Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Framtidens vapen för Fm
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Vinter
Det vi ser idag på marknaden är vad som kommer att finnas minst 20 år till, detta pga att många länder just har anskaffat tex G36. Trycket på att utveckla nytt minskar då för att marknaden har krympt.

Hylslösa vapen är inte realistiska pga kostnaderna dom medför, G11 var samtidigt rent fältmässigt en katastrof pga av sin komplexitet. Den har långt kvar i utveckling om den skulle tänkas vara ett alternativ.

Många har försökt med nya koncept men det har visat sig att det gamla systemen som härör från 50-60 talet fortfarande är bäst.

Utvecklingen kommer istället att handla om att optimera dom system som finns. Med nya matrial, ytbehandlingar, optimering av kaliber.

Det finns ingen större drivkraft att lägga ut miljarder på eldhandvapen program eftersom kriget nuförtiden vinns i luften.

Därför tycker jag det är realistsikt att tala om G36, ett vapen som kommer finns i europeiska försvar i minst 20 år till.
Vysotskij
Och hur viktigt är nytt ehv (G36 istället för ak 5) för svenska FM:s funktion relativt annat man kan få för stålarna?

/Vladimir Semjonovitj,
knappast expert på finkaliberstrid
Vinter
QUOTE (Vysotskij @ Aug 22 2005, 08:58 )
Och hur viktigt är nytt ehv (G36 istället för ak 5) för svenska FM:s funktion relativt annat man kan få för stålarna?

/Vladimir Semjonovitj,
*

Det beror på vilken kvalitet på vapen vi tycker är rimligt, många AK5or börjar närma sig slutet på sin livslängd, och då måste man skaffa nytt.
Med tanke på att vi ska sätta upp en EUBG med 1100man så borde det vara ganska viktigt.

Frågan är ska man invistera i nya AK5or eller något nytt?
KD803
QUOTE (Vinter @ Aug 22 2005, 10:03 )
Med tanke på att vi ska sätta upp en EUBG med 1100man så borde det vara ganska viktigt.
*

Nya fordon torde vara oändligt mycket viktigare för EUBG än nya ehv. Jag tvivlar starkt på att FMLOG inte skulle kunna plocka fram 1500 AK5 i nyskick.
jonte72

/Vladimir Semjonovitj,
*

Det beror på vilken kvalitet på vapen vi tycker är rimligt, många AK5or börjar närma sig slutet på sin livslängd, och då måste man skaffa nytt.

*

Ett antal vapen genomgår REMO och blir AK5C.....
Vinter
Frågan var hur länge kan man uppgradera Ak5 innan man måste besluta om nytillverkning. Känner jag FM rätt, väldigt länge.

Nya fordon torde vara oändligt mycket viktigare för EUBG än nya ehv. Jag tvivlar starkt på att FMLOG inte skulle kunna plocka fram 1500 AK5 i nyskick.

Ja, men betänk att kostnaden för ett fordon är troligtvis mer än totalkostanden för samtliga eldhandvapen. Hur viktigt det är beror väll på vilken uppgift man får.
KD803
QUOTE (Vinter @ Aug 22 2005, 10:52 )
Ja, men betänk att kostnaden för ett fordon är troligtvis mer än totalkostanden för samtliga eldhandvapen. Hur viktigt det är beror väll på vilken uppgift man får.
*

Vad har kostnaden för fordon kontra ehv med saken att göra? Det finns ett ehv som är fullt tillräckligt för EUBG behov, däremot saknar de lämpliga fordon. Då spelar det mindre roll hur många nya ehv (som man inte behöver) som man kan få för priset för ett fordon (som man behöver).

