Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Framtidens vapen för Fm
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
eskil
QUOTE (258:a @ Apr 23 2008, 23:18 ) *
Om man separerar projektilen och drivladdningen så är det inga större problem att fixa ett vapen med ställbar eldhastighet och utgångshastighet.

Det är inga problem att ordna ställbar eldhastighet och utgångshastighet på vapen med enhetspatroner heller. Det är bara en fråga om hur man använder krutgaserna. Driva kulan, driva omladdningen eller bara kasta bort...
Berg
Gaslägen på KSP månne? wink.gif
258:a
Ett intressant vapen skulle ju kunna vara en tazer som använder laser för att jonisera luften istället för att skicka ut två trådar. Såna tingestar är ju under utveckling i vissa länder idag. Perfekt att skingra arga folkmassor eller bränna sönder elektroniken i fordon så dom stoppar.
darkjak
QUOTE (258:a @ Apr 25 2008, 01:06 ) *
Ett intressant vapen skulle ju kunna vara en tazer som använder laser för att jonisera luften istället för att skicka ut två trådar. Såna tingestar är ju under utveckling i vissa länder idag. Perfekt att skingra arga folkmassor eller bränna sönder elektroniken i fordon så dom stoppar.

Fast det skulle väl mer vara någon form av tillsats till nuvarande eller kommande vapen, än ett eget vapensystem?
258:a
Ja som tillsats eller helt stand-alone.
Ett vapen som XM25 vore inte helt fel heller. Bra att slå ut krypskyttar och annat löst folk som ligger och trycker på diverse ställen i bebyggelsen, utan att för den skull behöva jämna hela huset med marken. Vill man däremot jämna huset med marken är ju thermo-baric granater effektiva, dock inte direkt politiskt korrekta vilket verkar vara en äckligt viktig sak i detta land.
Rainman
HK. ska det vara om det är en HK416 eller HK417 är en smak sak eller om man tar G36 så må det också vara hänt.

HK USA LE-Products
jöjje
Nu börjar det visa sig att 416 dras med vissa driftsstörningar, när dessa är fixade är det inget tvivel om att det är en av de bästa tänkbara karbinerna. Kombinationen av ergonomin och användarvänligheten hos M4 med funktionen av "kort pistong" är giftig. En intressant detalj är att pistongens rörelelse bara är ca 6mm, så det är en redig smäll det ger på Bolt cariern.

416 och G36 har inte mycket mer gemensamnt än den korta pistongen, G36 är utan tvekan "karbinernas Glock" både i fråga om känslan i trycket, matrealval och funktionssäkerhet. Personligen tycker jag att G 36 brister i användarvänlighet med tanke på placeringen av magasinsspärr och än värre sistaskottsspärren/laddarmen, dessutom är magasinen väldigt klumpiga.
Yxa
QUOTE (jöjje @ May 9 2008, 07:09 ) *
Nu börjar det visa sig att 416 dras med vissa driftsstörningar, när dessa är fixade är det inget tvivel om att det är en av de bästa tänkbara karbinerna.

Det ska utan tvekan bli intressant att se Norrmännens erfarenheter när de väl får ut 416 och 417 på trupp. Jag har bara läst om en batch om 25 st 416 i halvauto som skulle lida av matningsproblem (där patronen/kulan fastnar längs med feed rampen).
jöjje
Frågan är om 416/417 någonsin var tänkt som ett vapen för hela krigsmakter, utan snarare som vapen för SF delarna. Jag tror nog att G 36 säljs som ett vapen till "the big army" eftersom den sanolikt är betydligt billigare i produktion.
BertilXerxes
QUOTE (Rainman @ May 7 2008, 12:06 ) *
HK. ska det vara om det är en HK416 eller HK417 är en smak sak eller om man tar G36 så må det också vara hänt.

HK USA LE-Products

Bara för att vara jobbig... En G36 i kaliber 7.62 tack! dribble.gif

Varför då inte en 417? Jo, jag vill kunna fälla kolven - inte skjuta in den. Dock vore det najs med en ställbar kolv på G36:an också.
Bärhantaget med det inbyggda siktet kan man också skippa - ersätt med rails. Frågetecken om man ska "vinteranpassa" sista skottspärren och magasinspärren..?

