Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Putins ungdomsbrigader
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet, C Dobberman > Krig och Konflikter Idag
Nestor
Sitter och diskuterar på ett annat forum om det finns ett hot mot Sverige idag.
Ett inlägg gör gällande att Putin sätter up "ungdomsbrigader"
Efter lite googlande hittade jag denna sida som verkar klargöra situatioen en aning.

Putins sätter upp "Ungdomsbrigader"

Vad är det som pågår i Österled?

Ja, jag kanske är lite misstänksam mot ryssen men vi har varit fiender i 500 år, så jag litar inte riktigt på att Ryssen har blivit snäll under de år som har gått sedan muren föll..

Edit: Min stavning är riktigt inrökt gasmask.gif
Kanna
Ryssland har väl gått ett steg fram och två steg bak under Putin så att han inför samma typ av ungdomsbrigader som fanns under sovjettiden är föga förvånande. Min högst personliga åsikt är att Putin håller på att "sovjetisera" Ryssland med allt vad det innebär av statligt ägande av företag, kontroll av media osv. Att Ryssland dessutom ska, som det går att läsa om i en annan tråd, genomföra militärövningar tillsammans med Kina är ju ytterligare ett steg på vägen.
Flamdämpare
"Vsesoyuzny Leninsky Kommunistichesky Soyuz Molodyozhi" i annan tappning?
Vinter
Jag tycker mer dom håller på att nationaliseras, eller något som liknar en facistregim börjar ta form. Rasism och intolerans är extremt utbrett i Ryssland.
Jag väntar egentligen bara på att putin ska börja ta tillbaka utbrytar stater, som bekant har ryssland gräns strider i mindre skala med några av dom gamla sovjetstaterna. Vi får se om han sitter kvar några år till...
OBRON
Kremlin börjar hosta nödanrop... vissel.gif

Putin tar över utbrytarstater? Vi ser ju hur det går till, Ryssland har hållit på med Norra Caucasus i 15 år nu...
Däremot håller jag med om att hans omflyttningar av "Topolj" ICBM skapar oro. Men jag tror att han bara tröstar NATO, typ "ni kom inte till Baltikum för inget" B) .
skaya
Vart flyttar han missilerna från, och vart ska han placera dem?

Rysskräck hit och rysskräck hit.
Man kan skriva hyllmil i ämnet, men en sak tycker jag är helt klar.

Det är inte en hälsosam stat med gedigen demokrati i öster.
Sånt är alltid farligt. Sen att just den nationen sitter på en ohyggligt stor krigsmakt och ett flertal tusen kärnstridsspetsar gör ju inte direkt läget så väldigt mycket tryggare...
Stella-Polaris
QUOTE (Vinter @ Mar 20 2005, 00:20 )
Jag tycker mer dom håller på att nationaliseras, eller något som liknar en facistregim börjar ta form. Rasism och intolerans är extremt utbrett i Ryssland.
Jag väntar egentligen bara på att putin ska börja ta tillbaka utbrytar stater, som bekant har ryssland gräns strider i mindre skala med några av dom gamla sovjetstaterna. Vi får se om han sitter kvar några år till...

Host!

Hoppas att du verkligen kan ditt Ryssland.. Jag känner dock inte igen din bild.

1. Tro fan att de håller på att nationaliseras. Innan var man faktiskt en Sovjet, vilket du torde veta innebörden av. Man återgår till den gamla nationalstaten nu.
Att en Ryss hälsar på flaggan är inte svårare än att en Svensk gör det.

2. Sovjet staten, speciellt under Stalin, var mästare på att undertycka motstånd genom att flytta hela folkgrupper. Krim Tatarena hamnade i Uzbekistan och Volga Tyskarna i Altai för att nämna några. Dessutom var Komunisterna helt rabiata, i sitt säkerhets tänkande, och var därför beredda att lämna hela grupper utanför ett visst område för att ej riskera problem.

Har dock alldrig stött på någon Information om att Ryssarna var rasister före revolutionen. Skilj mellan Ryssar och komunister. Stalin var Georgier och skulle alla där vara som han så hadde de utrotat varandra för länge sedan.

Dessutom hadde du med en viss insikt i det Ryska samhället förstått skillnaden mellan Autonoma Republiker, Oblast och Krai. Hur du skulle få detta till rasism övergår mitt förstånd.

