Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Ruger Super Blackhawk!?!
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
scattergun
...söker efter ett gummigrepp för att customisera min super Blackhawk till ett lite mer taktiskt utseende/funktion. Just nu sitter pärlemorsgrepp med guldinläggningar på knallpåken och det är ju inte så värst militäriskt!!(Only a New Orleans pimp would put pearl handles on a gun! Citat från General Patton)

Men nu har jag bestämt mig för att sätta Hogues eller Pachmayr gummigrepp på den och en rostfri skena på stommen med ett Aimpoint M68 ovanpå.....ja jag vet att man ska ha grepp som får en single action att rulal i näven och att eldhastigheten är blygsam i sammanhanget, men nu har jag pangen och vill ha den taktisk!

Till frågan:
-Revolvern är av 5,5" piplängd och har round triggerguard. Ska jag då använda grepp som är anpassade för vanliga Ruger Blackhawk eller finns speciella Super Blackhawkgrepp som passar både round och square triggerguard?? blink.gif
Inf
Taktiska single-action revolvrar? Vart är världen på väg? surprise.gif
Jag skulle absolut rekomendera greppplattor i trä som den enda modifieringen.

/Inf stofil som tycker att revolvrar kan vara kul men inget att ta på taktiskt allvar
scattergun
QUOTE (Inf @ Mar 15 2005, 13:23 )
Taktiska single-action revolvrar? Vart är världen på väg?  surprise.gif

/Inf stofil som tycker att revolvrar kan vara kul men inget att ta på taktiskt allvar

angry.gif Där snuddar du gränsen för att skickas till Kina......revolvrarnas helvete på jorden!! laugh.gif
Tänker mig mer revolvern som en kool grej....tänk dig själv hur den skulle se ut med aimpoint monterad i ett kydexhölster på en benplatta!! Och för den delen så knäcker den Pistol m88 med hästlängder.....tjugoett gram som kommer skramlande i 425m/s tar kål på det mesta.....

...dessutom så tror jag att Patton visste vad han gjorde! Han hade ju en M1873 SA Colt...... B)
olaevil
QUOTE (scattergun @ Mar 15 2005, 05:56 )
Taktiska single-action revolvrar? Vart är världen på väg?  surprise.gif

angry.gif Där snuddar du gränsen för att skickas till Kina......revolvrarnas helvete på jorden!! laugh.gif
Tänker mig mer revolvern som en kool grej....tänk dig själv hur den skulle se ut med aimpoint monterad i ett kydexhölster på en benplatta!! Och för den delen så knäcker den Pistol m88 med hästlängder.....tjugoett gram som kommer skramlande i 425m/s tar kål på det mesta.....

...dessutom så tror jag att Patton visste vad han gjorde! Han hade ju en M1873 SA Colt...... B)

Dom förstår inte hur roligt och användbar en revolver är..
Leta här i staterna efter grepp.Skicka ett pm.
Så beställer jag och skickar det till dig.
Man kan ju undra varför Seal och andra specialförband andvänder revolver.
Pga man vet att det säger PANG när man smeker avtryckarn lite
biggrin.gif

MVH
Olaevil
scattergun
Ska man vara automatentusiast så kan man ju alltid säga att dom har en mera okänslig mekanism.....en revolver är ju mer som ett fint schweiziskt urverk, medan en auto är betydligt mera robust och tål smuts och annat.
....men det finns ju folk som gillar fina urverk också ;)
Vad jag gillar med revolvern är att man får en hel del anslagsenergi i ett kompakt paket. Om man ska ha en auto som skickar samma kula så får det bli en desert eagle och det är ju som att bära runt på en mindre gräsklippare e. motsv. laugh.gif
Inf
Jag har absolut inget emot revolvrar, men tanken på gummigrepp, aimpoint osv blev lite mycket på en gång. Nu när jag vant mig vid tanken skulle jag gärna titta på din revolver när den är färdig, och framförallt provskjuta den smile.gif Revolver är roligt och det räcker för mig.
Även om SEALs använder singleaction revolvar skulle det inte vara mitt förstahandsval om ryssen anföll.
Jag skulle nog rekommendera att du i alla fall funderade på om du inte ska sätta ett kikarsikte på pistolen i stället för en rödpunkt. Oftast har du förmodligen rätt gott om tid för dina skott med en single-action och då är det trevligt med lite förstoring.
scattergun
Nä det var väl det jag trodde!! Ingen sund människa kan ha nåt emot revolvrar!! laugh.gif Ska gladeligen visa upp skjutjärnet vid tillfälle....just nu håller jag på att utröna vilken frame som använts i min picka.....för att få rätt Hogue-grepp....

såhär kommer den att se ut med gummigrepp iaf!!
olaevil
Ganska användbart att ha en Revolver i Bilen.Bilden tagen för en vecka sen i TEXAS.

