Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Field Meal
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Pages: 1, 2
Johnnie
QUOTE (Stella-Polaris @ Mar 1 2006, 20:39 ) *
Nu var det inte min avsikt att tracka folk.. Dock anser jag att frystorkad mat är överdriven. Frystorkat hör hemma på extrem expeditioner och i krig.

Orsaket till att man har det i försvaret är att man istället för vikt, iform av mat, skall släpa med sig max am, minor, utrustning mm

Det är sorgligt varje gång man träffar folk som tror, har fått höra i sportaffären, blivit lärd av polarna att man måste ha frystorkat för att gå i fjällen. Det finns en massa rätter som är goda, snabblagade och med relativt låg vikt. Att vatten skulle vara något problem under en vandring i Sverige har jag alldrig råkat ut för.

Det går att vandra två veckor för en kostnad av 10 tusentalskronor. Då skall du bara följa råden i butiken i Stockholm. De vet precis vad du behöver......

Men å andra sidan är vandring en av de absolut billigaste och trevligaste sysselsättningarna man kan göra. Jag vill att fler skall vandra och få höra att det inte behöver kosta skjortan.. 1 kg mat per dygn klarar du inte av att äta upp (om du inte ligger i lumpen). En rygga behöver inte väga mer än 25 kg för två veckor med matlagning... och varje dag blir den lättare..

Det är ok att käka frystorkat om man anser den extra kostnaden är värd det. Själv anser jag dock inte det.

Nu gör du det igen "dissar folk" , säger att dom sorgliga och lättlurade!!!
Jag tycker att man istället kan ge konkreta tips och råd , även om någon ställer en mindre genomtänkt fråga!!!!!

Jag har vandrat 100 tals mil genom åren i både fjäll och dal , och med tanke på att jag har med mig ganska mycke utrustning så vill jag dra ner vikten så mycket som möjligt och då är frystorkat super och sen sliper jag plocka upp efter mig , bara att bränna , tyvärr så ligger det skräp överallt efter folk som inte "orkar" bära med sig skräpet efter matlagningen och det om nått är "sorgligt"!!!
knaZen
Blåband...huuu! *ryser*
Hemska minnen.
Smälta snö, koka i 10 minuter, äta och diska.
Tog plågsamt lång tid att få i sig dom där jävlarna. Och så smakade dom koncentrerat aids.

Drytech dök upp i slutet av min värnplikt och det var vilda slagsmål om att komma över så många sånna som möjligt till slutövning.
Helt underbara.
Alla smakar ju bra. Fast frukostblandning kan man kanske klara sig utan. smile.gif
ERI
Hämtade 36 portioner Drytech "viltgryta" till plutonen, kostade gratis. Finns på M-nummer, motivera och beställ!

/ERI
Apone
QUOTE (ERI @ Mar 3 2006, 15:56 ) *
Hämtade 36 portioner Drytech "viltgryta" till plutonen, kostade gratis. Finns på M-nummer, motivera och beställ!

/ERI

Sure, men jag har tappat mitt Akt/Org - får jag låna ditt?
Johnnie

/ERI

Mums , kommer att smaka gott på nästa övning!!!!
ERI
QUOTE (Johnnie @ Mar 4 2006, 09:54 ) *

/ERI

Mums , kommer att smaka gott på nästa övning!!!!

Nja, kanske inte på nästa övning... ph34r.gif
knaZen

Se så nöjd och belåten jag var efter min första gröna påse!
Handen på magen indikerar på stor belåtenhet och det breda flinet på en lättnad över att få slippa blå band-rätterna.
Hans Engström
Det finns tillfällen då VA mat är att föredra (nu närmast på CC06 tror jag det blir det plutonen får ta och äta) men dom är få. Enklast och billigast är att basera mat på korv och skinka (och då menar jag riktig korv, inte falukorv och varmkorv utan kryddade salami, chorizo och så vidare, korvar med kött i), eventuellt kassler och bacon. Deta i kombination med grönsaker (om möjligt) och det bästa av alla uppfinningar, pulvermos, kan varieras i oändlighet och är god, varm och nyttig mat (nåja). Ris och havregryn är också utmärkt fältmat om än utrymmeskrävande.

Fruktsoppor är också sådnat som jag gärna använder frystorkat, och det tillför mycket till maten. Sen är jag aldrig utan de kryddor som behövs (främst min lilla tabasco flaska) och har gärna med mig lingon till havregrynsgröten.

