Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Uniform m/ä
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Kn Glock
Någon som vet om men kan hyra m/ä uniform någonstans?
breach
Kan du vara mer specifik?
Krook
Eftersom Herr Löjtnanten är Ingenjör så må han bära m/ä för Fortifikationen. Jag rekommenderar att han kontaktar traditionsofficeren på S1 för att undersöka möjligheten till lån.

/Krook
The Swede
Ehhh, varför ska han ringa S1? Är det inte bättre att kontakta Ing2?
TradOff där är en mycket trevlig herre som älskar gamla uniformer, speciellt fortifikationens gamla. (Världens vackraste uniform)

The Swede pansar2.png

EDIT:
Enligt Lt Glocks signatur är han signalist, inte ingenjör.
LeadHead
Både Ing och Sign härstammar ju från Fortifikationen så det borde väl vara samma uniform? Nu vet jag inte var Glocken bor men S 1 ligger väl lite mer centralt än Ing 2, Eksjö-mitt-ute-i-smålandsskogen. ;)
Karin
lite OT

Har andra förband än Livgardet m/ä förvarade på förrådet? I så fall används de och om de gör det, vid vilka tillfällen och av vem?
The Swede
QUOTE (LeadHead @ Mar 21 2005, 19:32 )
Både Ing och Sign härstammar ju från Fortifikationen så det borde väl vara samma uniform? Nu vet jag inte var Glocken bor men S 1 ligger väl lite mer centralt än Ing 2, Eksjö-mitt-ute-i-smålandsskogen. ;)

Taget.
LeadHead
@Karin: Vild gissning. Knappast på SFD utan snarare på ev. garnissonsmuséer och i traditionsofficerarnas vällåsta skrubbar. Jag var under GU med om at flytta innehållet i en sådan skrubb. Det var ett bandvagnslass med många bräckliga saker som vi fick sitta och hålla i...

@The Swede: Jag bara gissar. Det enda jag vet (tack vare ett visst historiefreak till KBS-plutch) är att både Ing och Sign bildades ur Fortifikationen. För allt jag vet kan signalist-m/ä vara rosa helkroppstights med karolinerhatt medan ingenjör-m/ä är svart filt runt midjan och krigsbroklubba i gehäng. biggrin.gif

Reglementet för m/ä är för övrigt något som borde PDF:as upp på webben omedelbums...

När vi ändå snackar om svunna tider... Ni vet väl att ingenjörtrupperna är det äldsta truppslaget? Det följer av skapelseberättelsen: "I början fanns ing-et(t)..."
Skuggan
hur såg artilleriets m/ä ut? (om de hade någon)
är sugen på att någon gång i framtiden införskaffa en artilleri uniform av äldre snitt smile.gif
Krook
QUOTE (S1.mil.se)
Den m/ä uniform som S1 bar var den för Kungl. Fortifikationen och uniformen var gemensam med ingenjörförbanden.

Mer info ang modell ä för Fortifikatioen
Anledningen till att jag valda att hänvisa till S1 var att jag vet att information finns där. Traditionsofficeren på S1 har skrivit de styrande dokumenten för m/ä för Fortifikationen.
Men Ing2 har väl säkert också någon som vet?

/Krook
Edit: försökte lägga till bildlänk
Fj Fjun
m/ä får även änvändas istället för stora parningsdräkten (mässdräkt). I vart fall är det så på Ing2.
Malaj
QUOTE (LeadHead @ Mar 21 2005, 20:01 )
Det var ett bandvagnslass med många bräckliga saker som vi fick sitta och hålla i...

Öhö, e' du säker på att det inte var vinkällaren som ni flyttade? dry.gif

Rangern.gif
Kn Glock
@Krook

Herr löjtnanten är faktiskt signalist men han är för tillfället anställd vid ingenjörstrupperna. ;)

Smakfullt nog är det samma m/ä som gäller.

Tradoff Ing 2 är en trevlig herre men han disponerar inte ngn uniform m/ä i min storlek. dry.gif

Jag kommer att försöka med S1.

Det är ingen som vet om Garnisionsmuseum i Boden kan ha lite uniformer från gamla Ing 4/Ing 3/S3?
SFC
QUOTE (Karin @ Mar 21 2005, 19:41 )
lite OT

Har andra förband än Livgardet m/ä förvarade på förrådet? I så fall används de och om de gör det, vid vilka tillfällen och av vem?

