Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Kompanimärke?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
amfvrak
Såg en auktion på tradera.com med en KJ basker samt 2st. Thor-Leif märken idag.
Som amfibieslusk kände man givetvis till den (Thor-Leif) t.v på bilden, men jag har aldrig sett den högra. Är det ett gammalt kompanimärke motsv?

BILDEN: http://images.tradera.com/870/12257870_1.jpg

Hoppas bilden ligger kvar där ett tag nu...

Tacksam för svar!

// Nypan
Kanna
<gissning>Det är inte så att det svart/gröna märket är för fältbruk och det andra märket är för permissionsuniform eller liknande? USA:s FM använder det förfarandet på de flesta av sina märken och någon kanske har fått för sig att göra samma sak med ett svenskt märke.</gissning>
amfvrak
QUOTE (Kanna @ Mar 17 2005, 15:55 )
<gissning>Det är inte så att det svart/gröna märket är för fältbruk och det andra märket är för permissionsuniform eller liknande? USA:s FM använder det förfarandet på de flesta av sina märken och någon kanske har fått för sig att göra samma sak med ett svenskt märke.</gissning>

Hmm har själv 2 teorier.

1. Med tanke på att gaffeln sitter i baskern så torde det vara "gamla" prylar, så jag ser det som att det inte är helt omöjligt att det är KJ Komp.'s kompanimärke som dom hade innan KA blev Amfibiekåren. ELLER...

2. Det är GRK-plutonens gamla märke (eftersom det är röd brodyr i kanten) motsv. Dock låter det ganska osannolikt eftersom dom har/hade Loke.

Nån som inte har en massa gissningar? blink.gif laugh.gif

// Nypan
Gator
Är ganska säker på att det färgglada exemplaret är för jackor, väskor etc. Alltså för civilt bruk. Har ett själv från mina märkessamlardagar.
HV.gif
Amfibieslusken
Jag äger ett lika dant märke och köpte mitt på markan,
Born
Men vem vill ha grejerna??? Det är den fråga som förvånar mig mest. ;)
amfvrak
QUOTE (Born @ Mar 17 2005, 16:14 )
Men vem vill ha grejerna??? Det är den fråga som förvånar mig mest.  ;)

JAG! Rangern.gif

Så om det finns nån som vill sä*** *host*....
Rokare
Middag

Som tidigare skribenter skrivit så är det mycket riktigt ett spotlight-märke, att ha exempelvis på jackor m.m

Finns även motsvarande märke fast runt med tillhörande bataljonsnummer samt oftast också bataljonens devis.

De olika bataljonernas deviser finns i denna tråden

GMY
Amfibieslusken
QUOTE (Rokare @ Mar 17 2005, 16:23 )
Finns även motsvarande märke fast runt med tillhörande bataljonsnummer samt oftast också bataljonens devis.

De olika bataljonernas deviser finns i denna tråden

GMY

Som märket i min avatar, men mitt saknar devis för 3.amfbat då detta satt på min träningsoverall.
I22 Vargen
Ungefär 92-93-94 sisådär hade en kompis(ar) till mig sådana, köpta på Ka1 och fastsydda på väskor, träningsoverallsjackor och sånt...

B)
A2Keltainen
Är baskern från Kangol den som förr officiellt delades ut till KJ, och som i dag officiellt delas ut till KJ och Amf, eller är den privatinköpt? De baskrar vi fick ut officiellt var så förbannat stora och fula (typiskt öststatssnitt), att de flesta beväringar och befäl privat köpte en basker från Kangol (de fanns åtminstone då att köpa på Stockmann i Helsingfors) som ersättning. Baskern från Kangol har i mitt ack så militärmodemedvetna tycke det alldeles rätta snittet, och både sitter bra och ser snygg ut. biggrin.gif
amfvrak
QUOTE (A2Keltainen @ Mar 17 2005, 17:02 )
Är baskern från Kangol den som förr officiellt delades ut till KJ, och som i dag officiellt delas ut till KJ och Amf, eller är den privatinköpt? De baskrar vi fick ut officiellt var så förbannat stora och fula (typiskt öststatssnitt), att de flesta beväringar och befäl privat köpte en basker från Kangol (de fanns åtminstone då att köpa på Stockmann i Helsingfors) som ersättning. Baskern från Kangol har i mitt ack så militärmodemedvetna tycke det alldeles rätta snittet, och både sitter bra och ser snygg ut. biggrin.gif