Och har Ryssland några strider med gamla Sovjetstater?
Historiska Kartor

Visst har myndigheterna en intolerans idag. Putins ganska hänsynslösa jakt på maffian och hans strävan att åter ta makten i Ryssland, så att centrala myndigheter kan utöva makt, är tydlig. Vad skulle vi gjort om lagar ej implementeras i ett Svenskt län där maffian eller intressegrupper tagit makten?
Vinter
Rasismen speglar sig i uttryck och icke så politiskt korrekta uttalanden, men samtidigt i slaviska organisationer som påpekar slavernas förträfflighet.

Inte "nationaliseras", utan uttryck av extrem nationalism. Men det kan antagligen härledas till krigen ryssland för.

Ska jag stryka rasistiska och istället skriva "lika rasmedvetna som tyskarna på tidiga 30-talet", tycker du det låter bättre?

Skulle Göran persson starta en egen ungdomsrörelse, med motto tex "Solidaritet med Göran för all framtid" skulle jag också få lite obehagskänslor.

Jag har ett speciellt ogillande mot att stöpa unga individer som är mitt uppe i sitt identitets sökande, i en viss form. Och då minst av allt i någon slags ungdomsrörelse tillägnad en person.
järv
Vinter:

Om du syftar på att Putin agerat mot de oligarkerna som lurade till sig stora delar av Sovjetunionens tillgångar vid dess kollaps så kan man säkert ur ett perspektiv kritisera det. Men samtidigt så handlar det lite grann om att återföra stöldgods till dess rättmätiga ägare.
Vinter
Jadå, men vad hindrar honom från att ta tillbaka samtliga fd statliga förertag? Om han åberopar att systemet var dåligt nät företagen såldes ut.

Jag håller inte på oligarkerna, men hur man än vill se på saken så gav det dåliga vibbar när man skickade in specialstyrkor till höger och vänster. Sådana saker bör ske genom att ändra lagarna, enligt vissa experter fanns det inget lag som gav putin rätten att göra så, hur moraliskt rättvist det än må vara.

Har folk redan glömt vad kommunisterna gjorde med privata företag i kaukasus efter ryska revolutionen?
frobbo
@Stella Polaris. Berätta mer. Innan du blir tvingad.
LeadHead
Förresten, appropå Putin. Folk brukar pracka ner på Bush för hans "dumma" uttalanden. Men Putin då?

Jag kommer ihåg ett uttalande han gjorde för ett tag sen i samband med någon av de oändliga turerna kring oljebolagen:

"bla, bla, bla, företag X och ett annat företag... som jag har glömt namnet på, bla, bla, bla..."
GrodanBoll
Ja, det låter ju onekligen som ett märkligt uttalande...

Han borde åtminstonne förstå att han borde avhålla sig från att använda uttrycket bla-bla så ofta i offentliga sammanhang. kan ju uppfattas som oseriöst.
LeadHead
Jag utgår från att du skojar men det är bäst att jag påpekar att jag menade det faktum att han hade glömt namnet på ett företag som han troligen har fattat nog så viktiga beslut om...
coookieman
Säga vad man vill men jag litar då inte på farbror Putin. Känns som läget där borta inte är lika stabilt som de gör sken av.

Han är trots allt en gamal KGB-räv så han vet nog hur spelet ska spelas.

Eller är jag ensam på den ståndpunkten? dry.gif
skaya
knappast.
Lindström
Citat från den angivna länken Putin sets up youth brigade to tighten grip
The latest move by the Kremlin to shore up its rule comes after claims that it has been using infiltrators to stir trouble at anti-government rallies, giving the police an excuse to disperse them. In the eyes of many, the tactics are more reminiscent of the Hitler Youth of pre-war Germany than of the supposed democracy in Russia whose health Mr Putin indignantly defended when he met President George W Bush last week. Andrei Pointkowsky, director of the Centre for Strategic Studies, said: "Putin is behind this. Scared by the Orange Revolution in Ukraine, the Kremlin is trying to form a Putin Jugend to suppress future opposition.

