Help - Search - Members - Calendar
Full Version: FBUs nya namn
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv > Ungdom
Pages: 1, 2
Kulsprutejojjo
Försvarsmakten har nu beslutat att FBU ska byta namn här under våren, och de vill höra namnförslag från medlemmarna (inklusive ungdomsmedlämmar). De väljer det bidrag som passar bäst till föreningen. Nu undrar jag vad ni har för namnförslag till FBU. Var vänlig och skriv seriösa förslag! biggrin.gif
Sljivovica
Mörkgrön Ungdom ??
Rickard N
Vaför?
Har FBU samma identitetskris som HV?
Trodde inte det var lika många som vet vad FBU är.
Skuggan
FBU byter namn till Befälsutbildarna
namnbytet som kulsprutejojjo snackar om är vad ungdoms AVDELNINGARNA skall heta...

det är lämpligt om det har så LITE med militärt att göra som möjligt då det som nu är FBU/ungdom skall övergå till att även innefatta civilförsvars verksamhet och inte bara som det är nu, vara militärt.

ex på nya förenings/avdelnings namn är Skövde Befälsutbildningsförening (marknadsförs som försvarsutbildarna i Skövde)
frågan är då, vad skulle skövdes ungdomsavdelning kunna heta?
Kulsprutejojjo
Kan ett bra förslag för min FBU-förening: Uddevallas Militära Ungdomar (förkortat UMU)! Vad sägs? Uddevalla FBU-Ungdom behöver nog detta fräscha namn! B)
Skuggan
för militärt med "militära" i namnet

totalförsvarsungdom låter bättre imho (typ Uddevalla Totalförsvarsungdom)
Ing
Luckan --------------> Markan

/Ing
Nestor
Uamf4 tycker jag låter bra...
Kulsprutejojjo
Känns egentligen skönt att få slippa höra FBU kallas för Frivillig Bög Utbildning (Det e ju befälsutbildning, bör dom väl fatta)! laugh.gif
jonte72
Frågan är väl hur länge FBU:s ungdomsverksamhet eller HV-u finns kvar, när moderorganisionerna ligger i farozonen.....Verksamheten är bla till för att förbereda inför värnplikten - men snart får man väl börja lotta ut de fåtal värnpliktsplatser som det blir i framtiden :( .
OBRON
QUOTE (Kulsprutejojjo @ Mar 18 2005, 23:22 )
Känns egentligen skönt att få slippa höra FBU kallas för Frivillig Bög Utbildning (Det e ju befälsutbildning, bör dom väl fatta)! laugh.gif

Förbannade Bög Ungar laugh.gif
...har man också hört
Limpan
Låter lite som något skönt postpunkband eller svenska radicalrappare, typ MBMA...

[Edit:] Förtydligande: MBMA - Mobbade Barn Med Automatvapen, ett gäng riktigt sköna göteborgsgangstas inna da hood.
Axial
QUOTE (Kulsprutejojjo @ Mar 18 2005, 21:58 )
Försvarsmakten har nu beslutat att FBU ska byta namn här under våren

Ska vi vara riktigt formella (och det ska vi väl) så är det inte FM som bestämt det, eftersom FM inte bestämmer över Försvarsutbildarna då det är en ideell förening.

EDIT:

Tillägg 1: FM kan ju naturligtvis fatta egna beslut i specifika ärenden som CFB måste rätta sig efter för att det ska bli riktigt bra men generellt sett kan FM inte bestämma över CFB.

Tillägg 2: så här är det: Centralorganisationen CFB byter namn till Försvarsutbildarna och hoppas på att förbunden också byter namn (CFB kan nämligen inte bestämma att exempelvis Dalarnas FBU-förbund ska byta namn till Dalarnas Försvarsutbildningsförbund. Den typen av beslut är nämligen förbehållna förbundets årsstämma.) Så här skriver CFB själva i informationsbladet "Information från CFB" februari 2005:
Nytt namn för ungdomsavdelningarna (BOL)
I och med att FBU-förbunden byter namn till Försvarsutbildningsförbund vid kommande årsskifte kommer begreppet FBU att försvinna. Benämningen på FBU-ungdom blir då inte adekvat längre.
Däremot kommer frivillig befälsutbildning att bedrivas även i fortsättningen men då som en del i den militära utbildning som Försvarsutbildarna bedriver.
CFB anser att ungdomsverksamheten skall ges ett nytt namn som är anpassat till den verksamhet som ungdomsavdelningarna skall syssla med i framtiden.
I det sammanhanget skall man inte utesluta att verksamheten i ungdomsavdelningarna kan komma att breddas även till civila områden.
Ett nytt namn bör därför inte ha en utpräglad militär betydelse eller anknytning. Det lokala eller regionala namnet på orten/länet/landskapet får däremot gärna vara med.
CFB ber därför förbunden att komma in med förslag till nytt namn för ungdomsavdelningarna senast den 4 april 2005. (Det är samma datum då motioner till Riksstämman 2005 skall vara inne).
CFB ser gärna att ungdomsledare och ungdomarna själva medverkar aktivt i att ta fram namnförslag.
Vinter
Försvarets Ungdoms Befälsutbildningars Allmäna Riksorganisation. Låter bra.
Skuggan
QUOTE (Vinter @ Mar 19 2005, 08:50 )
Försvarets Ungdoms Befälsutbildningars Allmäna Riksorganisation. Låter bra.

