conform
Mar 20 2005, 15:15
Tänkte höra om någon ville dela med sig av sina erfarenheter av fältmat?
Jag hör till de lyckliga som fick ut Field Meal's under min värnplikt. Inte alla gånger men dock :) Anser att dessa är helt överlägsna den torrfodern man fått innan. Tror att det är Blå Band(?) annars som brukar gälla.
Field Meals tillagar man direkt i förpackningen genom att hälla i några dl varmt vatten och låta påsen stå under några minuter. Smaken är helt klart i särklass!
Vad har ni för favoritmat i fält? Vet någon för övrigt var man kan få tag på Field Meal civilt? Har varit inne på Drytech's sida men de ger inte ut någon köpinfo. Har inte heller hittat någon svensk återförsäljare även om det verkar som om Wafe har haft det på lager nån gång i tiden.
/conform
Vad som helst utom sej i tomatsås...
Om det är just själva principen med "varmvatten direkt i påsen" du är ute efter så finns det civila motsvarigheter. Brukar säljas på Naturkompaniet motsv. Då får man visserligen bara huvudmålet och inte det andra med chokladkaka, tuggummi osv.
conform
Mar 20 2005, 15:25
QUOTE (BJE @ Mar 20 2005, 15:20 )
... så sant :) Hatad av hela plutonen! Favoriten var "Pasta Bolognese"... Höjdare.
Har sett Naturkompaniets, men tycker ändå att DT's slår det. Kanske måste infiltrera via yoff i bekantskapskretsen för att få tag på dessa :)
os frontale
Mar 20 2005, 15:39
Drytechsen är riktigt goda, men "Irländsk lammstuvning" i de silvriga påsarna älskar väll alla?
QUOTE (conform @ Mar 20 2005, 15:25 )
Har sett Naturkompaniets, men tycker ändå att DT's slår det. Kanske måste infiltrera via yoff i bekantskapskretsen för att få tag på dessa

Med tanke på att en dygnsuppsättning kostar ca 250 pengar så tvivlar jag på att en plutonsbudget kan finansiera dina beov
Fj Fjun
Mar 20 2005, 16:24
Hur är jänkarnas MRE? Verkar smidigt att man slipper värma vattnet. Har bara "pillat" på dem men aldrig smakat? Finns även i vintervariant, då med vit påse och "cold weather" text på påsen. Bra eller anus?
Sen direkt till miljonkronorsfrågan - vart kan man köpa MRE??
Johan ES
Mar 20 2005, 16:41
Finns en hel bunt tidigare trådar som rör mat i fält. Allt det hänger på är om man orkar söka lite.
MRE'sFrystorkade "matpaket"?Nya stridsportionenFrystorkat eller konserverFörplagnadstipsKäk/Johan ES
conform
Mar 20 2005, 17:25
QUOTE (Johan ES @ Mar 20 2005, 16:41 )
Finns en hel bunt tidigare trådar som rör mat i fält. Allt det hänger på är om man orkar söka lite.
...skit! Trodde jag hade sökt igenom allt redan. Jaja, tackar för tipsen och hoppas iväg till nästa tråd.
TheStroyer
Mar 21 2005, 14:57
QUOTE (conform @ Mar 20 2005, 15:15 )
Vad har ni för favoritmat i fält? Vet någon för övrigt var man kan få tag på Field Meal civilt? Har varit inne på Drytech's sida men de ger inte ut någon köpinfo. Har inte heller hittat någon svensk återförsäljare även om det verkar som om Wafe har haft det på lager nån gång i tiden.
/conform
Min favorit är helt klar Chicken sweet and sour
De finns att köpa civilt i vissa sportaffärer. Men det är då oranga istället för gröna, men ser annars likadana ut. de är dock dyra som helvete. En frukostblandning kostar 40 spänn och en varmrätt kostar 70-80.
AutoExec
Mar 21 2005, 15:06
QUOTE (BJE @ Mar 20 2005, 15:20 )
Urk, det är ett minne från värnplikten som jag gärna lägger bakom mig. I övrigt var det mesta medelmåttigt, huvudsaken var oftast att man snabbt fick i sig föda så att man kunde ta tag i annat.
++++ till "frukostblandningen" dock.
Adam Wilhelm
Mar 21 2005, 15:50
Hehe... det verkar som att man alltid kan hitta nåt att klaga på!.
Jag tror att vi kan slå fast att det alltid var värre förr.
Jag hade sämre mtrl än vad som finns idag och min farfar hade det ännu värre!
Nåja... vad det gäller mat så tycker jag att Field meal är långt mycket bättre än klassisk friluftsmat (blåband, haglöfs) någonsin har varit.
Power King
Mar 21 2005, 16:23
Uch blä och tvi. Känns som att det va det ända man åt under hela vpl tiden. Vi fick alldrig ut något annat än dom jävla gröna påsarna. Frukostblandningen kall med choklad pulver i är dock bästa rätten.
Kycklingen med currysås är grymt fin.
De andra slinker ner rätt lätt också. Klart smidigt att man slipper disk också.

