Help - Search - Members - Calendar
Full Version: ryss vid mönstring = särbehandling
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
hembraent
ey, skall mönstra inom några veckor och vill verkligen göra lumpen.
min fysik och övriga egenskaper tillåter mig och jag skulle vara lämpad o leka rambo i skogen 6n.gif

Men nu är det så här att jag har ryskt ursprung, hur kan det påverka min mönstring?
Kommer jag bli tvingad att bli tolk eller kanske eventuellt måste avstå o göra lumpen ?

något annat som är värt att påpeka?
Gerle
Är du svensk medborgare, ostraffad, inte med i nån extrem rörelse bore det inte vara några problem. Kan du ryska så vore väl tolk bra, men jag tvivlar på att du tvingas till det. Om du inte vill så behöver du ju inte nämna det?

Din profil är inte så rolig som du tror.
Born
Vill du leka rambo så är du nog inte lämpad. ;)

Vill nog påstå att det krävs mer av en tolk.
Vastrix
Tolk jägare och liknande måste du söka, det är inget du kan bli tvingad till. Vill du göra lumpen så ta det lugnt med Rambo attityden.

/V.
undass2005
Håller med föregående talare om att du borde ta det lungt med ramboattityden. Vad tror du att lumpen är, ett ställe där man lär sig poppa huvét av folk som i alla "asgrymma, verklighetsbaserade" datorspel?

Akta dig för att nämna dina rambo-drömmarna för psykologen - har några kompisar som råkade nämna det - de klassades som instabila ordervägrare (= inte bra om du vill göra lumpen).

Bara så du vet så handlar lumpen nog inte bara om fysik - många hårdare utbildningar (t.ex. jägar och amfi) kräver även att man skriver bra på inskrivningsprovet och är allmänt mogen ;)
Hugin
Hade en ryss i min pluton. Han talade ryska och blev inte tvingad till nåt (vad jag känner till). Var lugn.
Spg
Jag är även tämligen säker på att de ej vill ha personer med förkunskaper inom t.ex ryska som tolkar, annars skulle alla TVare samt Tolkar vara just personer med ryskt påbrå, vilket uppenbarligen ej är fallet. Rätta mig om jag har fel
Isgubbe
QUOTE (Spg @ Mar 15 2005, 17:13 )
Jag är även tämligen säker på att de ej vill ha personer med förkunskaper inom t.ex ryska som tolkar, annars skulle alla TVare samt Tolkar vara just personer med ryskt påbrå, vilket uppenbarligen ej är fallet. Rätta mig om jag har fel

Känns ju lite onödigt att skicka någon som redan kan ryska på ryska nybörjarkurs för massa pengar. 7.gif
undass2005

Haha biggrin.gif

Jag vet att jag försvinner från trådens ämne, men jag måste bara påpeka några saker om tolkutbildningen...

För det första är tolkutbildningen en s.k. specialutbildning som man måste vara hyfsat smart/begåvad/studiemotiverad för att överhuvudtaget få söka till.

För det andra så är tolkarna inte bara översättare - de utbildas även till förhörsledare m.m.

För det tredje (som svar på isgubbes inlägg) så utbildar inte försvaret värnpliktiga bara för att det ska kosta pengar - de vill bara ha in de som FM tror bäst kan bidra till arbetet allra bäst.

Och slutligen, för det tredje - i Uppsala där de tolkar som jag känner till utbildas finns ett universitet (wow) - det skulle inte förvåna mig om värnpliktiga som redan kan språket får läsa fortsättningskurser utanför regementet.
Stella-Polaris
Privjet samogon!

Om Du är normal, sansad och har erfodlig fysik tror jag att det rent av kan vara en fördel att vara utländskt ursprung. Skulle du var bra på språk, dvs MVG, har du nog bra chans till tolkskolan och Arabiska eller liknande.

