QUOTE (C 2.a pjäs @ Apr 6 2005, 14:41 )
QUOTE (Sernlo @ Apr 5 2005, 17:06 )
Dom Irakiska familjerna som sprängs i bitar då?
Jag håller med Sernlo, det är väl oändligt mycket bättre att bli ihjälgasad av en förslavande diktator än vådaskjuten av frihetstrupper! Om bara USA hade hållt sig ifrån Irak hade ju inget hänt! Inga vådaskott, inga bra reportageuppslag till Michael Moore och inget att skrika sig hes för den svenska kultureliten! Saddam menade väl inget illa med stridsgas mot civila kurder och anfallskrigen mot Iran och Kuwait var väl inget att ta personligt? Näe, VÅGA VÄGRA STÖRTA EN TYRANN!
Jag håller med om att det var oförsvarligt att gasa ihjäl kurderna i Hallabja men...
Ibland kan det krävas en stark ledare/diktator/tyrann för att ena ett land eller i alla fall hålla koll på folket. Saddams metoder var i många fall tvivelaktiga men innan USA och deras allierade invaderade Irak fick vi inte dagliga rapporter därifrån om kidnappningar av utlänningar, utländska soldater som dödas, irakier som dödas eftersom andra irakier anser att de är landsförrädare för att de samarbetar med ockupationsmakten, bombdåd till höger och vänster osv, osv. De flesta rapporterna innan invasionen gällde hur illa det irakiska folket hade det eftersom "oil-for-food"-programmet funkade så dåligt och resten av rapporterna handlade om WMD. Några WMD har inte hittats så vitt jag vet eller i alla fall inte i de mängder att de rättfärdigade en invasion.
Jag har full förståelse för de irakier som anser sig ha det sämre nu än när Saddam var vid makten, samtidigt som jag förstår att andra irakier tycker att de har det bättre, mycket av det hänger ju på vilken av de irakiska folkgrupperna man tillhör.
Jugoslavien är ett annat bra exempel. Så länge Tito satt vid makten levde alla, i alla fall på pappret, i harmoni med varandra men några år efter hans död skulle alla delar av Jugoslavien vara självständiga och det var OK att gå tvärs över gatan och skjuta din granne, som tidigare varit din vän, för att han var kroat och du själv var bosnier och många här på forumet vet vilket helvete det var och är där nere eftersom ni har varit där och trampat balkanlera.