FM
Tobias R
Mar 21 2005, 17:37
Jag gillar Field Meal. Praktiskt format med olika påsar osv. Har dock hört att dom ska vara svindyra. Annars har jag en stor konserv med 12 portionspåsar frystorkad kalopps från FM. Smakar inte kallops direkt men funkar absolut att äta.
/Tobias
Någon som provat dessa gourmetgrejor där datumet gått ut, hur länge håller dom sig rent praktiskt?
Anledningen är att jag har en kasse sånt liggandes och frågan är om det är förstört eller ej då bäst före är passerat?
Kn Glock
Mar 21 2005, 22:48
Field Meal's frukostblandning.

Den är bäst kall. Inmundigas helst på sommarfjället under civila "strapatser"
hehe vi har nog ätit upp en hel förmögenhet av VAmaten (den gröna)..
Sej och sötsur får man knappt ner hur hungrig man än är.. ;)
Annars är crunchie fint (när vattnet inte är riktigt varmt eller när det inte stått en längre tid

).
Tycker annars den är helt ok, speciellt fuktosten blandat med choklad.
conform
Mar 22 2005, 23:21
Hmmm... Vi fick aldrig ut frukostpaket, eller de stora måltidspaketen (med alla tillbehör) utan bara måltidspåsarna. Vad brukar vara vanligt bland förbanden?
wolfie666
Mar 23 2005, 00:07
Tjenis!
Real Field meal går att få tag i rättt så billigt nu på GetOut.se. Det är extrapris på de nu 50 spänn för en portion. B) B)
Fredriksson
Mar 23 2005, 01:01
@conform: "Måltidspåsarna" är vanligast.
Tips: Späckar man "huvudrätten" med smör och nudlar så räcker energin till även vintertid.
Tycker man att smaken på rätten man fått tilldelad är obehaglig, så bättrar man den med tabasco och/eller vitlökspulver.
QUOTE (BJK @ Mar 21 2005, 19:52 )
Någon som provat dessa gourmetgrejor där datumet gått ut, hur länge håller dom sig rent praktiskt?
Anledningen är att jag har en kasse sånt liggandes och frågan är om det är förstört eller ej då bäst före är passerat?
Jag har ätit en 40 år gammal frystorkad köttsoppa. Jag kommer inte ihåg bäst-före-datumet men det hade passerats med minst 15 år, förmodligen mer.
Den var hur bra som helst. Eller bra och bra. Den var iaf inte sämre än en nyare. :P
Sedan har jag inte koll på ev. tillsatser i den maten.
/Krook
rill3e
Mar 23 2005, 23:12
Dom flesta går väl att äta. Kan ju ranka
1. Pasta Bolognese
2. Kyckling sötsur
3. Lapskojs
4. Sej i nån sås
5. hmm kommer inte ihåg...dom andra kommer före Sejen iallafall...den går att äta...om man är hungrig..
Däremot så smakar frukostblandning rent ut sagt Jätteäckligt