Ett snart icke existerande infanteriförband i Norrland har inga m/ä på förrådet, men har ett antal tillhörande museet.

Det finns dock ett antal officerare som har egna m/ä, både nytillverkade och original. Dessa bärs istället för stor parningsdräkt vid vissa festligare tillfällen.
Kn Glock
@SFC

Tack! Jag tror att jag kan lista ut vilket. :P
LeadHead
Det lär garanterat finnas m/ä för Fortifikationen någonstans i Boden. Jag vet dock inte hur pigga de är på låna ut grejerna. Vad ska du ha den till?

Nu när jag såg bilden som Krook länkade till så tycker jag mig känna igen den från när några av oss Ing-KB redovisade sitt elevarbete (TU-uppgift) om gamla uniformer. Och det är klart att det hade ju fy varit fy skam om de inte hade haft någon sådan framme.
106
QUOTE (Karin @ Mar 21 2005, 19:41 )
lite OT

K3 har visst ett antal. Officerare därifrån bar dessa vid någon tattoo (i Ungern om jag minns rätt) och självklart genomfördes momentet till häst.
CybTex
@ skuggan

Artilleriet hade en sk Attila (m/1872), en mörkblå vapenrock med svarta snörmakerier liknande husarernas samt långbyxor/ridbyxor, kepi och knutskärp. Artilleriet hade också tillåtelse att bära kolletten.
Skuggan
QUOTE (CybTex @ Mar 28 2005, 17:26 )
@ skuggan

Artilleriet hade en sk Attila (m/1872), en mörkblå vapenrock med svarta snörmakerier liknande husarernas samt långbyxor/ridbyxor, kepi och knutskärp. Artilleriet hade också tillåtelse att bära kolletten.

du tror inte du kan fixa en bild på den?
smile.gif
Pjäsen
QUOTE (Skuggan @ Mar 28 2005, 18:01 )
QUOTE (CybTex @ Mar 28 2005, 17:26 )
@ skuggan

du tror inte du kan fixa en bild på den?
smile.gif

Det kanske kan vara en sådan här??!! unsure.gif

Källa: Jämtlands fältarilleriförening

Flera bilder på gamla artilleriuniformer finns med utgångspunkt på
www.artilleri.se

//Pjäsen
CybTex
jodå, det ser ut att kunna vara den till vänster i bild.
Synd att den är lite mörk så det blir svårt att se detaljerna, skall se om jag kan gräva fram en annan bild ur gömmorna.

Ähh, och Attila m/1873 och kollett m/1872 skall det vara, ignorera tidigare yranden från mig banghead.gif

// CybTex
Skuggan
fett najs, den skulle nog kunna impa på diverse maskerader/motsv biggrin.gif
får den användas som typ högtidsdräkt/motsv? saint.gif
CybTex
hmm, kanske börjar hamna lite OT men,

Formellt regleras väl användningen av m/ä till en viss del av den tyvärr ganska inaktuella UniR A m/ä samt diverse traditionsofficerares bestämmande. Den används vid officiella tillställningar såsom högvakten, statsbesök, nationaldag m.m. samt efter högre chefs bestämmande.

Informellt finns det väl inga regler som styr användandet, mer än det sunda förnuftet och goda omdömet. Den kan ersätta liten lekdräkt vid sammankomster eller arrangemang av föreningar osv. Huruvida den kan ersätta stor lekdräkt vågar jag dock inte svara på.
Det är alltid säkrast att kolla med traditionsofficeren vad som är lämpligt vid ditt förband.

Om inte kungen så blir du iaf generalen på maskeraden, garanterat! biggrin.gif
CybTex
@ Krook

Det finns en till och med en skriven vägledning till uniform m/ä för Kungl. fortifikationen som har, som det så fint heter, approberats av både traditionsofficeren på Ing2 samt traditionsutskottet på S1.

