QUOTE (Pappsen @ May 18 2008, 16:53 )

Tidigare i tråden har jag sagt att nästa stora språng framåt är ammo till handburna vapen vilka saknar mässingshylsa. För att spara vikt, menar jag. I dag finns plast som tål tryck och värme.
Hylslöst är ju inte nytt, bl.a HK G11 körde ju det racet och skall enligt uppgift ha fungerat utan problem. Kanske var inte tiden mogen, kanske får vi se det igen? Patronerna har ju sett, i princip, likadana ut de senaste 150 åren. Det blir ju, som sagt, mkt. svårt att gå vidare [med utvecklingen] om vi fortfarande skall mata in-avfyra-mata ur patronen/tomhylsan...
Teknik hit och dit i all ära, oavsett hur man löser det med "uppkoppling" mellan enheterna så i slutänden är det en
pissbasse som skall klara av att hantera reglage, knappar och rattar.
Jag är högst tveksam att man "någonsin" kommer att se den typen av teknologi på alla soldater, givetvis kan man ha förmågan och ge olika mängd med teknik till olika soldater. Kanske tom uppdragsanpassa mängden hjälpmedel?
Men jag tror det blir för komplicerat helt enkelt, hjärnan räcker inte till. Kanske-kanske kan man koppla in den "direkt i hjärnan" i framtiden så den fungerar som en förlängning av våra sinnen. Men...
Jag tror lagom med utr. och teknik och hellre satsa pengarna på extremt välutbildade soldater.
Ex: jag tror så att säga mer på en teknik med periskop än med tv-skärm för att skjuta runt hörnen och över murar.
Dvs hellre en Aimpoint CEU än Cornershot...