Varför 7.62 och inte 5.56? Innan mellankalibern 6.5 etc blir en accepterad lösning är 7.62 fortfarande kung på slagfältet. Dessutom finns det utvecklingspotential kvar på 7.62, vilket 5.56 inte har så mycket kvar av.
darkjak
QUOTE (BertilXerxes @ May 10 2008, 15:52 ) *

HK USA LE-Products

Varför då inte en 417? Jo, jag vill kunna fälla kolven - inte skjuta in den. Dock vore det najs med en ställbar kolv på G36:an också.
Bärhantaget med det inbyggda siktet kan man också skippa - ersätt med rails. Frågetecken om man ska "vinteranpassa" sista skottspärren och magasinspärren..?

Varför 7.62 och inte 5.56? Innan mellankalibern 6.5 etc blir en accepterad lösning är 7.62 fortfarande kung på slagfältet. Dessutom finns det utvecklingspotential kvar på 7.62, vilket 5.56 inte har så mycket kvar av.

Saken är ju den att 7.62 väger mycket, och ger för kraftig rekyl. Visst, det är bra med den där extra genomslagskraften, men det är den enda fördelen. I dagens SIB-tokiga försvar gnäller man ju över risken för ammunition som går igenom byggnader och träffar civila alternativt kamrater. Nej, jag vill ha ett helt annorlunda vapen.

Features:
* Bulpuplayout
* Ställbar eldhastighet
* Ställbar genomslagskraft
* Utbytbar pipa
* Rails, överallt
* Rödpunkt som standard
* Reservsikte

Fram tills detta vapen kommer på ritbordet kommer jag fortsätta att envisas med att AK5 är kung, och borde stå kvar som försvarets huvudvapen.
pajohansson
QUOTE (darkjak @ May 10 2008, 17:21 ) *
Features:
* Bulpuplayout
* Ställbar eldhastighet
* Utbytbar pipa
* Rails, överallt
* Rödpunkt som standard
* Reservsikte

Fram tills detta vapen kommer på ritbordet kommer jag fortsätta att envisas med att AK5 är kung, och borde stå kvar som försvarets huvudvapen.

Bulpup kan jag gå med på, det ger ju en fin piplängd/totallängd-ratio
Ställbar eldhastighet? Har man verkligen någon nytta av det? Kan du ge ett exempel på när du skulle vilja använda det?
Ställbar genomslagskraft kan jag gå med på, det vore trevligt.
Utbytbar pipa? Du menar i stil med ksp58/90? Varför vill du kunna byta pipan på din karbin? Är det då inte bättre att göra lite tjockare gods i pipan så att den klarar fler skott utan att bli för varm? En extra pipa är ingenting jag skulle vilja bära runt i skogen i flera veckor, vikt gör ont efter ett tag.
darkjak
QUOTE (pajohansson @ May 10 2008, 21:37 ) *
Ställbar eldhastighet? Har man verkligen någon nytta av det? Kan du ge ett exempel på när du skulle vilja använda det?
Ställbar genomslagskraft kan jag gå med på, det vore trevligt.
Utbytbar pipa? Du menar i stil med ksp58/90? Varför vill du kunna byta pipan på din karbin? Är det då inte bättre att göra lite tjockare gods i pipan så att den klarar fler skott utan att bli för varm? En extra pipa är ingenting jag skulle vilja bära runt i skogen i flera veckor, vikt gör ont efter ett tag.

Låg eldhastighet ger god precision. Kpist påstås ju tack vare sin låga eldhastighet ha varit bland de precisaset vapnen under sin era. Hög eldhastighet är bra om man ska använda vapnet som Ksp, eller om man ska göra eldstöt. Eller något. Det måste ju finnas en orsak till att moderna automatkarbiner har så förbaskat höga eldhastigheter. BAR hade ju eldhastighetsomställare om jag minns rätt.

Med att byta pipa menar jag att man ska kunna sätta på olika pipor och magasin för att vapnet ska få olika uppgifter. Inte helt tvungetvis att alla soldater ska ha med sig flera kit, men det skulle vara bra om man har samma ammunition och delar på alla försvarets eldhandvapen undantaget pistolerna.

AK: Lång pipa
Kpist/SIB: Kort pipa
KSP: Lång pipa med benstöd + stort magasin
PSG: Kikarsikte, lång pipa, kort magasin.
pajohansson
QUOTE (darkjak @ May 11 2008, 01:37 ) *
AK: Lång pipa
Kpist/SIB: Kort pipa
KSP: Lång pipa med benstöd + stort magasin
PSG: Kikarsikte, lång pipa, kort magasin.