Är någon intresserad så kolla med dem så kanske du får en kopia, en diger och högst intressant lunta (finns som m/EttorNollor också). wub.gif

// Cybex
Skuggan
i vilket fall som helst lär väl ingen hindra mig att ha den på en privat fest utanför all militär verksamhet som existerar och helt utan att representera något annat än sig själv? biggrin.gif
Krook
QUOTE (Skuggan @ Mar 31 2005, 18:32 )
i vilket fall som helst lär väl ingen hindra mig att ha den på en privat fest utanför all militär verksamhet som existerar och helt utan att representera något annat än sig själv? biggrin.gif

Det är fortfarande en uniform och det förpliktigar. Glöm inte det.
Vett och etikett
Tjänstemannaansvar
Föregivande av allmän ställning
Officer 24H
Soldatregler
FM´s policy hit och dit
Folkrätt (inte vet jag hur dina fester går till)
mm
mm

I FM´s uniform representerar du i första hand FM.

/Krook
Skuggan
så vitt jag vet så har ingen ännu sagt att artilleriets m/1873 är reglemeterad biggrin.gif

dessutom är jag inte officer utan i stort sett helt civil (Hv räknas väl nästan inte)
och någon grad har jag inte heller, menig som man är ;)
Krook
QUOTE (Skuggan @ Mar 31 2005, 19:03 )
så vitt jag vet så har ingen ännu sagt att artilleriets m/1873 är reglemeterad biggrin.gif

dessutom är jag inte officer utan i stort sett helt civil (Hv räknas väl nästan inte)
och någon grad har jag inte heller, menig som man är ;)

Är det inte det som Wendes Artilleriregemente använde?
I så fall används den fortfarande av Hemvärnets Musikkår i Kristiandstad.

Om du inte anser dig vara militär, varför ska du då bära uniform?

/Krook
Hans Engström
Hemvärn räknas visst (vi är ju till och med mer än vpl under GU numera, vi är [B]anställda[/B :P gubevars).

Dock skulle jag rekommendera en operettuniform istället om syfte bara är att stila, eller en som inte används av förband idag.

m/äs användande regleras naturligtvis av UniRFM precis som allt annat utom i de fall där UniR m/ä samt C Regemente/ C MD Grupp bestämmelser (via tradoff).

Frågan om vad m.m. i 1.9.7 betyder kvarstår dock.

Traditioner från tidigare förband blir ju lätt olyckliga vad avser Livgardesgruppen. Man kan läsa sig till att personal i Hemvärnet kan bära uniform m/ä från det regemente deras MD Grupp tar sin associationsrätt (att man på detta sätt kan bevara traditioner från nerlagda regemnten är ju positivt).

Att jag då kan stövla in på förrådet och plocka ut en m/ä tillhörande Livgardet känns något osannolikt tyvärr (frågan kom upp med avseende på en löjtnants stundande bröllop).

Som lösning har jag föreslagit att Livgardesgruppens Hemvärn antar traditioner från Stockholms Borgargarde. Till deras uniform hörde kubb blink.gif
Skuggan
frågan jag ställer är främst, räknas artilleriets m/1873 som m/ä eller inte?

och för er som undrar, nej jag kommer inte använda den, vart faen skulle jag få råd att ens köpa en?
vill bara veta biggrin.gif
Krook
QUOTE (Skuggan @ Apr 1 2005, 15:59 )
frågan jag ställer är främst, räknas artilleriets m/1873 som m/ä eller inte?

Utifrån de bilder jag har sett så är Art:s m/1873 uniform m/ä och används.

/Krook
CybTex
M/ä där ä står för äldre, är en samligsbeteckning vad gäller äldre uniformer i försvarsmakten, används nästan uteslutande för uniform m/1886 och m/1895.
Numer används egentligen m/ä officiellt endast av livgardet (K1/I1) under högvakten, statsbesök m.m. och regleras av uniformsreglementen.
Intresset för m/ä har dock ökat och fler börjar använda dem, vid officiellt arrangemang regleras då användandet av högre chef och traditionsofficerare.

Användande av övriga förbands m/ä under övrig tid bör som tidigare sagts styras av omdöme och sunt förnuft.
Även om man inte alltid representerar försvarsmakten när man är iklädd uniform av någon typ (jmf milhist föreningar) så kan det lätt uppfattas så av oinsatta, därför agera enl ovan så fungerar det ok även om man inte råkar vara officer på stam.

// CybTex
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.