Vildsvin 500kg+
Killen bor i Waco Texas och är kompis med min bror.

[img=http://i149.exs.cx/img149/6481/att7350517dt.th.jpg]]REVOLVER JAKT [/URL]

Olaevil
scattergun
Har hittat svar på frågan nu!!

Från Getgrip.com
Grips for Blackhawk will fit standard new model Super Blackhawk with round trigger guard

Så nu är det bara att beställa ett Blackhawkgrepp från Midway á 300kr!! clap.gif
2Sharp
Grepproblem?

http://www.ironmind.com/ironcms/opencms/Ir...nsofcrush1.html

Se till att nyp #4 så kan du ha tvål på pickan sedan...

;)
olaevil
QUOTE (2Sharp @ Mar 17 2005, 09:10 )
Grepproblem?

http://www.ironmind.com/ironcms/opencms/Ir...nsofcrush1.html

Se till att nyp #4 så kan du ha tvål på pickan sedan...

;)

Men Du vet väl att man inte ska hålla hårt i ett eldhandvapen.Man svettas ganska mycket med ett plast.trä eller ett pärlemogrepp.Jag har gummigrepp på mina och efter ha skjutit en stund så ha en revolver tendenser att söka sig längre ner i handen även med gummigrepp....Pipan sparkar ganska bra uppåt biggrin.gif men det är ju bara skoj....

MVH
Olaevil
Vinter
Modepolisen säger att du skulle köpa ett par orginal grepp i svart eller vitt.

Mycket trevlig revolver, är det en 44a?

Jag tycker personligen att ruger och freedom arms revolvrar i stainless är det vackraste eldhandvapen som finns.

Rykte:
Det finns dom som säger att dom upplever rekylen som något värre när dom monterat gummi grepp på sin 44m. Men det var super redhawks dom hadde smile.gif
scattergun
@2Sharp
Ja det var en annorlunda lösning på mitt grepp-problem!! Man ska kanske prova..... laugh.gif

@Vinter
Ja det är en 44:a som byggts av Roger Svensson i Alingsås.....kraftigare centrumpin med låsskruv, henad övergångskona och trimmad mekanism. Den är byggd för att tåla lite kraftigare laddningar med mantlade kulor(går som en gud med XTP 300grain!!)

Har också hört rykten om att gummigrepp ger ökad rekylkänsla, men jag tycker det är sämre att man måste ta om taget för varje gång som apparaten smällt av.....den reser sig ju så fruktansvärt i näven när man laddar hårt(pipan pekar snett bakåt av rekylen!!) horny.gif
2Sharp
QUOTE (olaevil @ Mar 17 2005, 17:38 )
Men Du vet väl att man inte ska hålla hårt i ett eldhandvapen.

Nej, jag håller med... min kommentar var väl inte helt seriös, dock är jag övertygad om att ett fast (inte krampaktigt) grepp är fint och bra smile.gif
Min begränsade erfarenhet av pistolskytte ger mig bättre resultat med ett fast grepp än ett slappare grepp.

Limpwristing kan ju med vissa pistoler vara förbannat obra.

Btw, en tanke med kolvens utformning på en revolver av SAA typ är väl att den skall kunna "rotera" för att svälja lite av rekylen? Med ett gummigrepp glider det ju inte alls, vilket iofs ger bättre kontroll men, som tidigare nämnts, en kraftigare rekylkänsla.

Jag sköt Taurus Raging Bull vid ett minnesvärt tillfälle och trots den mysiga gummikolven vred sig revolvern och det var för mig svårt med ett snabbare och väl placerat andra skott. Rekylen var helt klart märkbar...
Får väl testa en Freedom Arms .454 någongång för att jämföra smile.gif
A2Keltainen
Taktiska single-action revolvrar? Vart är världen på väg? surprise.gif

Även om SEALs använder singleaction revolvar skulle det inte vara mitt förstahandsval om ryssen anföll.

