Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Mintändare och stålplåt
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Stella-Polaris
Plötsligt slår det mig!

Kan man kombinera mintändare 16 och en stålplåt som verkanshöjande pålägg.

Om plåten nu skulle vara magnetisk, är det då risk att den stör tändaren? Dvs Pang direkt eller inget pang alls.
scattergun
Skulle nog inte vilja testa sådär utan att riktigt vara säker....kan ju bli lite jobbiga sidoeffekter om det smäller när man lägger på plåten laugh.gif

.....men nån här på forumet måste ju bara vara i det skicket att han/hon kan testa!! Nån som nyligen blivit dumpad av sin respektive, eller tappat tron på livet, eller bara vet att livet på andra sidan inte är så tokigt!??? Anmäl er till Stella-Polaris så kan han administrera både testet och begravningen!! :P
Stella-Polaris
QUOTE (scattergun @ Mar 15 2005, 14:39 )
Skulle nog inte vilja testa sådär utan att riktigt vara säker....kan ju bli lite jobbiga sidoeffekter om det smäller när man lägger på plåten laugh.gif

.....men nån här på forumet måste ju bara vara i det skicket att han/hon kan testa!! Nån som nyligen blivit dumpad av sin respektive, eller tappat tron på livet, eller bara vet att livet på andra sidan inte är så tokigt!??? Anmäl er till Stella-Polaris så kan han administrera både testet och begravningen!! :P

Nå ja de får ju ut amröj skyddsutrustningen saint.gif
Ing
QUOTE (Stella-Polaris @ Mar 15 2005, 14:36 )
Plötsligt slår det mig!

Om plåten nu skulle vara magnetisk, är det då risk att den stör tändaren? Dvs Pang direkt eller inget pang alls.

Risken jag ser är att det inte "blir något pang alls".
Tändaren anpassar sig efter det magnetiska fält som finns runt om den. (tänk rubbningsskyddet på strvmina6 som är en liten magnet) Har man då ett FÖR starkt magnetfält så kanske den inte märker av den "lilla" skillnad som blir när den blir överkörd? Å andra sidan så får du ha mycket plåt på om det inte ska märkas när den blir överkörd av pansarfordon...
scattergun
QUOTE (Ing @ Mar 15 2005, 16:24 )
QUOTE (Stella-Polaris @ Mar 15 2005, 14:36 )
Plötsligt slår det mig!

Tändaren anpassar sig efter det magnetiska fält som finns runt om den. (tänk rubbningsskyddet på strvmina6 som är en liten magnet) Har man då ett FÖR starkt magnetfält så kanske den inte märker av den "lilla" skillnad som blir när den blir överkörd? Å andra sidan så får du ha mycket plåt på om det inte ska märkas när den blir överkörd av pansarfordon...

Vill du testa?? laugh.gif
Stella-Polaris
QUOTE (Ing @ Mar 15 2005, 16:24 )

Jag är för dålig på det här med magnetfält men en bit plåt som ligger en cm ifrån tändaren borde ju kunna ge ett rejält utslag jämfört med plåtburken som befinner sig 40 cm ifrån.

Vore synd om Mintändare 16 ej gick att använda tillsammans med plåt. Visst kan man lägga dit omagnetisk plåt men var får man tag på det?

Har provat och sökt men ej funnit något. Då FM påpekar att en plåt är verkanshöjande bör man i så fall nämna om det vore något problem i samband med MT 16. Men jag känner mig osäker. Har för mig att plåten nämdes inna MT 16 införskaffades.

Inget pang alls är värre än pang direkt.
Nestor
Citerar SoldF upplaga 2001. sidan 327

"Genom att förse strvmina 5 med uppborrad påläggsskiva och därefter aptera med mintändare 16 kan man förbättra verkan mot fiendens pansarfordon"

Jag tar ingen ansvar om någon skulle få för sig att testa
Johnnie
QUOTE (Stella-Polaris @ Mar 15 2005, 17:30 )
Vore synd om Mintändare 16 ej gick att använda tillsammans med plåt. Visst kan man lägga dit omagnetisk plåt men var får man tag på det?

Har provat och sökt men ej funnit något. Då FM påpekar att en plåt är verkanshöjande bör man i så fall nämna om det vore något problem i samband med MT 16. Men jag känner mig osäker. Har för mig att plåten nämdes inna MT 16 införskaffades.

.