Att man sedan på detta forum kan sitta och dregla över diverse specifikationer över vapen och drömma sig bort är en annan sak.
Hornet

G36 har ju tydligen funits i sverige på test kanske?
Dajo
QUOTE (jonte72 @ Aug 22 2005, 09:41 )

/Vladimir Semjonovitj,
*

*

Ett antal vapen genomgår REMO och blir AK5C.....
*

Är det inte alla AK5 som ska modifieras till Ak5C?
jonte72
QUOTE (Dajo @ Aug 22 2005, 12:30 )
Är det inte alla AK5 som ska modifieras till Ak5C?
*

Jag vet inte, men den del av krigsorganisionen som ska använda vapnet kommer snart omfatta endast 30 000 man......Det har köpts in drygt 200 000 AK5:or totalt av FM.
KD803
QUOTE (Sandqvist @ Aug 22 2005, 12:28 )
G36 har ju tydligen funits i sverige på test kanske?
*

Den finns i vissa vapensatser.
Larsleo
*suck*

var tog visionerna i tråden vägen... dry.gif blink.gif
olaevil
QUOTE (Span-eliasson @ Aug 22 2005, 06:14 )
*suck*

var tog visionerna i tråden vägen... dry.gif  blink.gif
*

Ett gammalt Soldf ordspråk: Nämn aldrig AK5 i en tråd..

Tycker visionen jag har är typ en Hylslös XM8.
Har hållt i en Plastkopia av denna och den kändes fantastiskt ergonomisk.

Annars vet jag ej...Lasersvärd?

mvh
Olaevil
KD803
QUOTE (olaevil @ Aug 22 2005, 15:19 )
Annars vet jag ej...Lasersvärd?
*

Mmm... men då måste vi utbilda soldaterna i "The Schwartz"... Undrar vilken sylt telekrigarna på S1 använder förresten. vissel.gif
Skuggan
jag vill se en 6.5x55mm bössa, med 32 skotts magasin (genomskinligt i plast), och en bulpup bössa med hylsutkast nedåt, manöverhandtag på båda sidor alt som på G36, inbyggd ris/ras, vertikalt frontgrepp, fällbar kolv som är ställbar i längd, RP sikte, modulär uppbyggnad (möjlighet att byta pipa i olika längd samt slänga på grt osv), skarpskyttemodell med kikarsikte (inbyggd laser ai samt vindmätare som automatiskt ställer riktpunkten där kulan kommer träffa om skytten är bra skytt)

hmm...

jo, glömde att det skall vara svenskt också, och väga MAX 2.5kg fulladdat och med grt monterad :P

Vision var det ja.....
Nifelhel
QUOTE (Skuggan @ Aug 22 2005, 15:34 )
jag vill se en 6.5x55mm bössa, med 32 skotts magasin (genomskinligt i plast), och en bulpup bössa med hylsutkast nedåt, manöverhandtag på båda sidor alt som på G36, inbyggd ris/ras, vertikalt frontgrepp, fällbar kolv som är ställbar i längd, RP sikte, modulär uppbyggnad (möjlighet att byta pipa i olika längd samt slänga på grt osv), skarpskyttemodell med kikarsikte (inbyggd laser ai samt vindmätare som automatiskt ställer riktpunkten där kulan kommer träffa om skytten är bra skytt)

hmm...

jo, glömde att det skall vara svenskt också, och väga MAX 2.5kg fulladdat och med grt monterad :P

Vision var det ja.....
*

Jätteseriöst och genomtänkt.

Jag missade att se det roliga i det hela.

...om folk tror du är en idiot så är det bättre att du håller käft än att du öppnar kakhålet och undanröjer alla tvivel... dry.gif
Skuggan
vaddå? vill du ha bild också eller? biggrin.gif

nej, ta inte mitt förra inlägg för seriöst, det fick avsedd verkan ;)
meningen var att folk skulle reagera biggrin.gif

skall jag vara seriös så... Kaliber runt 6.5mm, modulärt, gärna kompakt och relativt lätt också.
resten behöver inte vara så avancerat.
bara det träffar där man siktar och gör hål på det man skjuter på.
men som sagt, Modulärt är ju ett modeord idag, det skall enkelt kunna anpassas efter olika roller, helst utan verktyg och extra utbildning.

det fins väl liknande vapen på marknaden? XM8 är väl bla ganska modulärt och ganska lätt.
men för min del så, ju enklare desto bättre.
Knekt
Åter till visionerna!