Att det ska vara så förbannat bråttom att man inte hinner använda jägarköket åtminstone en gång om dagen (än mindre troppkök) hara jag svårt att se. Och även om MREs kan vara kul ett tag så vill jag inte leva på dom i någon längre utsträckning.
Fk Satan
QUOTE (Hans Engström @ Mar 5 2006, 22:12 ) *
Det finns tillfällen då VA mat är att föredra (nu närmast på CC06 tror jag det blir det plutonen får ta och äta) men dom är få. Enklast och billigast är att basera mat på korv och skinka (och då menar jag riktig korv, inte falukorv och varmkorv utan kryddade salami, chorizo och så vidare, korvar med kött i), eventuellt kassler och bacon. Deta i kombination med grönsaker (om möjligt) och det bästa av alla uppfinningar, pulvermos, kan varieras i oändlighet och är god, varm och nyttig mat (nåja). Ris och havregryn är också utmärkt fältmat om än utrymmeskrävande.

Fruktsoppor är också sådnat som jag gärna använder frystorkat, och det tillför mycket till maten. Sen är jag aldrig utan de kryddor som behövs (främst min lilla tabasco flaska) och har gärna med mig lingon till havregrynsgröten.

Att det ska vara så förbannat bråttom att man inte hinner använda jägarköket åtminstone en gång om dagen (än mindre troppkök) hara jag svårt att se. Och även om MREs kan vara kul ett tag så vill jag inte leva på dom i någon längre utsträckning.

Guldburk är kung! bara trycka ned ett antal i värmepacketet + en tom burk. Sedan är det bara att plocka varm mat ur paketet, och komma ihåg att ställa ned en kall burk till vänster om den tomma burken. På detta sätt får man alltid äta varm mat och har alltid mat på värmning.
Mercai
Vi äter bara VA när vi är ute (snitt 3 dygn/vecka hela värnplikten... kostnad?). Torskgrytan smakar verkligen fruktansvärt illa och efter att befälen frågat oss vilken som var värst (torskgrytan) så får vi givetvis bara den. Har spytt ett flertal gånger efter att fått slänga i mig en icke färdig torskgryta mitt i natten under en paus. Bra är dock att det är smidigt att ha och utspisa i stridsvagnen. Kexen och chokladen är härliga!

F.ö. smakar de flesta rätter likadant, har samma konsistnes och ser lika vidrgia ut.
Rogue
Vi använder dygnspaketerna rätt ofta på våra övningar (HV insats, både på pluton och Kompaniövningar). Ibland har vi vanlig utspisning en gång om dagen (när kompaniet sammlas för ordergenomgång) resten av tiden klarar vi oss på Field Meal.

Hur vanligt är det med Field Meal inom HV?
Hans Engström
Beror på hur mycket av utbildningsbudgeten din handläggare tycker det är vettigt att lägga på torrfoder. Vi har ätit det ett par gånger i år, men endast då vi kunnat få det gratis (eller för att vara sanningsenlig, på någon annans ORG/AKT).
Mr_Confused
Tycker VA-mat kan vara nog så gott. Man äter ju den bara när man måste, dvs. när man är hungrig och inget annat finns att tillgå, och då blir det mesta gott.

Vill bara passa på och föra vidare grönpåse-tipset nr 1, iallafall var det det för mig:
Tabasco är bra, peppar fungerar, men Paprikapulver Is The Shit. Gör det knappt ätbara gott och det goda (läs: nöt- och viltgrytorna) riktigt njutbart. Undantaget Royal Thai, som nog aldrig blir bra (och kycklingen kan jag inte uttala mig om, eftersom kyckling enligt mig är oätligt).

Angående frukostarna förresten, överlag håller de väl medelmåttig standard men är det fler än jag som tycker att Frukostblandning med bär är en riktig höjdare? Skulle klart kunna tänka mig att äta den även nu när man är civil.
MatsLennarth
Jag har snart inhandlat över 30 dygn med sådan mat, i dygnsförpackningar, ska användas under några veckor på och runt kebnekaise.
Jag får i mig allt med nöje förutom torskgryta och sej i tomatsås. Så vidrigt äckliga att jag får spykänslor.
Det finns nog två eller fler olika frukostblandningar, men de jag har ätit är riktigt goda. En riktig chockstart på morgonen med typ 99% socker.
uffe1
Det går alldeles utmärkt att köpa huvudmålen på Naturkompaniet.
Då är de orangefärgade och heter REAL turmat.

