Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Gunnery sgt Hartman
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
116-1022693932
Såg Full Metal jacket på femman och fick syn på¨det svartaste åskmolnet som jag sett på film nämligen Senior drill instructor gunnery sergeant Hartman spelad av R Lee Ermey.
Läste på imdb att han gjorde en och en halv tur till Vietnam under kriget och att hans roll i fmj från början skulle vara att träna skådespelaren som skulle spela sergeant Hartman men han gjorde rollen bättre än skådespelaren så Stanley Kubrick valde honom istället och nu kommer frågan Är han effektiv i att lära ut och skulle ni vilja ha/haft honom som befäl under lumpartiden? han skulle ju kunna vara i KJ
super Matrosen
Till viss del tycker jag det e bra med stränga befäl. Att ligga i lumpen är för de flesta utbildningar väldigt ansvars krävande och då krävs diciplin. Att ha någon som skäller och skriker på en kan till en viss del höja prestationen. Sedan så fungerar det ju så att om någon skriker konstant på en i början men att befälet sedan berömmer en när man gör någe bra är en boost för ditt självförtroende. Så skrikande befäl i hartman stil är bra till en viss gräns. Sedan beror det ju helt på utbildningen osv.
Ove
Hade nått av mina befäl klappat till mig som han gör i filmen hade jag sänkt honom direkt....

Men ett befäl skall ha auktoritet, inget flum
Ove
QUOTE (Ove @ Juni 20 2002,10:41)
Hade nått av mina befäl klappat till mig som han gör i filmen hade jag sänkt honom direkt....

Men ett befäl skall ha auktoritet, inget flum

Nemo saltat sobrius, ni si fortum in sanit
76-1022829186
Jag tror nog att det flestas latin är lite rostigt. En översättning kan vara på sin plats.
Lt. payne
Ett sådant befäl behövs med tanke på vilket urval de hade att
utbilda soldater på.
De flesta yrkesarmeer dras till sig mycket skit...
Foxtrot Lima
Inledningsvis vill jag bara säga att det här är en mycket intressant diskussion.

Min egna uppfattning är att han gör sitt jobb väl. Visserligen förefaller hans agerande överdrivet hårt, men man ska ha i åtanke att han utbildar grabbar som ska ut i krig. Då duger det inte med "soft pedagogik" och att jamsa omkring.

Han lyckas även med sin uppgift; nämligen att "weed out all non-hackers who can't pack the gear to serve in my beloved corps". Visst, Gomer Pyle flippar ur och dödar både Hartman och sig själv, men han kommer inte till Vietnam. Således har Hartman lyckats med sin uppgift, enligt min mening.

Det betyder inte att jag inte tycker jävligt synd om Pyle ("Leonard Lawrence, sir! -What?! Lawrence of Arabia?!") när han åker på "plutonstryk", och jag tycker heller inte att befäl ska misshandla sina soldater. Men som Hartman säger: "The more you hate me, the more you'll learn!"

Personligen tycker jag t ex inte att kollektiv bestraffning är helt fel, så länge befälet kan motivera varför bestraffningen utdelas.

Avslutningsvis måste jag bara tillägga att han spelar sin roll i filmen suveränt och han (Sgt. Hartman) har gått till filmhistorien som "The Drill Sergeant"... :thumbs:

"If I die in a combat zone, box me up and ship me home; pin my medals upon my chest, tell my mom I did my best!"

Hälsningar, Foxtrot Lima smile.gif
103-1022441490
Jag har hela hans drillning i form av en .mp3
116-1022693932
När jag gick på gymnasiet så hade jag en samhälls lärare som var en exakt kopia av gunnery sergeant Hartman både till utseende och humör han hotade bla en i klassen att han skulle stycka honom och koka bitarna i hästpiss och grisgödsel men man lärde sej bra mycket mer av honom än av andra lärare
Nifelhel
Jag skulle vilja säga att han är både effektiv och destruktiv. Tanken är ju att bryta ner dem och sedan bygga upp dem igen, en sorts hjärntvätt. Fördelen är att dem får/fick saker att sätta sig i ryggmärgen och bli "naturliga" beteenden/rörelser. Så att dem klarar sig i en stridssituation etc.
Jag har läst en del om marinkårs soldater som var i vietnam bland annat. Att när dem var som räddast så funkade de grundläggande soldatfunktionerna såsom eld, förflyttning, etc.etc.

Nackdelen är att du får folk som är hjärntvättade och ofta inte kan tänka själva utan någon måste göra det åt dem å leda dem hela tiden. Poängterar dock att det gäller inte alla. Som exempel kan man ta de 2 åtalade marinsoldaterna i filmen "A few good men/ På heder och samvete", och han som är private inte är speciellt smart.

Jag tror inte personligen på det system, att knäcka folk helt och hållet. För det kan nämligen öppna "dörrar" i, vår mest komplexa kroppsdel, hjärnan som kanske bör behållas stängda. Kolla bara gomer pyle, han blir ju knuffad över kanten. Och förlorar verklighetsuppfattningen.
Nifelhel
Apropå Drill Insructors, hitta ett par tråkiga bilder
2 st DI som gapar på en, som nog känner sig ganska liten ;)

Eller tänk er att ni är kameran och har denna DI'n i ansiktet som står där och spottar å fräser
Foxtrot Lima
Ja, man kan väl knappast säga att han anpassade dem till ett "normalt" civilt liv... biggrin.gif Men man kan inget annat än tycka om honom i filmen. Spelar rollen skitbra ju!

"I bet you're the kind of guy who would f*** a person up the ass and won't have the goddamn common courtesy to give him a reach-around! I'll be watching you!"

eller

"Holy dogshit! Only steers and queers come from Texas, and since you're no steer that kind of narrows it down!"

eller

"Do your parents have any children that live?? -Sir, yes sir! I bet they regret that! You're so ugly you could by a modern art masterpiece!"

Ni har kanske hajat att jag diggar replikerna skarpt och till och med kan de utantill... rolleyes.gif ;)

Hälsningar, Foxtrot Lima
Nifelhel
Har en massa klockrena repliker och sköna e dem biggrin.gif

"Gy Sgt Hartman, DI: How tall are you, private?
Pvt. Cowboy: Sir, five-foot-nine, sir!
Gy Sgt Hartman, DI: Five-foot-nine, I didn't know they stacked shit that high."

Eller

"Were you born worthless, or did you have to work at it?"

Eller

"Bullshit! It looks to me like the best part of you ran down the crack of your mama's ass and ended up as a brown stain on the mattress."

"There is no racial bigotry here. I do not look down on niggers, kikes, wops or greasers. Here, you are all equally worthless."  Jämlikhet?

"Pyle, you climb obstacles like old people f***!"

"What is your major malfunction, numbnuts? Didn't Mommy and Daddy show you enough attention when you were a child?"
83-1023020025
QUOTE (Nifelhel @ Juni 20 2002,21:41)
"There is no racial bigotry here. I do not look down on niggers, kikes, wops or greasers. Here, you are all equally worthless."  Jämlikhet?

måste vara det=)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.