Jag vill se ett vapen med nån sorts multipelamunition. En projektil som själv känner av hur målet är rustat: i mjuka mål expanderar den kraftigt, i hårda peneterar den skalet och vid eventuell efterföljande mjuk vävnad, expanderar den. Är det tomrum bakom skalet fortsätter kulan till nästa yta. I vissa material exploderar den eller fattar eld.

Kan man dessutom med ett reglage på vapnet få projektilen att splittras till damm vid målets yta och då bara verka som en avancerad bean bag av damm och lufttryck, så har vi fixat less leathal-funktionaliteten också.

Ammunitionen håller extremt hög hastighet och har mycket stor verkan i målet trots att kalibern är mindre än dagens vapen. Vindens påverkan på upp till 1000 meter är helt försumbar. Detta även med en mycket kort standardpipa.

Siktet till vapnet ska vara en mix av ljusförstärning och värmesensor. Det ska gå att få olika material att anta specifika färger: textil får en färg och växter en annan. Kanske även så specifikt att ex olika textiler får olika färger; svensk uniform lyser gult och en rysk är knallröd.

Ljusförstärkningen ska vara i färg, och med lika god skärpa som ett friskt öga. Siktet i sig sitter helt integrerat ett par "skidglasögon". På vapnet sitter en sändare som känner av hur du riktar, vilket syns på en flytande riktpunkt i glasögonen.

Glasögonen är synkade mot dina pupiller: det du tittar på blir automatiskt avståndsmätt och vapnets riktmedel anpassas därefter. Samma sak gäller zoomfunktionen. Fokusera och zooma: antingen hela visiret eller för ena ögat.

Glasögonen är självfallet möjliga att kalibrera för synfel hos användaren.

Vapnet i sig är lätt att hantera med en vikt på runt 2 kg (laddat) och är extremt kompakt.

Vapnet har revolutionerande rekylfri konstruktion; rekylen leds om frammåt och ökar projektilens hastighet istället för att pressa bak vapnet/resa pipan.

Integrerat i pipan sitter en ljuddämpare, som helt avlägsnar mynningsknallen och mynningsflamman. Kylningen är otroligt effektiv och vapnet blir aldrig mer än handvarmt, ens vid extrema tortyrtester.

Slagg från patronernas drivmedel förekommer knappt pga den höga förbränningsgraden och vapnets konstruktion.

Med ammunitionens mycket små projektiler tillåts magasin med 200 patroner som standard, men för understöd finns större med 1000 ptr.

Hur mycket amm som finns kvar i magasinet syns i glasögonen. När det börjar bli dags för omladdning varnar vapnet.

Vapnet fungerar helt oberoende av om du är höger eller vänsterskytt.

Omöjligt? Vem vet! Vem vet vad exempelvis forskningen kring nanoteknik för med sig.
Vinter
QUOTE (BJE @ Aug 22 2005, 11:07 )
QUOTE (Vinter @ Aug 22 2005, 10:52 )
*

Vad har kostnaden för fordon kontra ehv med saken att göra? Det finns ett ehv som är fullt tillräckligt för EUBG behov, däremot saknar de lämpliga fordon. Då spelar det mindre roll hur många nya ehv (som man inte behöver) som man kan få för priset för ett fordon (som man behöver).

Att man sedan på detta forum kan sitta och dregla över diverse specifikationer över vapen och drömma sig bort är en annan sak.
*

Om svenska styrkan tex till största del tvingas patrullera tillfots, ökar värdet i var mans personliga utrustning avsevärt. Då spelar det mindre roll om man har gyro stabiliserat torn på cv90, eller inte. Allt är relaterat till uppgiften. Fordon är en viktig del, men det är även personlig beväpning.
KD803
QUOTE (Vinter @ Aug 22 2005, 19:48 )
Om svenska styrkan tex till största del tvingas patrullera tillfots, ökar värdet i var mans personliga utrustning avsevärt. Då spelar det mindre roll om man har gyro stabiliserat torn på cv90, eller inte. Allt är relaterat till uppgiften. Fordon är en viktig del, men det är även personlig beväpning.
*

Suck...