enligt mitt tycke. Nån som har några bra tips om hur man får den godare? Eller ska man göra som jag gjort hittils. Svälja och hoppas på det bästa? ;)
Finns de som väljer att hälla i chokladen i frukostblandningen. Personligen så tycker jag inte att det är särskilt gott men smaken är som baken.
QUOTE (Krook @ Mar 23 2005, 22:20 )
QUOTE (BJK @ Mar 21 2005, 19:52 )
Jag har ätit en 40 år gammal frystorkad köttsoppa. Jag kommer inte ihåg bäst-före-datumet men det hade passerats med minst 15 år, förmodligen mer.
Den var hur bra som helst. Eller bra och bra. Den var iaf inte sämre än en nyare. :P
Sedan har jag inte koll på ev. tillsatser i den maten.
/Krook
Luktar det inte illa, och smakar inte värre än vanligt, ja då är det nog bara att prova sig fram tror jag. Fast kommer yallan när man ligger på kryss med båten kan det ju bli svettigt ett tag.....
Private Haze
Mar 30 2005, 11:10
Jag har bara käkat drytech en gång och då var det något norskt dyngsförpackning med frukost, lunch bestående av sej i tomatsås samt middag som bestod av en kycklinggryta. Dessutom tillkom en massa små mellanmål i form kex, makrill, energidryck, choklad och en massa annat. Intagandet av denna måltid sammanföll med sista dagen på vårat insatsprov och jag kan än i dag stå för att den där drytech-maten hör till något av det godaste jag ätit. Tidigare under övning fix vi blåband förpackning med kalops. Jag kokade skiten i åtta minute och drabbades av rännskita på stubben. Detta sammanföll oturligt nog med ett prov i nödvärnskytte så jag var lite ofokuserad på skyttet. Men det är en annan historia.
Sytare
Mar 30 2005, 11:45
Det blev en hel del gröna paket under mina dar i det militära och vad kan man säga förutom att drytech's dygnsportioner är bra, genomtänkta, på tok för tunga och innehåller för lite näring!!!
Bekymmret var det att när man packade käket så blev det ofta så att man tog och skar upp paketen, plockade ut det man ville ha och slängde resten. Då löste man viktproblemen men näringsintaget blev bara mindre och mindre.
Tipset med smör och nudlar är djävligt uppfattat, tabasco och vitlökspulver är utprovat, men det som behövs är nog en ny variant med mera mat/näring i sig!
Nu verkar det ha kommit en läckerbit till i sortimentet:
Havskatt med marinerade räkor- lyxigt och smaskigt värre!!! Real Expedition meal är friluftsmat från Norge med mycket hög kvalité. Har använts och används på flertalet expeditioner och inom svenska, norska och finska försvaret. Mycket enkelt att tillaga: tillsätt kokande vatten i förpackningen, rör om och låt stå några minuter. Klart att äta direkt ur påsen! Påsen är brännbar, inget skräp och ingen disk!
Förpackningen räcker till 1 portion ā 500 g. Mycket lång hållbarhetstid.
Innehållsförteckning: pasta, havskatt, potatismjöl, räkor, paprika, soja, vetemjöl, creme fraiche, vitt vin, fiskbuljong,vitvinsvinäger, salt, vitpeppar, vitlök, socker, kryddor.
Näringsvärde/100g torrvara:
1820KJ
433 kcal
17g protein
16 g fett
55 g kolhydrater
OBS: NÅGON HÄR INNE SOM HAR EFFARENHET AV WILDLIFE´s KÄK? Jag är lite smått nyfiken och man får gärna PM'a mig. Nyfiken på bl.a. kvalitet och smak, samt deras desserter ;)
QUOTE (Private Haze @ Mar 30 2005, 12:10 )
Jag har bara käkat drytech en gång och då var det något norskt dyngsförpackning med frukost, lunch bestående av sej i tomatsås samt middag som bestod av en kycklinggryta. Dessutom tillkom en massa små mellanmål i form kex, makrill, energidryck, choklad och en massa annat. Intagandet av denna måltid sammanföll med sista dagen på vårat insatsprov och jag kan än i dag stå för att den där drytech-maten hör till något av det godaste jag ätit.
Du har mitt medlidande. ;)
Johnnie
Feb 28 2006, 20:50
har idag pratat med en som tar hem drytech "field meal dygns förpackning" , jag undrade om pris och fick svaret 375 kr/st , höll på att svimma , finns det någon som vet var man kan få tag på dessa suveräna matförpakningar till enn humanare pris!
Fogelström
Feb 28 2006, 21:05
getout.se har som sagt "billigt", 50 spänn för huvudrätterna och 35 för frukostblandningarna...
Älskar chicken curry! Den är helt överlägsen, bland det bästa jag ätit någonsin och då borträknat att jag varit komig, trött och extra hungrig de gånger jag käkat den. Frukostblandningarna äter man som sagt bäst kalla, jag har aldrig haft choklad i men det kan säkert bli gott.
Ska försöka beställa i ett par omgångar så man samlar ihop käk till två veckor (räknat en frukost och en huvudrätt per dygn kostar det 1200:- men jag tänkte samla på mig lite mer) utan att det blir för dyrt, så har man strapatsmat till ett par fjällvandringar.
I övrigt så passar Göteborgskex' Kornmo skitbra, vi fick ut dem som motsv. pansarkex, de är fullkorn, massa energi, goda och saftiga. Helt underbara att dippa i Bukos färskost, men det kanske inte är jättebra att ha med sig "i fält" om man inte får tag på de där småförpackningarna
Ett mattips är REALs (dvs drytech) nya rätt Havskatt, mkt god. Sen en liten varning, frukostblandning II var ingen höjdare, smakade inte speciellt mkt, ettan är betydligt godare.
Konstigt att sejen inte finns med bland de civila varianterna men torsken finns, den var betydligt sämre enligt mig
Johnnie
Feb 28 2006, 21:56
jag har varit inne på "Getout" och sett att dom har bra käk för 55kr , men det som jag var ute i första hand är hela "fält måltiden" , det är den som kostar 375 kr/st!!!
Men ibland så har man tur och hittar någon som kan ta hem sakerna billigare , för jag har svårt att tro att norska försvaret betalar så mycket , även vissa i svenska förband har dom , en kompis till mig var i Liberia nyligen och tog med sig hem drytech "field meal´s" som dom hade där!!!
Fogelström
Feb 28 2006, 23:40
QUOTE (Johnnie @ Feb 28 2006, 21:56 )