Prova rostfri plåt , det borde funka!!
Stella-Polaris
QUOTE (Hendrix @ Mar 15 2005, 17:43 )

"Genom att förse strvmina 5 med uppborrad påläggsskiva och därefter aptera med mintändare 16 kan man förbättra verkan mot fiendens pansarfordon"

Ok, står det så får det antas att FM har testat och allt är ok. Plåt och Mintändare 16 funkar alltså!

Observera dock, "förse strvmina 5 med uppborrad påläggsskiva och därefter aptera med mintändare", dvs aptera tändaren när plåten är på plats. Att gå dit och bara lägga på plåten i ett senare skede är nog inte så hälsosamt.

(alla Hv fanatiker har väl ett gäng plåtar i beredskap, eller?) Malajn.gif
heiho
Gamla bromsskivor lär vara bra som effektboosters.
BUCK
Mintändaren reagerar inte på magnetfältet isig, utan på variationer i magnetfältet.
Stella-Polaris
QUOTE (BUCK @ Mar 16 2005, 05:48 )
Mintändaren reagerar inte på magnetfältet isig, utan på variationer i magnetfältet.

Typ man skall inte ha en magnetiserad skruvmejsel i fickan när man går fram en mina?

Om man nu får order att minröja liknande torde all buren metall var No No. Kallingar och plastpik typ ?

Och varför inte sätta en kraftig spole på en lång stång i fronten på sitt fordon som min skydd? Eller det kanske inte funkar?
BUCK
@ Stella-Polaris

Vet inte hur känslig mintändare 16 är men jag skulle inte testa min lycka genom att ha med mig skruvmejslar och annat magnetiskt.

Och varför inte sätta en kraftig spole på en lång stång i fronten på sitt fordon som min skydd? Eller det kanske inte funkar?

Borde ju funka att montera på en elektromaknet, men frågan är ju hur användbart det skulle vara rent praktiskt.
Ing
QUOTE (Stella-Polaris @ Mar 16 2005, 13:59 )

Mot den typen av tändare bör det fungera, kanske är värre med brytkryss. ;)
JBP
QUOTE (Stella-Polaris @ Mar 16 2005, 14:59 )
QUOTE (BUCK @ Mar 16 2005, 05:48 )

Om man nu får order att minröja liknande torde all buren metall var No No. Kallingar och plastpik typ ?

med andra ord får man hålla lite koll vem som får orden om att minröjja, jag menar en del av dagens ungdom ser ut som dom hade ett skrotupplag i ansiktet mm mm i form av percing... Magnetiska mintändare och kalle kula med halvt kilo skrot i ögonbryn mm är nog ingen bra kombination :P
Sytare
Men för fan JBP, det är ju lösningen på problemet!!!

(Sg Toll som sällan får ett bra första intryck av människor med skrot i ansiktet)
KD803
QUOTE (Stella-Polaris @ Mar 15 2005, 17:53 )
Ok, står det så får det antas att FM har testat och allt är ok. Plåt och Mintändare 16 funkar alltså!

Observera dock, "förse strvmina 5 med uppborrad påläggsskiva och därefter aptera med mintändare", dvs aptera tändaren när plåten är på plats. Att gå dit och bara lägga på plåten i ett senare skede är nog inte så hälsosamt.

Armeringstiden för mintändare 16 är fyra minuter, så man har ganska lång tid på sig att lägga dit plåten även om man osäkrar tändaren först. Däremot är det vettigt att osäkra minan först sedan man har maskerat den osv, men det visste ni ju redan. ;)
TeLu
QUOTE (Stella-Polaris @ Mar 15 2005, 17:53 )
QUOTE (Hendrix @ Mar 15 2005, 17:43 )

(alla Hv fanatiker har väl ett gäng plåtar i beredskap, eller?) Malajn.gif

Nej men vi har alltid en extra strvmina 5 i gropen camo.gif
eskil
Ursäkta en okunnig, men hur kan minans effekt ökas av att man lägger stålplåt ovanpå?
Ing
QUOTE (eskil @ Mar 24 2005, 08:49 )
Ursäkta en okunnig, men hur kan minans effekt ökas av att man lägger stålplåt ovanpå?