Men nu ska EUBG vara en mekaniserad bataljon m m... Då är fordon betydligt viktigare än soldaternas ehv. Och eftersom nu AK5 inte är betydligt sämre än något annat alternativ så ser jag inget skäl att byta.
nastyheadwound
Det är nog sant att inom överskådlig framtid kommer finkalibersystemet vara 5.56mm, eller (som jag föreslog ovan) ett vapen som kan konverteras till olika kalibrar där 5.56mm utgör en av dem. Detta på grund av att alla andra verkar köpa nytt i 5.56 och på grund av behovet av internationell standardisering.

Då kanske det vore bättre att fokusera på att göra 5.56mm så bra som möjligt. 5.56mm kommer förstås aldrig bli hylslös men nog kan man tänka sig hylsor i t.ex. kompositmaterial för att rejält minska vikten. Frågan är dock om 5.56mm någonsin kommer kunna skjuta igenom moderna kroppsskydd, det förefaller närmast fysiskt omöjligt. Vad tror ni?
Vinter
QUOTE (BJE @ Aug 22 2005, 21:43 )
Suck...

Men nu ska EUBG vara en mekaniserad bataljon m m... Då är fordon betydligt viktigare än soldaternas ehv. Och eftersom nu AK5 inte är betydligt sämre än något annat alternativ så ser jag inget skäl att byta.
*

Ak5 är i underkant när det handlar om att sätta upp en toppmodern styrka. Ak5 måste modifieras för att kunna utrustas med tilläggs utrustning, så minst AK5C bör dom utrustas med. Det är hela mitt argument.

Gruppens huvuduppgift om den tvingas rycka ut kommer att handla fotpatrullering och inte strid med mekaniserade fordon som världen ser ut idag. Understöd med fordon men fortfarande soldater mitt i smeten till fots.

Liberia truppen är mekaniserad, betyder inte att dom sitter i sina fordon hela tiden, man gär även tillfots ofta, då är den enskildes utrustning nog viktig, inte sant. Truppen må vara mekaniserad, men deras uppgifter kommer troligtvis att handla om traditionella FN uppdrag.
Vinter
Men låt oss istället säga att om vi vill diskutera vikten av fordon kontra eldhandvapen i EUBG kan vi ju ta det i en annan tråd.

Jag tycker EUBG är ett ypperligt tillfälle att sätta in en förserie av AK5C, så att dom testas och utvärderas av dom personer som faktiskt kan tvingas använda dom i skrapt läge.
Rokare
Ak5 är i underkant när det handlar om att sätta upp en toppmodern styrka. Ak5 måste modifieras för att kunna utrustas med tilläggs utrustning, så minst AK5C bör dom utrustas med. Det är hela mitt argument.

Jag tycker EUBG är ett ypperligt tillfälle att sätta in en förserie av AK5C, så att dom testas och utvärderas av dom personer som faktiskt kan tvingas använda dom i skrapt läge.

Där är vi ju "redan" så att säga, AK5C skall ju inledningsvis tilldelas främst utlandsstyrkan. Personligen ställer jag mig dock något tveksam till att peka specifikt på EUBG, jag ser hellre att den så snart den kommer slängs rakt på de missioner som finns ut as we speak. Detta i syfte att snabba upp den "skarpa" utvärderingen, samt tilldela dem det bästa vi generellt sett har tillgång till.

GMY

Rokare, som kanske inte är helt tillfreds med "sportbilen" EUBG som tycks bli "supertankern" EUBG.
Vinter
Ett flexibelt och standardiserat system ut till svenska soldater asap, låter bra tycker jag. Borde göra det lättare att modifiera systemet om behov uppstår.

Funderar på om det egentligen är nödvändigt att byta till plastmagasin.
KD803
QUOTE (Vinter @ Aug 23 2005, 14:13 )
*

Sistaskottsspärren kräver nya magasin. Om dessa sedan ska vara av plåt eller plast kan man diskutera.
Vinter
QUOTE (BJE @ Aug 23 2005, 13:36 )
*

Sistaskottsspärren kräver nya magasin. Om dessa sedan ska vara av plåt eller plast kan man diskutera.
*

Tackar för svar.
olaevil
Plast eller metall....Jag skulle nog säga metall.

