Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Radiolänkgruppchef Lv 6
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
clooney
Ska till Luftvärnsregemetet,Lv 6, i Halmstad i Juni som Radiolänkgruppchef. Är det någon som varit detta och har erfarenheter att dela med sig?

Sedan undrar jag om möjligheterna att på Lv 6 få en annan befattning på plats än den man satts på. Eller är min befattning bland de "schysstare" som de har?

Hur är det annars på Lv 6? Mycket att göra och lärorik tid att vänta?
Küthler
Radiolänkgruppcheferna vid Hkpflj lägger ut telefonkablar, reser master och bemannar en televäxel. Det som skiljer dem från radiolänkmännen är att de även fungerar som arbetsledare.
simon
QUOTE (clooney @ Mar 16 2005, 18:56 )
Ska till Luftvärnsregemetet,Lv 6, i Halmstad i Juni som Radiolänkgruppchef. Är det någon som varit detta och har erfarenheter att dela med sig?

Sedan undrar jag om möjligheterna att på Lv 6 få en annan befattning på plats än den man satts på. Eller är min befattning bland de "schysstare" som de har?

Hur är det annars på Lv 6? Mycket att göra och lärorik tid att vänta?

Lv6 är ett bra och fint regemente med möjligheter till många olika sorters förströelse. Dessutom ligger det rätt nära till stan, vilket är guld värt under sommarmånaderna! biggrin.gif
Mattan
Clooney....
Jag låg på Lv6 03/04 och kan säga att generellt är regementet ett mcyket bra regemente. Var under värnpliktstiden runt på en del andra men tyckte nog att Lv6 verkade strået bättre. Det finns ett fint soldathem med div. aktivitetsmöjligheter såsom biljard, pingis, TV-spelsrum och som dessutom serverar en schysst kvällsfika. Annars är det nära till stan och inte alltför långt till tylösand på sommaren.

Vad gäller tjänsten C RL så hade jag en Anslutningspunkt(AP) knuten till min enhet, Unde23. AP är en B-version av en RL kan man väl säga, din radiolänk har lite mer tekniska prylar men sitter i samma fordon, ser likadan ut osv.
Arbetet i en RL är inte helt spännande eftersom det går ut på att övervaka "prylarna" så att de fungerar hela tiden, så efter att ni väl fått stationen i drift(som kan vara nog så svårt) så är det mycket att rulla tummarna och se på TV. OBS ni måste då fixa en TV eftersom detta inte är standardutrustning=)+ att det egentligen inte är tillåtet pga att den inte är "testad" för er station. Ni är även ett mål för jägare osv. vilka vill sabba sambandet för oss så ni utgör ert eget närskydd, om ni skulle vara ensamma på grupperingsplatsen. Detta kan bli kul om det hettar till. Ett + är att ni sover i stationen och alltid har det varmt o gott, (ni slipper ett kallt tält pga våt ved=).
clooney
Ok, låter ju helt ok!
Finns gym och idrottshall på regementet?
Lär man sig mycket som radiolänkgruppchef, och kan man få något jobb inom Ericsson eller liknande sedan?
Vad finns det för chanser/risker för att utbildas till något annat än man satt vid?
simon
QUOTE (clooney @ Mar 29 2005, 21:02 )

Jaop. smile.gif
Krook
QUOTE (clooney @ Mar 29 2005, 20:02 )
Lär man sig mycket som radiolänkgruppchef, och kan man få något jobb inom Ericsson eller liknande sedan?
Vad finns det för chanser/risker för att utbildas till något annat än man satt vid?

Du kommer lära dig en hel del som Rlgrpch, dock så lär du inte få något jobb på Ericsson eller något liknande enkom pga av din militära grundutbildning.

Chanser/risker med att få en annan tjänst än den man är uttagen till finns men är inte akut överhängande skulle jag tro.

/Krook
Mattan
QUOTE (simon @ Mar 29 2005, 20:31 )
QUOTE (clooney @ Mar 29 2005, 21:02 )

Jaop. smile.gif

[QUOTE]

Idrottshall finns, dock finns inget gym men ett sammarbete med friskis&svettis finns och deras lokaler ligger bara 10 min promenad från reg. Det finns en gammal dammig bänkpress i idrottshallen dock.

Precis som Krook sa tror jag inte att risken att behöva byta tjänst är överhängande, din tjänst är mycket viktig och kan inte bara tas bort utan vidare.
Regementet ligger på galgberget, ett mycket fint naturområde med många löpspår. Perfekt löpträning efter en tuff dag på arbetet ;)
clooney
Efter inryck i Juni väntar väl GSU i tre månader för mig. Kommer man få tid över på dagarna och helger att njuta av sommarlivet i Halmstad?
Mattan
Hur mycket tid du kommer ha över kan jag endast spekulera i med tanke på nuvarande besparingshysteri. Under GSU hade iaf jag två kvällstjänster i veckan och helgtjänst knappt en gång i månaden. Senare blev det emellertid förbjudet med kvällstjänst, om den inte var absolut nödvändigt, för att spara pengar.
Men "vanliga" dagar slutar du vid halv fem och kan sedan göra vad du vill, och vill ni stanna kvar över helgen så finns det en del att hitta på här i Halmstad. Så även om ni inte kan ligga på stranden hela dagarna så finns det gott om tid att ta en runda på stan och dricka en öl mm. Min soldater var under sin GSU nämligen bara i fält två gånger, vilket jag tycker är skamligt, så om ni har samma pplägg som de så lär ni vara i stan för det mesta.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.