Help - Search - Members - Calendar
Full Version: B52 Krasch
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning > LUFT
Flamdämpare
Fick syn på den här filmen och blev lite nyfiken på hur ett såpass (i mina ögon i alla fall) komplicerat vapensystem kunde fallera så grovt.
Sökte lite till och hittade den här rapporten som handlade om piloten och hans befäl. Tydligen var han ett känt "problembarn" som inte åtgärdades.
Rapporten.
Vikström
QUOTE (Flamdämpare @ Mar 15 2005, 09:15 )
blev lite nyfiken på hur ett såpass (i mina ögon i alla fall) komplicerat vapensystem kunde fallera så grovt.

Det är väl så att ju mer komplicerat och invecklat ett system är desto större är risken för att något fallerar. Tillsätt dessutom en mänsklig faktor så behöver du inte ens fundera över om något kommer att gå fel, för det kommer det att göra.
Lonnelid
Låter som ingen vågade sparka 'flygaresset' ....
ArtMan
Läste om olyckan i nån flygtidning för ett antal år sedan. Om jag kommer ihåg rätt så fanns det några besökare i kabinen förutom själva besättningen. Piloten skulle "demonstrera" sina skills tydligen på egen hand då akrobatiska manöver stod inte på skemmat. Ska försöka leta upp tidningen. Bör ha kvar den. Återkommer om jag hittar den ;).
ABP
Tyckte klippet med killen som tänkte ta sig en flygtur med sin nya HKP innan han skulle ta flyglektioner tar priset...
111 SSK BAT
Betänkvärt är att det aldrig är det som följer lagar, reglementen, beteendemönster, sociala mönster osv som för utvecklingen framåt.

Så hetsporrarna kanske fyller en funktion...
Sytare
QUOTE (111 SSK bat @ Mar 16 2005, 12:09 )
Betänkvärt är att det aldrig är det som följer lagar, reglementen, beteendemönster, sociala mönster osv som för utvecklingen framåt.

Så hetsporrarna kanske fyller en funktion...

Det är ju detta moment 22 som frammanat det 11:e budordet:
Åk inte dit när du gör något.

Förstår ju vad du menar och jag är beredd att hålla med. Men att säga "att han åkte dit" i det här fallet känns makabert.
Fa/Kapten
Finns en incident redovisad på havkom.se (kommer inte i håg "nummret" på den) som liknar denna. Dessbättre slutade den efter omstänigheterna lyckligt.

Denna "svenska" incident hade samma ingredienser: En "stursk" pilot som kunde allt och ansågs duktig att flyga osv, men som gjorde många fel, och ingen som vågade säga till...
En kunnig styrman som inte vågade opponera sig...
Dom flög in i en mobilmast under inflygning, men lyckades landa kärran till slut..

Verkar som om dom inte gått eller inte var vakna när dom genomförde sin Multi-Crew Co-Operation Course (MCC).
"Insats Hv" nisse
Man måste ju berömma piloten i den första filmen. Snacka om skicklighet att sätta ner ett flygplan på två hjul och stanna på banan
106
QUOTE ("Insats Hv" nisse @ Mar 18 2005, 09:52 )
Man måste ju berömma piloten i den första filmen. Snacka om skicklighet att sätta ner ett flygplan på två hjul och stanna på banan

Det kan röra sig om ett annat filmklipp men om jag inte minns helt fel blev han av med certet (eller iaf jobbet) för det där. Han svängde final för sent och försökte rätta till det istället för att gå runt.
BJK
QUOTE (106 @ Mar 18 2005, 21:38 )

Det kan röra sig om ett annat filmklipp men om jag inte minns helt fel blev han av med certet (eller iaf jobbet) för det där. Han svängde final för sent och försökte rätta till det istället för att gå runt.

Nu hänger jag inte med, skulle han ha gjort landningen på något annat sätt?

EDit: Gissar nu på att du menar den ANDRA filmen eller? smile.gif
106
QUOTE (BJK @ Mar 18 2005, 21:55 )
QUOTE (106 @ Mar 18 2005, 21:38 )

Nu hänger jag inte med, skulle han ha gjort landningen på något annat sätt?

EDit: Gissar nu på att du menar den ANDRA filmen eller? smile.gif

oops, jag menade den B747 som landade på Kai Tak. Men tydligen rörde det sig dessutom om en annan film än den jag tänkte på. My bad.
J-Star
QUOTE (Fa/Kapten @ Mar 18 2005, 09:41 )
Finns en incident redovisad på havkom.se (kommer inte i håg "nummret" på den) som liknar denna. Dessbättre slutade den efter omstänigheterna lyckligt.

Denna "svenska" incident hade samma ingredienser: En "stursk" pilot som kunde allt och ansågs duktig att flyga osv, men som gjorde många fel, och ingen som vågade säga till...
En kunnig styrman som inte vågade opponera sig...
Dom flög in i en mobilmast under inflygning, men lyckades landa kärran till slut..

Verkar som om dom inte gått eller inte var vakna när dom genomförde sin Multi-Crew Co-Operation Course (MCC).

Ett liknande scenario har angivits som delorsak till Teneriffa-katastrofen (den värsta civila flygkatastrofen hittils, ej räknat 11 sept 2001, för den som undrar). Förstepiloten på KLM-planet hörde att Pan Am-kärran inte var borta från banan och sade till om det... men envisades inte när kaptenen ignorerade honom.

/J
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.