Jobbar med plast hela dagarna och Plast och -40 hör inte ihop riktigt.
Funkar men jag skulle inte lita på ett plastmagg i dom graderna p.g.a att jag inte vet vem som har gjort blandningen av Polyester och härdare..
Eller hur billig polyester dom har använt efter testserien.
En felblandning och helt plötsligt får du ett skört magasin i Kallt väder..
För att kunna se hur mycke amm man har kvar kan man ju som Pistolmagasin ha hål i bakkant på magget så man kan se hylsorna.

mvh
Olaevil
Knekt
QUOTE (olaevil @ Aug 23 2005, 16:01 )

Funkar men jag skulle inte lita på ett plastmagg i dom graderna p.g.a att jag inte vet vem som har gjort blandningen av Polyester och härdare..
För att kunna se hur mycke amm man har kvar kan man ju som Pistolmagasin ha hål i bakkant på magget så man kan se hylsorna.

mvh
Olaevil
*

Uppenbarligen finns det länder som lyckats med "plastmagasin" utan några problem. Även för bruk i kalla klimat. Kravspecar och tydliga avtal är knappast nått nytt påfund.

Hål i baksidan... ungefär som på m/45 med andra ord. Har du någonsin försökt använda den funktionen i svagt ljus?

Med plastmagasin ser du inte bara lätt hur det är ställt med din egen ammtillgång; du ser lika lätt hur det är hos kamraten. En smidig liten bonus.
olaevil
QUOTE (Knekt @ Aug 23 2005, 07:59 )

mvh
Olaevil
*

Uppenbarligen finns det länder som lyckats med "plastmagasin" utan några problem. Även för bruk i kalla klimat. Kravspecar och tydliga avtal är knappast nått nytt påfund.

Hål i baksidan... ungefär som på m/45 med andra ord. Har du någonsin försökt använda den funktionen i svagt ljus?

Med plastmagasin ser du inte bara lätt hur det är ställt med din egen ammtillgång; du ser lika lätt hur det är hos kamraten. En smidig liten bonus.
*

Jepp du har såklart rätt, bara var att jag inte litar på en tillverkare troligtvis.för jag vet att magasinen aldrig skulle bli tillverkade i Sverige.

mvh
Olaevil
Nifelhel
QUOTE (BJE @ Aug 23 2005, 14:36 )
*

*

Nej, man behöver inte nödvändigtvis byta hela magasinet, det ska funka med att byta patronföraren. Enligt sakkunniga tekniker på fabriken så bör det gå med att endast byta ptrförare, till tex den gröna som sitter i amerikanska magasin.

Men eftersom FM vill byta till plastmagasin(lättare) så köper man in plastmagasin som är anpassade till sistaskottspärr.

@Olaevil
Om inte mitt minne sviker mig helt så har jag för mig att det är en norsk tillverkare på plastmagasinen.

Men för att se hur mycket am det är kvar så måste man ändå ta ur magasinet ur magasinsstyrningen, då den täcker stor del utav magasinet. dry.gif
olaevil
Och då känner sig Ola mycke gladare

HE HE HE

MVH
Olaevil
Doggydriver
QUOTE (Knekt @ Aug 23 2005, 15:59 )

mvh
Olaevil
*

*

Får hålla med Nifelhel i mångt och mycket här... (jag vet att jag inte quotade honom, men scrolla upp lite så).

Sen har ni som följt Ak5CF-trådarna läst vad jag tycker om det plastmagg som funnits idag. Jag är alltså partisk, men har också prövat på vilka plastmagasin som funnits på trupp (även om dessa var på FÖRSÖK - märk väl. Inte heller personal från MSS var helt tillfreds...)

Magasinstyrningen täcker upp hälften av patronerna i ett fullt magasin, alltså försvinner finessen med att hålla koll på kvarvarande am. Att man sedan under strid har rätt mycket annat att hålla koll på än stridsparskamratens kvarvarande am kanske bara är ett fel jag har (även om man i min värld anmäler magasinsbyten, och vid möjlighet även amrapport). Vid magasinstorlek upp till 30 ptr anser jag att man har ganska god koll i "ryggmärgen" på hur mycket man faktiskt skjutit ut ur magasinet.

