QUOTE (Vikström @ Sep 9 2008, 00:05 )

Jag röstar för ett system som är fullt vänster/höger kompatibelt över tiden, så slipper jag fundera på om vapnet jag plockar upp mitt i kriget kommer att spotta hylsor i kinden på mig.
Å andra sidan kan man ffråga sig hur sannolikt det är att man skulle plocka upp och använda ett eldhandvapen,
när man själv rimligen bär på ett identiskt eller slagkraftigare vapen.
Att plocka upp t.ex. en ksp från en sårad kamrat verkar dock rimligare.
QUOTE (GC1 @ Sep 16 2008, 08:30 )

Återigen så gäller det att hålla isär begreppen när man talar om vapenverkan.
Anslagsenergi framräknad på kulans vikt och hastighet fungerar bara så länge kulan stannar i målet, alltså blir kulans förmåga att avge energi i målet viktigare än hög anslagskraft. Annars blir det än tävling om vem som kan göra ett kirurgiskt hål i kroppen på bästa sätt.
Å andra sidan är den långsammare kulan mindre benägen och tumla
och därmed mindre benägen att lämna över sin mindre rörelseenergi
än den snabbare kulan.
Så om vi talar om identiska kulor avfyrade i olika hastighet,
så borde skillnaden i avlämnad rörelseenergi i målet vara större
än skillnaden i rörelseenergi vid mynningen på vapnet.
QUOTE (Fk Lundquist @ Sep 16 2008, 09:33 )

Jag gillar idén som H&K hade med XM-29. Kanske inte som ett vapen för alla, men istället för en granattillsats. Bössan är förvisso tung, men den mesta vikten verkar ligga långt bak.
Det är å andra sidan ingen slump att USA lade ner projektet då det var överambitiöst (presic som SPIW på 1950/60-talet).
I dagsläget är det viktminskning som man jagar, där 5,56-ksp:n i LSAT-programmet är nere under 4,5kg tomvikt
och ungefär 5,5kg med en bandlåda (100 eller 150 patroner) på vapnet.
QUOTE (Rickard N @ Sep 16 2008, 09:51 )

Ryssland, Israel, USA har däremot valt bort bullpup (än så länge iaf) så att det är guds gåva till infanteriet vet jag inte om jag håller med om.
Israel satsar på den egna bullpupkarbinen Tavor.
Lika lång pipa som AK5 och kortare än en AK5 med invikt kolv,
samtidigt som vikten är 0,6kg lägre.
Ryssland har inte infört någon helt ny AK-kontruktion på bred front sedan 1947 och USA sedan 1960-talet.
Specen till SCAR skrevs f.ö. på ett sådant sätt att ett bullpupvapen omöjligt skulle kunna uppfylla kraven
(krav på infällbar kolv i.s.f. krav på en viss maxlängd i "transportläge").