jag har varit inne på "Getout" och sett att dom har bra käk för 55kr , men det som jag var ute i första hand är hela "fält måltiden" , det är den som kostar 375 kr/st!!!
Men ibland så har man tur och hittar någon som kan ta hem sakerna billigare , för jag har svårt att tro att norska försvaret betalar så mycket , även vissa i svenska förband har dom , en kompis till mig var i Liberia nyligen och tog med sig hem drytech "field meal´s" som dom hade där!!!
Varför vill du köpa något som är dyrare? Mat för ett dygn för 375:-, det är fan engångsgrill, oxfilé och en flaska rödtjut...
Två huvudrätter och en frukost borde vara gott och väl både som bukfyllnad och energibehov, lägg på detta lite kex, söt dryck och kanske några moralhöjande godisbitar och du kommer undan med 200:- per dygn (55+55+35 för frystorkat är 145, kex för en tjuga, godis för en tjuga = 185) och då har du ändå tagit i rejält.
Stella-Polaris
Mar 1 2006, 00:17
Jag är facinerad över att folk kan lägga ut så mycket pengar på käk. Visst om man skall på utflykt till nordpolen lär det vara bra med frystorkat. Om man inte är ute längre än 10 dagar ser jag inget som helst behov av frystorkat.
God mat för 10 dagar behöver inte kosta mer än 500 spänn. Dock ställer det krav på att man kan laga mat.
Är det ingen som fixar sin egen mat?
Dax för soldf:s kockskola kanske?
QUOTE (Stella-Polaris @ Mar 1 2006, 00:17 )

Jag är facinerad över att folk kan lägga ut så mycket pengar på käk. Visst om man skall på utflykt till nordpolen lär det vara bra med frystorkat. Om man inte är ute längre än 10 dagar ser jag inget som helst behov av frystorkat.
God mat för 10 dagar behöver inte kosta mer än 500 spänn. Dock ställer det krav på att man kan laga mat.
Är det ingen som fixar sin egen mat?
Dax för soldf:s kockskola kanske?
det är just den där biten med att kunna laga käk ordentligt. Och då menar jag inte pasta.
Fogelström
Mar 1 2006, 00:53