Den här bilden kan kanske få dig att byta åsikt:

http://83.227.192.52/soldf/pictures/variou...ssen_kommer.jpg

Se där, det fungerar alldeles utmärkt med single action-revolvrar för taktiskt bruk.

biggrin.gif
cordite
Det är skamligt att förse en SA-revolver med dylik dynga! Köp en DA och var nöjd med befintligt grepp på Rugern.
scattergun
Har ju redan två cowboygrepp till pangen, men nackdelen är ju att den nästan flyger ur näven för varje smäll!! Sverker Ulving får tjata hur mycket han vill om det positiva med att kolven vrider sig i näven, men jag tycker det är irriterande!!
Vinter
Unkle Mikes skytte handskar borde hjälpa ;)
scattergun
Jag använder skyttehandskar och tycker snarare att det förvärrar problemet av att revolvern vrider sig i näven. Pipan pekar ju snarast bakåt efter att man avlossat ett skott! greppet på en Super Blackhawk är ju litet och på 5,5" modellen så är det ännu mindre(ett vanligt Blackhawkgrepp) så det är väldigt svårt att hålla fast den när den brakar av.
När det gäller grepp så funkar nog pärlemorskolven så bra den kan utifrån förutsättningarna, för om jag laddar hårt och håller fast kolven så hårt jag kan så spricker skinnet inne i handflatorna och blodvite uppstår!! Hoppas att det mildras lite av gummikolven! :(

.....å andra sidan så skulle man ju kunna dra ner lite på krutmängderna också!! Malajn.gif
Yxa
Jag håller med Sverker Ulving i den här frågan. Köp en Redhawk om du vill ha ett grepp som inte vrider sig lika lätt.
cordite
I stället för att gå ner i krutmängd så kan du prova att öka kulvikten Malajn.gif 310gr LEE hemstöpt med 21gr N110 bakom borde få vem som helst att njuta med orginalgreppet på sin ( alla har väl ändå en SA- revolver hemma ) Blackhawk. Min vaquero smäller hellre högt än bra! Kass när det gäller precision men go som kärleken själv. wub.gif Ska nog vid tillfälle dräpa en av cirkuselefanterna och snida en kolv till den. Glöm aldrig: Flest vapen när han dör vinner! En pistol= 17kniv. 4pistol= 1revolver. En hagelbössa= 1gevär. Pump ger 1,5 poäng!!! Helauto har en faktor på 2,7. Kärnvapen ger stilpoäng men är inte avgörande även om jag vill ha sånna också. 0,2 kilotons atomsjunkbomb kan väl ge ett per poäng om nån nu råkar ha en sån. Annars är jag väldigt svag för giljotiner även om jag aldrig använt nån och lika så vill alla ha en T-34 med glappa band och rostig tornlucka!!!
scattergun
Lite inne på Cordites tanke där....fast på mikronivå....den som har flest grepp till sin revolver när han dör vinner! har ju redan ädelträ, hardwood, pärlemorimitation....gummi är ett måste!!!
....och hur ska jag få den att se ut som nåt som Milla Jovovich har i Resident Evil om jag inte får hänga på ett svart gummigrepp och en laser och lite annat smått och gott!! :(
cordite
Jo det är en sund tankegång. Har två grepp till min singelsexa och vill ha ett i elfenben till Vaqueron. Inte med Rugerloggan! Har inget imot Ruger (har har sex pangare av deras tillverkning) men märket misspryder. Har inte upplevt problem med kolven på Blackhawken. Du kanske skulle sansa dig när du laddar? 300gr-kulor kanske kan gå långsammare än 230gr, eller är jag bara larvig nu?
scattergun
300gr-kulor kanske kan gå långsammare än 230gr, eller är jag bara larvig nu?

Det var du som sa det!! laugh.gif

Skämt åsido så tycker jag att rekylen från en 300 i 425m/s eller en 200 i 540m/s är ungefär lika plågsam......men det får man ju uthärda om man ska ha ett riktigt vapen!! ;)
trinity
scattergun:

om du nu har problem med att hålla i puffran då det är så stor krutladdning, varför inte montera ett extra handtag i pipan, och kanske ett axelstöd. Voila! och du kan ladda med trotyl, utan att behöva vara orolig för lite handsvett. Du slår ju två flugor i smällen då du säkert kan sikta bättre, och vill du ladda fler skott varför inte bygga om den med något slags magasin man monterar underifrån. Man Kan ju dessutom se till att man får en automat, single action är ju lite larvigt. kanske fippla till med pipan också så den blir längre och ändra kalibern till 5,56. Tja när man så är i gasen varför inte döpa om den till typ ak5.
scattergun
@Trinity
Av flera skäl.....

varför inte montera ett extra handtag i pipan, och kanske ett axelstöd.

Då är det ju inte längre ett andrahandsvapen....ska ju bara dingla i PC´s bälte för "bra å ha"-övningar. banan_rock.gif

Man Kan ju dessutom se till att man får en automat, single action är ju lite larvigt.