FUBAR! biggrin.gif
Runqvist
QUOTE (OBRON @ Mar 18 2005, 23:36 )
QUOTE (Kulsprutejojjo @ Mar 18 2005, 23:22 )

Förbannade Bög Ungar laugh.gif
...har man också hört

Facistisk Beväpnad Ungdom är också en förklaring man hört.

Men varför alla dessa namnbyten? Onödligt.
Malaj
Vad fan håller man på med?

Åtminstone våra elever är med för att de är utryckligen intresserade av den militära verksamheten.

Scouter som hjälper gamla tanter över gatan finns redan.

Rangern.gif
Badboy
Ja, jag är då aktiv för att få ha på mig uniform och skutta me vapen. Får man inte det så drar jag på stan istället!

/Magnus B
Kulsprutejojjo
Sant, för vi e inte som scouterna! Här får man ju lära sig extra, som att spana, göra förläggning, skjuta, klara extema vintersituationer, militärdiciplin mm!

Aja, här är ett bra namnförslag till; VärnpliktsVilliga Ungdomar (VVU) laugh.gif
jonte72
QUOTE (Kulsprutejojjo @ Mar 19 2005, 22:59 )
Sant, för vi e inte som scouterna! Här får man ju lära sig extra, som att spana, göra förläggning, skjuta, klara extema vintersituationer, militärdiciplin mm!

Aja, här är ett bra namnförslag till; VärnpliktsVilliga Ungdomar (VVU) laugh.gif

Med extrema vintersituationer - menar du då Transtrandslägret unsure.gif .
Kulsprutejojjo
QUOTE (jonte72 @ Mar 19 2005, 23:07 )

Nej, jag menar vintertjänst i Lappland, som vi har haft för andra året i rad nu i vårt furbund!
jonte72
QUOTE (Kulsprutejojjo @ Mar 20 2005, 00:20 )
QUOTE (jonte72 @ Mar 19 2005, 23:07 )

Nej, jag menar vintertjänst i Lappland, som vi har haft för andra året i rad nu i vårt furbund!

Var någonstans då om man får fråga....Trodde FBU-u fortfarande körde med Transtrandslägret.
Badboy
QUOTE (jonte72 @ Mar 20 2005, 00:54 )
Var någonstans då om man får fråga....Trodde FBU-u fortfarande körde med Transtrandslägret.

Sverige fortsätter norr om Sälen.. dry.gif
Hehe, bland annat Hemavan har ungdomsläger, sen är det ju upp till varje förening och förbund att anordna övningar i riket... Om det sen är så extremt...tja, det beror ju på. Snö, över huvud taget, är ju rätt extremt om man bor i Skåne. B)

/Magnus B
Kulsprutejojjo
Hörru, nu håller det på att balla ur! detta är en tråd om förslag till FBU-namn, inte disution var vinterutbildningen håller hus! camo.gif
Badboy
QUOTE (Kulsprutejojjo @ Mar 20 2005, 14:32 )
Hörru, nu håller det på att balla ur! detta är en tråd om förslag till FBU-namn, inte disution var vinterutbildningen håller hus! camo.gif

Förlåt Johannes, det ska inte upprepas...

/Magnus B
Ormtunga
Kulsprutejojjo: SLUTA SKÄMMA UT MIN FÖRENING!

Du låter nästan lika illa som en av våra tidigare GK-elever. Han berättade för alla sina kompisar att FBU-u håller ett vapenlager i U-a... brow.gif (det gör vi inte).

Såvida du inte är helt säker på vad du skriver om, skriv inte. Är du helt säker kan du ha fel, så fråga någon annan medlem först.

Snälla?

(och vinterutbildningen skedde i Enafors, Jämtland. Det var litet kyligt).

Åter till frågan:

Finns det förslag på ny benämning av Uddevalla FBU-u?
Badboy
QUOTE (Ormtunga @ Mar 23 2005, 20:08 )
Finns det förslag på ny benämning av Uddevalla FBU-u?

