Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hundförare
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Fu8ar
När ett regemente väljer vilka som ska få bli hundförare, vad tittar de då på.
DarCore
OM du helt enkelt passar med hund!

Om du kommer till ett förband där dom har tester, var inte rädd för att göra bort dig i moment... det är inte det dom över huvud taget kollar på, tro mig.
Dom ser mer om du är lämpad till att ta hand om en hund.
Självklart spelar hundvana in, men det finns många som aldrig haft hund som även dom kan bli hundförare.

Lycka till!
Nimitz
Ska du bli hundförare skall du sikta på ett säkförband. Nu vet jag inte vilken kategori som Säk-sjö har som hf. Men på FBS skall du vara GB, och efter gsu:n får de som vill göra hftest. du sätts med en hund och skall göra vissa moment och du får svara på frågor och det är en intervju.
Hur genomförandet går spelar mindre roll, det är hurvida du kan släppa det strikta militäriska och bli den där mjukare människan som har hand med djur som avgör.. så det är nog inte mycket du kan påverka utan snarare en fråga om hur du är helt naturligt..
"Insats Hv" nisse
DarCore och Nimitz har helt rätt. Själv hade jag ingen som helst hundvana när det bekom sig. Verkar inta vara annorlunda nu för tiden... Med risk att få en massa vapenk--a över vill jag ändå säga att bli hundförare är det bästa du kan bli i det militära.
Kulsprutejojjo
Jippie! laugh.gif Och hundar e ju mina favoritdjur! Då ska iallafall jag bli hundförare! Det e väl ändå ett plus om man redan har hundskicklighet (jag har en brukshund, sörru)! B)
sergeant jönsson
Man kan ju inte påstå att det verkar tråkigt att att vara hundförare wub.gif
Marst060
Vad de tittar på? Jag vet faktiskt inte exakt vad de kollar på men då jag genomgått "testerna" och gjort lumpen som hundförare (F21) kanske jag kan komma med lite tips.

Vad som är viktigast är din känsla för att kunna läsa hunden, antagligen kommer ni att sättas i en del situationer där ni ska agera med en hund och sedan analysera vad som hände och varför.

Vidare måste hundföraren verkligen ha ett intresse för sin hund och kunna ta ansvar. Du är sist i säng och först uppe. Hunden är en levande varelse som måste tas om hand. Struntar du i att rengöra AK´n får du på sin höjd skäll av befälen. Missköter du hunder kan den bli sjuk och må dåligt vilket såklart inte får hända.

Kan väl tämka mig att kraven är liknande för de som ställs på befälspositioner. Ledarskap, uppmärksamhet, ansvarstagande.

Känner du att du vill satsa på hundtjänst så gör det, det är antagligen den mest givande värnplikten du kan göra!
SweZo0
Jag tänkte kanske satsa på att bli hundförare när jag rcker in å har en fråga.. är det sant att hundföraren går undan när man kommer i kontakt med fi för att inte hunden ska skadas (fbassäk)??

// SweZo0
Doggydriver
Som ren glädjedödar nämner jag bara att det finns trådar som behandlar ämnet - sökmotorn är er vän ;)

SweZoO>> När man övar strid så stämmer det att hunden tas bort, eventuellt återgår hundföraren till striden. Blir mycket svårare att få ljudmarkering från hunden om den är halvdöv.

Vid eventuell skarp strid (gud förbjude) så skiter man i allt vad hund heter (eventuellt gasta ligg-stanna medan man tömmer första magasinet).

Lycka till ni som vill bli HF - kom bara ihåg att hunden ALLTID kommer i första hand! Före er själva, före gruppen, före allt - då blir det en rolig tjänst med härliga minnen.

Kul också att se att det finns ett gäng hf'are här på forumet redan salute.gif

/Edit: Miss igen...
SweZo0
Tack för infon Toll.. schysst som faen.. :P får väl se vad befälen säger om det blir HF eller ptrlCh.. ha're..

//SweZo0
Loki
En annan kom ju på att man skulle försökt att bli hundförare 2-3 veckor efter att man mönstrat.
Att jag inte kom på det tidigare. Trodde inte ensa att man kunde bli det som vpl. angry.gif

Haft hund hela livet och har aldrig haft problem med andra hundar jag träffat.
Har absolut inga problem alls att hantera en hund och har möjlighet att kunna ta hem hunden vid permis o.s.v.
Sen har jag alltid tyckt att hundförare verkar väldigt kul att vara.
SweZo0
@ Loki

det e ju klart lite segt.. vad fick du för befattning då? är det något som är i närheten borde väl det gå å lösa?

// SweZo0
Loki
@ SweZo0

Blev stridsfordonsförare på LG.
6 komp. stadsskytte.
Får väl hoppas på att det är kul det med smile.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.