...och BING....där kvalificerade du dig till en enkel resa till Sovjetunionen!! angry.gif Single action är det enda alternativet på flera vapen.....tex. 1911....och M1873!

kanske fippla till med pipan också så den blir längre och ändra kalibern till 5,56

Allt under tio millimeter i kaliber är ju som bekant kärringkalibrar...... ;)

och du kan ladda med trotyl, utan att behöva vara orolig för lite handsvett.

Har aldirg provat, men nu när du säger det så...... clap.gif
trinity
scattergun:

oops, single action var visst känsligt ämne, :P annars kanske du kunde komplettera utstyrseln med ett lasso också, eller varför inte en ox-piska ala Indiana jones. Koolast av allt vore väl att rida på övningarna, som han den där ridande polisen, kanadicken, vad serien nu heter.. laugh.gif

Kan ju också se en fördel att snabbt avfyra ett höftskott vid tillfälle, som kopojkarna i westernfilmerna gör genom att slå på hanen med handflatan, borde man kunna komma upp i automatfart, fast det roliga tar ju slut fort...
olaevil
QUOTE (trinity @ Mar 29 2005, 10:08 )
scattergun:

oops, single action var visst känsligt ämne, :P annars kanske du kunde komplettera utstyrseln med ett lasso också, eller varför inte en ox-piska ala Indiana jones. Koolast av allt vore väl att rida på övningarna, som han den där ridande polisen, kanadicken, vad serien nu heter.. laugh.gif

Kan ju också se en fördel att snabbt avfyra ett höftskott vid tillfälle, som kopojkarna i westernfilmerna gör genom att slå på hanen med handflatan, borde man kunna komma upp i automatfart, fast det roliga tar ju slut fort...

MMMMMMMMMM en viss avundsjuka kanske....Eller har du aldrig skjutit en ...ALLT som smäller är roligt....

Testa om du kommer till...

MVH
Olaevil
trinity
biggrin.gif klart lite avis kanske, har tyvärr bara fått puffra med m08 tror jag den hette, såg ut som tyska lugern i alla fall. Var så länge sen så minnet är lite ringrostigt.

edit, tilllägg lite OT men greppproblem? hmm påminner mig om igloooordning laugh.gif
scattergun
B)
oops, single action var visst känsligt ämne,  annars kanske du kunde komplettera utstyrseln med ett lasso också, eller varför inte en ox-piska ala Indiana jones. Koolast av allt vore väl att rida på övningarna, som han den där ridande polisen, kanadicken, vad serien nu heter..

laugh.gif Ja nu när du säger det så kanske man borde skaffa en häst!! eller varför inte en helcross!! Borde vara fett med poäng på att kommendera plutonen från crossbåde, med dragen sabel eller sexskjutare!!!
trinity
Scattergun:

precis! är nog egentligen varje soldats våta dröm, speciellt kavalerister, ser framför mig Döbeln, se bara till att hästen inte är skotträdd, kan ju bli pinsamt eljest
cordite
Tycker det låter skitsunt att hänga på sidan av en häst och perforera diverse vägskyltar med .45:an! 2.gif
Vinter
Så det kommer att se ut så här snart då Scattergun ;)

http://media.ebaumsworld.com/speedshooter.wmv

Men med SA kanske du måste fanna(slå på hanen) för att skjuta snabbt.
cordite
Man skär sig på det ställbara siktet om man gör så. Vaquero!!! GP-100!!! Eller är det fjolligt med .357?
scattergun
Eller är det fjolligt med .357?

Du sa det...... B)
cordite
Men .454 är grövre än .429 i alla fall! tveka.gif
scattergun
QUOTE (cordite @ Mar 31 2005, 11:43 )
Men .454 är grövre än .429 i alla fall! tveka.gif

Koolhetsfaktorn på en .454 är helball om man har en Casull, nästan lika hög om man har en .451 i en Long Colt.....
Jag gillar 44Mag för att den är väldigt tillgänglig vad gäller ammunition, nästan vilken vapenhandel som helst har ett paket hemma. Detsamma kan inte sägas om dom andra två jag nyss nämnde.
Vinter
Köpa en Ruger i .45 colt och sedan borra den så att den tar .500 Linebaugh det är riktigt coolt det.

