Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Kindstöd
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Rosén
Finns det kindstöd att köpa till ak4? Kan behövas nu när vi fått rp på bössan!
Dajo
QUOTE (Rosén @ Mar 19 2005, 16:47 )
Finns det kindstöd att köpa till ak4? Kan behövas nu när vi fått rp på bössan!

Jag har inga som helst problem utan kindstöd...

Behöver du ett så går du som prickskyttarna gjort dvs tejpar fast en förhöjning på kolven.
Henil
Tänkte på samma sak alldeles nyss. salute.gif
Rosén
ok trodde det fanns grejor o köpa bara 5.gif
Dajo
QUOTE (Rosén @ Mar 19 2005, 20:00 )
ok trodde det fanns grejor o köpa bara 5.gif

Det finns det men inget du får använda...
Panzerfaust
Du lär inte behöva något kindstöd till RP. Skulle det vara en nödvändighet så hör du nog till en väldigt liten skara människor. Om så är fallet så tejpar du dit något med svart "eltejp" bara.
Johnnie
En svarv och en fräs , lite svart plast och vips så har man gjort sig ett kindstöd!! clap.gif
dxl
En stilla men seriös undran...
Varför kan man behöva kindstöd till rp siktet?

edit= ja
Henil
QUOTE (dxl @ Mar 24 2005, 13:44 )

edit= ja

Jag undrade bara om det fanns, (om det nu behövs vet jag ej).
Inf
QUOTE (dxl @ Mar 24 2005, 13:44 )

För att centrumlinjen för rödpunktsiktet ligger uppskattningsvis 2,5 cm ovanför siktlinjen för det urspringliga riktmedlet. Visst ser man punkten även om man inte har ögat placerat precis på rödpunktssiktets centrumaxel, men centrering är alltid att föredra.
Ska man få till den rätta instinktiva känslan med ett vapen kan man antingen ändra på vapnet eller anpassa sin skjutställning, men det senare hjälper inte alltid fullt ut. Jämför med måttanpassning av ett hagelgevärs kolv. Riktigt så avancerat det kanske man inte behöver göra det men ska träffen allid sitta där man tänker sig direkt kan det behövas lite blygsam anpassning av koven avseende längd och kolvkammens höjd. Kanske skulle man ge sig på skränkning och pitch också :P
Strv101
Det är första gången jag hör att någon frågar efter ett "kindstöd" till Ak4B. Jag tror personligen att kindstödet skulle försämra förmågan att komma snabbt till skott eftersom man då minskar möjligheten till rörelse bakom riktmedlet.
RPS är inte framtaget för prickens vänner ut för att soldaten skall kunna avge välriktad eld på kort tid.
Visst kan man ligga och finlira lite men tanken är nog att snabbt komma till skott.
NisseNord
Jag har också funderat på att fixa till ett eget kindstöd (tejpa på något), om jag ligger ner i anlägning, så måste jag vika upp huvudet, för att få ögonen i rätt höjd. Ligger man så lite längre, tex i väntat på ett eldöverfall. Så blev det för mig ansträngande för nacken, och jag upplevde att jag fick sämmre stöd för huvud/kind.

