Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Strömförbrukning
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
Anoc
Undrar om det är någon som har kolla på vad det kostar att driva en dator (el kostnader), eller hur man räknar ut detta. Tänkte låta en av mina datorer stå på 24:7, slänga i en större hdd i den och använda den som filserver (LAN).

(har letat på nätet utan resultat)

pansar2.png
Solon
Kontrollera hur många Watt ditt nätaggregat drar (öppna lådan och titta på det, det brukar sitta en lapp på det), Förmodligen är det 350W eller 360W.

Detta är antalet Watt datorn förbrukar per timme.

Kostnaden för el är i Kilowattimmar, dvs. hur många 1000W du förbrukar per timme under en viss period.

Exempel:
Du betalar 100öre per Kilowattimme.
Din dator förbrukar 350W.

350W = 0.35 Kilowattimmar

100öre x 0.35 Kilowattimmar = 35 öre per timme

35 öre x 24 timmar = 840 öre

840 öre x 7 dagar = 5880 öre

5880 öre / 100 = 58 kronor och 80 öre per vecka

Vill dock reservera mig för eventuella fel då jag och fysik samt matematik absolut inte går ihop, men detta borde stämma.

Edit: Vill bara påpeka att 100öre/KWh(Kilowattimme) är hutlöst dyrt och jag valde den siffran bara för att det är lätt att räkna med, kontrollera din egen elräkning för att se vad du betalar per KWh.
Vikström
Märkeffekten är inte normal förbrukning utan bara maximalt effektuttag.

Vi labbade på skolan här om veckan och gjorde då en effektmätning på en dator med skärm. I och för sig en lite äldre dator men den hade ett 200W nätagg, tillsammans med skärmen drog den 185W.

Den totala effektförbrukningen beror bla på hur många diskar du har och vilken processor som datorn är utrustad med. Enda sättet att veta säkert är att mäta på just din dator. Men en uppskattning är att du landar kring 200-250W utan skärm, möjligen lägre.

edit: dessutom så påverkas såklart förbrukning av hur hårt processor och diskar belastas, och nattetid då du förmodligen sover(?) så är det tveksamt som det är idé att ha filservern igång. Att använda någon sleep/standby funktion är iaf rekommenderat.
eskil
En modern, snabb CPU drar ungefär 80-100 W. Moderkortskontroller och minne drar också en hel del. Hårddiskar är ganska strömsnåla i jämförelse.
Anoc
tackar för instruktionerna, ni vet möjligtsvis inget program som räknar ut datorns strömförbrukning (baserat på datorns komponenter).

/Hultin
J-Star
QUOTE (Anoc @ Mar 20 2005, 11:32 )
Undrar om det är någon som har kolla på vad det kostar att driva en dator (el kostnader), eller hur man räknar ut detta. Tänkte låta en av mina datorer stå på 24:7, slänga i en större hdd i den och använda den som filserver (LAN).

Som redan har påpekats så varierar förbrukningen, inte bara med de komponenter som används utan även hur hårt datorn belastas. En dator i "idle" - d.v.s. arbetar inte alls - drar betydligt mindre än en dator som belastas tungt. Själv märker jag tydligt hur fläktarna på kraftaggregatet på min dator drar igång om jag starta ett spel. Detta för att energiförbrukningen ökar.

Varför inte helt enkelt skaffa en energimätare och koppla in datorn via den? Mät lite och se själv om du tycker det är värt det.

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=6034.htm

/J
Stella-Polaris
Betalar du for din egen uppvarmning sa ar kostnaden 0 de tider varmen ar pa.

Alt mellanskillnaden mellan eluppvarmning och ditt alternativ
Vikström
QUOTE (Stella-Polaris @ Mar 20 2005, 19:44 )

Say what?!
Stella-Polaris
Ett kylskap ar oxa i princip gratis vintertid. Storre delen av energin omvandlas till varme.

Se din dator som ett el-element....

Stralningen far man val se som ett solarium : )
JBP
QUOTE (Anoc @ Mar 20 2005, 12:32 )

(har letat på nätet utan resultat)

pansar2.png

kan säga att kostnaden är försumbar för att ha igång den 24/7....

Har haft min web/FTP/mailserver online dygnet runt i ca 2 års tid nu förutom downtime pga service mm mm. Ökningen på elräkningen kanske har legat på ca 20-50/kvartal... med andra ord....marginellt...

Sen skall man ju givetvis tilläga att om du maxar allt i datorn typ kör en spelserver dygnet runt så att man pressar datorn så drar det ju mer ström än vanligt...

/JBP
J-Star
QUOTE (fu. vikström @ Mar 20 2005, 20:11 )
QUOTE (Stella-Polaris @ Mar 20 2005, 19:44 )

Say what?!

Energiprincipen: energi kan inte förstöras eller nyskapas, bara ändras från en form till en annan.

Den energi som din dator förbrukas lagras inte i datorn utan försvinner ur den i form av värme. Jämför ett 300W element och en 300W dator så producerar de lika mycket värme för samma mängd el-energi.

/J
Vikström
@J-star och stella

Hehe, jo jag är bekant med energiprincipen. Måste ha missuppfattat först och min trötta tentapluggande hjärna hängde inte med biggrin.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.