På det sätt som de saboterar "motståndare till regeringen"s möten tycker jag verkar himla bekant med Hitlers SA-taktiker.
Med tanke på att Stalin egentligen var den förste som annordnande koncentrations och arbetsläger (och mördade miljoner) tycker jag att man borde kunna se ett mönster.. Hur skulle det se ut om Tyskland just nu endast hade ett parti och skapade nu en "armé" för att slå ner demonstrationer och motståndare till regeringen? Flashback någon?
A2Keltainen
QUOTE (Lindström @ May 29 2005, 22:18 )
Med tanke på att Stalin egentligen var den förste som annordnande koncentrations och arbetsläger (och mördade miljoner) tycker jag att man borde kunna se ett mönster..

<ME-109>Jag har fått intrycket att vedertagen praxis är att räkna de brittiska lägren under Boerkriget, vilket var en bra bit före Stalins tid, som de första koncentrationslägren. Det kan ju även diskuteras om Stalin var den första som "mördade miljoner", men det beror väl till stor del på hur man definierar "mördade". Ska man vara petig så var Stalin dessutom inte ryss, utan georgier.</ME-109>
Lindström
Jag har fått intrycket att vedertagen praxis är att räkna de brittiska lägren under Boerkriget, vilket var en bra bit före Stalins tid, som de första koncentrationslägren. Det kan ju även diskuteras om Stalin var den första som "mördade miljoner", men det beror väl till stor del på hur man definierar "mördade". Ska man vara petig så var Stalin dessutom inte ryss, utan georgier

I egenskap av att generalisera aningen med tanke på att det ett tag sedan man skrev uppsatser i Historian blink.gif
Vad gäller de brittiska lägren under Boerkrigen med sin kulmen av ungefär 150 000 människor, var de långt ifrån lika stora och omfattande som de Stalin upprättade för att "komma ikapp kapitalisterna" och när jag pratade om att vara den "förste som mördade miljoner" så menade jag först bland ryssarna och tyskland. Ryssland har ju långt ifrån uppmärksammats på samma sätt om Tyskland gjort med sina folkmord. Vad gäller min definition av "mord", Menar räknar jag att fängsla, skjuta, avrätta eller arbeta oskyldiga människor till döds.

Men får tacka för dina upplysande paranteser smile.gif
A2Keltainen
QUOTE (Lindström @ May 29 2005, 23:13 )
Ryssland har ju långt ifrån uppmärksammats på samma sätt om Tyskland gjort med sina folkmord.

Ja, och det är en sak som stör mig rejält. Det är konstigt att man, exempelvis i svenska skolan, lägger så mycket fokus på nazisternas illdåd, samtidigt som man snabbt hastar förbi kommunisternas illdåd. Hur mycket pratas det exempelvis i svenska skolan om de massiva sovjetiska övergreppen, i form av exempelvis våldtäkter, på tysk civilbefolkning i slutet av och strax efter VK2? Sedan så har man även alla saker som att man sällan nämner att exempelvis USA:s krigsmakt under VK2 till stor del hade svarta och vita i separata förband av rasistiska skäl, där de svarta förbanden leddes av vita officerare. Men just det, det var ju tyskarna som var de onda rasisterna... dry.gif Man vill ju inte förvirra de stackars eleverna genom att visa att historien och världen sällan är helt svart/vit. Då är det mycket enklare att utmåla nazisterna som de onda, och de som var emot nazisterna som de goda. Det pratas även mycket om svenskarna som stödde de förbannade nazisterna på olika sätt, men hur mycket pratas det om vänsterns stöd till diktaturerna i öst? Kanske är det så att det styrande partiet inte vill stöta sig med sina kompisar i partiet som stödde diktaturerna i öst ända tills muren föll, och inte heller vill att några av deras egna mindre vackra historiska beslut som baltutlämningarna tas upp, och därför ser till att skolundervisningen inte tar upp vissa saker? Det går ju trots allt inte att komma ifrån att det styrande partiet har ett stort inflytande på hur skolundervisningen här i landet läggs upp.
Stella-Polaris
QUOTE (Vinter @ Mar 29 2005, 12:44 )
Rasismen speglar sig i uttryck och icke så politiskt korrekta uttalanden, men samtidigt i slaviska organisationer som påpekar slavernas förträfflighet.

Inte "nationaliseras", utan uttryck av extrem nationalism. Men det kan antagligen härledas till krigen ryssland för.

Ska jag stryka rasistiska och istället skriva "lika rasmedvetna som tyskarna på tidiga 30-talet", tycker du det låter bättre?