"Effekten" innuti vagnen ökar ju markant när den inte bara studsar till, utan det blir genomslag och det far omkring massa varmt, vasst stålskrot på insidan.
Tjo! banan_rock.gif

Men detär ju inte som att tejpa en kinapuff, att den smäller MYCKET bättre av det. unsure.gif
CBRN-fåne

Tänk knogjärn. Det är nog inte ovanligt med förklaringen
att man skulle få någon form av RSV-effekt men toppen på
minan har fel form för det. Dessutom är precissionen i
formen på laddningen och plåten för låg för detta.
Ytan på explosivämnet och plåten måste vara formad
till en noggrannhet på ungefär 0.2 mm för detta. Det är
lätt att uppnå vid tillverkningen men efter ett tag i förråd
och några dagar i en rygga eller på ett lastbilsflak kan
det nog vara lite kymmigare.
Stella-Polaris

Stål plåt kan användas for att förstärka en vanlig mina som apteras med en fullbredds utlösning. En mina med brytkryss är det ingen ide att lägga en plåt på.

Mintändare 16, brytpinne eller annan ev improviserad utlösningsanordning som ger utösning även under vagnen (mellan banden) kan med fördel förstärkas med plåt. Även stridsvagnar har förhållandevis tunt pansar i botten och plåten slår igenom bottenpansaret med splitter och tryckverkan som följd. Sannolikheten för sekundara effekter typ am brand ökar också

Utan plåt torde genomslag ej ske på stridsvagn.

Effekten blir att istället för att vagnen kan repareras relativt snabbt så hamnar den på skrothögen alt kräver omfattande reparationer på kvalificerad verkstad (hemlandet?)

Besättningen slås även ut i större sträckning om bottenpansaret penetreras.
eskil
OK, då är jag med i matchen igen. Eftersom folk började yra om magnetutlösning så förväxlade jag naturligtvis stridsvagnsmina 5 och 6. Den senare borde väl inte bli gladare av att man lägger en stålplåt ovanpå?
KD803
QUOTE (eskil @ Mar 24 2005, 16:45 )
Den senare borde väl inte bli gladare av att man lägger en stålplåt ovanpå?

Tvärtom, då riskerar du att påverka funktionen. 6an har ju en demaskeringsladdning för att "göra rent" ovanför huvudladdningen, så den varken behöver eller vill ha någon stålplåt.
TeLu
strvmina 6 bra mina men finns inte i tillräckliga mängder för att göra ngn skilnad. nej det äe den gamla hederliga 5an och 48an (tror jag den heter) som det finns lite volym med tex kalix linjen som jag verkar i. 5 miljoner ex år 00(vet inte hur det är i dag HV.gif = camo.gif
KD803
QUOTE (TeLu @ Mar 24 2005, 18:19 )
strvmina 6 bra mina men finns inte i tillräckliga mängder för att göra ngn skilnad. nej det äe den gamla hederliga 5an och 48an (tror jag den heter) som det finns lite volym med tex kalix linjen som jag verkar i. 5 miljoner ex år 00(vet inte hur det är i dag HV.gif = camo.gif

Kalix-linjen verkar ingen i längre, den är under avveckling. Men visst har du rätt i att det finns betydligt fler strvmina 5 än 6 i förråd. Men i insatsförsvarets dagar spelar det nog mindre roll, de få förband vi har kvar kan få mer minor än de nånsin kan använda.
Engberg
Man skulle ju annars kunna ta och aptera minansom vanligt och dra lite pentyl till en närbelägen sprängladdning på kanske en 14kg sisådär och på denna laddningen lägga plåtskivan. Kanske skulle funka. Eller vad tro ni?
Nifelhel
QUOTE (Engberg @ Apr 27 2005, 22:39 )
Man skulle ju annars kunna ta och aptera minansom vanligt och dra lite pentyl till en närbelägen sprängladdning på kanske en 14kg sisådär och på denna laddningen lägga plåtskivan. Kanske skulle funka. Eller vad tro ni?

Tja du får ju rätt bra fart på den plåtbiten. Så det bör fungera ja, även om 14kg är extremt mycket.
Nifelhel
enkelt i krig har allt som oftast en begränsad mängd som skall räcka till mycket. Där av laddar du inte mer än du behöver. Lika lite som att du tömmer hela magasinet i en fiende.

Detonera dyngmycket deg, kan man lära en apa. Det som är kul är att finlira och få fram en optimal laddning.
JBP
QUOTE (Nifelhel @ May 11 2005, 23:45 )
Detonera dyngmycket deg, kan man lära en apa. Det som är kul är att finlira och få fram en optimal laddning.

Måste hålla med Nifelhel här, det behövs oftast inte så jättemycket deg.

Den här lilla saken knackade ett stor fint hål 10mm plåt. ca 1 stav med sprängdeg a 125g.

