QUOTE (darkjak @ Mar 2 2008, 12:28 )

QUOTE (Erik_G @ Mar 2 2008, 00:22 )

Vad har gascylindern på en Ak5 för likhet med pipbyteshandtaget på Masadan? Nu var det 14 år sedan jag hade utbildning på Ak5, men på min tid gick inte pipan på Ak5 att byta (på soldatnivå), och jag har nog missat den lilla nyheten trots att jag hängt på soldf i allt för många år.
Vad beträffar det infällbara riktmedlet så är det väl närmast att betrakta som ett reservriktmedel, och jag tycker det såg smidigt ut med att ha det infällbart. När det är infällt så blir det ju skyddat från yttre åverkan. Men det är klart, om du använder den delen av bössan som slägga så kan du ju skada mekanismen så att riktmedlet inte går att fälla ut med mindre än att man använder våld. Men å andra sidan skulle en sådan våldsam behandling som skadar det infällda siktet även skadat ett traditionellt sikte, samt göra skottställningen av det samma värdelös.
Men visst, om du oljar in siktet, rullar bössan i jord, lera och sand så kanske det kärvar om du måste fälla upp siktet på nån sekund. Eller så fryser det fast om du har bössan på nordpolen. Men det hänger ju på hur man konstruerat infällningen, och utan att själv ha pillat med bössan har jag ingen aning om hur det förhåller sig på den punkten.
/E
På videon såg det ut som att man bytte pipan genom att rotera den, eller någon form av fäste. Detta borde ju lämpligen kunna fixas genom att ta tag i ett ordentligt, massivt handtag, istället för en lång, tunn fällbar pinne.
Riktmedlet skulle jag tro att det skulle sega igen av all sand på utlandsmission. Jag tror knappast att mekanismen är skyddad från yttre påverkan. Det är väldigt svårt att göra saker som är täta för sand, vatten och liknande. Som du säger kan det både frysa och allt möjligt konstigt. Jag skulle föredra om det skulle fungera på ett smått liknande sätt som när man bytar avståndsinställningen på AK5...
Meningen med att kunna byta pipa på Masada'n är väl främst för att man kan välja ex: piplängd vid jobb i terräng med öppna ytor kontra SIB/MOUT där en kortare pipa kan ge fördelar snarare än att snabbt och enkelt kunna byta pipa som på en ksp.
Hade man valt ett kraftigt grepp hade det kanske mest varit i vägen och gett onödig vikt.
Nu har jag inte varit i strid över tiden i sandiga, leriga eller snöiga områden. men jag finner det högst osannolikt att man inte hade hunnit borsta av sitt vapen någon gång under tiden utan att det hade grott igen helt. (oavsett om det gäller riktmedel, mekanism etc.)
Att göra en mekanism helt tät för fukt/sand (motsv.)
tror jag är ogörligt, så länge man nyttjar konventionell ammunition/enhetspatron med kula, krut, hylsa.
Vad jag har
läst så verkar de flesta som jobbar med "M16" systemet anse att det kräver hyfsat mycket smörja för att fungera väl, det är inte läge att köra det torrt, eller nästan torrt. Givetvis ger det problem i sandiga områden, de nyare "kort-pistongiga" "M16" verkar inte alls ha samma behov av smörja eller ha samma typ av driftproblem.
Utveckla gärna varför AUG skulle vara så bra, vad saknar du i ett konventionellt vapen som en bullpup har? Vilka är dina erfarenheter? Kort vapen med bibehållen piplängd är väl det enda jag kan komma på? Surt att alla skall bli högerskyttar med en AUG. Jag har gärna möjligheten att kunna växla sida med mitt vapen, kanske inte regelmässigt men om jag blir skadad i höger arm/sida, eller på annat sätt inte kan nyttja min ordinarie hand/sida. Det är ju i princip "ogörligt" med en AUG.
Jag har aldrig sett "gummikulor" som nyttjas som vanlig ammunition till ak/pistol, dvs hanteras i magasin och avfyras "som vanligt", det jag har sett är hagelpatroner med olika former av projektiler, en eller flera. Finns det ens till ak/pistol som kan nyttjas vid insats mot folkmassa??
Kan ju även finnas fördelar med att ha dedikerade "leee-lethal" vapen som inte kan blandas samman med vapen som skjuter skarp ammunition.
Kikarsikte som standard känns direkt onödigt, det är meckigt på kortare avstånd med ett kikarsikte. Optiskt riktmedel (rödpunkt) känns betydligt smartare, kan det dessutom kompletteras med en förstoringstillsats och kanske ett lågförstorande kikarsikte till dedikerade skarpskyttar så
tror jag det duger gott?
Picatinnyskena tror jag är den bästa kompromissen, där kan du ju fästa det mesta med rätt fäste, betydligt enklare att fixa fäste till det du behöver fästa än att hitta div. kompletterande adapters till ditt fast monterade kikarsikte.
Dina argument känns lite flytande och inte speciellt övertygande, förtydliga gärna

Jag
tror och tycker att så länge man stoppar i vanlig, enkel ammunition i konventionella skjutvapen så kommer det inte att hända så mycket, man kan ändra ergonomi, "förpackning" (yttre skal i syntet) men basen kommer att vara ett patronläge och pipa i metall som matar in patroner och matar ut tomhylsor.
Oavsett om man skruvar dit alla möjliga riktmedel, datorer och roligheter så är det fortfarande den vanliga grisen, om än välsminkad...
Kan man på ett
pålitligt sätt leverera en projektil utan den konventionella lösningen med en enhetpatron, samt
massproducera densamma på ett
ekonomiskt sätt. DÅ tror jag att man verkligen kan ta utvecklingen vidare, men utan den utveckligen anser jag inte att det verkligen händer så mycket. Det blir bara, mer eller mindre, bra varianter på tidigare skjutvapen.
Jag tror inte att Ak6 blir så mycket annorlunda än Ak5, rent funktionsmässigt, men kan ju ha en mysigare förpckning och ett mer utvecklat tillbehörssystem från början.
Oavsett så blir det mkt. intressant att se när och hur det blir med Ak6.....