Jag är facinerad över att folk kan lägga ut så mycket pengar på käk.
Tre ledord: Snabbt, gott och enkelt! Särskilt just Real Field Meal är helt ofantligt snabba, goda och enkla. Koka upp/värm vatten, häll på, sitt och se längtande på påsen ett par minuter medan aptiten byggs upp, käka.
Bekvämligheten väger upp prisfrågan i det här fallet, hur lätt som helst. Och bäst av allt: INGEN DISK.
GP720Englund
Mar 1 2006, 01:00
QUOTE (Fogelström @ Mar 1 2006, 00:53 )

Tre ledord: Snabbt, gott och enkelt! Särskilt just Real Field Meal är helt ofantligt snabba, goda och enkla. Koka upp/värm vatten, häll på, sitt och se längtande på påsen ett par minuter medan aptiten byggs upp, käka.
Bekvämligheten väger upp prisfrågan i det här fallet, hur lätt som helst. Och bäst av allt: INGEN DISK.
Är det bara jag - eller är de gröna påsarna på gränsen allt annat än just goda? Tillbringade halva min GU med en grön påse på styrhyttstaket, och jag tyckte inte det var speciellt lajbans käk ens då; när det var gratis.
Att pynta 55 spänn för samma mat är i mina ögon helt absurt. Som matlagningskunnig och hyfsat sparsam student lever jag uppskattningsvis tre dagar på samma pengar...och det inkluderar frukost och två varma mål om da'n plus mellanmål och snask...och då lever jag gott...
/M
Fogelström
Mar 1 2006, 02:05
QUOTE (GP720Englund @ Mar 1 2006, 01:00 )

Är det bara jag - eller är de gröna påsarna på gränsen allt annat än just goda? Tillbringade halva min GU med en grön påse på styrhyttstaket, och jag tyckte inte det var speciellt lajbans käk ens då; när det var gratis.
Att pynta 55 spänn för samma mat är i mina ögon helt absurt. Som matlagningskunnig och hyfsat sparsam student lever jag uppskattningsvis tre dagar på samma pengar...och det inkluderar frukost och två varma mål om da'n plus mellanmål och snask...och då lever jag gott...
/M
Är väl ett typexempel på "your mileage may vary", personligen är jag mycket förtjust i de flesta av rätterna som inte inkluderar fisk. Sen handlar det ju inte om att sitta i en lägenhet med tillgång till spis, soffa och teve, det handlar om mat på strapats. Och kom igen, du har säkert köpt en pizza för en femtilapp nån dag du inte pallat laga mat... det är exakt det man betalar för när man köper frystorkat att ha med i fält.
Stella-Polaris
Mar 1 2006, 02:22
QUOTE (Fogelström @ Mar 1 2006, 00:53 )