Skulle Göran persson starta en egen ungdomsrörelse, med motto tex "Solidaritet med Göran för all framtid" skulle jag också få lite obehagskänslor.

Jag har ett speciellt ogillande mot att stöpa unga individer som är mitt uppe i sitt identitets sökande, i en viss form. Och då minst av allt i någon slags ungdomsrörelse tillägnad en person.

Vi har ariska organisationer som uttrycker ariens förträfflighet.

Jag har alldrig sett denna extrema nationalism i Ryssland någon gång. Har du?

Lika rasmedvetna som tysken på trettiotalet? Tja vi var rasmedvetna oxå på den tiden med våra A barn mm. Hur tar denna rasmedvetenhet sig uttryck i Ryssland?
har jobbat där ett antal år men den har gått mig helt förbi... Vad har jag bommat?

Göran har SSU (åtminstånde på pappret när man söker medel..... ;) )

Putin är kanske inte världens bästa President. Men han har fått Ryssland att åter fungera som en nation. Det har krävts specialstyrkor i vissa fall då maffia och lokala kungar skall ut ur hålan. Vad är det vi inte gillar? är det att idag har Ryssland sundare statsfinanser än Sverige och en tillväxttakt på 7%? Eller är det faktumet att han är en gammal KGB:are? Eller är det Yukos affären?
Stella-Polaris
QUOTE (A2Keltainen @ May 29 2005, 23:21 )
QUOTE (Lindström @ May 29 2005, 23:13 )
Ryssland har ju långt ifrån uppmärksammats på samma sätt om Tyskland gjort med sina folkmord.

Ja, och det är en sak som stör mig rejält. Det är konstigt att man, exempelvis i svenska skolan, lägger så mycket fokus på nazisternas illdåd, samtidigt som man snabbt hastar förbi kommunisternas illdåd. Hur mycket pratas det exempelvis i svenska skolan om de massiva sovjetiska övergreppen, i form av exempelvis våldtäkter, på tysk civilbefolkning i slutet av och strax efter VK2? Sedan så har man även alla saker som att man sällan nämner att exempelvis USA:s krigsmakt under VK2 till stor del hade svarta och vita i separata förband av rasistiska skäl, där de svarta förbanden leddes av vita officerare. Men just det, det var ju tyskarna som var de onda rasisterna... dry.gif Man vill ju inte förvirra de stackars eleverna genom att visa att historien och världen sällan är helt svart/vit. Då är det mycket enklare att utmåla nazisterna som de onda, och de som var emot nazisterna som de goda. Det pratas även mycket om svenskarna som stödde de förbannade nazisterna på olika sätt, men hur mycket pratas det om vänsterns stöd till diktaturerna i öst? Kanske är det så att det styrande partiet inte vill stöta sig med sina kompisar i partiet som stödde diktaturerna i öst ända tills muren föll, och inte heller vill att några av deras egna mindre vackra historiska beslut som baltutlämningarna tas upp, och därför ser till att skolundervisningen inte tar upp vissa saker? Det går ju trots allt inte att komma ifrån att det styrande partiet har ett stort inflytande på hur skolundervisningen här i landet läggs upp.

Det är mig en gåta hur man lyckats undvika att ta upp dessa saker i tex skola mm
Man har även ofta lyckats ge olika företeelser en gloria som tex Spanska inbördeskriget. Än idag sjungs det lovord om de frivilligas insats mot fasisterna men alldrig att man hör talas om de interna utrensningar som skedde inom leden.

Att avrättningarna av "förrädare" i vissa perionder stod för högre avgångar än striderna undlåts att ta upp i utbildningen, och media, lika så den hårda interna maktkamp som förekom. Sanningen att republikanerna var bättre beväpnade än fasisterna har få hört talas om likaså att de i sin interna maktkamp troligtvis tappade segern.

Balt utlämmningen är en stor skam för Sverige som vi undviker att tala om
Lika så det berömda "Finlands sak är vår" där vi i våra historie böcker kan läsa hur uppoffrande vi hjälpte Finland. Lite står dock skriver om de som hindrades att åka dit som frivilliga....
Vinter

Ja det har jag faktiskt.