Pris ca 65:- / port. Smakar utomordentligt enligt mig.
Bäst dock när man kan få hela dygnspacken via FM camo.gif
os frontale
QUOTE (MatsLennarth @ Dec 18 2006, 20:46 ) *
Jag har snart inhandlat över 30 dygn med sådan mat, i dygnsförpackningar, ska användas under några veckor på och runt kebnekaise.
Jag får i mig allt med nöje förutom torskgryta och sej i tomatsås. Så vidrigt äckliga att jag får spykänslor.
Det finns nog två eller fler olika frukostblandningar, men de jag har ätit är riktigt goda. En riktig chockstart på morgonen med typ 99% socker.

Jag tycker sejen är ganska god att äta som snack (torr) blink.gif
Annars är en höjdare att krydda den med Pirri Pirri dylikt.
MatsLennarth
@Almkvist

Äta frystorkat utan vatten? Borde kanske ge upphov till en ganska skum mage eller? Jag står nog över och kalasar i mig en Kyckling i curry meny istället.

En kamrat är överförtjust i Sej i Tomatsås så när vi köpte maten gjorde vi iordning 12 dygnsförpackningar med sej i varenda måltid till honom.:P Gissa om han kommer vara trött på det efter några dagar på Kungsleden.
uffe1
QUOTE (MatsLennarth @ Jan 1 2007, 13:06 ) *
En kamrat är överförtjust i Sej i Tomatsås så när vi köpte maten gjorde vi iordning 12 dygnsförpackningar med sej i varenda måltid till honom.:P Gissa om han kommer vara trött på det efter några dagar på Kungsleden.

Ehhh, det låter LITE smått enformigt...... gasmask.gif
Visserligen har jag inte träffat på någon av DryTech mealen jag inte gillar, men äta BARA sej på en vandring längs kungsleden.....jag skulle nog inte satsa på det. biggrin.gif
MatsLennarth
Han accepterar det ändå, så det ska nog gå bra.

Testa en pasta av något slag, riktigt god faktiskt.
LRJF
Grönpåsar i all sin ära men jag gillar Stella Polaris tankar.
Dry tech är kalas, smidigt och fint men sen är det den där mysiga känslan med att laga själv.

Träffade en gubbe på fjället för något år sedan som verkligen kunde trolla med sitt trangia-kök. Blev grymt imponerad av hans matlagning och plötsligt såg mina påsar en aning bleka ut.

Dela gärna med er av mer kunskaper om lättlagade och goda rätter att spisa på civila turer.

Dry tech är gott osv men det är ju inge konst att laga till (säkerligen inte tänkt att vara det heller rolleyes.gif )
Lär mig gärna att laga på riktigt=)
jesse46s
Fieldmeals är fantastiskt! Hade tidigare med mig eget käk på Hv-övningarna men numera räcker det och blir över till andra fritidsaktiviteter.
Det är ju en fördel att slippa diska några kärl efteråt. Nackdelen är ju att man får bära med sig förpackningar m.m tills man hittar lämpligt ställe att kasta det på.
HM Konungens Livkompanist
Någon som har hittat ett BILLIGT ställe att inhandla REAL turmat på? Get Out tar 58kr tyckte jag mig se.

Tror dessutom att staten inte betalar särskilt mycket för torrfodret. Staten har t.ex inget vinstkrav som
butiker har. Där faller 50-60% bort direkt. Sen med en gissningsvis ganska kraftig mängdrabatt så
faller ytterligare procent bort.

Sålunda, 10-15kr MAX får staten betala för norskt torrfoder i form av sej i tomatsås wink.gif

Någon som vet hur det är med importregler från Norge? Norge är inte med i EU, och då tillkommer tullavgift + moms,
men det finns div andra handelsavtal som jag dock ej har koll på som kanske undanröjer moms och tull.
Krook
QUOTE (HM Konungens Livkompanist @ Mar 11 2007, 20:13 ) *
Sålunda, 10-15kr MAX får staten betala för norskt torrfoder i form av sej i tomatsås wink.gif

Om en pluton a 30 pers ska leva på rations i fyra dagar så debiterar FMLOG plutonen ca 17000:-
FMLOG köper säkert inte in till det priset men de ska ha täckning för leveranser, lagerhållning och administration.