Ifall jag märker att ett extrakindstöd försämrar skyttet från andra stälningar eller minskar tiden till skott, så jag bort det, men om det bara är förbättringar, så ser jag inget som helst fel i att ha det kvar.
Triggerpuller
Har själv letat efter ett kindstöd ända sen jag fick ut Ak 4B. Problemet är precis som någon skrev att vapnets siktlinjen förflyttats uppåt. Således vill jag flytta min siktlinje uppåt och ensa gentemot vapnet. När jag får en bättre instinktiv kindanläggning (cheek weld) skjuter jag bättre och snabbare.
Strv101
Jag tror inte att man kan kategoriskt säja att man ska ha ett stöd eller inte. Detta är något som man får indivd anpassa, vi är alla olika kunstruerade. Sedan gäller att öva och åter öva på att använda vapnet vare sig man har det eller inte så träffar målet på första skottet.
cordite
Klart alla som är normalt skapta är betjänt av kindstöd på bössan med nya siktet. Rätt anpassat så blir skjuttiden snabbare och effektivare. Nödvändigt är det dock inte på nått sätt. Ska karva ett snyggt i nån läcker träbit. Efterlyser ett snyggt sätt att fästa det på utan ingrepp i vapnet eller en massa otäck tejp. Det ser så oproffsigt ut bara även om det är funkis.
Inf
@Strv 101: Alla är ju olika, men själv kommer jag snabbast till skott om ögat hamnar på rätt plats direkt, utan att behöva flytta det. Om ett kindstöd gör att mitt öga hamnar rätt direkt kommer det göra att jag skjuter snabbare.
Fråga Pia Hansen och Co om de rör sig mycket bakom riktmedlet. Handlar inte det om välriktad eld på kort tid så vet jag inte vad.
Givetvis är alla individer och vad som passar en passar inte en annan fullt ut, men om centrumlinjen för rödpunktsiktet ligger uppskattningsvis 2,5 cm ovanför siktlinjen för det ursprungliga riktmedlet bör detta få till konsekvens att de flesta skulle trivas bättre med antingen ett lägre montage eller en högre kolv.
Samtidigt finns det en stor fördel med att alla vapen är likadana, kanske skulle man antingen ordnat ett lägre montage(svårt, jag vet och försent nu) eller anskaffat ett enhetligt och lagom högt (vad nu det innebär) kindstöd att fästas på kolven till alla ak4b.
Fu Kallenberg
QUOTE (Strv101 @ Mar 24 2005, 23:53 )
Det är första gången jag hör att någon frågar efter ett "kindstöd" till Ak4B. Jag tror personligen att kindstödet skulle försämra förmågan att komma snabbt till skott eftersom man då minskar möjligheten till rörelse bakom riktmedlet.
RPS är inte framtaget för prickens vänner ut för att soldaten skall kunna avge välriktad eld på kort tid.
Visst kan man ligga och finlira lite men tanken är nog att snabbt komma till skott.

En sak som många jägare upptäcker när man bygger på kolven och får ögat på rätt plats bakom kikarsiktet är att tiden till skott kortas ner mycket.
I min värld av skytte så vill jag inte ha något annat än ögat exakt bakom siktet. Kindbenet ska ALLTID hamna på samma ställe för att komma snabbare till skott. Likadant är det med RPS. Dom få millisekundrarna du tjänar in kan vara avgörande för din överlevnad. Prova först och berätta sen och säj om du fortfarande tycker samma sak.
Jag personligen tyckte det var skit vid utb. på RPS att INTE ha påbyggnad, just för att ögat fick leta sig in i siktet och hitta rätt.
Visst som INF sa ovan att det går o skjuta ändå! Inga problem MEN en stor del av synfältet blir begränsat trots att man ska skjuta med båda ögonen öppna.

Fram för påbyggnad av kindstödet!

// Kalle
Sir Vival
T ex BHI Kindstöd...
Fu Kallenberg
QUOTE (Sir Vival @ Mar 28 2005, 13:44 )

Mjaa..idén är bra men jag tycker att den bygger för mycket i sida. Man får luta in huvudet för att komma rätt.
Håller på att tillverka ett eget i trä som får tejpas fast och det kommer att följa kolvens bredd och smalna av i topp. DÅ är det bra. Inte fila för mycket bara.... ;)
Team Member
Ett tillskott i den här diskutionen som nu har utvecklats till kindstöds vara eller icke.

Som Inf nämde så kan man ju fråga damerna och herrarna som skjuter en hel del om dom rör sig mycket bakom siktet och svaret är nog ett rungande NEJ!

Jag vill bara visa på hur lite det är som behövs för att skjutningen ska bli så himla mycket bättre.

Förändringen i höjd på kolven till mitt hagelgevär har bara ändrats med några mm. Å då gått ifrån bra träffstatistik till bättre.
Samma sak bör gälla för Fyran.
Sen att man inte får ändra är ju en annan femma...
Men träffsannolikheten ändras ju åt det positiva smile.gif

När man börjar att fundera på om bössan är i korrekt läge för å skjuta så missar man ;)
Dajo
QUOTE (Fu Kallenberg @ Mar 28 2005, 12:59 )
QUOTE (Strv101 @ Mar 24 2005, 23:53 )