Men det där har vi ju redan gått igenom.
Sätter du pipan från en ak5 på en ksp90 får du ingen automatkarbin, du får en ksp med en dåligt anpassad pipa.

Det är mer än pipan som skiljer mellan olika vapentyper, så det där är meningslöst.

Sedan det där med variabel eldhastighet känns fortfarande onödigt. Vi använder inte (vad jag har märkt iaf) automateld så ofta att det är värt att öka vikten och skapa felkällor för att man ska ha möjlighet att vrida på en liten ratt någonstans. Om du vill ha precision, använd singelskott.

Jag kan däremot gå med på att lägga en 3skotts burst på kravspecen.
Nifelhel
@pajohansson

3skotts eldskur är enligt min erfarenhet bortkastat. Du ska komma riktigt nära samt ha tränat en del för att du ska få alla 3 att sitta i målet. Så det räcker gott med patronvis respektive automat.
Man får helt enkelt träna upp fingret.

@darkjak

Du ger dig aldrig! Du skall ha ett multifunktionsvapen. Och det kommer bli som en traktorgrävare dvs. den kan en massa men är inte bra på nåt.
Variabel eldhastighet har du redan idag. Patronvis resp fullauto! Och automat kan du reglera med ditt finger...

@jöjje

Ja det är betydligt lättare att tillverka G36 än Hk416/417. Tex så fräser man de sistnämndas låda ur ett stycke aluminium, medans lådan till G36 pressas ihop av en massa plastpellets. Och det går bra mycket fortare. Såg det på fabriken när jag var där.
Det som slår än direkt, tycker jag, är att 416 är något tyngre än man förväntar sig.

Det ska bli intressant och få se Colt's egna variant av pistongdrift. Dom har tydligen haft detta på lager men inte jobbat aktivt på det eftersom kunden köpt det som fanns på hyllan. smile.gif

@Yxa

Ang matningsproblemen med 416. Det går inte att härröra till ammunition eller kassa magasin?
Halvauto säger du. Du menar inte den civila varianten, av HK416, MR223?
pajohansson
QUOTE (Nifelhel @ May 11 2008, 12:08 ) *
@pajohansson

3skotts eldskur är enligt min erfarenhet bortkastat. Du ska komma riktigt nära samt ha tränat en del för att du ska få alla 3 att sitta i målet. Så det räcker gott med patronvis respektive automat.
Man får helt enkelt träna upp fingret.

Det är mycket möjligt att det är så.

Jag tänkte mig en burst-funktion som ett mellanting mellan en riktig eldstöt med automateld och vanlig patronvis eld. Exempelvis om man skulle vilja sprida lite mer bly vid växelvis framryckning osv. Men det är sant som du säger, ett känsligt finger klarar det ändå.
Yxa
QUOTE (Nifelhel @ May 11 2008, 11:08 ) *
Ang matningsproblemen med 416. Det går inte att härröra till ammunition eller kassa magasin?

Nix - de har använt både frangibles och ball med samma resultat, samt även HK's egna mag såväl som Colts etc. Nästa test skall bli en moddad version av PMAG (original PMAG passar inte i 416).

Halvauto säger du. Du menar inte den civila varianten, av HK416, MR223?

Nix - det är en polismyndighet det rör sig om. De köpte in 25st halvauto 416 för utvärdering inför ett köp om totalt 300 - nu verkar det inte lovande om man säger som så.
jöjje
QUOTE (Nifelhel @ May 11 2008, 11:08 ) *
@jöjje

Ja det är betydligt lättare att tillverka G36 än Hk416/417. Tex så fräser man de sistnämndas låda ur ett stycke aluminium, medan lådan till G36 pressas ihop av en massa plastpellets. Och det går bra mycket fortare. Såg det på fabriken när jag var där.
Det som slår än direkt, tycker jag, är att 416 är något tyngre än man förväntar sig.

Det ska bli intressant och få se Colt's egna variant av pistongdrift. Dom har tydligen haft detta på lager men inte jobbat aktivt på det eftersom kunden köpt det som fanns på hyllan. smile.gif

Därför är 416 sanolikt också betydligt dyrare än G 36!