Vad jag vet så tilldelades PB 04/05 iaf. inte kangol utan amf/FM std issue sadelvärmare. Detta borde gissningsvis ha gällt tidigare kullar också. Personligen gillar jag militaryshops franska baskrar mer än försvarets. (Speciellt när det står "special commando" och det figurerar en massa fallskärmshoppande soldater i den laugh.gif )

// Nypan
Amfibieslusken
Min barre är av märket Kangol. Men de flesta fick baskrar från Wigéns.
A2Keltainen
QUOTE (Amfibieslusken @ Mar 17 2005, 17:24 )
Min barre är av märket Kangol. Men de flesta fick baskrar från Wigéns.

Är det någon skillnad på dem vad gäller passform och utseende?
Amfibieslusken
Ingen större skillnad. De var ganska snarlika. Nu är nog Wigénsbaskrarna lite tunnare har jag för mig.
röjsop
På den gamla goda tiden fanns KJ på KA5, har ni kollat upp deras märke? Sen var det lite förvirring när A-dyk flyttade från flottan till KA.
Rokare
@röjsop

KJ har funnits överallt, men bara utbildats på KA1 och KA2. Du tänker nog på 7.e KJ Komp som var placerad där... har sett dem in action på repöving.... Oh my good ;)

GMY
röjsop
@rokare
Låg på adyk i slutet av 70-talet. Hur jag hamnade där är en lång historia, nu i efterhand kan man konstatera att utbildningen gav en del goa soldater. dock ska man komma ihåg de som fick skador för livet, psykiskt och fysiskt.
Sgt T
Baskern på bilden ser ut att vara av den gamla typen, dvs oliv grön och användes fram till 91, märkena är därefter. Man övergick till "commando-grön" dvs den lite blå-grönare modellen runt 91 och bla för att alla andra "jägar-förband" i sverige hade samma färg och modell på basker. Idag tror jag fotfarande amf är ensamma om den färgen och K3,K4 mfl har kvar den gamla kangol barren i oliv-grön,stukvänligt format.
EO4
QUOTE (Rokare @ Mar 17 2005, 19:50 )
@röjsop

KJ har funnits överallt, men bara utbildats på KA1 och KA2. Du tänker nog på 7.e KJ Komp som var placerad där... har sett dem in action på repöving.... Oh my good ;)

GMY

604:e KJkomp var förlagda på KA 5 under krigsförbandsskedet utbildningsår 1996/97. Det var väl standardförfarande att KJkomp flyttade till det förband som producerade aktuell AMFBAT eller KJkomp vid krigsförbandsskedet. Tror man paddlade en distanspaddling längs höga kusten.

EDIT: även jag har sett 7:e KJ (då konverterade till 605:e KJ) in action. "Boyz wit attitude" B). Stormningen av Holmögadd fick Omaha beach att framstå som ett tupperwareparty wub.gif
Rokare
QUOTE (EO4 @ Mar 20 2005, 14:43 )
QUOTE (Rokare @ Mar 17 2005, 19:50 )
@röjsop

GMY

604:e KJkomp var förlagda på KA 5 under krigsförbandsskedet utbildningsår 1996/97. Det var väl standardförfarande att KJkomp flyttade till det förband som producerade aktuell AMFBAT eller KJkomp vid krigsförbandsskedet. Tror man paddlade en distanspaddling längs höga kusten.

EDIT: även jag har sett 7:e KJ (då konverterade till 605:e KJ) in action. "Boyz wit attitude" B). Stormningen av Holmögadd fick Omaha beach att framstå som ett tupperwareparty wub.gif

Och så hamnade jag ruskigt OT, men men...

Jo du Holmögadd var styggt, undertecknad var blågul på 7.e/605e. Alltid trevligt att smsa sin bardomskamrat som "lumpade" på fast KA på ön.

"Hörde att det var lite Fi hos er, titta västerut efter Hkp ;)"

Och 7.e KJ kom med besked...

Sen kan det ju tilläggas att Fi hade strf 90 motsv, således hade vi nog inte kommit ner levande ur skyn, men trevligt var det.. ;)

GMY

ps. Angånde"Funnits överallt" - "Endast på Ka1/Ka2" det var liksom så jag menade.. uttryckte mig nog lite oklart. ds
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.