Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Trojaner och mög
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
Ragulin
Sitter och slösurfar (inget ful-surf utan helt legitimt på städade sajter, promiss!) och får plötsligt upp följande meddelande i en dialogbox med en varningstriangel (jag har utelämnat användarnamn och data-ID av ren nojja):

Scan type: Realtime Protection Scan
Event: Virus Found!
Virus name: Download.Trojan
File: C:\WINDOWS\Temporary Internet Files\Content.IE5\4LGT0H0D\sploit[1].anr
Location: C:\WINDOWS\Temporary Internet Files\Content.IE5\4LGT0H0D
Computer: CENSUR
User: CENSUR
Action taken: Clean failed : Quarantine failed : Access denied
Date found: Sun Mar 20 03:28:11 2005

Kan någon vara snäll och tala om vad som hänt och om jag behöver göra seppuku inför IT-snigeln på jobbet! blyg.gif
tias
hmmm ja vad som har hänt är att du har surfat, man behöver inte surfa runt på suspekta sidor för att få virus.

Du får testa att gå in på Panda Antivirus och lite längre ner på deras start sida så står där Gratis Viruskontroll gå in där och följ anvisningarna, förhoppningsvis så kan deras online scan ta bort viruset åt dig, eller sätta det i karantän som det så fint heter smile.gif

// Mattias HV.gif
Blackadder
njaaa inte säker att det hjälper...

Det troliga skälet varför du får meddelandet "acces denied" att för att filen används av operativsystemet eller ett program och därför är låst och inte kan tas bort.
För att släppa på låset och kunna komma åt filen är det alltid bäst att starta om datorn i felsäkert-läge (då laddas inte okända filer) och därefter köra en virusscan och även ad-aware.

steg för steg nedan,

Disable System Restore (Windows Me/XP). Googla om du inte vet hur

Update the virus definitions.

Restart the computer in Safe mode (Windows 95/98/Me/2000/XP) or VGA mode (Windows NT). Tryck F8 under uppstart och väl felsäkert läge

Run a full system scan and delete all the files detected as Download.Trojan. och kör sedan även adaware

Clear Internet Explorer History and files, if needed.

får du problem så hör av dig igen.

B.
Yman
*Flyttar till propaganda*

//Yman, BlåGul
J-Star
QUOTE (Ragulin @ Mar 20 2005, 03:46 )
Sitter och slösurfar (inget ful-surf utan helt legitimt på städade sajter, promiss!) och får plötsligt upp följande meddelande i en dialogbox med en varningstriangel (jag har utelämnat användarnamn och data-ID av ren nojja):

Scan type: Realtime Protection Scan
Event: Virus Found!
Virus name: Download.Trojan
File: C:\WINDOWS\Temporary Internet Files\Content.IE5\4LGT0H0D\sploit[1].anr
Location: C:\WINDOWS\Temporary Internet Files\Content.IE5\4LGT0H0D
Computer: CENSUR
User: CENSUR
Action taken: Clean failed : Quarantine failed : Access denied
Date found: Sun Mar 20 03:28:11 2005

Kan någon vara snäll och tala om vad som hänt och om jag behöver göra seppuku inför IT-snigeln på jobbet! blyg.gif

Det ser ut som att ditt virusskydd har fångat upp ett virus. Maila IT-ansvarige och fråga om detaljer. Jag tror inte du behöver oroa dig.

Det finns förvisso fula annonser som fejkar virus/spyware-rapporter... men om den här rutan visste ditt inloggnings-ID så är den inte utifrån.

/J
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.