Lika rasmedvetna som tysken på trettiotalet? Tja vi var rasmedvetna oxå på den tiden med våra A barn mm. Hur tar denna rasmedvetenhet sig uttryck i Ryssland?
har jobbat där ett antal år men den har gått mig helt förbi... Vad har jag bommat?
Du ska ta och titta på vad ryska tidningar skriver om länderna i söder och deras muslimska influense, alltså dom tidningar som godkänns av staten.

Vad är det vi inte gillar? är det att idag har Ryssland sundare statsfinanser än Sverige och en tillväxttakt på 7%? Eller är det faktumet att han är en gammal KGB:are? Eller är det Yukos affären?

Om sverige plötsligt bli en av världens största producenter av olja tror jag att dom svenska statsfinanserna skulle bli ganska sunda.

Slutligen kan vi komma på någon annan president i något demokratiskt land som har startat sina egna ungdomsbrigader?
Vinter
QUOTE (Stella-Polaris @ May 29 2005, 23:43 )
Balt utlämmningen är en stor skam för Sverige som vi undviker att tala om
Lika så det berömda "Finlands sak är vår" där vi i våra historie böcker kan läsa hur uppoffrande vi hjälpte Finland. Lite står dock skriver om de som hindrades att åka dit som frivilliga....

Jag mötte för ett tag sedan ett par polacker som menade att sverige har blodiga händer i kriget, dom pekade på ett stort antal incidenter som sverige var inblandad i under och innan kriget.

Men troligtvis får man inte läsa mer än ett sammandrag i historieböckerna.
Stella-Polaris
QUOTE (Vinter @ May 30 2005, 08:38 )

Ja det har jag faktiskt.

Du ska ta och titta på vad ryska tidningar skriver om länderna i söder och deras muslimska influense, alltså dom tidningar som godkänns av staten.

Vad är det vi inte gillar? är det att idag har Ryssland sundare statsfinanser än Sverige och en tillväxttakt på 7%? Eller är det faktumet att han är en gammal KGB:are? Eller är det Yukos affären?

Om sverige plötsligt bli en av världens största producenter av olja tror jag att dom svenska statsfinanserna skulle bli ganska sunda.

Slutligen kan vi komma på någon annan president i något demokratiskt land som har startat sina egna ungdomsbrigader?

Vi är väl heller inte speciellt snälla när vi skriver om muslimska fundamentalister, förtrycket av kvinnor i dessa länder mm. Det konstiga är att så fort artikeln sitter i en Rysk tidning så är den upprörande medan om den sitter i en Svensk så värnar den om demokratiska rättigheter eller mänskliga rättigheter i dessa länder.
Inte säger vi likadant om andra länders media som skriver negativt om muslimska länder.

Oljan och dess inverkan är ofta en myt. Jämför gärna Sverige och Norge. Den Svenska Netto exportinkomsten på skogssektorn är större än Norrmännens netto exportinkomst på oljan. Dock har Norrmännen varit smartare i använingen av sina pengar än vi varit.. Den Norska oljefonden kunde haft en Svensk motsvarighet i form av en Skogsfond..

Jag ser det som om man bestämt sig för att Ryssland måste vara dåligt. Man förbiser de positiva sakerna och klankar ner på allt möjligt.

Appropå din kommande karriär så skänk en tanke till de media du får tillgång till när du sitter där på en bas... Statskontrollerade eller??????
Vinter
QUOTE (Stella-Polaris @ May 30 2005, 09:10 )
Oljan och dess inverkan är ofta en myt. Jämför gärna Sverige och Norge. Den Svenska Netto exportinkomsten på skogssektorn är större än Norrmännens netto exportinkomst på oljan. Dock har Norrmännen varit smartare i använingen av sina pengar än vi varit.. Den Norska oljefonden kunde haft en Svensk motsvarighet i form av en Skogsfond..

Jag jämför gärna Sverige med Burenai, Förenade arab emiraten och Kuwait, är det fortfarande en myt? Dom blir väll knappast rika på att exportera sand? ;) Ryssland är på god väg att ta över som världens största producent, knappast något man ska förringa den ekonomska effekten av.

Skillnaden mellan andra media och ryska är att man i den ryska ser en återgång till imperialistiskt tänkande(som vi kallar det i sverige), där man i vissa fall kan tänkas "säkra" vissa områden för att skydda sina invånare. Vi ska kanske inte heller förringa det enorma mängden med knark som förs över gränsen till ryssland. Något som kan leda till en rysk reaktion i framtiden.
Vinter
Appropå din kommande karriär så skänk en tanke till de media du får tillgång till när du sitter där på en bas... Statskontrollerade eller??????

