Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Ny explosion i Beirut, Libanon.
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet, C Dobberman > Krig och Konflikter Idag
Vinter
Bilbomb exploderade i östra Beirut

Sex personer skadades när en bilbomb exploderade i östra delarna av Libanons huvudstad Beirut på lördagen, uppgav säkerhetsstyrkorna.

Libanon har skakats av politiskt kaos sedan den 14 februari då den förre premiärministern Rafiq Hariri dödades tillsammans med 14 livvakter och förbipasserande av en kraftig bilbomb vid Beiruts strandpromenad. Syrien har beskyllts ligga bakom bombdådet, men förnekar inblandning.

Från TT-Reuters

Det börjar bli oroligt i Libanon, landet är en krutdurk nära att explodera. Ett riktigt hemskt dåd skulle kuna betyda ett nytt inbördeskrig.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1...ousRenderType=6

Edit: glömde linka
Kn Glock
En maktkamp internt mellan libaneser isamband med Syriens minskade inflytande kommer det att bli. Vi får hoppas att de demokratiska krafterna och metoderna segrar.

OT:Det skull bli en schysst mission att garantera ett fredligt och demokratiskt maktskifte.

US åter till Libanon! (man kan ju hoppas)!
PerL
QUOTE (Lt Glock @ Mar 19 2005, 20:43 )

Jag hoppas att menar utlandsstyrkan (US) och inget annat.

Själv hoppas jag att Libanon nu kan gå vidare utan att andra länder lägger sig i.

FN1.gif Lennartsson
GrodanBoll
QUOTE (Lt Glock @ Mar 19 2005, 20:43 )

USA har redan försökt sig på en litet äventyr i Libanon under 80-talet, men det gick ju inte speciellt väl och man fick åka hem igen med blodig näsa, så någon ny mission i Libanon tror jag inte blir aktuell.

Vore dessutom ett utmärkt sätt att störta landet ner i ett nytt långvarigt inbördeskrig. Det ända som skulle kunna vara ännu mer destruktivt för den demokratiska utvecklingen i Libanon vore väl möjligtvis en ny israelisk invasion.
GrodanBoll
Ooops! om det var Utlandsstyrkan du medade med US så hoppas jag att du glömmer mitt förra inlägg! blink.gif
Vinter
Nej, jag tycker USA ska skita i libanon och låta europa sköta det.
Krook
QUOTE (Vinter @ Mar 20 2005, 19:09 )

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Läser du inte tidigare inlägg?

/Krook
Vinter
QUOTE (Krook @ Mar 20 2005, 22:00 )
QUOTE (Vinter @ Mar 20 2005, 19:09 )

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Läser du inte tidigare inlägg?

/Krook

Och? Mannen har ju en klar åsikt som tål att kommenteras.

I händelse av inre stridigheter borde sverige skicka minst en bataljon för att visa världen hur världens bästa försvarsmakt skapar fred. Det är väl det minsta världens mest framgångsrika nation kan göra för att visa vår solidaritet.
Krook
Om du menar det som Lt Glock skriver:
QUOTE (Lt Glock)

så menar han Utlandsstyrkan (som förkortas US).
I övrigt så är det ju ingen i tråden som önskar att USA blandar sig i igen.

Avseende att skicka en bataljon så vore det väl fint. Sverige skulle kunna göra bra i från sig där.
Problemet är att vi inte har en bataljon att skicka och att det krävs ett beslut av Libanons regim, FN samt Sveriges Riksdag.
Men om det skulle bli aktuellt med en mission så skulle jag få svårt med mina prioriteringar. Jag vill gärna åka dit igen.

/Krook
Vinter
QUOTE (Krook @ Mar 20 2005, 22:17 )
så menar han Utlandsstyrkan (som förkortas US).
I övrigt så är det ju ingen i tråden som önskar att USA blandar sig i igen.

Jag kommenterade GBs inlägg, den del som tål att kommentera, vare sig han vill stryka den eller inte.

Då är det väll dags att Sverige skaffar sig den kapaciteten, och erbjuder den kapaciteten till FN. Vi kan ju inte ta längre på oss att sätta upp en bataljon är vissa öststater tar på sig att bygga upp ett helt ny försvarsmakt/krigsmakt.

Om Irland kan erbjuda en styrka av bataljons storlek, borde Sverige också kunna det kan man tycka.
Krook
Jaha. Jag läste GB:s inlägg om att han tyckte att det enda som kunde sabba för Libanon mer än en insats av USA var en insats av Israel.
Men det kan ju vara mig det är fel på.

QUOTE (Vinter)
Då är det väll dags att Sverige skaffar sig den kapaciteten, och erbjuder den kapaciteten till FN. Vi kan ju inte ta längre på oss att sätta upp en bataljon är vissa öststater tar på sig att bygga upp ett helt ny försvarsmakt/krigsmakt.

Om Irland kan erbjuda en styrka av bataljons storlek, borde Sverige också kunna det kan man tycka.

Vi kan erbjuda en styrka av bataljons storlek, men inte till Libanon idag. Vi har en halv bataljon i mantal räknat i Kosovo och en i Liberia. Därutöver har vi våra insatser i Bosnien och Afghanistan. Nu ligger Sudan nära till hands samtidigt som man överväger en ev. ökning av styrkorna i Kosovo och Afghanistan. Så nog bidrar Sverige, inte med så mycket som vi borde, men dock. Får vi bara stöka undan effekterna av FB04 så hoppas jag att det ordnar upp sig.