Så några 10-15 spänn handlar det inte om.
odenmedic
Har nu haft min första Drytech experience: Lapskojs. betyg 3.5/5
MatsLennarth
Har hört att jägarportioner 4500 kcal är på väg ut och skall ersättas med 5800 kcal varianter. Någon som vet något mer?
3924
QUOTE (MatsLennarth @ Mar 19 2008, 22:12 ) *
Har hört att jägarportioner 4500 kcal är på väg ut och skall ersättas med 5800 kcal varianter. Någon som vet något mer?

Vad jag vet så är det så ökade Drytech AS för några år sedan kcal mängden i sin mat, med den variant med högs kcal värde gick från ca 4500 kcal till 5200 kcal. Men någon variant med 5800 kcal har jag inte hört talas om eller sett.
os frontale
På AJB har de 5000+arna dykit upp.

Energikakor, Honungskampfer, kex, chocklad och varmchoklad i ett kan man få om man har tur smile.gif
Munin
Nackdelen är när de större portionerna hamnar i de bakre leden, har man inte en jobbig dag är det ett helvete att få i sig det där sista dryga tusentalet kalorier.

Å andra sidan har jag träffat folk som kan äta 2 grönpåsar vid varje måltid. worthy.gif
os frontale
Jag personligen har inga problem med att få i sig allt käk ink tillbehören. Kan va lite kärvt att få i sig huvudmålet om man har ljummet vatten men tillbehören går alltid ner.

Har fått ut även de VA-påsarna med minst energi nån gång och man blir inte det minsta mätt utan bara irriterad.

Tycker även att de borde kunna pumpa ut lite fler smaker snart smile.gif
Kvm
QUOTE (os frontale @ Mar 20 2008, 13:23 ) *
På AJB har de 5000+arna dykit upp.

Energikakor, Honungskampfer, kex, chocklad och varmchoklad i ett kan man få om man har tur smile.gif

Vad är adressen till deras hemsida?
os frontale
Kvm: till vilka?

Drytech:

http://www.drytech.no/realfieldmeal/

AJB:

http://www.i19.mil.se/article.php?id=15193
Waba
5000kcal-påsarna är inte AJB-exklusiva. Har tryckt i mig ett antal storpack under den första delen av GSUn, men det gäller att ha tur och få en.
Är samma huvudrätter fast med mer tillbehör, ett exempel är kyckling i örtsås med choklad, energidryck, "varma koppen", russin samt kex och sylt. Man känner sig onekligen riktigt hög på socker efter denna kalaspåse.
MatsLennarth
Finns att beskåda i sin helhet här: http://www.drytech.no/realfieldmeal/produk...ner/fr5000kcal/

Jag hade fel, 5200 kcal är det som gäller.

AJB har ju då fått tag i sån här mat, vilka andra förband har lagt vantarna på den?
109 Eken
fick ut 5800 kcal tropical under hela NR07, kul när man ligger på trossen och det enda man gör är att köra lastbil och löka i tältet smile.gif (saknar en tjockis smiley nu)
3924
QUOTE (MatsLennarth @ Mar 20 2008, 16:19 ) *
Finns att beskåda i sin helhet här: http://www.drytech.no/realfieldmeal/produk...ner/fr5000kcal/

Jag hade fel, 5200 kcal är det som gäller.

AJB har ju då fått tag i sån här mat, vilka andra förband har lagt vantarna på den?

Tänkte väll detta, 5200 kcal låter som de som jag vet om och har fått ut.
K3 Men LBB och UndBat använder dessa med.

Skulle gissa att de flesta förband som inte har eget kok kommer att tilldelas dessa.
Waba
Jag ligger på SkyddC och de är, som jag skrev ovan, inte ovanliga.
MatsLennarth
Kom över lite ny mat i helgen, riktigt imponerad.

Makrill i tomatsås finns kvar, fast i nytt format. Den förpackas i en slags aluminiumpåse så att man slipper få hela innehållet nerkletat med makrill. Det finns även en annan slags fiskvariant på påse, tonfisk i dillsås tror jag.

