QUOTE (Kanna @ Mar 19 2005, 16:48)
Först och främst: Hur bedriver man "mild apartheid"? Antingen diskriminerar man någon eller så diskriminerar man inte någon, eller?

QUOTE (A2Keltainen)
Menar du att det inte finns olika grader av diskriminering? Jag anser åtminstone att det klart finns det. Saker är väldigt sällan helt svartvita i verkligheten.
I min värld, som i din ögon må vara en utopi och väldigt digital, så finns det inte olika grader av diskriminering. Antingen diskriminerar man någon eller så gör man det inte.
M a o är det de vitas fel att det har gått åt skogen i Afrika eftersom vi inte har lärt de färgade hur det hela ska fungera.
QUOTE (A2Keltainen)
Det håller jag absolut inte med om. Jag anser inte att skuldbördan på något sätt ligger på de vita i Rhodesia och Sydafrika för att länderna börjat fungera sämre efter att de svarta tog över. Är du för övrigt medveten om att de svarta i Rhodesia och Sydafrika under Apartheid-tiden i genomsnitt hade den högsta levnadsstandarden bland alla svarta i Afrika? Vad fanns i Rhodesia och Sydafrika innan de vita kom dit? Inte "ett dugg", förutom en massa ödemark och folk totalt utan modern utbildning. När de svarta tog över makten från de vita så fanns där fungerande vägnät, städer, järnvägar, vattenledningssystem, flygplatser, hamnar, industrier, jordbruk, sjukhus, skolor m.m. De svarta borde tacka de vita för att de med hårt arbete ledde uppbyggnaden av länderna till modern standard, länder som de svarta nu åtminstone i fallet Zimbabwe tyvärr håller på att köra i botten. Hur hade Zimbabwe och Sydafrika sett ut i dag om de aldrig koloniserats av de vita? Jag tror knappast att de hade varit några paradis här på jorden.
Det är möjligt att det inte fanns "ett dugg" innan de vita kom dit men vad gav de vita rätten att exploatera deras tillgångar, tvinga på dem sin religion och utnyttja dem som arbetskraft? Det är fullt jämförbart med exploateringen av regnskogen i Sydamerika, där skogen huggs ner i ofantliga massor dagligen och naturfolk som levt på samma vis i årtusenden inte längre har någonstans att bo, inte klarar av att anpassa sig till den "normala" världen och slutligen dör ut pga så banala saker som förkylningsvirus som de aldrig har varit smittade av och därför saknar immunitet mot. Det är fullt möjligt att Afrika hade varit en underutvecklad kontinent om inte de vita hade kommit dit men all utveckling är inte av godo.
Visst, det var kanske inte vidare smart av exempelvis Mugabe eller Idi Amin att slänga ut de som visste hur saker och ting skulle fungera men å andra sidan kan man undra vad som gav de vita rätten att kolonisera deras länder från början och utnyttja deras naturtillgångar och den billiga arbetskraften.
QUOTE (A2Keltainen)
Är du medveten om att även de svarta höll på och stal land av varandra och tog varandra som slavar redan långt innan de vita kom till Afrika? Vad är det för övrigt som ger Sverige rätten att behålla "samernas land" och utnyttja de naturtillgångar i form av vattenkraft och skog som finns där?
Ja, jag är fullt medvten om det faktumet, vi européer var dock inte ett dugg bättre, vi har också använt varandra som slavar. Trälar var vanligt i Sverige, och säkerligen också i Finland på medeltiden och krigsfångar har i alla år använts som arbetskraft. Vad gäller samerna så kan jag hålla med dig och scenariot är i mångt och mycket liknande det jag beskrev angående exploateringen av regnskogen.
Edit: Stavfel