Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Skyddsman JU900
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Jaycop
Tjenare! Nu är så fallet att jag ska ryka in som skyddsman(JU900) på F-21 i Luleå i Januari 2006 och då är det ju i människans natur att ha lite frågor om vad som väntar han/hon. Som sagt så ska jag medverka i räddningstroppen som förutom NBC utbildningen och brandutbildningen också får lära sig hantera och röja diverse typer av sprängämnen och ammunition. Nu kommer min fråga som jag hoppas att ni mer vetande kan svara på.

Frågan: Kommer jag/vi att få använda AG 90(Barrett M82A1)?

Min fråga kanske verkar lite mja "gun crazy", men jag har alltid varit interesserad av det militära och vapen(till min mors förakt). Så om någon vänligt sinnad själ med som har tjänstgjort som skyddsman eller som vet lite mer om beffatningen kan bekräfta eller förneka min fråga så är jag tacksam. Tack på förhand! smile.gif

Mvh//Jakob
Jesper86
Umm, med tanke på att du inte har nån direkt stridande befattning utan mer
en skyddande (lyssna bara på namnet skyddsman) där du kommer att bekämpa bränder, sanera m.m. så är jag nästan säker på att du kommer inte
att komma i kontakt med AG 90 under din värnplikt då det är ett krypskyttegevär.
ThornBjorn
Använder man inte AG 90 bla till att skjuta sönder osprängda granater osv?
Då skulle ju en skyddsman kunna komma i kontakt med Ag 90.

EDIT:
QUOTE (Jesper86 @ Mar 21 2005, 19:04 )
Umm, med tanke på att du inte har nån direkt då det är ett krypskyttegevär.

Det finns väl inga krypskyttar i försvaret överhuvudtaget, prickskytt kallas det väl?

Jaja, lite väl OT kanske..
Jaycop
Men om du läser faktan om bössan så ser du också att det står " Förband som har detta vapen är bl.a. Norrlandsjägarna K4, Kustjägarna och Amröjare. Man kan förutom att beskjuta trupp och lätta pansarfordon använda Ag 90 till att skjuta sönder minor på håll."(Taget direkt från SoldF) och om jag inte har helt fel så ingår förstörandet av minor i ammunitionsröjning(Rätta mig om jag är ute och cyklar), därav min fråga.
Jesper86
Nej, det har du nog rätt i. my bad :(
Jaycop
Ingen fara, du döms icket :P smile.gif

hmm, ingen annan som kasta lite mer ljus över min fråga? unsure.gif
Jesper86
Du verker inte få nåt svar. Antar att det bästa är att ringa till
F21 och fråga 0920-23 40 00.
smarra
ligger inne med den befattningen nu och AG90 är en del utav utbildningen (eller rättare sagt "var" en del, och "kommer att vara" en del ifall skjutförbudet hävs)
JohanS
Var skyddman 98/99 på den nu sorgligen nog nerlagda kungliga skånska flygflottiljen F10. Där fick vi skjuta oss vimmelkantiga med AG90 under 2 dagar på Rinkeby en kall höstvecka.
En väldigt trevlig bössa, fick sitta och banda loss ammunitionen först ifrån gamla tygband då den var avsedd för akan på lansen.
106
QUOTE (JohanS @ Mar 24 2005, 22:44 )
En väldigt trevlig bössa, fick sitta och banda loss ammunitionen först ifrån gamla tygband då den var avsedd för akan på lansen.

Knappast för Lansen eftersom A32A hade 20mm akan och J32B 30mm.
Akan m/39 och m/45 fanns i Fpl18, Fpl21, J22 och J26 samt i kapsel till SK60, J35 och Fpl37.

Förresten, heter inte skjutfältet Rinkaby? Men man kanske skjuter AG90 i Rinkeby också.

QUOTE (Jesper86 @ Mar 21 2005, 19:04 )
Umm, med tanke på att du inte har nån direkt stridande befattning utan mer
en skyddande (lyssna bara på namnet skyddsman) där du kommer att bekämpa bränder, sanera m.m. så är jag nästan säker på att du kommer inte
att komma i kontakt med AG 90 under din värnplikt då det är ett krypskyttegevär.

Svammel. Varför svara om du inte VET?
Jaycop
Tackar för svaren smile.gif . Nu har jag ännu mer att se fram emot då jag ryker in biggrin.gif .
JohanS
Att: 106
Fel av mig, självklart är det Rinkaby.
Då ni verkar bevandrad i flygplan och kaliber på ammunition kanska ni kan ta reda på vilken kärra som ammunitionen var avsedd för.
Minnet verkar ju svikta.

Att: Jaycop
Det är en bra tjänst ni fått, väldigt lärorikt.
Jaycop
Mjo, jag vet det. Måste säga att jag vart hyfsat överraskad och glad då jag såg hur mycket man får lära sig som skyddsman.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.