Skulle du inte komma in kan du ju alltid skaffa dig ett Ryskt pass och göra lumpen där. Det är dock inte så roligt tro mina ord.
n1cklas
tänkt på att han möjligen skämtar om de där med rambo ? dry.gif
Krook

Det är inte så lätt att hitta så många lämpliga så att man kan välja och vraka bland folk med språkkompetens. Men det jobbas på att FM lättare ska hitta folk med befintlig språkkompetens som man sedan kan klä på med adekvat militär utbildning, såsom:
Tolk, Förhörsledare, TVA

/Krook
hembraent
QUOTE (n1cklas @ Mar 15 2005, 19:07 )
tänkt på att han möjligen skämtar om de där med rambo ? dry.gif

Äntligen någon som förstår min ljuva Ironi smile.gif

Ok, låter intressant.
Jag vill definitivt inte bli tolk eller förhörsledare, jag föredrar fysiskt arbete där jag kan se upp till mina yttersta gränser..

Några andra drygar frågor som kan uppkomma i samband med min psykolog vistelese?

Aja om jag inte får göra så tar jag mitt ryska pass och gör lumpen där och hoppas inte att jag kommer till tjetjenien ohmy.gif
Born
Nej, ditt ursprung påverkar dig inte sålänge du har svenskt medborgarskap.

Var det svar på frågan?
Vilken tjänst som passar dig vet bara du själv (eventuellt).
A2Keltainen
QUOTE (hembraent @ Mar 16 2005, 17:50 )
Aja om jag inte får göra så tar jag mitt ryska pass och gör lumpen där och hoppas inte att jag kommer till tjetjenien ohmy.gif

Har du alltså dubbelt medborgarskap (svenskt och ryskt)? Det är åtminstone i mina ögon en helt annorlunda sak än att ha "ryskt ursprung" i mer generell mening. En praktisk fråga; hur skulle du göra om Sverige hamnade i krig mot Ryssland? D.v.s. var ligger din lojalitet ytterst om det blir frågan om att du ska döda andra ryssar för att försvara svenska intressen? Tänk då även på de fall där det kanske är något luddigt i dina ögon vem som har "rätt" i konflikten. Exempel: Ryssland invaderar Estland efter att ryssarna tycker att diskrimineringen av etniska ryssar i Estland gått för långt. Svensk trupp skickas till Estland för att hjälpa till att skydda Estland mot de invaderande ryssarna. Svensk trupp hamnar i hård strid med rysk trupp i Estland. Vad gör du om du ingår i den svenska trupp som ska skickas till Estland för att strida mot ryssarna?
OBRON
hembraent

Psykologsamtalet gick bra för mig. Tror att det gick åt plus när jag sa att jag var från Ryssland. Men vem vet nu.. Tala sanning.

Kontakter med ryska pliktverket är ett måste om du ens funderar på att göra värnplikt där. Jag tror det blir inrikestrupperna för mig efter lumpen här, chansen är dock 50/50 med Tjetjenien unsure.gif . Men man har ju en barndomsdröm, få antiterror-utbildning smile.gif .

A2Keltainen

"Kontraktet" är skrivet...
A2Keltainen
QUOTE (OBRON @ Mar 16 2005, 18:31 )
"Kontraktet" är skrivet...

Frågan är bara i vilken grad övriga svenska soldater litar på en "ryss" i deras led när de ska slåss mot ryssar? Jag skulle åtminstone ha mina betänkligheter, och i synnerhet tills "ryssen" i praktiken visat att han är beredd att döda ryssar genom att göra det.
hembraent
QUOTE (A2Keltainen @ Mar 16 2005, 18:08 )

Har du alltså dubbelt medborgarskap (svenskt och ryskt)? Det är åtminstone i mina ögon en helt annorlunda sak än att ha "ryskt ursprung" i mer generell mening. En praktisk fråga; hur skulle du göra om Sverige hamnade i krig mot Ryssland? D.v.s. var ligger din lojalitet ytterst om det blir frågan om att du ska döda andra ryssar för att försvara svenska intressen? Tänk då även på de fall där det kanske är något luddigt i dina ögon vem som har "rätt" i konflikten. Exempel: Ryssland invaderar Estland efter att ryssarna tycker att diskrimineringen av etniska ryssar i Estland gått för långt. Svensk trupp skickas till Estland för att hjälpa till att skydda Estland mot de invaderande ryssarna. Svensk trupp hamnar i hård strid med rysk trupp i Estland. Vad gör du om du ingår i den svenska trupp som ska skickas till Estland för att strida mot ryssarna?