Colts pistong variant var med under de Norska försöken men imponerade inte på någon.

Jag håller med dig om vikten, men min erfarenhet är att railsystemen brukar dra i väg några hekton, så det är lika illa på en 16" Ar 15 med Rails. För att inte tala om 417 som nästan upplevs som klumpig, men är ett grymt vapnen "när man väl fått det på plats".
Nifelhel
@jöjje

Exakt!

Kan du utveckla åsikterna ang Colt's pistongvariant?

Mjo, allt man kittar på ökar ju på totalen som du säger. Och det är inte automagiskt till det bättre.
417 med 20"pipa är biffig.. biggrin.gif

btw Lycka till i helgen! wink.gif

@Yxa

Okej! Det är uppfattat!
Lite surt för HK. Man kan det vara så att man ökat produktionsvolymen för hastigt och inte hängt med i alla kontroller osv?
Smeghead
QUOTE (Nifelhel @ May 12 2008, 17:31 ) *
417 med 20"pipa är biffig.. biggrin.gif

Saknas bara en dämpare på den bilden för extra hög dreggelfaktor.
darkjak
En intressant tanke skulle vara om man skulle ha någon form av snabbladdning. Tänk er något i stil med gammaldags "rimmed ammunition".
Det vill säga att man tar en remsa om fett antal skott och klämmer in i magasinet, istället för var skott för sig. Och vad jag förstått så brukar soldater bära med sig ammunition utöver sina magasin IRL. Föreställ er då att man i nödfall öppnar en låda och klämmer in en remsa. Sämre än att be om ammunition av en kamrat, men överlägset mycket bättre än att börja fylla mag under eldstrid...

Bara en tanke.
jöjje
QUOTE (darkjak @ May 17 2008, 22:38 ) *
En intressant tanke skulle vara om man skulle ha någon form av snabbladdning. Tänk er något i stil med gammaldags "rimmed ammunition".
Det vill säga att man tar en remsa om fett antal skott och klämmer in i magasinet, istället för var skott för sig. Och vad jag förstått så brukar soldater bära med sig ammunition utöver sina magasin IRL. Föreställ er då att man i nödfall öppnar en låda och klämmer in en remsa. Sämre än att be om ammunition av en kamrat, men överlägset mycket bättre än att börja fylla mag under eldstrid...

Bara en tanke.

Ööhh, 5,56 har kommit på remsa (om 10ptr) för snabbladdare de senaste 2-3 åren wink.gif
darkjak
QUOTE (jöjje @ May 17 2008, 23:58 ) *
QUOTE (darkjak @ May 17 2008, 22:38 ) *

Bara en tanke.

Ööhh, 5,56 har kommit på remsa (om 10ptr) för snabbladdare de senaste 2-3 åren wink.gif

Har svenska styrkor försetts med detta? Fungerar remsan utan magasin? Behövs nåt specialtillbehör för att det ska fungera?
jöjje
De har funnits på förband en ca 2-3 år, ja!

Utan magasin? , det är som sagt 10 patroner på en plåtremsa som man trycker i magasinet med hjälp av en magasinspåfyllare som man trär på magasinet.
Larsleo
Ang funktioner på framtidens vapen så skulle jag vilja trycka på en sak som inte nämnts så ofta i tråden..
nämligen att ha siktet kopplat till en HUD(solglasögon/visir w/e) samt IK-funktion
till HUD:en länkas även status på hur mkt amm man har kvar.

sen om vapnet är 5.56 eller nått annat spelar mindre roll
GC1
QUOTE (darkjak @ May 18 2008, 00:07 ) *
Har svenska styrkor försetts med detta? Fungerar remsan utan magasin? Behövs nåt specialtillbehör för att det ska fungera?

Man slutade med laddram utan externt magasin på gevär m/96
Sytare
Laddramen i fråga: http://forum.soldf.com/index.php?s=&sh...st&p=541641

You-tube clip som visar dess funktion.

Att koppla vapnet till en HUD och ha en IK/IFF-funktion är ju helt klart en intressant och önskvärd utveckling. Men det kommer också ställa ytterliggare krav på integrationen mellan vapen, skyddsutrustning och bärutrustning. SIMLAS, ett system som testats på FBSÄK på F17 ger ju en antydan om hur ett sådant system kan tänkas se ut: Flygbassäk övar med SIMLAS.