Uddevalla FrivilligOrganisation
UFO
Beskriver både verksamheten och de aktiva på ett bra sätt... ;)

/Magnus B
Fk Satan
QUOTE (Ormtunga @ Mar 23 2005, 20:08 )
(och vinterutbildningen skedde i Enafors, Jämtland. Det var litet kyligt).

Enafors?!?!?

inte vid Ånn FBU gård? 7.gif

Tycker om Badboys förslag wub.gif
Stella-Polaris
Jag anser att de skall byta till FBU......

Varför skall man slänga ut ett antal miljoner på att skaffa nya loggor, papper ,kuvert och brochyrer mm. Dessutom det ofrånkomliga informations kampanj som följer namnbytet.

Uppriktigt sagt anser jag att man bör ompröva beslutsfattanas fortsatta anknytning till centralförbundet. Att man vill byta namn anser jag är ett klart tecken på Idebrist och man bara vill visa att man åstakommit något. I detta läge är det troligen tid att rumsrera om i Styrelse och ledning.

Kolla på SJ. Är det fler som åker tåg efter deras loggobyte. Det hela kostade bara en massa pengar.

Nä, skriv och protestera. Disskutera på lokala FBU:et om man vill se och tycker det är värt kostnaden. Kolla upp vad centrala ledningen har gjort, gör samt vill göra. Vad de har i ersättning samt om ni är nöjda med detta i skenet av deras arbets insats. Hur många FBUare här vet hur man kommer i Centralförbundets styrelse?

Byt namn till det gamla och spara minst 5-7 miljoner! Ställ även frågan om vem kan motivera denna kostnad?
Badboy
Varumärkesvård är en hel vetenskap..
Man måste vara beredd att "rebranda" för att nå nya målgrupper, satsa på "good-to-go" merchandise och våga "front-linea" sina prospects. Utan visioner och "go-getters" riskerar verksamheten att backlasha !!

/Magnus B
Stella-Polaris
QUOTE (Badboy @ Mar 23 2005, 22:35 )
Varumärkesvård är en hel vetenskap..
Man måste vara beredd att "rebranda" för att nå nya målgrupper, satsa på "good-to-go" merchandise och våga "front-linea" sina prospects. Utan visioner och "go-getters" riskerar verksamheten att backlasha !!

/Magnus B

Låter som direkt från PR-Konsulten( dvs samma kille som till ett annart företag säger att man måste bevaka sitt goodwill i sitt märkesnamn) ;)
Axial
Hur många FBUare här vet hur man kommer i Centralförbundets styrelse?

Man föreslås av valberedningen och väljs in i överstyrelsen av riksstämman. Det svåra i kråksången är att bli uppmärksammad av valberedningen.

Jag har under några års tid varit aktiv som sekreterare i en förbundsstyrelse och därigenom haft förmånen att få delta i såväl riksstämmor som höstkonferenser och på alla sådana centrala sammankomster har frågan om "framtida grafisk profil" och ett eventuellt namnbyte varit på tapeten och varje gång har det slutat med att en majoritet av deltagarna har sagt nej till förändringar. Det senaste jag personligen var med och hörde var att centralförbundet (CFB) skulle byta namn till något (då inte preciserat) som bättre skulle representera den nya tidens verksamhet. FBU skulle fortsätta heta FBU precis som Fältartisterna skulle fortsätta heta Fältartisterna och så vidare. Den grafiska profilen skulle överhuvudtaget inte röras utan alla specialförbunden skulle ha kvar sina respektive märken. Inte heller FBU-skölden skulle få ändras (det förelåg ett förslag om att ändra den lite grann). Någonstans på vägen har det här nästan omärkligt ändrat sig till att såväl CFB som FBU ska byta namn till Försvarsutbildarna och alla ska använda den nya grafiska profilen, även specialförbunden. I all skriven text från CFB uttrycker man sig nu som om namnbytet redan är klart och att alla förbund ska byta namn. I själva verket är det upp till varje förbunds årsstämma att besluta om namnbyte etersom det kräver en ändring av varje förbunds stadgar, för att sedan inte tala om alla föreningar under förbunden.

Sammanfattningsvis är det min personliga uppfattning att ett antal personer i överstyrelsen gett sig f-n på att genomdriva namnbytet till varje pris och nu äntligen lyckats tjata igenom en förändring genom att ta upp frågan till diskussion i alla möjliga och omöjliga sammanhang.
Stella-Polaris
QUOTE (Axial @ Mar 23 2005, 23:23 )
Sammanfattningsvis är det min personliga uppfattning att ett antal personer i överstyrelsen gett sig f-n på att genomdriva namnbytet till varje pris och nu äntligen lyckats tjata igenom en förändring genom att ta upp frågan till diskussion i alla möjliga och omöjliga sammanhang.