Utländska uppdrag i all slags form är otänkbart.
jag vill tjänstgöra för svea, svea fosterland. Låter kanske ironiskt men så ere.
Har patriotism för landet.

Skulle ryssen invadera så fattar jag tag vapnet och försvarar svenska intressen.
Born
QUOTE (hembraent @ Mar 16 2005, 19:39 )
jag vill tjänstgöra för svea, svea fosterland. Låter kanske ironiskt men så ere.

Skulle ryssen invadera så fattar jag tag vapnet och försvarar svenska intressen.

Det låter som om du skulle få svårt att övertyga mönstringsförättaren om att du ska få göra lumpen med den inställningen.
Karin
QUOTE (hembraent @ Mar 16 2005, 19:39 )

Har du missat att det svenska försvaret har omorganiserats lite de senaste åren och börjat koncentrera sig mer på utlandstjänst än försvaret av rikets teretoriella integritet?

Ett tips är ju att läsa trådarna om det nya värnpliktssystemet och vad Försvarsministern och ÖB vill med försvaret i framtiden.
OBRON
A2Keltainen

Jo, det var just det jag tänkte på när jag skulle mönstra - om jag kan döda ryssar eller inte dry.gif .

När jag ser på TV ett nytt terrordåd i Grozny, Moskva eller nån byhåla, när jag möter personer som har blivit drabbade av den så kallade "motståndsrörelsen", när jag ser hur Ryssland har hamnat i riktig "deep sh*t" med "counter-terrorism operationen i Kaukasus" - är det första jag tänker på - när Ryssland ska säga "f**k it" och inleda en stor invasion mot Europa och främst Sverige! bong.gif
Stella-Polaris
QUOTE (A2Keltainen @ Mar 16 2005, 18:08 )

@A2
"Host"

Skall vi lita på Finnarna i det Svenska försvaret om vi nu skulle komma i krig med Finland? Var ligger A2s hjärta? (skulle bli besviken om du sa Sverige)

Själv har jag Danskt påbrå och som alla vet är ju Sverige och Danmark gamla dödsfiender..

Men värst av allt vad gör vi med de Svenska fosterlands förrädare som skrivit in sig i främmande makts arme utan att ha växt upp i landet ifråga???????
A2Keltainen
QUOTE (Stella-Polaris @ Mar 16 2005, 19:59 )
Skall vi lita på Finnarna i det Svenska försvaret om vi nu skulle komma i krig med Finland? Var ligger A2s hjärta? (skulle bli besviken om du sa Sverige)

Om Sverige anfaller Finland, så är ett insidertips att du inte bör lita på mig om jag är i samma svenska skyttelinje som du. Jag har dock väldigt svårt att tänka mig att Sverige skulle anfalla Finland, och då jag dessutom gjort min beväringstjänst i Finland, så har jag svårt att tänka mig att jag skulle hamna i samma skyttelinje som du (oavsett vad svensk lag säger om att jag bör "hjälpa" det svenska försvaret om Sverige hamnar i krig). Om Ryssland däremot anfaller Sverige, så kan du lita på mig om jag är i samma svenska skyttelinje som du. Min lojalitetsstege är grovt sett:

Mest lojal mot

Finland
Sverige och Estland
Resten av Norden
Resten av västeuropa
USA
Israel
Resten av världen

Minst lojal mot

Detta dock under förutsättning att exempelvis Norge inte styrs av en galen diktator.
A2Keltainen
QUOTE (OBRON @ Mar 16 2005, 19:53 )
A2Keltainen

Jo, det var just det jag tänkte på när jag skulle mönstra - om jag kan döda ryssar eller inte dry.gif .