Energybaren som följer med är riktigt god, bättre än chokladkakan.
109 Eken
Tonfisk i peppar och lime är det...Energybar'en är lite väl sliskig imho, som smör rullat i rispuffa o socker smile.gif
2Peter2
Har idag äntligens ätit den sista dry tech menyn jag hade kvar för att ha provat alla och det var ris I basilikumsås men jösses vad det smakade hemskt för att inte ens nämna hur det stank wacko.gif Det tog ca 10 minuter att bestämma om det skulle få bli hundmat eller om jag skulle äta portionen och eftersom jag var väldigt hungrig så valde jag att äta den. Ungefär 40 minuter senare var jag klar och lovade mej själv att aldrig mer äta Ris I basilikumsås brow.gif
Hjerg
QUOTE (109 Eken @ Mar 28 2008, 16:35 ) *
Energybar'en är lite väl sliskig imho, som smör rullat i rispuffa o socker

Nu är du väl ändå ute och cyklar. Energybaren är ju kunglig! Perfekt att ha med sig i ngn ficka och ta en tugga nu och då vid lämpligt tillfälle. Chokladkakorna är inte fel de heller, men där brukar problemet vara att man inte lyckas äta upp alla, eftersom man får tre st/dygn.

QUOTE (2Peter2 @ Mar 30 2008, 23:39 ) *
Har idag äntligens ätit den sista dry tech menyn jag hade kvar för att ha provat alla och det var ris I basilikumsås men jösses vad det smakade hemskt för att inte ens nämna hur det stank wacko.gif Det tog ca 10 minuter att bestämma om det skulle få bli hundmat eller om jag skulle äta portionen och eftersom jag var väldigt hungrig så valde jag att äta den. Ungefär 40 minuter senare var jag klar och lovade mej själv att aldrig mer äta Ris I basilikumsås brow.gif

Var glad att du inte är vegetarian. En kille på min pluton käkade ris i basilikumsås och pasta i tomatsås samtliga gånger drytech stod på menyn, vilket var åtminstone något dygn per fältvecka.

För övrigt tycker jag det är märkligt att ingen nämner det absolut bästa tillbehöret i drytechransonerna, nämligen toddyn! Denna svartvinbärssaft är helt klart överlägsen chokladpulver, kaffe och vad annat man nu kan tänkas vilja dricka för varm dryck. Finns inget bättre under en marsch från F21 till Sågträsk på vita blixten än att ta en kort rast och hitta en påse toddy i fickan på komarocken. Blandas i vikkåsan med lite varmvatten från termosen, och kroppen fylls av värme och energi!

/Hjerg
Krook
QUOTE (Hjerg @ Jun 20 2008, 20:43 ) *
*snip*
För övrigt tycker jag det är märkligt att ingen nämner det absolut bästa tillbehöret i drytechransonerna, nämligen toddyn! Denna svartvinbärssaft är helt klart överlägsen chokladpulver, kaffe och vad annat man nu kan tänkas vilja dricka för varm dryck. Finns inget bättre under en marsch från F21 till Sågträsk på vita blixten än att ta en kort rast och hitta en påse toddy i fickan på komarocken. Blandas i vikkåsan med lite varmvatten från termosen, och kroppen fylls av värme och energi!

/Hjerg
Jajemen! Toddyn är grymt trevlig.
Som tips till den som tycker att frukosträtten inte är tillräckligt söt (den med gröna frön i tex) så vilja meddela att en halv påse toddy-pulver i frukosten gör den riktigt bra.

/K
Sytare
Jag vet att jag nämnt det på chatten, men jag nämner det gärna igen: Att man tog bort fruktdrycken och buljongen till förmån för toddyn är en fullfjädrad katastrof.

Jag har ännu inte varit så pass illa däran att jag klarat av att dricka toddyn när den har funnits i paketen.
Doggydriver
QUOTE (Sytare @ Jun 21 2008, 20:57 ) *
Jag vet att jag nämnt det på chatten, men jag nämner det gärna igen: Att man tog bort fruktdrycken och buljongen till förmån för toddyn är en fullfjädrad katastrof.

Jag har ännu inte varit så pass illa däran att jag klarat av att dricka toddyn när den har funnits i paketen.