Kanske är det så att man efter nya försvarsbeslutet har så mycket pengar över att man måste hitta på lite grejor att spendera på.

Jag är inte speciellt förvånad att man kör över stämmor och liknande. Troligen har ett flertal i överstyrelsen suttit där för länge och fått den farliga känslan att de "äger" organisationen. I brist på verklighetsförankring brukar just sådana ider som namnbyten , loggobyten mm komma upp.

Betänk att man då, i överstyrelsen, får anledning till en alldeles extra fin fest att fira tilldragelsen med.. B)
Ormtunga
Är det bara jag som känner att FBU inte är ett speciellt representativt namn för organisationen? Är det fel på "Försvarsutbildarna"? Förkortningen blir ju kvar.
Stella-Polaris
QUOTE (Ormtunga @ Mar 24 2005, 10:49 )
Är det bara jag som känner att FBU inte är ett speciellt representativt namn för organisationen? Är det fel på "Försvarsutbildarna"? Förkortningen blir ju kvar.

Nu talar du med kluven tunga.

FörsvarsBUtbildarna funkar inte riktigt. Förkortningen bör bli FUB. Kan nog redan nu säga vad för öknamn det blir på medlemmarna..
Träskallarna...
Detta då FUB kanöversättad Fast under Bark, dvs ren vedvolym....
Karin
Alltså....är jag ute och cyklar nu?

Alla FBU-förbund är väl medelmmar i CFB, men det är CFB och inte FBU som kommer byta namn till Försvarsutbildarna?

Alla FBU-föreningar och förbund kommer fortsätta att heta "blablabla FBU-förbund" om de inte själva väljer att byta namn i samband med att CFB gör det?
Millitant HV-are
QUOTE (jonte72 @ Mar 18 2005, 23:28 )
Frågan är väl hur länge FBU:s ungdomsverksamhet eller HV-u finns kvar, när moderorganisionerna ligger i farozonen.....Verksamheten är bla till för att förbereda inför värnplikten - men snart får man väl börja lotta ut de fåtal värnpliktsplatser som det blir i framtiden :( .

Dock är huvuduppgiften fortfarande att skapa en meningsfull fritid, inte förbereda inför värnplikt.

B)
Axial
Alltså....är jag ute och cyklar nu?

Alla FBU-förbund är väl medelmmar i CFB, men det är CFB och inte FBU som kommer byta namn till Försvarsutbildarna?

Alla FBU-föreningar och förbund kommer fortsätta att heta "blablabla FBU-förbund" om de inte själva väljer att byta namn i samband med att CFB gör det?

Läs den text jag citerar i mitt första inlägg i den här tråden och se hur CFB väljer att ta för givet att alla förbund ska byta namn. Formellt sett har du dock helt rätt.
Och så länge man har formellt rätt så... 6n.gif biggrin.gif

Det som jag ser som det stora felet med "försvarsutbildarna" (förutom allt krångel som blir av namnbytet som sådant) är att det inte bara är CFB/FBU som bedriver försvarsutbildning i det här landet.

CFB lät för några år sedan beställa en undersökning som visade att namnet FBU inte alls är så välkänt som man kan tro, bland annat många yrkesofficerare visste inte vad FBU är och ännu färre visste inte vad FBU sysslar med. Av de som visste så var det alltför många som hade en negativ bild av verksamheten. Det fanns även deltagare vid de centrala kurserna som inte visste vad CFB/FBU var Malajn.gif
Med stöd av bland annat denna undersökning menade man att ett namnbyte var bra och av nöden och skulle öka folks kunskap om verksamheten. Det man inte har tänkt på i sitt resonemang, anser jag, är att även om endast 10% (påhittad siffra) av 9 miljoner människor vet vad FBU är för något så är det ändå fler människor än de 0,5% som vet vad Försvarsutbildarna är för något. DE pengar man lägger ned på byte av namn och marknadsföring av det nya namnet kunde man lagt ned på marknadsföring av det nuvarande. Fast vad begriper jag, dum som jag är?
Malaj
Nog tål det att diskuteras en del, men det mesta är redan beslutat av FBU-rörelsens högsta organ i demokratisk ordning.

Loggan = symbolen blir kvar oförändrad.