När jag ser på TV ett nytt terrordåd i Grozny, Moskva eller nån byhåla, när jag möter personer som har blivit drabbade av den så kallade "motståndsrörelsen", när jag ser hur Ryssland har hamnat i riktig "deep sh*t" med "counter-terrorism operationen i Kaukasus" - är det första jag tänker på - när Ryssland ska säga "f**k it" och inleda en stor invasion mot Europa och främst Sverige! bong.gif

Enligt det resonemanget så kan väl alla som inte tänkt söka till utlandstjänst strunta i att göra värnplikt, då det knappast lär finnas något annat potentiellt hot mot Sverige än Ryssland. Jag vidhåller att Ryssland är det enda rimliga nationella hotet mot Sverige under synbar framtid, även om jag inte tror att Ryssland kommer att inleda militär verksamhet mot Sverige inom de närmaste (åtminstone tio) åren. Som mitt exempel med Estland ovan, och diskussioner på andra ställen här på SoldF om eventuella framtida mindre ryska militära insatser mot Sverige, visar, så finns det dock andra fall än en rysk storinvasion av Sverige där svenska soldater kan ställas mot ryska soldater. Jag tycker inte på något sätt att frågan om ryska medborgares vara eller icke vara i svenska försvaret är en orimlig fråga.
Stella-Polaris
QUOTE (A2Keltainen @ Mar 16 2005, 20:10 )
Mest lojal mot

Finland
Sverige och Estland
Resten av Norden
Resten av västeuropa
USA
Israel
Resten av världen

Minst lojal mot

Detta dock under förutsättning att exempelvis Norge inte styrs av en galen diktator.

Vi är nog ganska lika ändå.

Tänkte om man nu tog upp tanken på Stor Finland igen. Gick ju lite småtrögt att expandera Österut så jag tänkte att Tornedalen låg bra till för ett nytt försök. Det torde ju inte bli svårt om ett par år....... B)

Det är bara det att det är ett jävla aber för många med dubbla pass att välja. Men välja måste man. Jag hadde lätt då jag var född här och en förälder var Svensk. Jag bytte från Danskt till Svenskt medborgarskap när lumpen närmade sig.

En klasskompis till mig var Jugoslav och gav fan i att byta till Svenskt. Sedan åkte han på Semester, mot faderns inrådan, togs i passkontrollen och kördes till ett regemente och kom hem 2 år senare. Gissa om han ångrar den semestern :P

Edit: När man talar om trollen. När jag skrev detta inlägg får jag ett SMS:
Kiitos.. På vag till landet med stark krigsmakt. Passerar just ditt gamla lumparställe. Gissa vad den grabben kommer ifrån biggrin.gif
A2Keltainen
QUOTE (OBRON @ Mar 16 2005, 19:53 )

När jag såg på TV om den ekonomiska krisen i Argentina och mötte personer som drabbats av den, när jag såg hur Argentina hamnat i riktig "deep sh*t" vad gäller den inrikespolitiska situationer, så var det första jag tänkte när Argentina ska säga "f**k it" och inleda en stor invasion av Falklandsöarna och Storbrittanien.

Saker kan ibland förändras i oväntade riktningar snabbare än man tror... Hur många insåg 1979 - 1981 vad som skulle hända i europeisk politik och geostrategi 1989 - 1991? När insåg du att USA skulle invadera Afghanistan och Irak?
A2Keltainen
QUOTE (Stella-Polaris @ Mar 16 2005, 20:22 )
Tänkte om man nu tog upp tanken på Stor Finland igen. Gick ju lite småtrögt att expandera Österut så jag tänkte att Tornedalen låg bra till för ett nytt försök. Det torde ju inte bli svårt om ett par år....... B)

Om Finland invaderade Sverige, så skulle det krävas the-mother-of-all-really-really-good-reasons för att jag skulle ställa mig i den finska skyttelinjen istället för i den svenska.