/Krook
Vinter
Vi borde ha minst en bataljon ute, samtidigt borde vi utbilda och skicka mer minröjnings team till Laos/Kambodja/Afghanistan etc.

Det har vi råd med om viljan finns.
Krook
QUOTE (Vinter @ Mar 20 2005, 22:50 )
Vi borde ha minst en bataljon ute, samtidigt borde vi utbilda och skicka mer minröjnings team till Laos/Kambodja/Afghanistan etc.

Det har vi råd med om viljan finns.

Målsättningen är att vi snart ska kunna ha två bataljoner ute. Men vi har en del omställningsproblem i Försvarsmakten nu.
Dessutom: Tråd om kostnader för US

Visst har du rätt men det krävs att ledningen prioriterar US även inom GRO dvs möjliggör en numerär och kvalitet på personalen.

/Krook
GrodanBoll
Ok, då begriper jag vad som menas med US i detta sammanhang... I princip har väl Vinter rätt, varför skulle Sverige inte kunna skicka en bataljon (om förfrågan kom)? Lär väl åtminstonne vara varmt och skönt där borta...

Anledningen till att jag tror att det vore dummt av USA (till skillnad mot US) att blanda sig i leken är att det säkerligen skulle vara allt för symboliskt laddat och garanterat skapa splittringar mellan västvänliga och islamiska (Hizbollah) grupper i Landet. Tror inte att fredsbevarande grupper från ett/flera "neutrala" länder, eller kanske EU skulle ha samma effekt. Men tyvärr är ju både Sverige och EU ganska handlingsförlamade i dessa sammanhang...
Animal
Personligen hoppas jag att Libanon klarar sig själv nu.
Bara för att man smäller av en bomb eller två, så är det ingen ursäkt för att skicka in FN-styrkor i landet igen.
combat
Bara för att man smäller av en bomb eller två, så är det ingen ursäkt för att skicka in FN-styrkor i landet igen.

Vad jag minns så har FN styrkorna inte lämnat Libanon.
Operativ styrka:
165 Militära observatörer
Svensk styrka:
6 militära observatörer.

Jag anser att det behövs mer nu!
Även om man har smällt en bomb el två så får du titta på vilka förlusterna var.

1 Deras ledare
2 Ett kristet området
3.

Syrien har ockuperat Libanon i 29 år! Syrien invaderade Libanon 1976, med motivet att de skulle hjälpa till att få slut på det tioåriga inbördeskriget i Libanon. I stället förlängdes inbördeskriget med ytterligare 15 år.

Anser att det är hög tid att Syrien drar tillbaka sina trupper från Libanon.
coookieman
En styrka med militärpoliser som hjälper till å bygga upp ett väl fungerande polisväsen vore inte så dumt. Detta skulle knappast kunna uppfattas som något politiskt problem, speciellt inte om den kommer från ett neutralt land. De är väl något som skulle kunna hjälpa landet utan att frånta landet i sig något ansvar. Eller?

7.gif
Animal
QUOTE (combat @ Mar 21 2005, 17:48 )

Vad jag minns så har FN styrkorna inte lämnat Libanon.
Operativ styrka:
165 Militära observatörer
Svensk styrka:
6 militära observatörer.

Jag anser att det behövs mer nu!
Även om man har smällt en bomb el två så får du titta på vilka förlusterna var.

1 Deras ledare
2 Ett kristet området
3.

Syrien har ockuperat Libanon i 29 år! Syrien invaderade Libanon 1976, med motivet att de skulle hjälpa till att få slut på det tioåriga inbördeskriget i Libanon. I stället förlängdes inbördeskriget med ytterligare 15 år.

Anser att det är hög tid att Syrien drar tillbaka sina trupper från Libanon.

Hopps. Menade svenska FN-styrkor. Tur att det är nån som är vaken.

För övrigt, är inte Syrien mitt uppe i ett tillbakadragande?
PerL
Mer info angående pågående FN-mission i Libanon finns via UNIFIL

Libanon bör få stötning om de så anser att de behöver det och då främst CivPol.

FN1.gif Lennartsson
combat
Hopps. Menade svenska FN-styrkor. Tur att det är nån som är vaken.

För övrigt, är inte Syrien mitt uppe i ett tillbakadragande?

Jo det är det, men inte helt ur libanon!
De flyttar ur städerna och till gränsen.
Vinter
Jaha då var det dags igen då, nytt bombdåd igen.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1...ousRenderType=2
GrodanBoll
Uj uj uj, ja nu blir det säkerligen inbördeskrig! Blåa baskrar, håll er beredda!
skaya
Mer instabilitet till mellanöstern.
Fy fan va bra för undergångsromantikerna!
combat
Ännu ett attentat, undrar hur länge det skall fortsätta?
Det är typiskt ett land som det aldrig kommer att bli fred i!
Jävligt synd för landet i sig är jätte fint och folket är jätte trevliga.
Men i varje land så måste det finnas några i......

/ Combat
Rangern.gif HV.gif HKPn.gif
GrodanBoll
Ser ut som om Hezbollah går mot en stor-slam seger i södra Libanon. Ska bli intressant att se omvärldens reaktioner på detta, speciellt med tanke på att valet får anses som hyffsat fritt och demokratiskt. (Eller snarare det mest demokratiska i Libanons historia)...

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1...ousRenderType=8
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.