En sak som många jägare upptäcker när man bygger på kolven och får ögat på rätt plats bakom kikarsiktet är att tiden till skott kortas ner mycket.
I min värld av skytte så vill jag inte ha något annat än ögat exakt bakom siktet. Kindbenet ska ALLTID hamna på samma ställe för att komma snabbare till skott. Likadant är det med RPS. Dom få millisekundrarna du tjänar in kan vara avgörande för din överlevnad. Prova först och berätta sen och säj om du fortfarande tycker samma sak.
Jag personligen tyckte det var skit vid utb. på RPS att INTE ha påbyggnad, just för att ögat fick leta sig in i siktet och hitta rätt.
Visst som INF sa ovan att det går o skjuta ändå! Inga problem MEN en stor del av synfältet blir begränsat trots att man ska skjuta med båda ögonen öppna.

Fram för påbyggnad av kindstödet!

// Kalle

Eftersom RPS är näst intil paralaxfritt så spelar det ingen roll om kinden hamnar på samma ställe varje gång.
Det räcker med att amn ser pricken så träffar man där man vill.

Med ett optiskt riktmedel som itne är paralaxfritt måste ögat vara på samma ställe som när man skottställde vapnet för att mans ka träffa där man siktar.

Jag skulle möjligtvis vilja ha en lite mjukare yta på kolven men ingen förhöjning som dessutom gör att huvudet kommer högre upp vid anläggning vilket inte är önskvärt i ett skarpt läge då man vill hålla en så låg profil som möjligt.

DEtta upplevde jag som ett problem i lumpen med AK5B då jag hamnade nästan en decimeter högre från marken än var dom andra med öppna riktmedel.

Min lilla slutsats är att om man itne är onormalt liten i ansiktet så är det helt onödigt med extra kindstöd. Man blir dessutom ovan om man av någon anledning måste använda någon annans vapen med vanlig kolv någon gång.
Strv101
Det man bör tänka på är när man tillverkar ett kindstöd är att det skall vara möjligt att använda vapnet när du bär skyddsmask. Nu är ju skyddsmask 90 betydligt bättre än sin föregångare, men fortfarande adderar den på höjden vid anläggning.

Bara något att tänka på.

En sak till, jag hoppas att ni alla övar skytte med mask påtagen för att se om ni kan agera eller inte. gasmask.gif
Inf
Jag skjuter personligen bättre/snabbare med en någurlunda tillpassad kolv än med en totalt felaktig oavsett om det är längs spång (hagel), öppna riktmedel, kikare eller rödpunkt. För mig går det fortare om riktmedlet kommer där jag förväntar mig det, dvs på målet. Då blir riktmedlet bara en bekräftelse på det jag redan visste, nämligen att jag förmodligen kommer träffa och jag kan låta pekfingret slutföra den avfyring jag redan påbörjat. Detta gäller tyvärr bara på relativt korta skjutavstånd, men jag jobbar på att det ska fungera på längre och längre avstånd. smile.gif
Det är möjligt att andra har andra erfarenheter, men jag kan ännu så länge inte riktigt förstå hur det skulle gå till.
Angående skyddsmask så visst ska man kunna verka med den påtagen, men det får inte vara en allt för stor nackdel vid normal användning. Jag tycker personligen att man ska ha en så hög kolvkam man tycker passar för normalt skytte och sedan får man väl utnyttjag siktets vingelmån och parallaxfrihet vid skjutning med skyddsmask påtagen.
Det finns ju sedan länge ett generellt tillstånd att använda egneslöjdade kindstöd till ak4or och om ett rödpunktssikte inte är ett optiskt riktmedel, ja då vet inte JAG vad det är.
Dajo
QUOTE (Inf @ Mar 28 2005, 16:46 )
om ett rödpunktssikte inte är ett optiskt riktmedel, ja då vet inte JAG vad det är.

Någon som påstått något annat?
Rune Frunkh
Är det inte lite lustigt att det inte är OK att montera ett fabriksköpt kindstöd på sin AK, men däremot ett egentillverkat av tejp och liggunderlag?

7.gif
Foxtrotcharliegrg
QUOTE (Rune Frunkh @ Mar 28 2005, 20:04 )
Är det inte lite lustigt att det inte är OK att montera ett fabriksköpt kindstöd på sin AK, men däremot ett egentillverkat av tejp och liggunderlag?