Det är bara det att det är ett jävla aber för många med dubbla pass att välja. Men välja måste man. Jag hadde lätt då jag var född här och en förälder var Svensk. Jag bytte från Danskt till Svenskt medborgarskap när lumpen närmade sig.

Jag har haft ett antal diskussioner med folk om varför jag inte har dubbla medborgarskap. Jag tycker att det skulle kännas något konstigt att ha det, och i synnerhet då om man riskerar att hamna i situationer där frågan om ens lojalitet verkligen ställs på sin spets.

En klasskompis till mig var Jugoslav och gav fan i att byta till Svenskt. Sedan åkte han på Semester, mot faderns inrådan, togs i passkontrollen och kördes till ett regemente och kom hem 2 år senare. Gissa om han ångrar den semestern  :P

Se positivt på det hela: Inse vilka lumparrövarhistorier han kan dra utan någon har någon större möjlighet att kolla om det han säger är sant. ;) biggrin.gif
OBRON
A2Keltainen

Jag kan inget mer göra än att respektera din åsikt.
Stella-Polaris
QUOTE (A2Keltainen @ Mar 16 2005, 20:35 )
Se positivt på det hela: Inse vilka lumparrövarhistorier han kan dra utan någon har någon större möjlighet att kolla om det han säger är sant. ;) biggrin.gif

Har inte hör en enda historia från honom. Han fick stå vakta en nedgrävd flygbränsle depå i skogen. Han är än idag traumatiskt depprimerad över sin värnplikt. biggrin.gif

Här en historia om en ryss jag jobbat med. Vi kallar honom sergei. här är hans lumpar historia

Sergei fick inkalleseorder och biljett. Tog tåget till den station som stod angivet på biljetten. Tåget tog väldigt lång tid. Väl vid stationen blev han instoppad i en buss. Bussen åkte i många timmar. Bussen stannade i en liten by, Sergei visste inte var han var, och sparkade av Sergei och en till.

En officer kommer gåendes och tar med dem till en liten landningsbana utanför byn. Där blir de instoppade i en helikopter. Helikoptern flyger långt, långt.

Väl framme upplyses Sergei att han befinner sig på en hemlig raketbas och han är från och med nu är basens grisskötare. Alltså 2 år grisskötare på en plats i ingenstans. En gång gick larmet och alla fick ut vapen dvs alla utom sergei han var ju grisskötare.

En dag sa man till honom att gå till helikoptern. Sergei gick dit för att hjälpa till att lasta av den. Han blev mycket förvånad när man tryckte in honom och lyfte. Framme i byn fick han sina hemrese biljetter och fick veta att bussen kom snart.
Bussen kom och stannade många timmar senare vid stationen.

Ståendes på perrongen fryser sergei plötsligt till is. Det står något ett par meter till vänster. Kallsvetten kom direkt och han vågade knappt snegla. En tjej. Fatter du det stod en tjej 5m ifrån mig. Den första tjejen han sett på 2 år.... Men som vi alltid sa han hadde ju grisarna laugh.gif
A2Keltainen
QUOTE (Stella-Polaris @ Mar 16 2005, 20:57 )
Har inte hör en enda historia från honom. Han fick stå vakta en nedgrävd flygbränsle depå i skogen. Han är än idag traumatiskt depprimerad över sin värnplikt. biggrin.gif