Om det sen skall vara kameror och annat ditten datten på vapnet i framtiden låter jag vara osagt, men det är hyffsat ointressant egentligen tills vi har någon eller något som hjälper oss bära systemet.
Pappsen
Tidigare i tråden har jag sagt att nästa stora språng framåt är ammo till handburna vapen vilka saknar mässingshylsa. För att spara vikt, menar jag. I dag finns plast som tål tryck och värme.

Annars några länkar till grannländer som fortfarande har försvar och vad de har för visioner:

http://www.army-technology.com/projects/felin/
http://www.army-technology.com/projects/fist/
http://www.army-technology.com/projects/idz/
http://www.army-technology.com/projects/land_warrior/
http://www.army-technology.com/projects/it...nsoldiersystem/

Mycket kamera, många långa sladdar och mycket dator där... jag är tveksam till sådant och tror personligen på robusta grejor... hellre "low-tech" men välutbildade soldater, men ändå, utvecklingen (invecklingen) går framåt.

Här är huvudsidan om ni vill surfa runt mer på siten:
http://www.army-technology.com/

Pappsen
2Sharp
QUOTE (Pappsen @ May 18 2008, 16:53 ) *
Tidigare i tråden har jag sagt att nästa stora språng framåt är ammo till handburna vapen vilka saknar mässingshylsa. För att spara vikt, menar jag. I dag finns plast som tål tryck och värme.

Hylslöst är ju inte nytt, bl.a HK G11 körde ju det racet och skall enligt uppgift ha fungerat utan problem. Kanske var inte tiden mogen, kanske får vi se det igen? Patronerna har ju sett, i princip, likadana ut de senaste 150 åren. Det blir ju, som sagt, mkt. svårt att gå vidare [med utvecklingen] om vi fortfarande skall mata in-avfyra-mata ur patronen/tomhylsan...

Teknik hit och dit i all ära, oavsett hur man löser det med "uppkoppling" mellan enheterna så i slutänden är det en pissbasse som skall klara av att hantera reglage, knappar och rattar.
Jag är högst tveksam att man "någonsin" kommer att se den typen av teknologi på alla soldater, givetvis kan man ha förmågan och ge olika mängd med teknik till olika soldater. Kanske tom uppdragsanpassa mängden hjälpmedel?
Men jag tror det blir för komplicerat helt enkelt, hjärnan räcker inte till. Kanske-kanske kan man koppla in den "direkt i hjärnan" i framtiden så den fungerar som en förlängning av våra sinnen. Men...

Jag tror lagom med utr. och teknik och hellre satsa pengarna på extremt välutbildade soldater.

Ex: jag tror så att säga mer på en teknik med periskop än med tv-skärm för att skjuta runt hörnen och över murar.
Dvs hellre en Aimpoint CEU än Cornershot...
K9ER
Det verkar som många inlägg rör G36 resp. nya 416/417. Hur ser jämförelsen ut med FN SCAR? Är den ÄNNU dyrare än 416/417?
Fördelar resp. nackdelar?
Yxa
QUOTE (K9ER @ May 19 2008, 08:04 ) *
Det verkar som många inlägg rör G36 resp. nya 416/417.

Anledningen till det är väl att dessa vapen är i de facto bruk - SCAR & Masada/ACR är ju fortfarande bara på teststadiet och har inte fått visa vad de går för ännu.
K9ER
QUOTE (darkjak @ May 10 2008, 16:21 ) *
QUOTE (BertilXerxes @ May 10 2008, 15:52 ) *

HK USA LE-Products

Saken är ju den att 7.62 väger mycket, och ger för kraftig rekyl. Visst, det är bra med den där extra genomslagskraften, men det är den enda fördelen. I dagens SIB-tokiga försvar gnäller man ju över risken för ammunition som går igenom byggnader och träffar civila alternativt kamrater. Nej, jag vill ha ett helt annorlunda vapen.