7.gif

Öh? Menar du en färdigt kolv+kindstöd (som t ex H&K säljer) eller t e x det som Sir Vival tipsade om? Tejp och remmar kan du ta bort på ett ögonblick och räknas inte som någon modifiering av vapnet och dess funktion, mot om du bytt hela kolven, handskydd, 200rd-magsin, benstöd etc...
Liggunderlag + tejp är väl t o m omnämnt i SoldF eller SoldR MtrlP som bra för de med AK4 OR?

*suck* Sedan är det det här med Beslut Om Användande, reglementen och försäkringsansvar *suck* ;)

/Foxtrotcharliegrg
Med resveration för ev felaktiga tolkingar av läst militär litteratur. Inget ansvar för eventuella följder på tredje part för vad som skrivits ovan. biggrin.gif
Strv101
@Inf.

Jag har inte påstått att du inte skall montera ett kindstöd på din Ak4B, utan det är upp till dig om du vill. Men fördelen med detta sikte som flera har påpekat är att det är parallax fritt, bara man ser punkten på målet så ligger man rätt. Man behöver inte fin lira. Tanken är att man skall använda båda ögonen vid skytte på kort håll <=100m ett öga på>100m.

Mitt inlägg tidigare grundar jag på egen erfarenhet att det kan vara knepigt att komma intill med masken på, vare sig med eller utan kindstöd.
Fu Kallenberg
Paralaxfritt i all ära men om man har punkten i nedre delen av siktet börjar man undra. Jag har inte ngt litet huvud och jag stör mig på att punkten sitter så långt ner när man lägger an mot orginal kindstöd.
Visst är det upp till var och en, helt klart, men det är ändå bättre att ha HELA siktbilden framför sig för att inte tveka.
Sen skyddsmasken vid skytte, ja det må väl vara så hänt, men hur länge kommer man att strida i belagt område? Definitivt inte så länge som vid "vanlig" strid. Då bör, tycker jag, man överväga kortare träfftider under "vanliga" förhållanden.
Team Member
Bara för att Aimpoint är paralax fritt så betyder det ju inte att man ska utgå ifrån en kass utgångspunkt, idet här fallet att rödpunkten befinner sig uti kanten på siktet. Målsättningen måste alltid vara att punkten befinner sig något så när i centrum vid skytte i icke pressade situationer, bara för att i eventuellt behov även veta att man träffar där pricken är i pressat läge(vid snabb anläggning i stress så tenderar folk att lägga an felaktigt, med slutsats noll träff i målet).
Tanken med att centrera pricken vid övning är ju att lära sig känna sitt vapen så pass bra att du kan släcka pricken och ändå träffa där du vill när du skjuter. För att underlätta detta så är det ju bra om man har fixat till sin kolv så pass att den fungerar för dig personligen. Det är ju ändå i slutändan ditt eget personliga vapen som du ska använda och inte din grannes bössa.

När jag skjuter med min tillpassade hagelbössa så siktar jag inte(för det finns det ingen tid till), jag riktar. Jag har skjutit så pass mycket med den att jag vet när jag missar i samma ögonblick som jag trycker av. För att komma dit så krävs det mycket övning och ett vapen som passar mig.

pucktvåa....
Fu Kallenberg
WORD TM
Inf
@strv101:
Det var ju bra, då är vi överens om vad du tycker! smile.gif Dvs, det var så jag uppfattade dig. Angående parallaxfrihetens absoluta välsignelse, kolvhöjder mm verkar vi ha ganska olika åsikter vad jag sett hittils. Inget fel i det, skillnader i uppfattningar är det som gör hästkapplöpningar och presidentval spännande.
Strv101
Många åsikter finns det om kindstöd eller inte samt utformning av dito.
Enhets vapen (Ak4/Ak4B, Ak5 med varianter) som används av FM världen över är bara kompromisser som skall passa till den stora massan. Inget av dessa vapen är "anatomiskt" fulländade och det kommer alltid att finnas behov till att anpassa vapnet till sig själv inom givna ramar dvs. Detta är något som vi inte kan bortse från.
Man kan inte jämföra dessa vapen med målskjutnings/jaktvapen.

