Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Sen mönstring
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
spelkatt
Hej forumanvändare! Första inlägget på forumet

Jag har tillslut bestämt mig för att verkligen satsa på att försöka få göra lumpen. Har länge velat fram och tillbaka, mycket beroende på att man såhär i slutet av tredje året på gymnasiet funderar väldigt mycket över vad man ska göra när man kommer ut i det riktiga livet, att man ska fixa jobb eller om man ska forstätta plugga osv. Hur som helst, det hör till det mindre viktigare, åter till ämnet.
I stort sett alla mina vänner har redan mönstrat, de flesta redan förra året. När jag skrev och frågade Pliktverket sa dom att det var svårt att få tag på bussar i Västerviks-området och att det var därför jag inte ska mönstra förrän i maj. Det känns som om jag verkligen är den sista i min årskull som mönstrar, vilket i sin tur skulle kunna betyda att många tjänster redan är tagna.
Mina frågor till er mer erfarna är som följer, kommer det att vara svårare för mig att få en plats när jag mönstrar så pass sent? Är det generellt svårt att roffa åt sig en plats i lumpen i och med att det är så pass få platser som ska fyllas ut per år?

Tacksam för svar.
Vinter
Jag mönstrade i augusti 99, efter att jag studerat ett år i USA, samtliga på min mönstring hadde studerat utomlands.

Det fanns då ganska många platser kvar även om det var sent. Men jag kan tänka mig att FB04 gör det svårare, om inte annat kan du ju försöka få uppskov..
spelkatt
QUOTE (Vinter @ Mar 22 2005, 10:23 )
Jag mönstrade i augusti 99, efter att jag studerat ett år i USA, samtliga på min mönstring hadde studerat utomlands.

Det fanns då ganska många platser kvar även om det var sent. Men jag kan tänka mig att FB04 gör det svårare, om inte annat kan du ju försöka få uppskov..

Ok, jag ska göra vad jag kan för att vara i så bra form som möjligt.
Har pratat lite med mina kompisar som redan har mönstrat och det verkar som om de som verkligen vill göra lumpen och går in för mönstringen oftast får göra det. Är det bara tillfälligheter? Samtidigt är det en del som verkligen inte vill göra lumpen men blir ändå tilldelad en plats. 7.gif
BlackIce
Att det är svårare nu än för 10 år sedan att få göra lumpen är det ingen tvivle om, men är du vältränad och är motiverar och ser till att dom på pliktverket förstår att du vill göra lumpen så ska det nog gå bra. Vilken tid på året du mönstrar ska inte spela någon roll. Säger du dessutom att du funderar på att bli officer och göra utlandstjönst ökar din chanser att få göra värnplikten. lycka till!
spelkatt
Tack!

Jag ska verkligen göra allt vad jag kan. Ligger i hårdträning just nu efter några års inaktivitet. camo.gif
ShyGuy
Precis som Vinter säger/skriver är det definitivt inte omöjligt att få en bra tjänst bara för att man är sen. Jag mönstrade i september 96 och lyckades iaf landa en utomordentlig tjänst. Mycket beror på inskrivningsförrättaren, de har en tendens till att hålla lite på de fina tjänsterna när det närmar sig.
Ett tips är att ta fram en topp 10 lista, minst, på de tjänster du är intresserad av, och ta med den till mönstringen. Det visar även att du är motiverad.

ps. visa inte listan rakt av, kan hända att han/hon ger den tjänst som passar honom/henne mest ds

Så lycka till.
spelkatt
Jag är egentligen inte ute efter att få tag på den hårdaste tjänsten utan vill ha någon som ändå är rätt ansträngande, men inte så att man behöver hoppa av. Jag har tittatomkring lite både här och på lumpen.nu och tycker att närskyddssoldat verkar vara rätt ok. Är det någon här som är det eller ligger inne just nu? Skulle vara jättetacksamt om jag fick lite praktisk info om det.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.