Features:
* Bulpuplayout
* Ställbar eldhastighet
* Utbytbar pipa
* Rails, överallt
* Rödpunkt som standard
* Reservsikte

Moderna 7.62 vapen väger väl inte mer än lite äldre 5.56 vapen? Om man jämför FN Scar-H / Mk17 ligger den tom på 3,86kg och det är väl lika AK5an? Sen att ammon 7.62 väger lite extra jämfört med 5.56 är nog försumbart. Vad blir mervikten på 12 mag? Med tanke på att de flesta reguljära förband kör med kroppsskydd idag vore väl en återgång till 7.62 bättre än att fortsätta med 5.56? Finns ju en anledning till att amerikanerna vill ha större puffror. Sen tycker jag att idén med en inskjutbar kolv är bättre än vikbar (för vi har ju olika armlängd) men vad vet jag...
Pappsen
QUOTE (2Sharp @ May 18 2008, 20:26 ) *
Ex: jag tror så att säga mer på en teknik med periskop än med tv-skärm för att skjuta runt hörnen och över murar.
Dvs hellre en Aimpoint CEU än Cornershot...

Word

Som gammal spanare har jag sprungit runt med ett kort, ca 300 mm långt periskop i bältet. Mycket användbart både i skog och i tätort. När jag i dag inom Hv nämner periskop himlar folk med ögonen... jag säger som Stenmark: " det är svårt att förklara för en som in´t fattar"

Pappsen, low-tec fan
106
QUOTE (K9ER @ May 19 2008, 14:16 ) *
Sen tycker jag att idén med en inskjutbar kolv är bättre än vikbar (för vi har ju olika armlängd) men vad vet jag...

Inskjutbar är inte samma sak som justerbar. Sedan finns det ju vapen (t ex Ak 5C och FN SCAR) där axelstödet både går att justera i längd och vika ihop.
eskil
QUOTE (Pappsen @ May 19 2008, 20:30 ) *
Som gammal spanare har jag sprungit runt med ett kort, ca 300 mm långt periskop i bältet. Mycket användbart både i skog och i tätort. När jag i dag inom Hv nämner periskop himlar folk med ögonen... jag säger som Stenmark: " det är svårt att förklara för en som in´t fattar"

Jag fattar. Jag har planer på att bygga om ett gammalt skräpkikarsikte till periskop genom att applicera två vinklade speglar i varje ände.
JoelFfs
Vad tror ni om LWRC IAR?

http://www.youtube.com/watch?v=LXD5q4QkpTQ (ni får nöja er med Future Weapons :P)

Har för mig att nån nämnt den tidigare i tråden.
trädet
QUOTE (JoelFfs @ May 20 2008, 21:33 ) *
Vad tror ni om LWRC IAR?

http://www.youtube.com/watch?v=LXD5q4QkpTQ (ni får nöja er med Future Weapons :P)

Finns det (öppen/stängt slutstycke) inte redan på bland annat steyr AUG?
Fu Dahlberg
QUOTE (2Sharp @ May 18 2008, 21:26 ) *
QUOTE (Pappsen @ May 18 2008, 16:53 ) *

Hylslöst är ju inte nytt, bl.a HK G11 körde ju det racet och skall enligt uppgift ha fungerat utan problem. Kanske var inte tiden mogen, kanske får vi se det igen?

G11an hadde problem med överhettning, då i "normala" vapen, följer en stor del av värmen med hylsan ut. På G11an så stannade den kvar i vapnet, vilket ledde till problem och ett no go och H&K återvände till traditionell teknik. Löser man det så ^^
Dock tror jag som 2skarp att det nog är den framtida utvecklingen, det eller något typ Metalstorm, även jag nog tycker att det är lite väl komplext för ett EHV.
Metalstorm passar sig nog bättre för att tex ersätta Phalax CIWS och liknande system.
vemtogmittnamn
+ 1 på metalstorm. Det verkar inte helt funkis att bära med på stavformad ammo, omladdning måste bli väldigt omständigt.
Yohn
QUOTE (Yxa @ May 19 2008, 10:46 ) *
SCAR... är ju fortfarande bara på teststadiet

Tycker den ser mycket levande ut och ute ur prototypstadiet LÄNK
Yohn
QUOTE (JoelFfs @ May 20 2008, 20:33 ) *
Vad tror ni om LWRC IAR?

De är så roligt att Future Weapons snackar om ak's med öppna slutstycken som om de vore en revolution.
Det har ju trots allt funnits länge. Förstår fortfarande inte hur vissa kan se LWRC som någon revolutionerande som ska ersätta M249. Svårt att se att ett Cmag kan ersätta bandad ammo t ex.
Fu Dahlberg
QUOTE (Yohn @ May 21 2008, 18:27 ) *
QUOTE (JoelFfs @ May 20 2008, 20:33 ) *
Vad tror ni om LWRC IAR?