Jag har tillgång till tex internet på eget boende på dom flesta hembaser, så det ska inte vara något problem. Det är inte så illa som du kanske tror. Vilken statskontrollerad media är det du tycker jag ska undvika?
Stella-Polaris
QUOTE (Vinter @ May 30 2005, 09:22 )
Oljan och dess inverkan är ofta en myt. Jämför gärna Sverige och Norge. Den Svenska Netto exportinkomsten på skogssektorn är större än Norrmännens netto exportinkomst på oljan.  Dock har Norrmännen varit smartare i använingen av sina pengar än vi varit.. Den Norska oljefonden kunde haft en Svensk motsvarighet i form av en Skogsfond..

Jag jämför gärna Sverige med Burenai, Förenade arab emiraten och Kuwait, är det fortfarande en myt? Dom blir väll knappast rika på att exportera sand? ;) Ryssland är på god väg att ta över som världens största producent, knappast något man ska förringa den ekonomska effekten av.

Skillnaden mellan andra media och ryska är att man i den ryska ser en återgång till imperialistiskt tänkande(som vi kallar det i sverige), där man i vissa fall kan tänkas "säkra" vissa områden för att skydda sina invånare. Vi ska kanske inte heller förringa det enorma mängden med knark som förs över gränsen till ryssland. Något som kan leda till en rysk reaktion i framtiden.

Visst är oljan viktig för Ryssland men oljan kostar även mycket att ta upp jämfört med i Gulfen.

Narkotikan är ett stort problem i Ryssland. Som bekant tillät Talibanerna ej odling av opiumvallmo och under dess styre kom det inte in några större mängder till Ryssland. I dag är det annorlunda. Befriandet av Afganistan har även inneburit att odlandet kommit igång igen och marknaden flödar av billigt opium och andra rafinerade produkter. Klart att Ryssarna tycker detta är mindre kul.. Frågan ställs av många om vissa har fått frikort på odlande som tack för man hjälpte till att ta bort Talibanerna från makten. Eller som en del uttrycker sig : Avlägsnandet av Talibanerna i all ära men vi slapp narkotikan.
Lindström
Någon som såg President Putin på 60 minutes igårnatt?
Körde på ganska hårt med frågor angående Rysslands s.k. demokrati och hur de saknar större motståndare i form av partier. Dessutom det faktum att Vladimir ändrat att från ha folkvalda regionsledare, till att välja ut dem själv (och se till att alla hans Kgb-polare får ett mysigt jobb).

Putins svar kom i en form av en fråga; Ni tycker att Amerika är en demokrati? Hur ni har elektorer och hur ni nyss blivit tvungen att välja eran president genom en domstol?
Sen rasslade dom på med andra frågor som korruptionen och maffian i Ryssland, samt de stora belopp som forna Sovjetunionen berövades på i samband med deras nedgång. Ganska intressant faktiskt smile.gif

"They are pushing us to end the conversation now Mr President"
"Nobody can tell me to end the conversation, because I am the President"

Ganska kylig kommentar av den forna Kgb-agenten smile.gif
GrodanBoll
http://www.foxnews.com/story/0,2933,158070,00.html

Märkligt agerande agerande av en nationalistisk regim med expansionsambitioner...
Stella-Polaris
QUOTE (Lindström @ May 30 2005, 15:57 )
Någon som såg President Putin på 60 minutes igårnatt?
Körde på ganska hårt med frågor angående Rysslands s.k. demokrati och hur de saknar större motståndare i form av partier. Dessutom det faktum att Vladimir ändrat att från ha folkvalda regionsledare, till att välja ut dem själv (och se till att alla hans Kgb-polare får ett mysigt jobb).

Det är nog mera så att han börjat utse eller stödja en kandidat till guvenörsvalen. Dessutom försöker han få till att de olika kandidaterna måste godkännas. (ok detta är inte riktigt bra i demokratiskt hänseende)Detta speciellt i de områden som behärskades av mer eller mindre maffia anknutna guvenörer/kandidater. Gissa varför Putnins kandidat ofta valts???? Ett krai kvar som är Maffia behärskat, Primorsky krai, resten är ett minne blott......