Kvarvarande finesser. Marginell skillnad i vikt. Jaha? Varierande kvalitet (som olaevil nämner) blir väl även det mer märkbart i plastmagasin än i plåt. Även om utvecklingen är på väg framåt kände jag mig inte helt trygg att ha magasin som i kallare klimat tappade magasinläppar och annat vitalt. Och sedan blev så slitna på några månader att dom kunde släppa ut 10-12 patroner i magasinfickan vid minsta stöt. Otrevlig överraskning att mekanismen hakar upp sig när man VET att man ska ha minst 10 ptr kvar (detta i ett genomskinligt plastmagasin) ;) Malajn.gif

Jag svamlar lite - jag vet. Men jag tror min åsikt står klar. Måste även nämna att flertalet magasin klarade sig finfint - problemet är skiftande kvalitet, och hur kvaliteten isåfall skulle fastställas.
Darkwand
Här är mina små krav på ett eventuellt nytt vapen.

Kalibern väljs efter hur små patroner som effektivt kan bära en explosiv laddning men måste samtidigt tillåta att man skjuter pansarbrytande ammunition som går igenom kroppsskydd.

Man skall kunna ha 2 magasin i vapnet samtidigt för att kunna ha olika sorters ammunition tillgänglig omedelbart.

Siktet skall bara integrerat i vapnet och visas på en "head up display" i den NBC skyddade stridshjälmen där det samtidigt visas hut många patroner som finns kvar och varnar för olika fel på vapnet.

Siktet i hjälmen ska innehålla en rörelse sensort och IR sensor som visar vart eventuella fiender kan befinna sig.

Vapnet skall naturligtvis ha en röststyrningsfunktion som underlättar när man vill byta ammunition få målinformation osv.
Adam Wilhelm
G36 någon?
Burr...

Den ser överkörd ut.
Yohn
QUOTE (Adam Wilhelm @ Mar 24 2007, 11:41 ) *
G36 någon?
Burr...

Undra om man fortfarande "kan skjuta med den? Huset och pipan ser ju intakt ut.
FN SCAR skulle jag vilja se som ersättare åt Ak5. Främst för att de är i grund och botten en
modifierad FNC/Ak5, med nästan alla tillbehör som Ak5C kommer att ha.

Varför inte MP7 till alla som sitter i fordon, sridsvagnar mm?

Sen att ingen tar upp vilken kaliber (kanske någon redan har gjort) man skall använda är lite tråkigt.
Har sätt på vissa hemsidor att 5.56an inte är så bra som man trott i effektivitet. En 7.62 kommer enligt mej alltid vara mycket bättre pga
genomslagskraften den har. Kanske den "nya" 6.8 som de håller på att testa i USA?

Åh andra sidan, behövs de verkligen nått nytt vapen? AK47 och dess varianter har ju funnits i snart 60 år och "...still going strong". ph34r.gif
albizona
vet någon när försvaret får AT4 CS "Confined Spaces" såg det nämligen på Future Weapons o de verkade riktigt nice med ett sådant raketgevär
Nifelhel
@Albizona
Mest troligt aldrig då man inte är intresserade av AT4 CS.

@Yohn
Det är svårt att kika på framtida vapen nu eftersom dom inte ännu existerar. FN SCAR finns och används nu, vilket gör att den INTE är något att räkna med i framtiden.

Det är inget fel på 5.56/.223, den har många liv på sitt samvete. Rätt kula och med rätt laddning till rätt vapen är ett krav för att det ska funka.
Att välja 7.62, med genomslagskraft som största anledning räcker inte. 5.56 räcker gott nog. Det finns flertalet trådar där detta har diskuterats i timtal.
6.8 är inget som revolutionerat världen. Jänkarna kommer inte byta bort 5.56 än på många år, största anledningen är att det kostar mer än det smakar.