Hum hum hum... Toddyn i all ära, men att den skulle slå buljongen på fingrarna.... Vet inte det jag. Kulinarisk duell av de högre slaget?
Krook
Starta en poll: Toddy eller Buljong
Larsleo
I min värld så dricker jag hellre toddy än buljong alla dar i veckan

därimot så är dom nya enegidryckerna i paketen riktigt trevliga.. en smakar som iste då den är blandad... mkt trevligt biggrin.gif
2Peter2
QUOTE (Larsleo @ Jun 21 2008, 21:47 ) *
I min värld så dricker jag hellre toddy än buljong alla dar i veckan

därimot så är dom nya enegidryckerna i paketen riktigt trevliga.. en smakar som iste då den är blandad... mkt trevligt biggrin.gif

Ja energidryckerna är super, speciellt citrondrycken, det är den bästa jag druckit
svalan
Vilka rätter finns numera? De jag har smakat och kommer på så här direkt är:

Frukostblandning
Havregröt
Cantaloupe
Fruktblandning
Wild berries
Frukostblandning med honung
Hallon och solrosfrön

Lapskojs
Viltgryta
Torsk i potatis
Sej i tomatsås
Stenbit m. dill o räkor
Pasta bolognese
Ris i basilikum
Pasta provance
Pasta i tomatsås
Sötsur kyckling
Lamm muligataganaigkalaianay (minns ej namnet)
Kyckling muligataganaigkalaianay (minns ej namnet)
Pasta i ostsås
Kyckling curry

En annan bra uppgradering förutom energikakan och nya makrillsförpackningen är den nya servetten. Istället för gamla tvättservetten får man nu en steriliserande duk. Perfekt antingen för disk av sked eller tork av händer.
Magnus
Jag har några "gröna påsar" kvar från min GU, som jag tänkte ta med mig upp till Keb om en vecka. Nu har datumet gått ut på dem, eftersom det var några år sedan jag fick dem. Rätterna det rör sig om är 1 sej i tomatsås och 2 pasta bolognese. De gick ut för 8-14 månader sen.

Det borde inte vara några problem att käka dem va? Försvarets mat är ju nästan legendariskt för dess hållbarhet. Kan tillägga att alla påsarna är intakta, det har inte läckt in luft i dem.
tinhead
Jag rev upp en måltid för någon månad sen då den hade gått ut nåra månader innan.
Jag blev lite förvånad över att samtliga förpackningar i måltiden hade utgångstid ett år efter vad som stog stämplat på måltidsförpackningen!

Det frystorkade är nog mindre problem än kex, choklad, leerpastej osv...
Då det skiljer rätt mycket på förpackningsmetod mm.

Däremot blir ju fetter dåligt övertiden..
Ta med dom och komplettera med några "Real turmat"
http://www.getout.se/sektion.asp?katid=456
Så kan du kasta grönpåsen ifall det har hänt något..

"Real turmat" är den civila versionen..och inte såvärst dyr då man inte köper en hel meny.
3924
QUOTE (Magnus @ Aug 18 2008, 18:41 ) *
Jag har några "gröna påsar" kvar från min GU, som jag tänkte ta med mig upp till Keb om en vecka. Nu har datumet gått ut på dem, eftersom det var några år sedan jag fick dem. Rätterna det rör sig om är 1 sej i tomatsås och 2 pasta bolognese. De gick ut för 8-14 månader sen.

Det borde inte vara några problem att käka dem va? Försvarets mat är ju nästan legendariskt för dess hållbarhet. Kan tillägga att alla påsarna är intakta, det har inte läckt in luft i dem.

Som redan sagt så håller den frystorkade maten mycket länge.

Ett annat alternativ som jag brukar köra med om man vill snåla lite är att hitta någon att dela maten med, då kan man köra 1st Real turmat på två personer och sedan ta med dig snabbris, snabbmakaroner och couscous och dryga ut med. Har precis kommit hem från 14mil på padjelantaleden och jag och sambon hade 1st Real turmat som middagar utdrygar med 3-4st portioner snabbris, fullkors snabbmakaroner eller fullkorns couscous (beroende på vad "Real-påsen" innehöll.

OT...
Mina tipps på mat för fjällen

Frukost: Gröt (fiberberikat havregryn men iblandade russin, Blå-Band Fruksoppa som sylt)
Lunch: Fullkors snabbmakaroner eller fullkorns couscous med ölkorv av olika varianter. (i makaronerna kan med fördel blandas en Blå-Band påssoppa t.ex. mild ädelost eller kantarellsoppa.
Middag: 1st Real turmat på två + 1,5-2 portioner basföda per person

Bra Lyx tips
Om man vill lyxa till det kan man göra färdiga paket med chokladpudding. Köp pudding i portionpåsar och snitta upp, häll sedan i pulver mjölk i önskad mängd och slut igen med tejp. Bara att tilsätta kallt fjällvatten (och det finns det gott om) vispa och sedan frossa. (bra och ett lättare altenativ till att bära med sig en extra chokladkaka som efterätt)
....OT
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.