I mitt tidigare inlägg hade jag en passus om parallax friheten i RPS. Där jag skrev att man inte behöver fin lira. Självklart skall man eftersträva att ha rödpunkten centrerad i riktmedlet för att få det mest optimala resultatet men vid ett snabbt läge kan det räcka med att se punkten.
Inf
Jo visst, det är ungefär det jag menat hela tiden och som jag för den delen försökt få fram. Givetvis är det skillnad på tävlings- och tjänstevapen och så bör det förbli. Men när man höjer siktlinjen från den ursprungligen utprovade med ca 2,5 cm så gäller inte riktigt resonomanget om att det fortfarande är ett utprovat enhetsvapen som bör passa de allra flesta någorlunda. Om man höjer siktlingen 2,5 cm så har man ett enhetsvapen som de flesta bör uppfatta ha 2,5 cm för hög siktlinje eller för den delen en 2,5 cm för låg kolv. Ak4b är inte en kompromiss som passar alla, det är ett modifieratt vapen som har för låg kolv för de flestas smak. Detta gäller även om vapnet i fråga råkar vara fastställt av försvarsmakten. Verkligheten får som så många andra gånger anpassa sig efter kartan och FM säger i vanlig stil: passar det inte dig är det dig det är fel på.

Jag vidhåller att om det ska kunna gå riktigt fort måste punkten var ganska precis där man förväntar sig att den ska vara. Är det fråga om tillräckligt stora mål på tillräckligt korta avstånd är det inte lika kritiskt, då träffar man ändå även utan den kompensation som är nödvändig om punkten inte befinner sig riktigt där man tänkte sig, men då behöver man å andra sidan ingen rödpunkt heller då räcker det att skjuta helt på känn, vilket dessutom går allra fortast. Om man ska se på vad som är att föredra så är det en centrerad punkt. Detta åstadkomms lättast med någorlunda korrekt kolvhöjd. Den kompensation jag talar om är alltså inte för att centrera punkten utan för att få punkt och mål att sammanfalla.
"I ett snabbt läge" är man tvåa om punkten inte är där man tror dvs centrerad och man kan skjuta direkt utan kompensation enligt vad jag skrivit i inlägg ovan. I lägen som inte är snabba däremot spelar en ej centrerad punkt mindre roll just för att siktet är i princip parallaxfritt och man ändå har den tid som behövs för att få punkt och mål att sammanfalla.
Lord_Stargazer
För att väcka frågan till liv igen då det blir fler och fler som får RP.
”” Finns det kindstöd att köpa till ak4? Kan behövas nu när vi fått rp på bössan!””

Jag känner personligen att jag behöver ett kindstöd och lägger mej inte i huruvida det ska behövas eller ej.
Skuggan
QUOTE (Lord_Stargazer @ Aug 27 2005, 16:32 )
För att väcka frågan till liv igen då det blir fler och fler som får RP.
”” Finns det kindstöd att köpa till ak4? Kan behövas nu när vi fått rp på bössan!””

Jag känner personligen att jag behöver ett kindstöd och lägger mej inte i huruvida det ska behövas eller ej.
*

säger samma sak, känner att jag behöver höja min kolv lite nu när vi fått RP....
RaVeN
Snubblade in på denna sida:

G3 / HK91 Parts

+ lite annat smågodis
http://www.robertrtg.com/g3.html
2Sharp
Militaryshop har ett kindstöd från Blackhawk som snöras på kolven.

Kanske kan vara något?

cf112
Jag valde den här varianten istället för liggunderlag eller färdigköpt kindstöd. Fungerar utmärkt, är billigt och smälter in ganska bra med vapnet i övrigt. Ser faktiskt lite småtufft ut också om det nu skulle spela någon roll...
Materialet är rörisolering typ Armaflex och finns hos närmsta rörfirma eller välsorterat byggvaruhus. Det är väldigt lätt att arbeta med och enkelt att forma till efter eget önskemål med hjälp av en skarp kniv. Jag ville ha lite extra "roll over" kindstöd och det funkar bra och det känns som det är lättare att få det att sitta kvar. Jag har fäst Armaflexen med vanlig eltejp av bra kvalitet (Würth) =släpper inte...