@Adam Wilhelm
Någon mer info ang G36 på bilden?
Vilket vapen som helst ser inte så fräckt ut efter att man kört över, släppt det ifråne tt flygplan, tappat det under färd osv.
Har sett bilder på en G36 som luftlandsatts med ryggsäck, den tyske fallskärmssoldaten kom ner lite senare. Remmen som höll packningen gick sönder varpå ryggan inkl G36 fick sig en egen luftfärd. Den G36 ungefär ut som den på bilden, dock så är "din" inte tysk vad jag kan se.
G36 är heller inget framtida vapen som jag ser det. G36 är liksom...nutid!
Yohn
Så detta är vad jag tror kommer att hända inom sådär 20 år.

Vikt:
Ungefär 3-3,5 kilo med fullt mag i.
Piplängd:
Från 400-500mm
Material:
Förstärkt Polymer
Design:
Bullpup, som kan modifieras, rail som kan sättas dit vid önskemål. Utskjutbart axelstöd som standard, (kan bytas)
Mag:
Genomskinlig plast, 40 kulor
Kaliber:
En mindra kula med insperation från 4.7/5.7 i MP7/P90. Alltså mindre kula fast med samma effektivitet som en nutida gevärskula.

Vi har alltså här en MP7 fast i större skala. Bara att börja H&K. ;)
Adam Wilhelm
Niffe: Nope, ingen mer information än bilden. Hittade den på militaryphotos.net.
Och det ser ut att vara en HK G36E.
albizona
hur ser det ut med Archer förresten såg att de var med i Future Weapons från discovery riktigt fett system:) dom har testat excalibur,AT4CS och Archer alla svenska samt en till AT4 som är experimentell fortfarande nice att sverige e framåt:D
Rickard N
QUOTE (Yohn @ Mar 24 2007, 16:00 ) *
Så detta är vad jag tror kommer att hända inom sådär 20 år.

Vikt:
Ungefär 3-3,5 kilo med fullt mag i.
Piplängd:
Från 400-500mm
Material:
Förstärkt Polymer
Design:
Bullpup, som kan modifieras, rail som kan sättas dit vid önskemål. Utskjutbart axelstöd som standard, (kan bytas)
Mag:
Genomskinlig plast, 40 kulor
Kaliber:
En mindra kula med insperation från 4.7/5.7 i MP7/P90. Alltså mindre kula fast med samma effektivitet som en nutida gevärskula.

Vi har alltså här en MP7 fast i större skala. Bara att börja H&K. ;)

Två frågor här, bullpup med utskjutbart axelstöd?
Mindre kule med samma effektivitet som en nutida gevärskula? Hur har du tänk lösa det? Vad menar du med effektivitet?
Yohn
Två frågor här, bullpup med utskjutbart axelstöd?
Mindre kule med samma effektivitet som en nutida gevärskula? Hur har du tänk lösa det? Vad menar du med effektivitet?

Kolla in designen på MP7, de är inte svårt att föreställa sej den med bullpup eller hur? Vilket gör pipan längre och träffsäkerheten bättre.
4.7an ska ju penetrera kroppsskydd nästan likartat som en 5.56 enligt vissa hemsidor. om vi gör den ltie större typ 5.7 med samma kvalité som 4.7 som tydligen är bättre på att penetrera så har man en rätt så effektiv kula. Teknologin går ju framåt, en ny gevär kaliber som är mindre än 5.56an kanske kommer snart?
Rickard N
Varför skall man ha ett axelstöd på en bullpup? Hela idén med bullpup är att få ett kort vapen. En nackdel med bullpup är att det är snudd på omöjligt att få dem ambidextriösa. Det är antingen höger eller vänster som gäller.
Angående kalibern är det ju herrejösses många diskussioner om att gå UPPÅT i kaliber eftersom 5.56 anses ha för dålig stoppkraft, hur förklarar du då att en mindre och lättare kula skall få bättre stoppkraft än en gevärskula (t.ex. 30-06)?
Vilka är hemsidorna du refererar till förresten?
DaRaven
QUOTE (Rickard N @ Apr 2 2007, 13:40 ) *
Angående kalibern är det ju herrejösses många diskussioner om att gå UPPÅT i kaliber eftersom 5.56 anses ha för dålig stoppkraft, hur förklarar du då att en mindre och lättare kula skall få bättre stoppkraft än en gevärskula (t.ex. 30-06)?