Jag är facinerad över att folk kan lägga ut så mycket pengar på käk.
Ok
låt oss se... Du och jag tar en fjälltur 10 dagar. Om du köper 10 dygnspack så kostar det dig alltså 3750 kr mot mina 500kr och då har jag en liter hembränt inkluderat.
1: a kvällen vill du nog ha en liten kaffegök av mig.
2:a dagen: en liten pannkaka till kaffet skulle smakat gott
3:e dagen: Va? har du kött med dig?
4:e dagen: Fläsk med löksås???
5:dagen: Får jag ta resterna, det var så lite i min påse..?
6:e dagen: nu skulle det sitta gott med den sup till maten
7:e dagen: jasså, är det så lätt att göra nansi goreng
8:e dagen: Nybakat bröd! nej jag låter hellre bli att diska...
9:e dagen: Falafel tallrik går väl ändå inte att göra?
10:e dagen: Sushi? nej tack jag äter inte rå fisk!
11:e dagen å fy fan vad jag är hungrig. vi tar en hamburgare innan vi går och dricker en öl...
Tyvärr, jag har 3250 spänn i fickan. Jag går på bra resturang, äter och dricker en flaska gott vin. Kommer senare till puben och kanske fyller på med någon pubrätt där innan jag slår mig till ro med en wiskey.
men du slapp ju att diska
GP720Englund
Mar 1 2006, 02:46
Stella-Polaris - jag tror vi börjar närma oss pudelns kärna. Och hur mycket nudlar, salami, Strohrom, ost, kex, saftsoppepulver, mjöl, ägg, chokladkakor och drägligt kött man får för en bråkdel av kostnaden för 10 dagars gröna påsar vågar jag inte ens tänka på...
Skulle aldrig i livet betala 50 spänn för en pizza, än mindre för ett McD-meal. Däremot kände jag häromveckan att en Skagen för 175:- på Sturehof inte kostade en krona för mycket...allt är i relation till vad man får. Och att käka nåt som farsans jycke inte skulle rört ens om man hotat den med stryk, och dessutom slanta upp 55 kronor för det - det är, som sagt, absurt...
Diska är, när man tänker efter, inte så fasligt betungande...
/M
Kn Glock
Mar 1 2006, 10:19
Gratis är gott! det gäller att passa på när Field meals precis har passerat bäst före datumet och då kan man få "kassera" dom. Ibland kan det krävas en vecka i fjällen för att kassera 7-8 påsar.
GP720Englund: Du kanske har missat kronans gamla VA påsar eller guldburkarna? Jämfört med dom så är grönpåsarna en kulinarisk upplevelse!
GP720Englund
Mar 1 2006, 12:43
Guldburk är lyx i jämförelse med DryTech. Helvete, det finns ju korvar och bönor och ravioli och grejor...smakar fågel imho. Jättegott - verkligen (jag är inte ett dugg ironisk). VA-påsarna kan jag utantill efter bl.a. en ÖvnAmf med Höns i curry. Och visst - DryTech är extremt smidigt i jämförelse med VA, men det var ju kanske inte det diskussionen gällde. Det handlade om huruvida det var vettigt att käka torrfoder för 3750 spänn på 10 dar...snabbt räknat kan man äta ett kilo ryggbiff med tillbehör per dag för de pengarna...
/M
tgb1116
Mar 1 2006, 13:06
Tycker visserligen att Drytech är både smidigt och gott.
Dock inte
tillräckligt smidigt och gott för att köpa dem privat...
Stella-Polaris
Mar 1 2006, 13:16
En riktig Spansk torkad negro skinka håller ju sig i ett par år och är ju gott så det förslår. Dock dyrt men ändå billigt jämfört med Field Meal
Pasta kan göras i alla möjliga former. Använd dock alldrig ketchup till pasta , då smakar det skit
Att torka grönsaker, svamp och frukt är lätt.. Lök, paprika, morötter, brockolli ja det mesta går att torka. Mycket går även att köpa i affären
Fisk och kött är lätt att torka eller rent av konservera.
Ärtor, bönor, linser och dyl är torrvaror som innehåller mycket protein och därför lämpar sig för längre turer.
Vintertid är Sala något av det bästa och godaste man kan ha med sig.. Gör den själv och det kostar dig 25 kr för ett kilo.
Ris (ej paraboiled) är en bra sak att ha i ryggsäcken.
ja, det är bara fantasin som sätter gränserna.
Kn Glock
Mar 1 2006, 13:18
Sala?
Stella-Polaris
Mar 1 2006, 13:24
QUOTE (Kn Glock @ Mar 1 2006, 13:18 )

Sala?
Ukrainas National Rätt..
Grisspäck som saltas. Gärna vitlöksspäckad med svartpeppar. Skärs i tunna skivor och ätes direkt.
Smälter på tungan och är, vintertid, ljuvligt gott (kroppen vill ha energi). En del äter det även på sommaren men själv tycker jag inte det är lika gott då. En av de absolut bästa rätterna att ha med i fält. Lång hållbarhet, mycket energi och gott. Krisar det så fixar du 10 dagar på 1 kg sala.
Gjordes förr även i Sverige med tillhör det "glömda" förflutna...
Kn Glock
Mar 1 2006, 13:44
QUOTE (Stella-Polaris @ Mar 1 2006, 13:24 )

QUOTE (Kn Glock @ Mar 1 2006, 13:18 )