De är så roligt att Future Weapons snackar om ak's med öppna slutstycken som om de vore en revolution.
Det har ju trots allt funnits länge. Förstår fortfarande inte hur vissa kan se LWRC som någon revolutionerande som ska ersätta M249. Svårt att se att ett Cmag kan ersätta bandad ammo t ex.

grejen var väl att det gick att skjuta med både öppet och stängt slutstycke, beroende hur man sköt?

Videon i fråga
http://www.youtube.com/v/cVHLvtArC_g&hl=en
Yxa
QUOTE (Yohn @ May 21 2008, 18:21 ) *
QUOTE (Yxa @ May 19 2008, 10:46 ) *
SCAR... är ju fortfarande bara på teststadiet

Tycker den ser mycket levande ut och ute ur prototypstadiet LÄNK

Jag sa teststadium - inte prototypstadium. Men, den senaste uppgiften jag har är från 2006 och då höll FNH fortfarande på med att uppdatera designen enligt SOCOM:s önskningar utifrån de testvapen som redan levererats inom ramen av deras kontrakt.
Qaz
Jag kan se vissa fördelar med en bullpup-karbin. Tyngdpunkten skulle hamna längre bak vilket skulle innebära att man kan sätta på ett extra vapen på sin karbin utan att den blir allt för klumpig. Tex En less-leathal-luftgevär. eller en hagelbössa eller förståss en GRT.

Jag tror att det skulle öka soldatens och gruppen taktiska möjligheter nu när krigets förutsättningar blir allt mer komplexa.
K9ER
Våra estniska grannar har fått ett fint vapen men det är säkert lite omodernt den dag Sverige skall byta ut 5an...
Yohn
QUOTE (K9ER @ May 22 2008, 14:48 ) *
Våra estniska grannar har fått ett fint vapen men det är säkert lite omodernt den dag Sverige skall byta ut 5an...

Har svårt att se att G36an är omodern år 2012 "när" FM ska börja kolla runt efter ett nytt vapensystem. Kommer säkert någon trevlig modefiering i form av bättre design mm men de kommer nog praktiskt taget vara samma vapen. De är bara att kolla på bilden som du skickade och konstatera att G36 börjar evolvera.
"syftar på axelstödet".

De är konstigt att "ingen" här på tråden nämner en modefierad kalashnikov som ett framridavapen system för FM. En ak47 med i försärkt polymer samt en andra massa nymodigheter, som rail, ställbart axelstöd, plastmag mm. låter ju fint i teorin.
jöjje
Du har begränsad erfarenhet av kalashnikov hör jag!
Yxa
QUOTE (jöjje @ May 22 2008, 16:14 ) *
Du har begränsad erfarenhet av kalashnikov hör jag!

Var nu snäll - han sa, "i teorin." wink.gif
K9ER
"Har svårt att se att G36an är omodern år 2012 "när" FM ska börja kolla runt efter ett nytt vapensystem. Kommer säkert någon trevlig modefiering i form av bättre design mm men de kommer nog praktiskt taget vara samma vapen. De är bara att kolla på bilden som du skickade och konstatera att G36 börjar evolvera.
"syftar på axelstödet".
Om de skall, trots det ekonomiska kärva läget, börja titta på ett alternativ runt 2012 vilket känns overkligt i dagens situation kommer dröja länge innan försöken är avklarade och det nya vapnet är infört. Titta bara på 5ans långa införade, färdigutvecklad hos FN 1978, antagen i FM 1985 och först nu 23 år senare har vi en modifierad variant. Ännu längre blir perspektivet om man jämför med AK4 med sina 44 år i försvarets tjänst.
Tycker bara det är intressant att jämföra med våra baltiska grannar som på ett årtionde gått från gamla, i och för sig mycket dugliga, överskottsvapen från Sverige i form av 4an till idag fräscha HK G36or. Byråkratin maler kanske inte lika långsamt där som här...
Sleipnir
Finns inte problem med pengar i 6:2 budgeten (snarare tvärtom) så det projektet kommer antagligen köras vidare enligt plan. Sedan kan man ju diskutera exakt hur många G36 som Estland införskaffat.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.