För er som inte gillar Putins medtoder kan sägas att för tre år sedan fanns inga pengar i Vladivostok (primorsky krai) till värme. Detta fastän man betalat för det..
- 25, ingen värme och endast el 2 timmar per dag. Detta hela vintern........ Guvernörens åkeri har 1/2 timmes väntetid vid gränsen till Kina medan övriga Åkerier 24 tim. Guvenörens senaste valkampanj skulle gjort vilken Syd Amerikansk diktator som helst grön av avundsjuka och han vann knappt....

Valutgången respekterades även om man inte var glada i Moskva.....
röjsop
Dessvärre är Putin den mest demokratiske, och absolut bästa alternativet i ryssland, enligt mig. Han bekämpar i alla fall den laglöshet som breder ut sig, till skilnad från liberalerna, som är dom enda som man kan kalla ett alternativ.

Att putin sätter dit gangster-oligarkerna tycker jag är bra! Speciellt om dom försöker näsla sig in i det politiska rummet! Sedan ska man ju alltid ha i åtanke att media alltid väljer sida i en konflikt. När man talar om putins inpopularitet visar man en nazistdemonstration. Sedan försöker man visa en gangster-oligark, som ett demokratiskt offer med ursäkten "han var ju inte ensam", då blir man ju förbannad!!! Att man sedan nämner att 70% av oligarkerna var judar, för att hänvisa till att Putin var antisemit, får ju inte ilskan att avta. Anledningen till denna mediahysteri är att Ryssland har börjat gå sin egen väg, genom att sälja kryssningsrobbotar till syrien, och möjligheterna att tillverka kärnvapen till Iran.

Att sedan Putin antagligen har gått genom beckar av blod för att uppnåt sin position, är extremt hänsynslös, cynisk och rent ut sagt farlig är ju en annan vinkel.
Vinter
QUOTE (röjsop @ May 31 2005, 23:23 )
Dessvärre är Putin den mest demokratiske, och absolut bästa alternativet i ryssland, enligt mig. Han bekämpar i alla fall den laglöshet som breder ut sig, till skilnad från liberalerna, som är dom enda som man kan kalla ett alternativ.

Att putin sätter dit gangster-oligarkerna tycker jag är bra! Speciellt om dom försöker näsla sig in i det politiska rummet! Sedan ska man ju alltid ha i åtanke att media alltid väljer sida i en konflikt. När man talar om putins inpopularitet visar man en nazistdemonstration. Sedan försöker man visa en gangster-oligark, som ett demokratiskt offer med ursäkten "han var ju inte ensam", då blir man ju förbannad!!! Att man sedan nämner att 70% av oligarkerna var judar, för att hänvisa till att Putin var antisemit, får ju inte ilskan att avta. Anledningen till denna mediahysteri är att Ryssland har börjat gå sin egen väg, genom att sälja kryssningsrobbotar till syrien, och möjligheterna att tillverka kärnvapen till Iran.

Att sedan Putin antagligen har gått genom beckar av blod för att uppnåt sin position, är extremt hänsynslös, cynisk och rent ut sagt farlig är ju en annan vinkel.

Nu börjar du låta som amerikanska republikaner, lite skrämmande faktiskt laugh.gif
Stella-Polaris
Ett kul sätt att studera utvecklingen i Ryssland är att följa olika Aktiemäklares bedömningar av landet. Dessutom verkar kritiken mot Ryssland och dess styre ha en korrelation med vissa aktie råds utfall...

KÖP RYSSLANDS FONDER!!!
Känns det igen?
Budskapet är detsamma hos alla mäklare. Ryssland fungerar allt bättre och bättre. Man ser stora framtida möjligheter i landet. Köprekomendationen innebär att man bedömt riskerna som mindre än möjliga vinster...

95 började jag intressera mig för Ryska Aktier har är en liten reflektion om vad som hänt...

Olje sektorn:
Alla mäklare hoppar på tåget och rekomenderar sk bluechip aktier. Främst rekomenderas de tre stora: Lukoil, Yukos samt Surgutneftegas. Deras analytiker spår gyllene framtid för dessa.