Visar även en bild på ett annat tips, för den som vill ha ett något grövre eller mindre halkigt pistolgrepp. Använd helt vanlig vulktejp och surra till önskad storlek. Också det en billig grej, räkna dock med att byta ut lite då och då eftersom tejpen har tendens att slitas.

Lycka till!

Knekt
QUOTE (cf112 @ Aug 28 2005, 16:57 )
Jag valde den här varianten istället för liggunderlag eller färdigköpt kindstöd. Fungerar utmärkt, är billigt och smälter in ganska bra med vapnet i övrigt. Ser faktiskt lite småtufft ut också om det nu skulle spela någon roll...
Materialet är rörisolering typ Armaflex och finns hos närmsta rörfirma eller välsorterat byggvaruhus. Det är väldigt lätt att arbeta med och enkelt att forma till efter eget önskemål med hjälp av en skarp kniv. Jag ville ha lite extra "roll over" kindstöd och det funkar bra och det känns som det är lättare att få det att sitta kvar. Jag har fäst Armaflexen med vanlig eltejp av bra kvalitet (Würth) =släpper inte...

Visar även en bild på ett annat tips, för den som vill ha ett något grövre eller mindre halkigt pistolgrepp. Använd helt vanlig vulktejp och surra till önskad storlek. Också det en billig grej, räkna dock med att byta ut lite då och då eftersom tejpen har tendens att slitas.

Lycka till!

*

Personligen gillar jag inte kindstöd som gör kolven bredare. Jag vill bara höja stödet för kinden, inte något annat.

Mitt stöd är en bit rundstav i trä. Den har jag hyvlat av ena långsidan på och sedan följt upp med ett v-format spår. Dubbelhäftande matt-tejp på kolven för att staven inte ska glida runt, och sedan en jäkla massa eltejp.

Rätt många år sedan jag fixade mitt stöd och sitter fortfarande som berget.
Kindstöd

Edit:
@RaVeN Inte dumt alls! Verkar vara en rätt smidig lösning. Men det är väl som med allt annat: eltejp är helt ok, men är det fabrikstillverkat så självantänder det och alla närvarande, deras familjer, bekanta och folk som de känner igen från bussen till jobbet dör en ond bråd död.
cordite
Tänk bara på att ser jobbet för profsigt ut så är det med all säkerhet inte tillåtet. Blir det för snyggt så bör man dölja det under några rullar eltape så det ser hopkladdat ut.
cordite
Projekt kindstöd påbörjat i dag. Plåt klippt och ritsad. Nu återstår bara klippning, slipning, svetsning, blästring och fosfatering. Inpassning och fastsättning av träbit. Forma, slipa, färga och ojebona. Får väl se hur orken håller i sig. Blir nog bra vad det lider.
Knekt
Jag har haft en idé som jag inte gjort något av.

1) En bit formbar plast (Kydex?).
2) Självhäftande kardborreband.

Plasten värms, böjs över kolven och får sedan stelna på plats.

Plasten lyfts av och sedan ifogar man i "böjen" nån form av distans (rundstav eller what ever) med samma höjd efter det nya siktet.

På med kardborren på kolven och på insidan av plasten.

Det borde kunna se ut ungefär som den RaVeN hittade, men alltså med en annan fästanordning, och ett sabla lägre pris.
Dajo
Är det någon som vet hur stora krympslangar som finns?

Det vore ju det optimala sättet att fixera en förhöjning av kolven.
Hensoldt
@Cordite

Jag vill oxå ha!

Tänkte bygga mig ett stöd av ett knäskydd å en rulle eltejp idag, så man har ett funkis stöd till skjutningen nästa vecka.
Men innan du spottar på mig å skriker att det är fult så är detta endast en TEMPORÄR lösning.
Givetvis så ska jag sätta fast det mycket bättre, å finare kindstödet som du givetvis gör till mig oxå när du är klar med det. biggrin.gif
cordite
Jag har påbörjat byggandet av fem st. kolvhöjare. Tröttnade dock och jobbet går vidare med en. Kom till mig på jobbet så ska du få prylar och instruktioner till egentillverkning. Har även en annan present med skytteinriktning.
Hensoldt
Julafton! biggrin.gif

Synd att man jobbar ständig helg nu...

Får komma förbi nån gång i veckan när du jobbar fm å jag släppt av ungen på dagis.
cordite
Kom du bara om du törs.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.