Äh, du får tipsa honom om att lära från Marcoolio. Han blev ju också tvingad till beväringstjänst efter att ha blivit tagen i tullen, och i dag så skryter han om hur han och andra finska kustjägarbeväringar tvingades dricka urin och andra liknade "hårda" saker. Se där, det går att göra pengar på lumparhistorier, så varför sumpa chansen att tjäna lite extra? En jugoslavisk Marcoolio vore inte helt fel... biggrin.gif
Stella-Polaris
QUOTE (A2Keltainen @ Mar 16 2005, 21:11 )
Äh, du får tipsa honom om att lära från Marcoolio. Han blev ju också tvingad till beväringstjänst efter att ha blivit tagen i tullen, och i dag så skryter han om hur han och andra finska kustjägarbeväringar tvingades dricka urin och andra liknade "hårda" saker. Se där, det går att göra pengar på lumparhistorier, så varför sumpa chansen att tjäna lite extra? En jugoslavisk Marcoolio vore inte helt fel... biggrin.gif

Du kanske kan konfimera sanningshalten följande historia.

En bekant var finsk medborgare och åkte till Finland för att göra lumpen. Hans Svenska tjej var med barn och han sökte tjänstledigt för att närvara vid förlossningen. Det blev avslag och han drog olovandes till Sverige.

Nu blev han efterlyst som desetör i Finland och väl tillbaka på regementet sattes han i fängsligt förvar på, Hör och häpna, Vatten och bröd. Efter straffet fick han slutföra sin värnplikts tjänstgöring.

Har man verkligen vatten och bröd kvar i Finland? Nu var detta en 20 år sedan men ändå
hembraent
Hur stor är min chans att jag får göra lumpen förutsatt att jag får bra resultat, då jag säger att jag gör lumpen för sverige och inget annat land som hamnar i kris eller krig förutom Finland camo.gif
A2Keltainen
QUOTE (Stella-Polaris @ Mar 16 2005, 21:33 )
Du kanske kan konfimera sanningshalten följande historia.

En bekant var finsk medborgare och åkte till Finland för att göra lumpen. Hans Svenska tjej var med barn och han sökte tjänstledigt för att närvara vid förlossningen. Det blev avslag och han drog olovandes till Sverige.

Nu blev han efterlyst som desetör i Finland och väl tillbaka på regementet sattes han i fängsligt förvar på, Hör och häpna, Vatten och bröd. Efter straffet fick han slutföra sin värnplikts tjänstgöring.

Har man verkligen vatten och bröd kvar i Finland? Nu var detta en 20 år sedan men ändå

Jag pratade nyss med min far i telefon, och passade då på att fråga honom om detta. Han ansåg att det definitivt lät som en skröna, och sade även:

1. Enligt vad han vet, så har man aldrig kört med det bröd-och-vatten-straffet i det finska militära rättssystemet.

2. Enligt vad han vet, så har man ibland före 1950 eller så kört med det bröd-och-vatten-straffet, fast då inte nödvändigtvis med just bröd och vatten utan mindre och/eller sämre mat i allmänhet, i det finska civila rättssystemet som extra straff för bråkiga fångar.

Han kan i.o.f.s. ha fel, men jag ställer mig nog tvivlande till bröd-och-vatten-delen i berättelsen.
andersk
Men värst av allt vad gör vi med de Svenska fosterlands förrädare som skrivit in sig i främmande makts arme utan att ha växt upp i landet ifråga???????

vad menar du med detta ?
Stella-Polaris
QUOTE (andersk @ Mar 16 2005, 22:10 )

vad menar du med detta ?

Tja om kalle som är Svensk har skrivit på för USMC och vi skulle komma i konflikt med dem. Vad gäller då?

Torde nog gå att hitta div öden med främlingslegionärer i denna problematik..
A2Keltainen
QUOTE (Stella-Polaris @ Mar 16 2005, 22:21 )
Torde nog gå att hitta div öden med främlingslegionärer i denna problematik..

Enligt källor jag bedömer som seriösa, så har franska främlingslegion en klausul som säger att legionärer inte kan tvingas att slåss mot det land de kommer ifrån, om legionen sätts in mot det landet. En intressant sak i fallet med franska främlingslegionen är även att man, om jag förstått saken rätt, svär trohetsed till främlingslegionen och inte till Frankrike.
andersk
man svär trohet mot legionen...och Frankrike bossar över legionen.. vad jag vet
A2Keltainen
QUOTE (andersk @ Mar 16 2005, 23:15 )
man svär trohet mot legionen...och Frankrike bossar över legionen..