Då jag vid denna tidpunkt bor och jobbar i Ryssland kan jag hyfsat följa med vad som händer.. Ett bolag och dess ägare sticker ut.. Yukos. Ett bolad som sysslar med saker bolag normalt ej sysslar med.. Man skaffar sig frikort hos Jeltsin och växer så det knakar..och betalar ingen skatt, man har ju ett avtal med Jeltsin..
I Sverige: Stark Köprekomendation Yukos

Så inträffar det, ny President!
Nya presidenten: Nu jävlar skall det bli ordning i landet!!!!

Presidenten: Ryssland skall ej styras av oligiogarkerna utan av Ryssarna! Mig kan ni fan inte köpa! Rättning i ledet, börja betala skatt, och håll er till affärer! Yukos krumbuktar och vägrar att rätt in sig. Jag tänker: det här kan alldrig gå bra och stryker Yukos från min intresselista.

De första morren mot Yukos kommer. Rätta in er i ledet och betala er skatt!
I Sverige: Stark köprekomendation på Ryska aktier. Det Ryska systemet börjar att fungera. Nya lagar och förordningar gör företagandet säkrare samt ägarskyddet har stärkts. President Putins skattereform ses så ett stort steg framåt.

Putin: Nu jävlar betalar ni skatt och era tariffer eller så!!
Yukos: iiiii Putin är en despot. Den fria företagsamheten existerar ej här. Han gör detta bara för att vi utmanar hans makt. Vi är ett offer, Vi är ett offer..
I Sverige:KÖP RYSSLANDS FONDER!!!

Man fryser tillgångar för Yukos. Yukos och dess ägare åker inför skranket, Yukos aktien rasar..
I Sverige: Kunder frågar sina Mäklare varför detta hänt med Yukos. Nu kan mäklarna inte säga: Vi kanske skulle ha haft bättre koll på vad Yukos sysslade med.. Utan det blev: iiiii Putin är en despot. Den fria företagsamheten existerar ej här. Han gör detta bara för att Yukos utmanar hans makt. Vi är ett offer, Vi är ett offer. Flera stora mäklarhus uttalar sig i press. Dessutom ett antal tungviktare innom näringsliv mm. Ingen av dessa redogjorde om man förlorat pengar på Yukos. Men budskapet var det samma: Putin är en despot och detta skedde bara för att man utmanade hans makt.
Rekomendation Ryssland: i början avvakta några månader senare köp

I Går var rekomendationen KÖP!
Och Yukos ägare fick 9 år ( vilket han naturligtvis skall överklaga i Europadomstolen) Den kommande veckan är mitt tips att Man skriver en hel del om Putins totalitära styre och hur despotiskt Ryssland är. Sedan, tro mina ord, gör Rekomendationen tillbaka till KÖP.

Förklara detta herrar Aktieanalytiker.
röjsop
@Vinter:
Varför binda sig till att kritisera från ett politiskt perspektiv...
SVT har full rätt att vinkla sina program, men dom får ju hålla det på en rimlig nivå. Man blir ju bara förbannad när man börjar granska deras program och märker att allt bara är en taskig lögn, om den hade varit smart hade man fått respekt för vilka duktiga propagandister dom är, nu väcker dom bara ett hat

Att lita på aktimäklare är idioti, om man ska tjäna pengar på börsen får man hålla sig informerad och tänka själv. Jag har alltid slagit index, dom har gjort det undantagsvis. Jag har ingen utbildning, dom jobbar med det, plus sina 5 år på högskola. Hemligheten är att vara steget före marknaden, och det är relativt lätt. Efter Kina kommer Indien, efter Barsebäck kommer Rysk ström, det äv väl inte så svårt?

OT
Om man bara vill käna mycket pengar är aktier inte i närheten lika bra som att använda dom själv, vet du hur mycket du får för pengarna i våra nya EU-grannar? Oxfilé behöver inte kosta mer än 20 kr/kg, och du behöver inte vara Handels-ekonom för att inse att du kan sälja med lite vinst. Varning dock för att du snabbt blir arbetsnarkoman.
Vysotskij
QUOTE (röjsop @ May 31 2005, 23:23 )

Vet vi det? På vilka grunder tror vi att de inte skulle bekämpa kriminalitet?

Vad jag vet om ryska liberaler så är vänstern (Jabloko) kraftigt negativa till rövarprivatiseringarna och vill fördöma dem, något som högern (SPS) ser som farligt. Om det skulle vara någon skillnad i praktisk politik vet jag inte.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.