Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Våra flygmaskiner & Ballistiskt skydd
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning > LUFT
Zith
Enkel fråga, många svar?

Hur pass skyddad är en pilot (i cockpiten) mot finkalibrig eld och splitter i Gripen, Viggen & alla våra andra flygfä?
Pal
Inget skydd alls i princip. Och det gäller i stort sett alla flygplan. Utom vissa speciella.
Adam Wilhelm
Och då Speciellt A-10 och Su-25.
5526 Viktor Ludvig
Det stämmer bra det.

Vill minnas att båda har ett titanbadkar som ff sitter i.

//5526
KD803
Om man går tillbaka lite i historien så var ganska många flygplan under vk2 utrustade med pansarskydd. Mest känd är kanske Il-2, den tidens A-10/Su-25, men även jaktplan som Spitfire, Mustang osv hade pansarskydd för piloten.
106
Tp84 är i efterhand försett med kevlarmattor kring cockpit.
David Tvåa
men även jaktplan som Spitfire, Mustang osv hade pansarskydd för piloten.

½OT: Ursäkta mig om jag så att säga framför velociped i terränglådan nu, men dessa plan var väl bara försedda med "ryggskydd" och inte ett helt "badkar"? Hursomhelst så är/var Sturmoviken ett mycket "häftigt" plan! wub.gif
David Tvåa
Kom på ännu ett plan som är "pansrat" Mig-23/27 (osäker på siffrorna...) Mark-attackversionen av Mig23.
KD803
QUOTE (David Tvåa @ Mar 22 2005, 19:17 )
Ursäkta mig om jag så att säga framför velociped i terränglådan nu, men dessa plan var väl bara försedda med "ryggskydd" och inte ett helt "badkar"?

Ja, det var bara sätet som hade pansarskydd. Åtminstone på Spitfire var även en del av glaset skottsäkert.
106
På tal om bepansrade VK2-maskiner är RP-63 "Pinball" ett intressant fpl. Det är alltså Bell P-63 Kingcobra som blivit av med beväpningen och försetts med tjockare plåt för att fungera som målflygplan vid utbildning av flygskyttar. Skyttarna använde en särskild ammunition som splittrades vid träff varvid sensorer på fpl registrerade träff och fick en lampa i spinnern att blinka, därav namnet.

Spitfire hade 6mm pansarplåt både bakom förarstolen och bakom brandskottet.
Hur tjock vindrutan var vet jag inte men på Saab J21 var den 100 mm pansarglas. Fpl med stjärnmotor hade dessutom motorn som skydd framifrån, x kg gjutjärn skjuter man inte igenom hur lätt som helst.
Nestor
Sedan är ju frågan om Spitfirens bepansring tålde en skur 20mm från en tüsk Messerchmitt
albizona
var inte tyskarnas FW 190 rätt bepansrad mot slutet av kriget rätta mig om jag har fel?
Danne
QUOTE (albizona @ Mar 23 2005, 02:25 )
var inte tyskarnas FW 190 rätt bepansrad mot slutet av kriget rätta mig om jag har fel?

Detta gälllde de som modifierades för att endast användas i anti-bombplansrollen. Till skillnad från normala bepansringen på ett jaktplan, som var en plåt bakom förarens stol samt en "skottsäker" frontruta utökades nu bepansringen till flera kritiska system, prio dock på sådant som var sårbart framifrån.

Det ovan gällde inte enbart FW 190 utan även andra maskiner som användes vid försvaret av tredje riket, tex Bf 109,Bf 110 osv.

Fw 190 användes på sluttampen även som CAS maskin inom de sk "schlachtgeschwader", även här med med mer omfattande skydd.
KD803
QUOTE (Hendrix @ Mar 23 2005, 00:24 )
Sedan är ju frågan om Spitfirens bepansring tålde en skur 20mm från en tüsk Messerchmitt

Ryggpansaret ska ha gjort det. Flygplanet havererade nog, men piloten hade en chans att överleva och hoppa.
Flamdämpare

Me 109:ans 20mm kanoner var inte särskilt effektiva mot välmanövrerade flyplan som Spitfire och Hurricanes. De hade låg utgångshastighet, Låg eldhastighet och bara 60 skott per kanon. Mot bombflygplan var det en annan sak..
De engelska piloterna valde hellre en pansarplåt bakom ryggen än några km/h mer.
Slut OT.
Korpen
QUOTE (Flamdämpare @ Mar 23 2005, 10:33 )

Me 109:ans 20mm kanoner var inte särskilt effektiva mot välmanövrerade flyplan som Spitfire och Hurricanes. De hade låg utgångshastighet, Låg eldhastighet och bara 60 skott per kanon. Mot bombflygplan var det en annan sak..
De engelska piloterna valde hellre en pansarplåt bakom ryggen än några km/h mer.
Slut OT.

Det beror helt på vilken period vi pratar om, och vilken Bf-109-version.
Från och med F-versionen togs kanonerna i vingarna bort och ersattes med en kanon i propellernavet, och det var det primära vapent på planet, och mkt effektiv mot fientliga jaktplan, dessutom hade de mer än 60 skott.

Till viss del har du dock rätt vad gäller E-versionen.
Flamdämpare
Korpen, Du har rätt jag menade E-versionen.
Darkwand
20mm kanonen på F versionen sköt ofta varvad ammunition Mina Spräng och AP dom pansarbrytande projektilerna går rakt igenom det ryggskydd som användes.
G versionens 30mm kanon behöver inte ens gå igenom en träff kan spränga planet i två delar.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.