Tack till Nifelhels hand som posserar på bilden biggrin.gif
Julius-3
Som gammal matros i ubåtsjakten på den tiden det begav sig navy2.gif
har man lite svårt för det här med ett par kilo hit eller dit. När vi blev irriterade på våra hjärnspöke eller vad det nu var drog vi iväg lite drygt ett ton trotyl i sjunkbomberna...
Spängdegen vi hade (6 kg om jag inte missminner mig) var avsedd för att sänka oss själva. Som om det skulle behövas...
Vargas
QUOTE (Julius-3 @ May 12 2005, 21:00 )
När vi blev irriterade på våra hjärnspöke eller vad det nu var drog vi iväg lite drygt ett ton trotyl i sjunkbomberna...

Ska jag tolka det som att ni hade sjunkbomber på 1 ton styck? Intressant, berätta mer ... smile.gif
LeadHead
QUOTE (JBP @ May 11 2005, 23:45 )
Den här lilla saken knackade ett stor fint hål 10mm plåt. ca 1 stav med sprängdeg a 125g. biggrin.gif

Vad är det för tändning? Elsprängpatron? Nonel?

Är tanken att det ska bli någon form av (ursäkt till) RSV pga. flaskans (visserligen avbrutna) konform nertill?
Nifelhel
@Leadhead

Vanlig sptr m/46, pentyl samt tändning med krutstubin.

Bilden visar en 0,5l PET-flaska som jag å JBP har skurit bort övre delen på. Sen har vi fäst en bit tråd i botten, hållit snöret i mitten och fyllt på med deg. När vi nått till kanten så har vi dragit snöret runt längs kanten. Och därmed har vi skapat oss en konform i degen. Helt klart funkis RSV i brist på annan mtrl.

Leadhead - Du är en dålig ursäkt till ingentingör!! biggrin.gif

@Julius-3
Cheesus!!! sjunkbomber på ett ton. Berätta mera...
LeadHead
Men stubinen är ju så spinkig...? 7.gif Jag tycker fortfarande verkligen att pentylen borde se tjockare ut jämfört med en 50 cl flaska. Eller är det kanske Nifelhels stora (gissning) vapensmedshänder med ännu större arbetshandskar på som luras?

Själv har jag nämligen små fröken-fänrikhänder. Perfekta för att komma åt på de jävligaste ställena i en ak och för att pilla på allehanda saker biggrin.gif , men mindre bra till allt annat, typ bära balk och sånt (har man iofs. ryggen till). Så jo, egentligen är jag nog en dålig ingetgör. ;)
JBP
QUOTE (LeadHead @ May 14 2005, 10:14 )
Men stubinen är ju så spinkig...? 7.gif

hehe lösningen på ditt problem kommer här.

Det är varken pentyl eller stubin som syns på bilden. Den gula tråden är en najtråd som träs igenom flaskan som man sen skär ut i degen som är packad i flaskan, Så man får den konformiga laddningen.

/JBP (som höll i kameran)
LeadHead
Hmm... Jag måste säga att jag verkligen inte fattar vad ni gjorde med tråden...? Varför inte bara packa degen i en vanlig 0,5 l flaska med "slät" konbotten?
kronvrak
QUOTE (LeadHead @ May 14 2005, 16:24 )
Hmm... Jag måste säga att jag verkligen inte fattar vad ni gjorde med tråden...? Varför inte bara packa degen i en vanlig 0,5 l flaska med "slät" konbotten?

Tråden skär ut ett ganska spetsigt format utrymme i degen vilket innebär att kraften koncentreras på en mindre yta.

Jag sitter och kollar på en petflaska som står på skrivbordet och då är det kanske lite lättare att se hur formen blir.
Sytare
Fråga: Behöver man inte metall för att få till Munroe-effekten?
Har för mig att t.o.m. sprägnlist har en liten mängd metall för att rakt igenom mediet man vill komma igenom. Eller räcker det med att man bara får till en konform för att få RSV?
Nifelhel
Laddningen på bilden är en improviserad RSV. Detta i brist på riktig mtrl, så den är långt ifrån optimal. Vi fick tillfälle att utnyttja våran fantasi(inom rimliga gränser) och vi satte ihop ett antal olika laddningar.
Tillför man metall så ökar man givetvis effekten. Det vi gjorde visade att man kan nå RSV effekt med bara deg, även om den inte är optimal. Man kan använda glas, koppar, stål osv Denna kunskap anser jag bör finnas ute på trupp, då vi i händelse av ofred troligtvis måste göra egna laddningar för att nå framgång.

@Leadhead

För att man vill ha en brantare vinkel på konan.

Åhja handstorleken är inte knutet till graden... så du har bara fröken-händer... navy2.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.