Mönstrade för någon vecka sedan, fick e sur gammal gubbe till inskrivningsförättare. Hade perfekt fysik, förutom att jag har linser. Tjänserna han la fram var b.l.a. pjäsplutonsbefäl, plutonssjukvårdare, bevakningsgruppchef m.m. Tog bevakningsgruppchef eftersom det lät roligast, men efter att ha läst lite här i forumet så verkar den tjänsten inte speciellt lockande. Jag ville egentligen göra bassäk, men han sa att dom inte skulle utbilda några de året eller nått. Har funderat på SSK och lite annat som verkar roligare. Men tillbaka till frågan, kan man byta tjänst? Ska man isåfall ringa till pliktverket, eller hur gör man? :(
Stockman
Mar 20 2005, 13:04
Jag ringde till pliktverket och snackade med en mönstringsförättare som hjälpte mig att byta tjänst. Ta och ring och be att få byta, fungerar inte det skriv ett brev, men telefonen är ett bra alternativ.
Läste också i forumet att det inte är bra att göra bevakning om man vill satsa på utlandsstyrkan sen? jag fick bevakningsgruppchef på ing2
på ing2's hemsida står de ju:
"Soldatutbildningen inriktas helt mot att öka förmågan i insatstjänsten och att genomföra strid i grupp. Insatssoldaternas blir därför mycket skickliga i strid. Utbildningen ger därför goda möjligheter att söka tjänst i utlandsstyrkan. "
QUOTE (Nordh @ Mar 20 2005, 14:12 )
på ing2's hemsida står de ju:
"Soldatutbildningen inriktas helt mot att öka förmågan i insatstjänsten och att genomföra strid i grupp. Insatssoldaternas blir därför mycket skickliga i strid. Utbildningen ger därför goda möjligheter att söka tjänst i utlandsstyrkan. "
Alltså vem som helst kan _söka_ US. Att bli antagen sen....det är en helt annan femma.
Det är cotume bland förbanden att ljuga om bevakningssoldatutb och vilka fina förmåner som erbjuds (tex civil väktarutbildning). Jag säger som Metallica "Sad but true".
Panzerfaust
Mar 20 2005, 14:38
Kolla om du inte kan få pjäsplutonsbefäl eller plutonssjukvårdare. Det sistnämnda borde vara en fin utb. Kanske inte ditt intresse iof.
Jag har pjäsolutonbefäl som tjedjeval, men jag vet inte om de e så kul. Finns här ingen som har gjort värnplikten som det som kan berätta lite om de?
Jesper86
Mar 20 2005, 14:57
Jo visst kan du ändra.. jag ringde in och ändrade efter att min befattning blivit ändrad.
Dock har du inte lika mycket att välja mellan.
carl0s
Mar 20 2005, 17:19
Det går att byta tjänst, bara att ringa till plikverket..
Uppfyller du kraven för tjänsten och de finns platser lediga kan de byta åt dig...
Men det är du som måste ligga på dem, du ska övertyga dem varför just du ska byta.. Du får inte mycket gratis...
undass
Mar 24 2005, 14:51
Det går alldeles utmärkt att byta tjänst, man kan till och med byta mitt under utbildningen. Tricket är bara att ligga på tillräckligt hårt. Tjatar man mycket så ger det förmodligen något slags resultat.
Angående pjäsplutonbefäl så kan det vara en riktig höjdare för på vissa förband blir man inte chef över en kanon, man blir istället Eldledningsgruppchef. Vilket kan innebära att man sitter i en Epbv90 och leder indirekt eld, man får se rätt många smällar om man säger så. Men det beror mycket på var man hamnar förstås.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.