Sala?
Ukrainas National Rätt..
Grisspäck som saltas. Gärna vitlöksspäckad med svartpeppar. Skärs i tunna skivor och ätes direkt.
Smälter på tungan och är, vintertid, ljuvligt gott (kroppen vill ha energi). En del äter det även på sommaren men själv tycker jag inte det är lika gott då. En av de absolut bästa rätterna att ha med i fält. Lång hållbarhet, mycket energi och gott. Krisar det så fixar du 10 dagar på 1 kg sala.
Gjordes förr även i Sverige med tillhör det "glömda" förflutna...
Tack för det snabba svaret!
Fogelström
Mar 1 2006, 19:01
Aldrig någonsin har jag sagt att ett dygnspack kostar 375:-, faktum är att det inte är bekräftat överhuvudtaget. Läser ni inte ens i tråden innan detta ständiga revirpinkande man ser allt mer och mer på SoldFForum sätter igång? En huvudrätt och en frukost går loss på 90 spänn. Det är alltså 900:- för tio dagars mat (INTE närmare 4000, vilket vem som helst förstår är helt orimligt mycket, men det är klart, är man ute efter att plocka billiga poänger så....), säg att man handlar lite annat för en hundring, några paket kex, lite bröd och nån godispåse så att det landar på en tusing. Till detta går det åt ungefär 2.5 liter vatten som man får ta med sig extra bara till matlagningen.
@Stella Polaris:
Handla råvaror till tio olika rätter i enportionsutförande, släpa på vatten för att koka makaroner/ris/nudlar, en bytta pannkakssmet, och vilka tillbehör som du nu anser vara av stor vikt vid varje måltid, till exempel den där supen jag nog helst lämnar hemma om jag ska ut och njuta av naturen, för att inte tala om hur du hade tänkt fixa till det nybakta brödet, om du inte bara menar vatten+mjöl-bröd utan något "riktigt" med jäst osv, det kanske är nått för dig, du tycker det är värt det, allt extra arbete innan (tex med att torka frukt osv) och under vandringen, det får stå för dig, bara att jag tycker det är lite överdrivet, och jag hade aldrig själv gjort något sådant. Istället för att påpeka fördelarna med "ditt sätt" och argumentera för det så väljer du att såga en person som förklarat några av de fördelarna han har upplevt med "sitt sätt". För mig helt oförståeligt.
Sen att du utgår ifrån att jag är en gnällig, tiggande syltrygg som helt plötsligt, efter att ha gillat frystorkat under en längre tid, på vandring med dig magiskt tröttnar på frystorkat som jag tycker är enkelt, snabbt och gott och blir omedelbart avundsjuk på dig, ja, det är ju en helt annan historia, dock ej förankrad i någon verklighet.
Helt ärligt trodde jag att det var högre i tak här, men man lär sig något nytt varje dag... Varför ska folk idiotförklaras för att de föredrar något annat än ni själva? JAG tycker det är värt att lägga 1000:- på tio dagars mat om det, när jag är i fält, ger att jag 1. Slipper laga mat 2. Slipper diska och 3. Slipper skräp att släpa på, DryTechpåsarna går att elda utan att man dödar några bofinkar, samt 4. får min mat snabbt, enkelt och det smakar gott. Varför har du ett problem med det, och varför känner du ett behov av att trycka ner mig för att jag tycker så?
Diskussionen om morakniv vs. dyrare kvalitetskniv kommer till minnes, och den finns det väl ändå ingen som inte har tröttnat på?
Johnnie
Mar 1 2006, 19:36
QUOTE (Fogelström @ Mar 1 2006, 19:01 )