Namnen: förbund och föreningar måste hålla sig till grundstadgarna och "föreslås" byta namn till exvis "Mellanlands Försvarutbildningsförbund" och "Bakvattnets Försvarsutbildningsförening". Arbetsnamn blir "Försvarsutbildarna Mellanland" osv. Någon förkortning har inte beslutats och verkar inte komma heller. Det blir väl ganska naturligt att de flesta byter, eftersom man då kan dra nytta av gemensam marknadsföring mm.

Personligen tycker jag nog att det finns viktigare saker att ändra inom rörelsen, men OK. Någonstans ska man börja.

Rent oskickligt, eller rent ut sagt dumt, tycker jag CFB beter sig när man vill ha fram en ny beteckning på ungdomsavdelningarna som inte ska låta så militär. Även om jag ibland betecknar mig som pacifist i den meningen att jag aldrig strävat efter krig eller ofred, så har jag heller aldrig skämts över min försvarsvilja eller mitt intresse för Försvaret.

Våra elever vill definitivt ha ett namn som speglar deras försvarsintresse.

Rangern.gif
Badboy
QUOTE (Stella-Polaris @ Mar 24 2005, 12:13 )
FörsvarsBUtbildarna funkar inte riktigt. Förkortningen bör bli FUB.

Tja, för alla er som är bevandrade i funktionsnedsättningar och dess intresseorganisationer vet ju vad FUB står för.
Inte är det FörsvarsUtBildarna i alla fall...
www.FUB.se

/Magnus B
madog
DIDAB
De som Inte Drabbats Av Baskerhysterin
Nestor
FU = Försvarsungdom, alt Fula Ungar
nilsson
Jag tycker att namnbytet från CFB till Försvarsutbildarna är ett steg i en modernare riktning. Organisationen håller inte längre bara på med renodlad befälsutbildning.

Den nya organisationen har tre verksamhetsben;
- försvarsupplysning
- försvarsutbildning och krisberedskapsutbildning
- ungdomsverksamhet

I vår förening fattade vi beslut nu i slutet av februari att heta "Xxxxx försvarsutbildningsförening", som marknadsförs "Försvarsutbildarna Xxxxx".

Så, jag hoppas att förbund och centralförbund genomför namnändring de också.
Annars kommer vi ha en total namnanarki inom organisationen - och det vinner verkligen ingen på.

Ett namnförslag som jag har hört är "försvarsutbildningsungdom", förkortat FU.
Men helt ärligt, FU-ungdom känns inte rätt i munnen.

Nåja, fram med fler ordentliga förslag nu! =)
Kulsprutejojjo
SP-U, då? Svenska Patrioter-Ungdom! Vad sägs om det? laugh.gif
Ing
QUOTE (Kulsprutejojjo @ Mar 26 2005, 17:46 )
SP-U, då? Svenska Patrioter-Ungdom! Vad sägs om det? laugh.gif

Skitdumt.
Det räcker med junk från dig nu. Skärp dig eller skaffa en annan sysselsättning än SoldF-forumet.

Nu försöker vi hålla tråden på en vettig nivå, annars stängs den.

/BG
Fk Satan
Jag har min egen syn på Ungdomsverksamhet inom FM... Men utan att låta den åsikten genomsyra namnet så tycker jag inte att det behövs ngt särskilt namn för ungdomsverksamheten under det nya namnet "Försvarsutbildarna". IFall man vill så borde det gå att skapa ngn form av försvarsutbildarnas ungdomsorganisation där ungdoms utbildningen finns.
nilsson
QUOTE (Fk Satan @ Mar 29 2005, 10:42 )
IFall man vill så borde det gå att skapa ngn form av försvarsutbildarnas ungdomsorganisation där ungdoms utbildningen finns.

Där sätter du pricken över i:et.
Om Försvarsutbildarna, rent organisatoriskt skiljer på vuxenutbildningen och ungdomsutbildningen, borde ungdomsorganisationen få statligt stöd från Ungdomsstyrelsen. Medel som kan användas till att förbättra verksamheten.

Om jag har förstått rätt så har Frivilliga Skytterörelsen gjort något liknande, som de kallar Skyttets Ungdomsorganisation. Någon mer insatt som kan bekräfta/dementera?
Millitant HV-are
Som ledare i en av de ungdomsavdelningar inom Friviliga försvarsutbildarna, har vår avdelning beslutat oss för att använda Försvarsungdom. Vi kommer INTE att använda någon förkortning, som ovan föreslagits.

B)
sleget
Försvarsutbildarna - ungdom?
Förkortning: Futbu , Fung , F2u?

Apropå marknadsföring: Vad FBU står för har jag känt till i tretti år men cfb? Vet att det börjar med central?
Hans Engström
Centralförbundet för befälsutbildning.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.