Förutsatt att du kan öka hastigheten med en mindre kula så kan du naturligtvis öka anslagskraften.. Är ju ganska enkelt att räkna ut var brytpunkten mellan vikt och hastighet blir.
Nifelhel
@Yohn
Sist jag kikade på MP7(i förra veckan) så hade den kaliber 4.6x30.
Ballistiken på 4.6, som du hittar på nätet, skall du ta med en nypa salt. Visst den slår bra i titanplåt, men den ger fortfarande ett kort trauma i kött. Det är svårt att få en bra och billig kaliber när man krymper ner standardkalibrar.

Sen är det FEL att jämföra 5.56 och 4.6/5.7, då de senare är PDWkaliber och 5.56 är fortfarande karbinkaliber.

Åter till ämnet!!!!
Yohn
QUOTE (Nifelhel @ Apr 2 2007, 20:48 ) *
@Yohn
Sist jag kikade på MP7 så hade den kaliber 4.6x30.

Oj miss av mej, tänkte nog på 5.7an samtidigt där.
Ballistiken på 4.6, som du hittar på nätet, skall du ta med en nypa salt. Visst den slår bra i titanplåt, men den ger fortfarande ett kort trauma i kött. Det är svårt att få en bra och billig kaliber när man krymper ner standardkalibrar. Sen är det FEL att jämföra 5.56 och 4.6/5.7, då de senare är PDWkaliber och 5.56 är fortfarande karbinkaliber.
Jo jag vet, men tänkte bara visa att de går att göra en kula mindre och samtidigt "tillräckligt" effektiv. happy.gif Om man kunde ha 40-50 skott istället för 30 i ett vapen
som är lite klenare men som ändå går igenom titan så skulle de kunna vara nått.
QUOTE ( Rickard N)
Varför skall man ha ett axelstöd på en bullpup?

Har du sätt hur liten mp7an är? därför! blink.gif

Såg för övrigt på future weapons förra veckan om Tavor. Verkar hålla hög klass faktiskt. IMO så tycker jag FM ser väldigt kortsiktigt med ak5c.
Jag trodde vapen skulle bli lättare att bära, inte tyngre. =P och den vart ju inte så mycket kortare tycker jag.
Nifelhel
@Yohn
Tittar man på behovet runt om i världen så är inte behovet jättestort att få bra verkan i titan/plåt. Utan att få bra verkan i "kött", utan att för den sakens skull bryta mot några konventioner.

Mp7 är ingen bullpup-konstruktion, det är kpist/pistol.. aka PDW.
Yohn
QUOTE (Nifelhel @ Apr 2 2007, 21:13 ) *
Mp7 är ingen bullpup-konstruktion, det är kpist/pistol.. aka PDW.

QUOTE (Yohn)
Kolla in designen på MP7, de är inte svårt att föreställa sej den med bullpup eller hur?

De var så jag menade alltså.

Kommer nog ta lång tid innan vi får se nästa generations vapen. Plasmarifle, railgun typ Ereser lol! happy.gif
Men lite kort siktigare då. OICW som tas upp igen kanske?
Rickard N
QUOTE (Yohn @ Apr 2 2007, 21:03 ) *
QUOTE ( Rickard N)
Varför skall man ha ett axelstöd på en bullpup?

Har du sätt hur liten mp7an är? därför! blink.gif

Såg för övrigt på future weapons förra veckan om Tavor. Verkar hålla hög klass faktiskt. IMO så tycker jag FM ser väldigt kortsiktigt med ak5c.
Jag trodde vapen skulle bli lättare att bära, inte tyngre. =P och den vart ju inte så mycket kortare tycker jag.

Men nu blandar du ju äpplen med lastbilar. Bullpup är ett sätt att bygga gevärsvapen så att de blir kortare. En SA80 eller FAMAS är bullpup, det du visar är något helt annat. En bullpup har man inget axestöd på.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.