Aldrig någonsin har jag sagt att ett dygnspack kostar 375:-, faktum är att det inte är bekräftat överhuvudtaget. Läser ni inte ens i tråden innan detta ständiga revirpinkande man ser allt mer och mer på SoldFForum sätter igång? En huvudrätt och en frukost går loss på 90 spänn. Det är alltså 900:- för tio dagars mat (INTE närmare 4000, vilket vem som helst förstår är helt orimligt mycket, men det är klart, är man ute efter att plocka billiga poänger så....), säg att man handlar lite annat för en hundring, några paket kex, lite bröd och nån godispåse så att det landar på en tusing. Till detta går det åt ungefär 2.5 liter vatten som man får ta med sig extra bara till matlagningen.
@Stella Polaris:
Handla råvaror till tio olika rätter i enportionsutförande, släpa på vatten för att koka makaroner/ris/nudlar, en bytta pannkakssmet, och vilka tillbehör som du nu anser vara av stor vikt vid varje måltid, till exempel den där supen jag nog helst lämnar hemma om jag ska ut och njuta av naturen, för att inte tala om hur du hade tänkt fixa till det nybakta brödet, om du inte bara menar vatten+mjöl-bröd utan något "riktigt" med jäst osv, det kanske är nått för dig, du tycker det är värt det, allt extra arbete innan (tex med att torka frukt osv) och under vandringen, det får stå för dig, bara att jag tycker det är lite överdrivet, och jag hade aldrig själv gjort något sådant. Istället för att påpeka fördelarna med "ditt sätt" och argumentera för det så väljer du att såga en person som förklarat några av de fördelarna han har upplevt med "sitt sätt". För mig helt oförståeligt.
Sen att du utgår ifrån att jag är en gnällig, tiggande syltrygg som helt plötsligt, efter att ha gillat frystorkat under en längre tid, på vandring med dig magiskt tröttnar på frystorkat som jag tycker är enkelt, snabbt och gott och blir omedelbart avundsjuk på dig, ja, det är ju en helt annan historia, dock ej förankrad i någon verklighet.
Helt ärligt trodde jag att det var högre i tak här, men man lär sig något nytt varje dag... Varför ska folk idiotförklaras för att de föredrar något annat än ni själva? JAG tycker det är värt att lägga 1000:- på tio dagars mat om det, när jag är i fält, ger att jag 1. Slipper laga mat 2. Slipper diska och 3. Slipper skräp att släpa på, DryTechpåsarna går att elda utan att man dödar några bofinkar, samt 4. får min mat snabbt, enkelt och det smakar gott. Varför har du ett problem med det, och varför känner du ett behov av att trycka ner mig för att jag tycker så?
Det var jag som drog igång denna diskution pga av att jag ringde och pratade med en som importerar hit "drytech" varor från norge , och enligt honom kostade dygns ransonen 375kr/st och jag tyckte det var dyrt!!
Men sen så har det precis som du skriver totalt spårat ut , tänk om jag skulle dissa alla som skriver inlägg som inte ligger i mitt intresse eller som jag vill ha det , då skulle jag inte göra annat en att vara trycka ner folk!!
Nej , det finns för många här inne som kan för mycket teori men inte praktiskt , vad jag menar med det är att , visst är det billigare och kanske godare att ta med och laga mat om man är på fjällvandring , men jag vill se den som hellre väljer att bära på massor av extra kilon i 10 dagar och vandra miltals!!!!
Innan ni dissar folk se då till att prova det praktiska , och till dom som har gjort det , ta inte åt er , men ni andra , TÄNK innan ni skriver!!!!!!
TEORI OCH PRAKTIK ÄR INTE ALLTID DETSAMMA!!!!!!!!!!!!!!!!!
Stella-Polaris
Mar 1 2006, 20:39
Nu var det inte min avsikt att tracka folk.. Dock anser jag att frystorkad mat är överdriven. Frystorkat hör hemma på extrem expeditioner och i krig.
Orsaket till att man har det i försvaret är att man istället för vikt, iform av mat, skall släpa med sig max am, minor, utrustning mm
Det är sorgligt varje gång man träffar folk som tror, har fått höra i sportaffären, blivit lärd av polarna att man måste ha frystorkat för att gå i fjällen. Det finns en massa rätter som är goda, snabblagade och med relativt låg vikt. Att vatten skulle vara något problem under en vandring i Sverige har jag alldrig råkat ut för.
Det går att vandra två veckor för en kostnad av 10 tusentalskronor. Då skall du bara följa råden i butiken i Stockholm. De vet precis vad du behöver......
Men å andra sidan är vandring en av de absolut billigaste och trevligaste sysselsättningarna man kan göra. Jag vill att fler skall vandra och få höra att det inte behöver kosta skjortan.. 1 kg mat per dygn klarar du inte av att äta upp (om du inte ligger i lumpen). En rygga behöver inte väga mer än 25 kg för två veckor med matlagning... och varje dag blir den lättare..
Det är ok att käka frystorkat om man anser den extra kostnaden är värd det. Själv anser jag dock inte det.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.