Ja, men det finns en viktig nyansskillnad. Glöm inte att flera förband i främlingslegionen lades ned under 1960-talet efter de var involverade i långt gångna förberedelser till statskupp i Frankrike.

Edit:

Franska främlingslegionens motto är dessutom "Legio patria nostra", vilket betyder "Legionen är vårt fadersland".
andersk
QUOTE (Stella-Polaris @ Mar 16 2005, 22:21 )
QUOTE (andersk @ Mar 16 2005, 22:10 )

vad menar du med detta ?

-----

Tja om kalle som är Svensk har skrivit på för USMC och vi skulle komma i konflikt med dem. Vad gäller då?

fattar fortfarnande inte vad du menar med "vad vi skall göra med de svenska fosterlandförädarna"

----

och vad gäller då för vilka menar du, oss på den svenska sidan eller kalle i usmc?

antagligen skulle han betraktas som en fiende ??!?!
Born
QUOTE (hembraent @ Mar 16 2005, 21:58 )
Hur stor är min chans att jag får göra lumpen förutsatt att jag får bra resultat, då jag säger att jag gör lumpen för sverige och inget annat land som hamnar i kris eller krig förutom Finland camo.gif

Lika stor som för alla andra som mönstrar.
Küthler
QUOTE (andersk @ Mar 16 2005, 23:15 )
man svär trohet mot legionen...och Frankrike bossar över legionen.. vad jag vet

Med en sådan lojalitet skulle man kunna sättas in mot en eventuell ny Vichy-regim.
Gerle
QUOTE (Stella-Polaris @ Mar 16 2005, 10:59 )

Ni borde beundra dem för deras framåtanda och äventyrslusta! Åker de utomlands på egen bekostnad för att skaffa sig välbehövlig erfarenhet som sedan kan komma Sverige till godo skall ni väl inte klaga utan tvärtom tacka dem? Det är nåt som svenska militärer har gjort under århundraden, precis som man under många hundra år haft utländsk militär i Sverige. Överhuvudtaget var det mycket vanligt med sådant förr i tiden, innan det här hemska tänkandet med nationalstater etc gjorde sig gällande... biggrin.gif Det var bättre förr.
Nestor
Det här med att legionärer inte kan sättas in mot sina hemmaländer fugerade iallafall under VK2.
Tyska legionärer sattes at bevaka någon fransk koloni i Afrika eller Indokina.
Petter
Hej
Jag vet att i skarp konflikt skulle inte jag tänka på landets intressen, jag skulle tänka på plutonen och kamraterna runtomkring mig.
Men då har jag inte gjort min värnplikt än (och när jag gör den lär jag slippa vara i en skyttelinje) och heller ingen väpnad konflikt, så ni är fria att plocka isär min åsikt hur mycket ni vill smile.gif
Lundberg
QUOTE (Stella-Polaris @ Mar 15 2005, 17:43 )
Privjet samogon!

Om Du är normal, sansad och har erfodlig fysik tror jag att det rent av kan vara en fördel att vara utländskt ursprung. Skulle du var bra på språk, dvs MVG, har du nog bra chans till tolkskolan och Arabiska eller liknande.

Skulle du inte komma in kan du ju alltid skaffa dig ett Ryskt pass och göra lumpen där. Det är dock inte så roligt tro mina ord.

Arabiska finns för närvarande ej på TolkS.

Att ha ryska som mordersmål är ingen garanti för att bli antagen, vilket en ung herre jag andramönstrade med fick erfara. Vidare innebär inte betyget MVG i ett eller flera språk att ens chanser på något vis är goda. Snarare förväntas det närmast av de mönstrande att de har högsta betyg i så gott som samtliga skolämnen.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.