Att sedan ha handleden gipsad några veckor efter användning kanske inte är direkt like coolt ;)
trinity
om det mest handlar om diametern på projektilen, varför inte ta och kapa stocken på side by side hagel, och kapa pipan vid underbeslagets slut , ladda med slug. Blir en fin hand-puffra som får revolvrar att verka som söndagsskolan, laugh.gif

Helst en gammal huskvarna med två hanor att spänna så är det ju perfekt som en pikadoll :P
scattergun
Köpa en Ruger i .45 colt och sedan borra den så att den tar .500 Linebaugh det är riktigt coolt det.

Ingen bra idé då de flesta 500 Linebaugh baseras på femskottstrummor för att det höga trycket kräver det. Med en urborrad ruger riskerar man inte bara att få rekylskador utan även splitterskador då trumman separerar...... :(

om det mest handlar om diametern på projektilen, varför inte ta och kapa stocken på side by side hagel, och kapa pipan vid underbeslagets slut , ladda med slug. Blir en fin hand-puffra som får revolvrar att verka som söndagsskolan

Ja det känns ju inte helt innovativt(måste ju ha funnits sen artonhundra kallt) men helt klart intressant. Synd bara att dylika tingestar inte går att få licens på!! rlwhore.gif

EDIT

MOAHHAAHHAAA!! nu har jag fått greppet och det sitter på!! Pistol M88 GO TOOO HEELLLLL!!!!

cordite
BLÄ!!! Men hoppas du trivs...
Vinter
Det blev ju helt ok det där, hoppas det fungerar.

Ruger håller faktiskt otroligt bra när dom blir uppborrade, naturligtvis inte lika länge som dom normalt skulle, men ändå, behövs bara massor med kärlek biggrin.gif . Föresten, handladdar du egen ammunition?
scattergun
Föresten, handladdar du egen ammunition?

Japp! Enda möjligheten att få respektabla siffror i en revolver. Det skiljer ju en del mellan köpesamm och det man kokar hemma!! (240grains i 360m/s jämfört med 476m/s)
trinity
QUOTE (scattergun @ Apr 4 2005, 07:42 )
Japp! Enda möjligheten att få respektabla siffror i en revolver. Det skiljer ju en del mellan köpesamm och det man kokar hemma!! (240grains i 360m/s jämfört med 476m/s)

Fundering: Har du något mätinstrument för att klocka hastigheten, alt snabb kamera. Eller är värdena något du antar är korrekta. har lite ideer på hur man skulle mäta enkelt, om man nu inte har råd med snabb kamera. Två trådar envid mynningen ochen tråd nån meterbort som man siktar på. Köp en klassisk 555:a och byggen klocka ena trådenför start andra för sopp.

Alt 2: man tar en gammal fläktmotor, sätter på en ca 1 meter lång axel och en skiva i varje ände av axeln. Sen siktar man i periferin av skivorna som snurrar hastigt. Vet man varvtalet så är det sen döenkelt att räkna ut hastigheten genom att mäta vinkeln mellan hålen.

- dösvårt blir det om man står bakom anordningen vid mätningen laugh.gif
cordite
Kronograf! Finns att köpa lite här och där och jag är trött och förstår inte ifall du skämtar men det visste du säkert redan. Måste snarast gjuta lite kulor till min Blackhawk. Scattergun: Skjuter du 310gr Lee och i vilka hastigheter? Antar att jag ligger nått gr lägre i laddvikt. Ska erkänna (bikta) att jag mest skjutit .357 och .22 sista tiden... vissel.gif
scattergun
Jag skjuter Hornadu XTP 300 och Speer Bondad flatnos 300. Alltså mantlade kulor. Jag laddar med N110 och får utifrån de mantlade kulorna alltså inte ladda fullt så friskt som bakom en blydagg. :(
Övergångskonan är dock henad på min SBH så att den är lite mindre känslig för tryckstegring med mantlade projektiler.
cordite
Gascheck bakom! Blydaggen är redo för farter närmare 700m/s! (I min 375H&H) dribble.gif Det är nog bara att ösa på i .44:an. Fast fasen vet om det är nödvändigt att pressa ur det sista ur den. 310gr ökar snabbt i rekyl och jag är knappast man att utnyttja den marginellt mindre böjda kastparabeln. GNNNN!!! Vad jag gillar mina SA-revolvrar... OK, även dom andra. Hemstöpta kulor luktar godast och ryker så härligt!
scattergun
Ja egentligen är stöpta kulor helt överlägset, men jag gillar den "EVIL"-look som man får när man kollar på en XTP framifrån! En 9mm Speer Golddot ramlar ju ner i hålet framme på kulan!! laugh.gif
cordite
Inget ont om XTP! Bra kula...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.