"Hur kan man principiellt vara emot något man inte vet något om?"
Är du emot dödstraff.. isåfall, har du någon gång dött pågrund av dödstraff.
Eller menar du att jag inte vet något?
Vad om U verksamhet vet jag inte?
Vad har jag missat som skulle kunna förändra mina åsikter, måste ju missat något rejält. Håller hvu på med fredsbevarande insatser i Sudan, såfall vet jag inget.
Men annars tycker jag att jag har rätt bra koll på det hela.
Där var jag på väg att lämna debatten direkt. Att dra upp 'Hitler Jugend' var ditt lågvattenmärke nr1 i tråden. ..försök hålla dig till existerande västerländsk kultur,
När du sa "andra länder har också ungdomsverksamhet". Så visste jag inte att det endast rörde sig om likställda demokratier i västvärlden, alltså menade jag att det finns ju allt möjligt. Vill du diskutera danmark, tyskland, frankrike eller något annat lands ungdomsverksamhet så kan jag säga att jag inte har någon som helst aning om hur dom funkar. Vad jag vet iallafall är att det är en hel del annat som skiljer men vad Frankrike gör med sina ungdomar lämnar jag till Frankrike.
Du nämner ryssland och deras ungdomsverksamhet.
Nyligen drevs det igenom en, saknar ord, men röda armén startar tv kanal för "försvarsupplysning", pengar för sport och dataspel som skall göra ungdomar mer patrotiska har iallafall avsatts. Detta tycker jag är lite skrämmande. I USA har dom som bekant Americas Army. Lite finare och inte lika officielt "vi skall göra det mer patrotiskt".
Inget fel med vilja försvara sitt land men tycker skrämmande utveckling, mer patrotiska ungdomar brukar sällan vara tecken på ökad demokrati och förståelse.
Jämnför inte med svenska u verksamheten, bara för visa att andra länders agerande skiljer sig ganska mycke från svenska.
Först säger du att det handlar inte om pengar utan principen, sen säger du att 1kr är för mycket och att det är fel. ?
Förstår inte vad du inte förstår, dom är lite kopplade. Principen är att försvaret inte skall bidra en u verksamhet, specielt inte när den kostar. Om den kostar 1 krona är det fortfarande en kostnad. Skulle dom få en negativ budget (dvs dom måste gå med vinst) så skulle jag väl kunna tänka om men anser fortfarande inte att försvaret skall driva verksamheten för ungdomar.
Om man delar upp det lite.
Minilumpen = bra prova på möjligheter, men uselt för bedriva försvarsupplysning/rekrytering
hvu osv som folk är med i flera år och hittar på grejer är mer som en u verksamhet vilket jag också vänder mig emot pågrund av.. gissa. Just det. Försvarsmakten skall i min värld inte bedriva u verksamhet.
Du har en värdering om att U-verksamhet är kasst, varför?
"-Bara för att det är inte försvarets huvuduppgift" ? Varför måste allt surra direkt kring huvuduppgifterna ? Det hade ju inte med den ekonomiska biten att göra sa du, så jag är nyfiken på vad det då rör sig om.
Var har du skapat din uppfattning om att U-verksamhet är kasst att bedrivas. Var och när ??!
Beror på vad man menar med "u verksamhet är kasst".
Antingen menar man att verksamheten är kass, tex fel lärs ut på felaktigt sätt.
eller att det är kasst med bedriva verksamheten, vilket är det jag menar.
Vi kan ha världens bästa, förlåt uttrycket men i brist på annat, barnsoldater men det spelar ju ingen roll om det är själva "att verksamheten som existerar" som är grund problemet för min del. Inte hurvida medlemarna sköter sig eller ej.
Det kan man också diskutera, men själv tycker jag att all verksamhet skall kretsa runt huvuduppgifterna.
Sista frågan kan vara svårt svara på, är ju inte så att man träffar en kille som säger något och från det klockslaget är man emot det.
Kan ju vara en värdering som är socialt "ärvd", osv.
Jag tycker helt enkelt inte försvarsmakten skall ägna sin tid, pengar, utrymme osv för att bedriva ungdomsverksamhet. Då vi har tillräckligt med statliga, kommunala avdelningar osv som skall hålla i den delen.
Så för att ge något vettigt till ungdomar att göra.. Inte försvarsets ansvarsområde.
För att säkra rekryteringen för framtiden osv. Nej, inte effektivt enligt min uppfattning och erfarenhet.
Så i grund och botten rör det sig om en principsak för dig GranQ?
Ja, i min värld står man för olika saker. Röstar på ett visst parti, agerar på olika sätt pågrund av sina "principer". Ibland får folk det låter som dåligt att man låser sig.
För mig är det ingen större skillnad på principer och åsikter.
Jag ser det som, exempel.
Torghandlaren besprutar sin frukt.
Min åsikt är att jag gillar inte det.
Min princip är att jag inte köper av honom.
Jag kommer naturligtvis börja handla frukt av honom så fort han slutar bespruta sin frukt, är ju inte honom jag är sur på utan hans besprutning.
Mao, är inte av princip emot frivilligverksamhet, men är emot u verksamhet och av ren princip. Kanske jätte effektivt med u verksamhet och besprutning av frukt.
Men min princip säger annorlunda.