

Det var allt ifrån antal timmar sömn till hur mycket vård, böjsträck, skjutningar, tider på hinderbanan, antal kg i packningen osv ..

Summan blev att(hur mycket jag än ville att vi skulle ha det värre =) ) vi hade det värre på vissa saker och FJS värre på andra dvs = jämnt skägg.
Alien
QUOTE (Stella-Polaris @ Apr 2 2005, 12:08 )

Jag märkte varken av trakasserier eller någon nedbrytning av personligheten under min GU. Att man skulle infört det efter min värnplikt håller jag för osannolikt.

Gjorde du GU på KJ-komp?
Namnet får mig att tänka på 504/505 KJ-komp i sådana fall.

Rätt/fel? Korrigering? PM'a gärna om du inte vill svara publikt.
röjsop
Angående nedbrytning av personlighet måste ni tänka på att man naturligtvis inte märker det. Sedan måste ni förstå att viss personlig nedbrytning är nödvändig för att göra utbildningen möjlig, annars skulle diciplinen ganska snabbt försvinna.

Sedan och slutligen vill jag bara påvisa att jag nog inte är expert på hur sveriges bästa förband bedrivs, men en sak kan jag säga till er "ungdomar", tänk själva och var kritiska.
Stella-Polaris
QUOTE (Alien @ Apr 4 2005, 15:21 )
QUOTE (Stella-Polaris @ Apr 2 2005, 12:08 )

Gjorde du GU på KJ-komp?
Namnet får mig att tänka på 504/505 KJ-komp i sådana fall.

Rätt/fel? Korrigering? PM'a gärna om du inte vill svara publikt.

Gosse! Jag gjorde GU innan dagens beväringar var födda. ;)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.